[VOLG]Tweepaardstrailer opknappen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NoaHD

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-05-13
Woonplaats: Op de rug van Honey!

[VOLG]Tweepaardstrailer opknappen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 19:38

Hoi bokkers! :D

Aangezien ik ga verhuizen van stal en we dan niet meer stappend naar de les kunnen, was het toch eindelijk tijd voor onze eigen trailer :D We wilden eerst een anderhalfpaards trailer, maar omdat we sinds kort een shetlander erbij hebben gekocht, zijn we toch voor een tweepaardstrailer gegaan. Omdat mijn vader en ik het leuk vinden om dingen op te knappen besloten om een opknapper te kopen.

De trailer is uit 1991 en van het merk Zuidema. Het is een zeer ruime trailer.

Wat moet er worden opgeknapt?
1. De bodem wordt vervangen (alleen een nieuwe rubberen mat).
2. Sommige delen van de wand moeten waarschijnlijk worden vervangen.
3. Sommige hendels zijn verroest, dit hoeft niet persé nu al te worden vervangen, maar op den duur gaat dit wel gebeuren.
4. Er moet heeeel veel schoon gemaakt worden.

Advertentiefoto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de foto's van vandaag. Vandaag het dak schoongemaakt en de overige rubberen stukken aan de binnenkant weggehaald, daar heb ik helaas geen foto's van.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tips zijn altijd welkom! We doen ons best en natuurlijk staat veiligheid voorop. Mijn opa weet zelf veel van auto's en aanhangers (was automonteur), dus hij staat altijd stand by.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: [VOLG]Tweepaardstrailer opknappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:44

Is de houten bodem zelf al eens vervangen?
Anders ben je er niet met alleen het vervangen van de rubberen mat.

NoaHD

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-05-13
Woonplaats: Op de rug van Honey!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 20:48

Marije_jiplover schreef:
Is de houten bodem zelf al eens vervangen?
Anders ben je er niet met alleen het vervangen van de rubberen mat.


Er vergeten bij te zetten! Dit wordt inderdaad ook vervangen :) Kan het niet meer aanpassen helaas.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:06

Ik zou de trailer helemaal demonteren, dan kun je goed zien waar je aan toe bent. Daarna weer opbouwen en alles goed afkitten. Ik weet niet of de wanden op de bodem staan want als dat zo is moet je de trailer zo wie zo demonteren om de vloer te vervangen.
Een nieuwe vloer van minimaal 24 mm monteren

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:14

aadburg schreef:
Ik zou de trailer helemaal demonteren, dan kun je goed zien waar je aan toe bent. Daarna weer opbouwen en alles goed afkitten. Ik weet niet of de wanden op de bodem staan want als dat zo is moet je de trailer zo wie zo demonteren om de vloer te vervangen.
Een nieuwe vloer van minimaal 24 mm monteren

In watervast verlijmd buitenkwaliteit hout, liefst meranti. Hoe je die dan moet behandelen heb ik al meerdermalen beschreven, even zoeken.

Zuidema bestaat nog gewoon http://www.zuidematrailers.nl dus wellicht dat zij je nog kunnen helpen met vraagstukken waar je tegenaan gaat lopen.

NoaHD

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-05-13
Woonplaats: Op de rug van Honey!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 18:20

Ik blaas even dit topic nieuw leven in!

Nou, we zijn eindelijk bezig met het opknappen van de trailer. Mijn vader is erachter komen dat er toch wat meer werk aan zit dan gedacht. We zijn bezig de hele trailer te renoveren:

1. De houten vloer wordt vervangen+rubberen mat
2. Alle zijwanden worden vervangen
3. Er komen nieuwe hendels etc op

Mijn vader heeft de hele trailer gedemonteerd, het frame van de trailer en het dak is nog goed, de rest is echt toe aan vervaging.

Mijn vader bezig met het demonteren van de trailer
Afbeelding

Dak is er al af
Afbeelding

En alleen het frame
Afbeelding

Het frame van de trailer wordt glimmend zwart, de wanden worden donkerbruin/grijs achtig.

Volgen jullie mee? :)

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Re: [VOLG]Tweepaardstrailer opknappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 19:26

Ik volg gezellig mee!

Wel gelijk even een vraagje :o waarom kies je voor donkerbruin op de wanden? Kan me voorstellen dat dit er mooi uitziet, maar is een lichte kleur niet praktischer ivm de warmte als de zon er op staat?

jodovi
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-17

Re: [VOLG]Tweepaardstrailer opknappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 19:37

Hij wordt vast heel mooi :o ik volg

NoaHD

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-05-13
Woonplaats: Op de rug van Honey!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 19:40

iEmmaaa schreef:
Ik volg gezellig mee!

Wel gelijk even een vraagje :o waarom kies je voor donkerbruin op de wanden? Kan me voorstellen dat dit er mooi uitziet, maar is een lichte kleur niet praktischer ivm de warmte als de zon er op staat?


de wanden worden van betonplex gemaakt, dat is een hele donkerbruine/grijze kleur. Betonplex is erg glad dus moeilijker om te schilderen, maar wil het nou echt heel warm worden in de trailer, dan verven we hem alsnog lichtgrijs :)

iEmmaaa

Berichten: 2118
Geregistreerd: 18-04-11

Re: [VOLG]Tweepaardstrailer opknappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 20:29

Ah vandaar! :)

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 22:00

NoaHD schreef:
iEmmaaa schreef:
Ik volg gezellig mee!

Wel gelijk even een vraagje :o waarom kies je voor donkerbruin op de wanden? Kan me voorstellen dat dit er mooi uitziet, maar is een lichte kleur niet praktischer ivm de warmte als de zon er op staat?


de wanden worden van betonplex gemaakt, dat is een hele donkerbruine/grijze kleur. Betonplex is erg glad dus moeilijker om te schilderen, maar wil het nou echt heel warm worden in de trailer, dan verven we hem alsnog lichtgrijs :)

Betonplex is tegenwoordig in elke gewenste kleur te leveren. Kwestie van Google even goed aan z'n veren zitten: http://www.mpx-multiplex.nl

succes.......

NoaHD

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-05-13
Woonplaats: Op de rug van Honey!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 23:23

NoaHD schreef:
iEmmaaa schreef:
Ik volg gezellig mee!

Wel gelijk even een vraagje :o waarom kies je voor donkerbruin op de wanden? Kan me voorstellen dat dit er mooi uitziet, maar is een lichte kleur niet praktischer ivm de warmte als de zon er op staat?


de wanden worden van betonplex gemaakt, dat is een hele donkerbruine/grijze kleur. Betonplex is erg glad dus moeilijker om te schilderen, maar wil het nou echt heel warm worden in de trailer, dan verven we hem alsnog lichtgrijs :)

Betonplex is tegenwoordig in elke gewenste kleur te leveren. Kwestie van Google even goed aan z'n veren zitten: http://www.mpx-multiplex.nl

succes.......[/quote]

Mijn opa en oma hebben het als ''cadeau' aan ons gegeven omdat het opknappen van de trailer anders wel heel duur werd :) mijn opa kent een bedrijf waar hij de wanden voor een niet al te hoge prijs kon bestellen dus dan nemen we de kleur maar voor lief :)

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: [VOLG]Tweepaardstrailer opknappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 15:32

Ik volg

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:40

Wij hebben exact dezelfde trailer staan, alleen paar jaar ouder nog. Wonder boven wonder is daar de bodem nog prima, maar de wanden zijn echt rot, dus we gaan dit jaar hetzelfde project ondernemen. Ik ben erg benieuwd hoe het er bij jullie uitkomt!

Gelijk een vraagje: Je zegt dat het frame glimmend zwart wordt. Lijkt me heel erg mooi. Waarmee doen jullie dat?

NoaHD

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-05-13
Woonplaats: Op de rug van Honey!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 16:04

KPet schreef:
Wij hebben exact dezelfde trailer staan, alleen paar jaar ouder nog. Wonder boven wonder is daar de bodem nog prima, maar de wanden zijn echt rot, dus we gaan dit jaar hetzelfde project ondernemen. Ik ben erg benieuwd hoe het er bij jullie uitkomt!

Gelijk een vraagje: Je zegt dat het frame glimmend zwart wordt. Lijkt me heel erg mooi. Waarmee doen jullie dat?


Gaaf! En wat een geluk dat jullie bodem nog wel goed is, bij onze oude bodem kon je er niet op staan aan de linkerkant of je zakte er al zo goed als doorheen.

Ik weet niet met welk spul we dat doen, maar dat zal ik mijn vader morgen vragen!

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:22

Ben je al weer wat verder met je trailer?

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:42

KPet schreef:
Wij hebben exact dezelfde trailer staan, alleen paar jaar ouder nog. Wonder boven wonder is daar de bodem nog prima, maar de wanden zijn echt rot, dus we gaan dit jaar hetzelfde project ondernemen. ?


Als je de wanden moet doen, raad ik je aan om de bodem ook te doen, zeker als je 'm compleet kunt "strippen". Dat is veel makkelijker dan later nog eens doen.

Enne.... zorg ervoor bij het opbouwen dat de bodem tussen de wanden komt te liggen. Je hebt eerder kans om de bodem te moeten vernieuwen dan de wanden. En als die dan onder de wanden zit krijg je 'm er niet uit zonder de hele trailer weer uit elkaar te halen.

@ Noa: Informeer even bij een verfspeciaalzaak hoe je het verzinkte stalen frame moet behandelen om het zwart te kunnen spuiten. Ik weet niet of elke lak daar zo maar goed op houdt.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:55

pjotrg schreef:
@ Noa: Informeer even bij een verfspeciaalzaak hoe je het verzinkte stalen frame moet behandelen om het zwart te kunnen spuiten. Ik weet niet of elke lak daar zo maar goed op houdt.

Nee, je kunt niet zomaar lak op zink smeren, die komt er net zo hard weer vanaf.

De simpelste oplossing is grondverf voor non-ferro van Hammerite (daar is voor de gemiddelde consument tenminste nog aan te komen) of je zoekt in de botenwereld naar een primer voor aluminium (doet het ook op zink).
Alternatief je de boel laten poedercoaten.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 14:25

pjotrg schreef:
KPet schreef:
Wij hebben exact dezelfde trailer staan, alleen paar jaar ouder nog. Wonder boven wonder is daar de bodem nog prima, maar de wanden zijn echt rot, dus we gaan dit jaar hetzelfde project ondernemen. ?


Als je de wanden moet doen, raad ik je aan om de bodem ook te doen, zeker als je 'm compleet kunt "strippen". Dat is veel makkelijker dan later nog eens doen.

Enne.... zorg ervoor bij het opbouwen dat de bodem tussen de wanden komt te liggen. Je hebt eerder kans om de bodem te moeten vernieuwen dan de wanden. En als die dan onder de wanden zit krijg je 'm er niet uit zonder de hele trailer weer uit elkaar te halen.

@ Noa: Informeer even bij een verfspeciaalzaak hoe je het verzinkte stalen frame moet behandelen om het zwart te kunnen spuiten. Ik weet niet of elke lak daar zo maar goed op houdt.


Thanks voor de tip! Wij gaan denk ik ergens deze zomer beginnen. Ik denk overigens dat wij de bodem heel hebben gehouden door iedere keer na gebruik de losse (!) rubbermatten eruit te halen en alles schoon te spuiten en te laten drogen voor de matten er weer in gingen. Daardoor kan ik de staat van de vloer ook goed in de gaten houden. Eens in de zoveel tijd wordt er vanuit de smeerput ook gekeken of alles aan de onderkant goed is. Een paar jaar geleden is de onderkant vd trailer helemaal nagekeken en waar nodig vervangen (wiellagers, ophanging etc). Nu is het tijd voor de opbouw.