Hebben pensionklanten hier interesse in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liseef

Hebben pensionklanten hier interesse in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 22:48

Hoi bokkers! :)

Ik hoop dat het topic hier goed staat. Alvast bedankt voor iedereen die het wil lezen en mee wil denken! :)

Mijn ouders hebben in de regio West-Brabant een huis met 2 hectare grond. Zelf hebben we er 2 paarden en een shetlander staan. Aan huis hebben we de volgende voorzieningen:

- Stallen. Standaard binnenstallen van een ruime 3x3. Voorzien van automatische drinkbakken.
- Een grote rijbak van 20mx80m. Goed gedraineerd en de eerste 20mx40m verlicht. Jaarrond is deze goed te rijden en dus ook in het donker. We hebben zelf een trekkertje met baksleep, dus wanneer nodig wordt de bak gesleept.
- Weiland. Ingedeeld in 3 grote stukken, op zandgrond. De afgelopen jaren hebben er 4 paarden en een shetlander jaarrond op gelopen en ook in de winter bleef de wei netjes, geen blubberbende. Er is op 1 stuk de hele dag veel schaduw, dus op warme zomerdagen kunnen alle paarden altijd lekker in de schaduw staan.
- Wat bijkomende gemakken zoals afsluitbare zadel/spullenkasten, plek om binnen en buiten te poetsen, en mogelijkheid tot het afspuiten van de paarden. Er is veel toezicht aanwezig.

De paarden staan in de zomer 24/7 op de wei en in de winter ’s nachts op stal. Om het qua verzorgingswerk allemaal leuk en haalbaar te houden (i.v.m. fulltime werk en een privéleven naast de paarden), ben ik erover aan het nadenken om er 2 pensionklanten met een paard bij te zoeken, die een steentje bijdragen in de verzorging. De overige hoeveelheid werk zou voor ons behapbaar worden als een klant (met 1 paard), 1 avondbeurt per week zou hebben. Dit houdt in het stalseizoen (ca. half november t/m begin april) in: het uitmesten van de stallen (van max. 4 paarden en een shet) en opstrooien, het voer klaarleggen in de stallen (wat al is klaargezet), hooi in een voerkruiwagen klaarzetten voor de volgende ochtend en de paarden binnenhalen. Bij elkaar zal het ca. 40 minuten werk zijn. De rest van de week zou de stalklant helemaal niets aan klusjes hoeven te doen. In het 24/7 weideseizoen (van ca. begin april tot half november) is het enkel waterbakken vullen (met tuinslang, geen sjouwwerk) en brok bijvoeren op de wei. Ik zou dan denken aan een stallingsprijs van ca. €100,- per maand, en wanneer een stalklant 2 beurten op zich zou willen nemen, dit verder laten zakken naar €50,- per maand bijvoorbeeld. Dus echt een lage prijs voor de stalling is mogelijk, als de klant zou willen meedraaien in de verzorging voor de paarden.

De voordelen die ik zie voor een stalklant:
- Het is bij elkaar minder werk dan wanneer je elke dag de stal van je eigen paard zou moeten mesten en voer klaarzetten.
- De rest van de week hoef je niets te doen, dus ook een dag/meerdere dagen overslaan is prima mogelijk.
- Het is een klein groepje aan huis, dus het is lekker rustig op stal.
- Ruilen qua beurten door bijvoorbeeld ziekte, vakantie of gewoon andere plannen is meestal wel mogelijk.
- Ca. 7,5 maanden van het jaar (ca. begin april t/m half november) is het echt heel weinig werk omdat ze dan 24/7 op de wei staan, alleen de overige 4,5 maanden dus meer.
- Zeer laag stallingsgeld, ook tegen enkel de kostprijs het paard stallen bij bereidheid om meer werk te verrichten is mogelijk.

Nu is dus vooral de vraag: Zou hier interesse voor zijn bij mogelijke pensionklanten? Zijn de genoemde voorbeelden van stallingsprijzen goed? Is het aantrekkelijk genoeg, ondanks die avondbeurt per week?

Sjolvir

Re: Hebben pensionklanten hier interesse in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 22:52

Je prijzen zijn te laag, ook als ze mee werken. Doe daar maar rustig 100 bij op.

Je moet toch in de winter hooi en stro leveren en afvoeren, kost ook geld. Onderhoud draden, bak etc. Want gasten zullen ook wel eens iets slopen en gebuiken ook zaken.
Ze komen dingen vragen, willen dingen, soms anders dan jij ze voor ogen had etc. Geeft plezier maar soms ook frustratie, dus voor 50 of 100 euro per maand, no way, dat is veels te goedkoop.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 22:56

Ik zou zelf niet blij worden van een vaste dienst, maar daar kies je voor als klant. Zijn vast mensen die t wel willen :) Alleen je 40min vind ik een beetje krap geschat. Zou ik wel zeker een uur voor rekenen hoor.
Wat betreft de prijs zou ik 100 euro wel oké vinden, maar meer niet. Betaal nu 190 voor all-in, 6u weidegang per dag. Maar dat kan ook aan de regio liggen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 23:04

Ligt er een beetje aan waar je zit en wat de prijzen voor pension bij jullie in de omgeving doen. Maar verder ben ik het wel eens met Sjolvir.

nomercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 23:24

Dit zou voor mij de ideale plek zijn om mijn paarden neer te zetten en al helemaal voor dat geld.
Maar helaas zit ik in het noorden van het land, maar als ik in de buurt zou wonen zou dit zeker iets voor mij zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 23:28

Ik zou zeker interesse hebben, helaas woon ik niet in de buurt. Succes :)

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 23:33

Qua prijs hangt het inderdaad sterk af naar waar je zit in het land en wat het aanbod en de prijshoogste is in je omgeving. Ik vind het op het eerste oog zeer goedkoop maar ik zit dan ook in het gooi en hier is alles duur.

1 dienst per week vind ik persoonlijk weinig. Ik werk ook met een dienstenregeling op stal. We hoeven niet andermans stal uit te mesten (wel elke dag je eigen) maar moeten daarentegen wel als 'dienst' een stuk of 12 paarden binnen halen of buiten zetten en hooi en brok voeren, waarna het terrein en stallen geveegd moeten worden. Dat is ongeveer een uur werk als je een beetje doorloopt.

Je betaald hiervoor 220 euro per maand, dat is inclusief onbeperkt hooi, stro en standaard brok voor een stal van 3x3. Paarden staan overdag s'winters op de paddock en s'zomers overdag op de wei.

Ik doe 3 diensten per week (ook omdat niet alle stallen gevuld zijn en er dus diensten overblijven).
Normaal gesproken doen wij 1 dienst per stal. Ik huur 2 stallen (1 groot paard) en doe dus 2 diensten plus 1 extra.

Hoop dat je hier wat aan hebt als vergelijkingsmateriaal. Ik denk dat er zeker voor je lage prijs wel vraag is naar wat je aanbied, houd er wel rekening mee dat je bij een hele lage prijs ook een bepaald type mens aantrekt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 23:36

Denk zeker dat er interesse voor is. Maar ik denk niet dat de prijs die je wil vragen reëel is.

Ga eens uitrekenen wat jullie kosten zijn aan hooi en stro het jaar rond eventueel krachtvoer meereken als dat er bij in zit. En dan kun je kijken of het reëel is. Zelf denk ik dat je er in zomer wel aan uit kunt met 100 euro maar in de winter maanden waarbij ze meer hooi krijgen en stro in de stallen zal je het volgens mij niet gaan redden met 100 euro. Als je dan ook nog korting wil geven omdat ze helpen vrees ik dat je er financieel op achteruit gaat en ik neem aan dat het niet bedoeling is?
Natuurlijk ben je er zelf ook mee geholpen en hoef je niet de hoofdprijs te vragen maar waar je eventueel ook rekening mee moet houden is als je zo laag gaat zitten je ook de verkeerde mensen kan aantrekken. Waarbij het geen geld en het liefst ook geen moeite mag kosten en als ze er eenmaal staan kan dat een hoop frustratie mee brengen. Dus ik zou je echt adviseren niet te laag gaan zitten met je prijs.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 23:39

Denk dat daar zeker wel intresse voor zou zijn! Ik betaal voor vrijwel een gelijk iets ( 5 pensionklanten) voeren + binnen/buitenzetten (2x per week) alleen eigen stal mesten...175 euro in precies dezelfde regio...Dus denk dat je prijzen idd wel laag zijn...uitrijmogelijkheden zijn denk ik wel van belang wil je klanten trekken..

( voor 50 euro zou ik er sterk over nadenken of ik van stal ga veranderen

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 23:57

Ik weet idd niet wat de stallingen in jullie omgeving bied en wat de prijzen daar zijn. Maar wat sjolvir zegt is wel een goed punt, dus als je het doet vooraf hele duidelijke afspraken en deze ook op papier zetten. EN een ander is niet altijd even voorzichtig als dat je zelf bent.
Voor mij zou het absoluut een fijne constructie zijn, vind klusjes doen absoluut geen probleem. Alleen het 24/7 buiten zonder schuiloptie doe ik mijn paard helaas geen plezier mee. Ook zit ik in een veel duurdere regio.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 00:03

ik zou het ook doen, maar omdat ik nu 2 paarden heb zou ik alleen met die 2 willen komen, en dan 2 beurten doen, dan is het voor ons beiden relaxed en beter dan op een 'drukke' pensionstal. zou voor mij dan super zijn :j

_Lott_Wanda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 00:14

Erg benieuwd waar je zit! Kom zelf ook uit west Brabant en heb een merrie die 24/7 buiten moet staan (of in een buitenstal) ivm dampigheid. En dit klinkt mij als muziek in de oren!

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 10:11

Bedankt iedereen voor de reacties en adviezen! :) Ik zal deze allemaal meenemen.

Overigens voor de geïnteresseerden: het zijn echt nog ideeën, in de oriëntatiefase. Er liggen nog geen concrete plannen op tafel, hoewel de kans reëel is dat het in de toekomst daadwerkelijk zal gebeuren. Dit topic had voor mij vooral als doel om te kijken of het het waard is om verder te sleutelen aan dit idee, of dat mensen toch geen interesse hebben vanwege die avondbeurt. Maar zo te zien is het voor velen helemaal niet zo'n punt en dat is fijn :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 10:37

Ik denk dat er wel interesse voor zal zijn.

Ter vergelijking:
ik heb mijn 2 trekpaarden op een doe het zelf stal, ik heb samen met nog een eigenaar een eigen stukje (1.5 hectare land, ruime schuilstal, betonplateau en halfdroge paddock. en wat verderop een stukje hangar waar ons hooi en stro gelegd wordt op aanvraag)
Hiervoor betaal ik 90 euro per paard huur en dien ik alles zelf bij te kopen en alles zelf te doen.
Gemiddeld zit ik over het jaar rond aan 150 euro per maand per paard (incl hoefsmid, dierenarts, osteo, stal, voer, ...), als ik enkel stal en voer reken dan denk ik een 120 per maand per paard.
Maar, we doen wel alles zelf, concreet ga ik us 4-5 keer per week langs om te voeren, hooi aan te vullen in de gigantische slowfeeders en uit te mesten (in de winter 1-1.5 uur werk per dag voor de verzorging., in de zomer enkel prikpaaltjes verplaatsen en vitamientjes geven, dus 15 minuutjes).

Voor de prijs dat jij zegt aan 100 euro all in per paard in ruil voor een avonddienst, kom ik ze alledrie bij je zetten :P.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:23

Wij voeren nu aan 1 paard 100€ aan ruwvoer (5 baaltjes voordroog per maand) + 5-6 kg bijvoer (nu nog allerlei producten, straks 6kg Pavo natures best). Nu is dit een groot paard met tandprobleem, maar dan nog. Ons vorige paard at 16-20kg hooi per dag, (4€/dag, dus 120€/maand) en afhankelijk van hoe hij was tot 2kg brok. Daar zit nog geen vlas of mestafvoer bij.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:38

Mizora: het hangt erg af aan hoeveel je je hooi kan inkopen.
Deze winter heb ik een partij hooi aan 30 euro voor een grote baal kunnen kopen, een restpartij van vorig jaar. Prima hooi, maar iets minder smakelijk en rijk dan "vers" hooi. voor de trekpaarden echter ideaal. Deze winter zaten we op 4-5 balen hooi per maand, dus 120-150 euro voor 3 trekpaarden.
Voorgaande jaren kochten we de balen hooi echter aan 75 euro in, dus zaten we aan 300-375 € voor de 3 paarden...
@ts: het is misschien een optie om de huur van een lege box goedkoop aan te bieden (bv 75 euro bij 1 dag per week hulp, 50 euro bij 2 dagen per week corvee, 25 bij 3 dagen corvee) en dat de stalklant zelf zijn voeder en strooisel aankoopt. (bij het gebruik van grote balen regelen wij gewoon telkens de kostprijs van de baal / door het aantal paarden. Paarden zijn royaal opgestrooid en krijgen onbeperkt hooi. Vlas kan per verbruikt baaltje aangekocht worden, idem als krachtvoer. Met een klein aantal pensionpaarden is dit zeker te doen.)
Dan zal de stalklant ook ergens tussen de 75-150 € per maand uitkomen, in de zomer goedkoper, in de winter iets duurder. en steek je er zeker niet aan toe.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:45

Helaas houdt men nog steeds 3x3 aan voor paardenstallen..

Voor mij zou dit nl te klein zijn...3 x3,5 is voor mij het minimale.

100 euro per stal, mits men zelf voldoende zelf gaat doen is reeel..

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:58

Ik sta ook op een pension stal met diensten..
wij zijn met 7 paarden en een shet ;)

Bij ons doet in de zomer iedereen 2 diensten en in de winter 3
Stalling kosten Incl hooi stro 175
Hier hebben we een kleine buitenbak voor van ong 20x30 wel een grote paddock en grote weides mooie ruime stallen

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 13:39

Indestal: de stallen stonden er al toen mijn ouders het huis kochten. Ze zijn ca. 3.10mx3.10m, vandaar mijn "ruime 3x3". 3,10x3,10 of 3x3,5 is naar mijn idee geen megaverschil, dan vind ik het belangrijker hoeveel ze buiten komen en hoe groot hun wei/paddock is. Ca. 7,5 maanden van het jaar staan ze er helemaal niet in, ca. 4,5 maand enkel 's nachts. In de wei hebben ze enorm veel ruimte. De paarden zijn hier duidelijk echt heel erg veel gelukkiger dan ze waren op pensionstallen met grotere stallen (incl. 4,5x3,5 of 24/7 buiten met schuilstal), en hoe zij in hun vel zitten is voor mij het allerbelangrijkst :)

Dank iedereen voor de vergelijkbare situaties, dat geeft mij ook een goed beeld van hoe andere mensen en stallen hierin staan!

Overigens is het qua werk echt niet (veel) meer dan 40 minuten. Ik haalde het in een rustig tempo werken al nooit, en dan moet ik nog gewoon zelf de hooinetten vullen i.p.v. dat ze al klaar stonden :P

Maar het vragen van diensten voor lage stallingskosten is dus echt niet ongewenst, dat is fijn. We hoeven er geen winst op te maken, als mensen willen meehelpen is dat voor ons echt een uitkomst. De hoeveelheid en zwaarte van het werk valt echt nog wel mee, het is ook vooral omdat het ons net wat meer ruimte geeft voor andere dingen naast de paarden, omdat je er anders al snel 7 dagen in de week meerdere malen per dag mee bezig bent :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 18:31

als het echt zo weinig werk is, en dingens als voer en hooinetten worden klaargezet, dan zou ik zelfs per eigenar 2 diensten durven vragen hoor.
Jullie moeten sowieso al 7/7 de paarden buitenzetten en hun krachtvoer geven, + zelf nog 3 diensten, als 2 uurtjes werk per week voor ruim 100 euro korting zou ik netjes vinden hoor.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:04

Belasting? Verzekering? Mag je een bedrijf aan huis hebben?
Persoonlijk zou ik geen mensen op mijn erf willen hebben zonder dat het wat op levert. Zeker in het begin krijg je sneller klanten die al bij veel pensionnen zijn geweest en of verbannen... De makkelijke klanten stappen namelijk niet snel over, die zijn tevreden.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 23:28

Sorry voor mij wel...
Mijn stallen zijn nl 3,80 x 4.20 en dat is een heerlijkheid voor het paard..hij deelt ook zijn stal in...grdeelte voor de plas, voor de poep, waar hij ligt, eet en waar hij lekker staat naar buiten tr kijken..ikzelf vind het ook fijn voor hem...hij hoeft nooit in zijn poep en plas te liggen of te staan als hij eet of rust...
En mijn paard staat overdag ook buiten, maar als je de uren dat ze op stal staan telt is dat ook belangrijk, zeker als ze de nacht er moeten door brengen...

De keren dat ik 3x3 in pension heb gehad, was het altijd een vieze bende omdat alles op een te klein stukje moest gebeuren..
Als ik ooit weer pension moet gaan zoeken dan valt 3x3 bij voorbaat al af....

3,10 of 3 m is voor mij hetzelfde...
Zeker de grote en forse paarden van tegenwoordig is het gewoon heel erg klein...voor een pony goed te doen.