Regels voor quarantaine paard salmonella besmetting -vervoer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Regels voor quarantaine paard salmonella besmetting -vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 17:17

Wie weet waar ik de regelgeving kan vinden omtrent quarantaine bij een paard met een salmonella besmetting?

Mag het paard verplaatst worden en zo ja onder welke voorwaarden?

Het gaat niet om mijn eigen paard maar om het paard van een bekende van mij. Het paard verblijft momenteel op een kliniek en er is geen eenduidig antwoord op of het paard verplaatst mag worden en zo ja onder welke voorwaarden. Het paard is dus in goede handen, het gaat echt alleen om de vraag of het paard wel of niet naar een andere plaats gebracht mag worden. Graag zou ik echt de wetgeving hierom trend zien, dan is er zeker uitsluitsel.

Destination

Re: Regels voor quarantaine paard salmonella besmetting -vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:27

Weten ze dit niet bij de kliniek? :) Het lijkt me dat zij vaker van dit soort gevallen hebben.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:34

Voor zulke vragen kun je altijd de GD (gezondheidsdienst voor dieren) bellen te Deventer.
Dan weet je zeker wat wel en niet handig is om te doen. Echt hele aardige mensen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 17:48

Destination schreef:
Weten ze dit niet bij de kliniek? :) Het lijkt me dat zij vaker van dit soort gevallen hebben.

Verschillende bronnen waaronder de kliniek spreken elkaar tegen. Daarom zoeken we specifiek de regelgeving. GD bellen ga ik doorgeven :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 19:40

De meeste paarden die besmet zijn met salmonella vertonen helemaal geen symptomen en dus weet niemand dan dat ze besmet zijn.
Er is geen verplichte screening bij paarden, zoals dat voor (commercieel gehouden) pluimvee bv wel is.

Voor zover ik weet, moet je bij een paard dat diarree heeft door salmonella algehele hygiëne maatregelen nemen, naast maatregelen tegen uitdroging en antibiotica. Dit om ervoor te zorgen dat je jezelf en andere paarden niet besmet.
Maar er is geen wettelijke isolatie verplicht bij een paard met salmonella en ook geen wettelijk verplaatsingsverbod.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:34

@ Marije, waar haal jij dat vandaan?

terug naar de basis, wat staat er in de wetgeving :

§ 2. Verplichting tot kennisgeving door de dierenarts
Artikel 10
Als andere besmettelijke dierziekten................... van de wet worden aangewezen:

a. salmonellose;
b. campylobacteriose;
c. listeriose;
d. toxoplasmose;
e. echinococcose;
f. yersiniose;
g. leptospirose ten gevolge van Leptospira hardjo;
h. zwoegerziekte.

verder:

Artikel 29
1 Iedere houder van een ziek of verdacht dier is verplicht ervoor zorg te dragen, dat dit dier zijn verblijfplaats niet verlaat, tenzij met toestemming of krachtens bevel van Onze Minister.

Artikel 29 is ook een misdrijf ikv de WED

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 07:52

Als er nu bekend is dat het paard een samonella besmetting doormaakt, zou ik het paard niet willen verplaatsen, want samonellosis is ZEER besmettelijk voor mens en dier en kan zelfs dodelijk zijn! Eerst daar de behandeling laten afmaken en controle of de samonellosis daadwerkelijk weg is :j

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 07:56

suffie schreef:
Als er nu bekend is dat het paard een samonella besmetting doormaakt, zou ik het paard niet willen verplaatsen, want samonellosis is ZEER besmettelijk voor mens en dier en kan zelfs dodelijk zijn! Eerst daar de behandeling laten afmaken en controle of de samonellosis daadwerkelijk weg is :j

In dat geval zal de kliniek geen toestemming geven om het paard te verplaatsen neem ik aan?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 10:00

De gezondheidsdienst voor dieren kon niet direct antwoord geven en gaat het nu uitzoeken.

De eigenaar van het paard is bekend met alle gevaren, de vraag is wie het paard het beste kan helpen, en daarvoor is wellicht verplaatsing nodig, als dat tot de mogelijkheden behoord.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:47

Het paard mag niet verplaatst worden,zie mijn antwoord van hierboven.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 15:59

NenaC, kun jij aangeven uit welke wetten/regelgeving de genoemde artikelen komen? Dan kan ik daarop verder zoeken naar mogelijke uitzonderingen e.d.