Ik moet even mijn zorgen ergens kwijt en wil graag advies aan jullie vragen.
Sinds juli 2016 run ik een pensionstalling.
Wij hebben 4 pension paarden en dus 4 klanten waarvan 3 met 1 bijrijder.
Alle paarden staan in volpension en de klanten mogen bij hun paarden wanneer ze willen, hier hebben we verder geen regels voor.
Tot voor kort was de sfeer heel goed maar de laatste tijd is dit compleet omgeslagen.
We hebben een gezamenlijke zadelkamer, we willen in de toekomst kasten aanschaffen.
Vorige maand is er van een klant een duur hoofdstel ontvreemd en we weten niet wie dit gedaan heeft.
Zadelkamer wordt altijd afgesloten zodra er niemand op stal is.
Alle klanten hebben een eigen sleutel en de bijrijders hebben er ook een.
Ook is er vorige week een set peesbeschermers ontvreemd die aan de stal hingen.
Gisteren toen ik de stal in liep had 1 van de bijrijders peesbeschermers in haar handen van een andere pensionklant.
Meteen hing ze deze terug en ze had ''toevallig'' de verkeerde gepakt maar kreeg wel een giga rood hoofd.
Aangezien ik geen bewijs heb dat zij het is krijg ik nu wel heel erg mijn twijfels.
Bijrijder lapt wel eens de regels aan haar laars en na continu aanspreken gebeurd het elke keer weer.
Dit gaat dan om voeren zonder toestemming, spullen niet opruimen en mest in de rijbak laten liggen.
Al eens met mijn pensionklant over gehad maar deze doet hier vrij weinig op uit.
Ik weet niet zo goed wat ik in deze situatie nog moet doen.
Iemand beschuldigen zonder bewijs kan en mag ik niet doen en met de eigenaar van het paard ook al een aantal gesprekken gehad maar ook deze ziet de ergenis er niet van in.
Dus, wat nu?