Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 08:32

Goedemorgen,

ik zit met een klein dilemma. Ik heb een paar pensionklanten (vrouw stond vorig jaar op mijn erf of ze haar paarden mocht stallen, inmiddels staat haar vriend hier ook). Gaat i.p. prima. Ik verdien er niet veel op, want zij betaald 100 per maand per pony en hij 130. De paarden hebben een inloopstal en 24/7 hooi tot hun beschikking. (Momenteel gaat er 80 per week aan hooi door).

Laatste tijd gaat het echt goed. Ze helpen goed mee (wat ook afgesproken was, maar ze vonden eerst dat ik best meer kon doen, want ze betaalden genoeg. Ik heb ze toen een aantal adressen gegeven van stallen waar voor 200 euro alles gedaan werd maar paarden met geluk een paar uurtjes buiten kwamen..toen was het rustig :)).

Nu schoot echter bij mij de irritatiegrens alweer omhoog. Ze zijn een aantal dagen weg...of dat een probleem was. Tuurlijk niet, heb ik ook een paar dagen rust en ik doe gewoon de verzorging. Gisteren dus dieren verzorgd en wilde nog even mijn bed inkruipen (mijn slaapkamer kom je aan langs als je de stal inwilt, ik sta altijd vroeg op en hun komen nooit voor 12 uur dus geen probleem). Net voor ik terugliep hoor ik mensen...bijrijdster van stalklant met haar moeder. Ik schoot een beetje uit mijn slof want ik schrok me rot. Toen kwam de volgende verrassing. Stalklant had gezegd dat zij s avonds konden voeren? Uhh..pardon? Mijn paarden staan er ook. Ik voer zelf. Haar erop aangesproken en ze gaf aan dat ze gezegd had dat ze hooi en water mochten geven als ze er waren.

1e vraag: ben ik raar als ik niet wil dat "vreemden" hier maar hooi gaan geven? En sowieso zonder aankondiging het erf op lopen? Ik heb gezegd dat ik sowieso van haar wil horen dat er mensen komen voor haar paard. Straks gebeurt er iets en heb ik het gedaan.

2e vraag: 1e paasdag komt mijn familie eten. Kan ik het maken om aan te geven dat ik die dag pas vanaf 15 uur mensen op het erf wil? (Paarden verzorg ik natuurlijk gewoon). Ik wil gewoon even in alle rust samen kunnen zijn met mijn familie.

3e vraag: ik heb meerdere malen aangegeven dat ik wil dat sigarettenpeuken in een asbak gedaan worden. Een asbak hebben ze nu meegenomen, gebruiken ze ook, maar nog steeds vind ik sigarettenpeuken in de rijbak en op het erf. Ik overweeg nu om aan te geven dat er alleen nog achter het huis gerookt mag worden (de kinderen zien het dan ook niet want ik vind het sowieso geen goed voorbeeld en ze roken nu ook tijdens het longeren bijv. en een peuk wordt dan algauw aan de kant gesmeten). En dat, wanneer ik nog een keer ergens een peuk vind er op het hele erf een rookverbod van kracht wordt? Ik haat het echt als er gerookt wordt maar ieder zijn ding...alleen ben ik er echt flauw van dat ik die vieze peuken ook nog op moet ruimen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:36

Als ik het zo lees..
Wegen de kosten (irritaties) op tegen de baten (geld)? :)

Want anders lijkt de keuze me snel gemaakt..

Ik vind namelijk alledrie je vragen totaal niet onredelijk.
Laatst bijgewerkt door upendo op 14-04-17 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:38

IHN schreef:
1e vraag: ben ik raar als ik niet wil dat "vreemden" hier maar hooi gaan geven? En sowieso zonder aankondiging het erf op lopen? Ik heb gezegd dat ik sowieso van haar wil horen dat er mensen komen voor haar paard. Straks gebeurt er iets en heb ik het gedaan.

2e vraag: 1e paasdag komt mijn familie eten. Kan ik het maken om aan te geven dat ik die dag pas vanaf 15 uur mensen op het erf wil? (Paarden verzorg ik natuurlijk gewoon). Ik wil gewoon even in alle rust samen kunnen zijn met mijn familie.

Ik ben benieuwd welke antwoorden je krijgt.
Uit een ander topic bleek vnl dat paardeneigenaren altijd bij hun paard willen kunnen, en van alles zelf willen, want hun paard dus dat maken ze zelf wel uit...
:D

Citaat:
3e vraag: ihaat het echt als er gerookt wordt maar ieder zijn ding...alleen ben ik er echt flauw van dat ik die vieze peuken ook nog op moet ruimen.

Dit zou ik echt NIET NIET accepteren... bij de eerstvolgende gevonden peuk gaan ze weg. En je mag rustig zeggen dat je op het hele erf het roken verbiedt.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:42

100 euro per pony/paard en dan ook nog klagen dat jij wat meer moet doen?
Peuken op het erf? En ongevraagd vreemde op je terrein die zonder afspraak menen te komen voeren.
Ik ben van mening dat je de verkeerde 'klant' op je erf toelaat.
Wellicht kun je afspraken maken (tijden, rookverbod op het terrein) en als ze daar niet in mee willen hen verzoeken naar een andere stal te gaan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:43

1) vind het niet raar dat je niet wilt dat vreemden voeren, maar als het een bijrijdster (neem aan dat die bij jou bekend is) betreft en het alleen water en hooi is zie ik het probleem niet als ze jou daar mee ontlasten. Maar wel in overleg met jou! Als jij het zelf wilt doen, prima, is je goed recht.

Komt die bijrijdster vaker? Ik sta ook privé en zowel ikzelf als mijn bijrijdster komen onaangekondigd naar stal. Zou het erg lastig vinden als dat niet meer mag omdat ik erg kort bij woon en soms even voor een aai of wat dan ook langs fiets.
Voor mijn bijrijdster is even een appje doen dat ze komt geen enkel probleem, maar die zit op 15 auto minuten.

Denk dat je daar gewoon goede afspraken over moet maken.

2) gewoon aangeven dat jij ze verzorgt in de ochtend en als ze willen komen ff na 15.00 uur!
Is hier ook wel eens gebeurd, bbq feestje, dan heb je geen zin in mest kruiende mensen of stuivende ruiters in de bak.

3) dat is gewoon erg asociaal van hen. Ik zou het nog een keer aankaarten, duidelijk aangeven dat je het echt een probleem vind dat ze de peuken niet opruimen.
Kan je het maken om ze te verbieden op bepaalde plekken buiten te roken? Tja ik zou het niet doen, binnen natuurlijk verbieden, maar ik zou ze wel aan het opruimen houden.

Denk nav alles dat je goed na moet denken of je dit wel wil. Wil jij wel mensen met paarden bij jou op pension hebben staan? Wordt je hier wel gelukkig van?

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:45

Goedemorgen!

Wat jij vraagt lijkt mij niet meer dan redelijk!
Als er onverwacht vreemden op het erf staan moeten zij zich ook aan jouw regels houden.
Met pasen vind ik dat je ook best kunt zeggen dat je tot die tijd geen mensen op het erf wil maar grote kans dat zij zelf ook een lekkere paasbrunch hebben :j
En wat betreft het roken, ik had al meteen gezegd dat dat niet op het erf zou gebeuren. Het is al heel aardig naar hen dat je het toelaat dus lijkt het me niet meer dan logisch dat ze hun peuken gewoon opruimen. Anders zou ik inderdaad gewoon harde maatregelen nemen, het is en blijft jouw erf!

Succes en alvast een fijne pasen :o

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:46

Ik zou echt not amused zijn als ik op een vrije dag(ok, ik werk in de horeca dus vrije dagen heb ik niet, maar toch) niet naar mijn paard zou mogen. In jouw geval gaat het volgens mij om een kleinschalig stuk(alleen jij en je klant?), en dan zou er wellicht een mouw aan aan te passen zijn. Zeker als het maar om één dag gaat en niet stelselmatig iedere avond/weekend bijvoorbeeld.

Het stukje over de bijrijders heb je ook wel enigsinds gelijk in. Dat je graag wil weten of en wanneer iemand komt vind ik je goed recht, maar ik zou wel even met iedereen om tafel zitten met wat wel en niet mag(dus betreft voeren). Het is nog steeds jouw terrein en jouw eigendom(om je klant haar paarden na dan).

Wat betreft het roken zou ik hier heel streng in zijn, roken en paarden gaat niet goed samen. Al dat hooi, stro etc is enorm brandgevoelig. Ik zou het al heel netjes vinden als je inderdaad één plek aanwijst waar ze mogen roken en dat ze zelf hun peuken opruimen, maar ik ken genoeg plekken waar een algeheel verbod is.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:47

Is het niet een idee om ze eens uit te nodigen voor een kop koffie.
Op die manier kun en het afgelopen jaar met ze evalueren. Wat gaat er goed! En wat merk je dat je anders zou willen. Maak dan ook meteen concrete afspraken zodat iedereen weet waar ze aan toe zijn. Kpndig het aan en leg het uit, zodat ook zij kunnen nadenken wat ze misschien wel fijn zouden vinden.

Voor Pasen zou ik nu gewoon aangeven dat je familie over de vloer hebt en ze vanaf 15 uur welkom zijn.

Ikzelf sta ook bij mensen aan huis en ook tijdens feestjes mag ik gewoon op stal komen. Soms is het feestje op de deel tussen de stallen als de paarden buiten staan. Dit word mij in de week ervoor verteld en dan weet ik dat ik niet bij mijn spullen kan. Helemaal prima. Hun huis en hun feestje. Ik kom ervoor of erna en wens ze veel plezier.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 08:49

Nou ja..het is niet alleen het geld. Ik geef nu alleen de punten aan waar ik mee zit en dat zijn uiteraard irritaties, maar het zijn echt geen vervelende mensen. Ze doen veel, zijn goed voor hun paarden en ook voor de mijne en het zijn gewoon aardige mensen. We hebben bijv. In de winter met zijn allen sleetje gereden...hartstikke leuk. Dat zijn de positieve kanten. Vandaar dat ik veel ook laat gaan en al veel zaken aangepast heb omdat zij dat wilden. Zo wilden zij dat de paarden 24/7 hooi hadden..ik gaf s ochtends en s avonds en ze staan altijd op de wei. Nu heb ik dus hooinetten gekocht omdat ze maar vol gooiden en de helft weggegooid kon worden. Nu is iedereen wat dat aangaat tevreden. Daarbij...ik ben ook gehecht geraakt aan de pony's...zij hebben altijd op openstallen gestaan, de ene pony was doodsbang voor andere paarden toen ze hier kwam omdat ze altijd gejaagd werd. Die is helemaal opgebloeid en het is een totaal harmonische kudde. Er zijn hier verder geen openstallen..ze hadden al 2 jaar gezocht en zijn uiteindelijk maar gewoon bij privepersonen gaan vragen. En tuurlijk zijn hun paarden niet mijn verantwoordelijkheid en als ze zich als boemannen zouden gedragen waren ze ook snel weg, maar ik ben ook wel een zeikerd af en toe en geef niet genoeg mijn grenzen aan omdat ik algauw denk dat ik onredelijk ben...vandaar dus mijn vraag hoe jullie hier over denken. Onredelijk of kan ik dit aangeven?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:52

Ik begrijp niet zo goed waarom je last hebt vn die mensen met pasen?
Jij kunt toch eten met familie wat je wil, zij komen er toch niet bij zitten ofzo? Laat hen lekker hun ding doen op stal.
Ik zou echt niet blij zijn als ik op beperkte tijden zou moeten komen, het is juist ook mijn vrije dag.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:53

Natuurlijk kan je dit aangeven! En als het 'normale' mensen zijn zullen ze dit ook snappen. Je vraagt geen gekke dingen en bent ook geen echte pensionstal.
Ik denk dat je al aardig in hun wensen mee gaat terwijl als zij er niet zouden zijn je het anders gedaan had (je hooi bijvoorbeeld).
Een gesprek zou je hopelijk meer rust en minder erfenis brengen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:54

Popke schreef:
Een gesprek zou je hopelijk meer rust en minder erfenis brengen.

:')

wat voor gesprek wordt dat dan?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:55

Ooh erfenis hahaha

Bedoel natuurlijk ergenis :D

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:56

Hai, idd, dezelfde vraag als hierboven, weegt het één op tegenover het ander?
Maar begrijp uit je verhaal dat dat dit wel zo is dus:

Vind ik het helemaal niet raar dat je niet wil dat anderen gaan voeren, zeker als je dat hebt aangegeven. En is vrij logisch dat als zij zeggen weg te zijn jij niet verwacht daar een ander voor in de plaats te zien zonder dat dit is aangegeven.

Voor wat betreft je tweede vraag, tja denk dat dat per persoon verschilt. Ken wel maneges waar je dan tot een bepaalde tijd wel mag komen. Maar dit is een privé plek en vind zelf vanaf 15.00 uur niet onredelijk eerlijk gezegd, er is dan nog genoeg tijd over van de dag. Maar kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen werkt.

Het roken: jouw terrein, jouw regels, als jij niet wilt dat er gerookt wordt gewoon verbieden of idd alleen op een plaats waar dat veilig kan. Zou het zelf sowieso verbieden, als er iemand een peuk ergens neergooit terwijl die nog niet helemaal uit is en er brand ontstaat ben je in de aap gelogeerd.

Kun je niet eens in overleg eea bespreken? Gewoon die mensen een keer uitnodigen of als je ziet dat ze eraan komen eerst ff meenemen naar binnen ofzo en het er dan over hebben?
Lijkt mij persoonlijk niks die irritaties maar het probleem is dat iedereen zijn eigen gedachtes ergens over heeft en daar moet je dan wel mee om kunnen gaan wil je een pension leiden. Wat dus inhoudt dat jeje grenzen gewoon wel aan moet geven, uiteraard in overleg, zoals je al met veel dingen gedaan hebt, maar sommige dingen gewoon duidelijk maken op een nette, normale manier, dan moet het lukken zou ik denken.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:57

Zoals al eerder gezegd. Koffietje doen en er over praten. Vraag wat hun plannen zijn voor de Pasen en of je ze ergens mee kan ontzien. Dan heb je ook gelijk een bruggetje naar je eigen wensen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:57

Ik had ook een peukenprobleem ,wel iets grotere stalling.Ik heb een bordje opgehangen,dat als ik nog peuken vind ik een algemeen rookverbod in stel.Dan rook je maar thuis hoor.Tot nu toe geen peuken meer gevonden.
Het bijrijd gebeuren vind ik ook een dingetje ik heb dat van te voren onderschat.Ik heb 6 klanten staan en net bedacht dat er 5 zijn die bijrijders hadden en dan één zelfs twee. Toevallig door overlijden van verleden jaar 3 oude paarden in de zelfde periode heb ik er toen drie nieuwe bijna tegelijk gekregen en daardoor is het bijrijd gebeuren wat uit de hand gelopen. Bij mij is het 140 per paard volpension,ik doe alles zelf.
Mochten er nu nog weggaan dan zeg ik bij nieuwkomers, geen bijrijders meer.Er gebeuren idd dingen die je niet in de hand hebt en als je er naar vraagt niemand gedaan heeft (hek opgelaten ed,zadelkamer niet afgesloten.
Ik heb wel zoiets ik heb het nu toe gelaten dus kan het niet terug draaien en verder zijnhet wel vriendelijke mensen.
In jou geval zal ik gewoon zeggen dat je die paasdag gesloten bent.Als ze anders willen dan moeten ze maar op een grotere en duurdere stalling gaan staan denk ik dan maar.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:59

1. Wanneer jij al onbeperkt hooi voert is het niet vreemd dat je niet wilt dat vreemden ook opeens (jouw?) hooi extra gaan voeren.

2. Aangepaste tijden, zeker bij feestdagen is niet vreemd. Geef het wel zo vroeg mogelijk door aan je klanten en hang ter herinnering een briefje in de stallen op.

3. Qua roken zou ik streng reageren, zeker met de zomer in aantocht dat alles toch weer wat droger gaat zijn wat extra brandgevaar oplevert.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:01

Wat wij doen als de irritaties oplopen, een gezamelijke lunch organiseren.
Dan is de setting al gezellig en kun je makkelijker praten en doordat je wat leuks doet en ook over andere (leuke) dingen praat krijg je weer een positieve vibe.
Doen wij ook als we merken dat het tussen
klanten niet lekker loopt ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:03

EmptyWords schreef:
Is het niet een idee om ze eens uit te nodigen voor een kop koffie.
Op die manier kun en het afgelopen jaar met ze evalueren. Wat gaat er goed! En wat merk je dat je anders zou willen. Maak dan ook meteen concrete afspraken zodat iedereen weet waar ze aan toe zijn. Kpndig het aan en leg het uit, zodat ook zij kunnen nadenken wat ze misschien wel fijn zouden vinden.

Voor Pasen zou ik nu gewoon aangeven dat je familie over de vloer hebt en ze vanaf 15 uur welkom zijn.

Ikzelf sta ook bij mensen aan huis en ook tijdens feestjes mag ik gewoon op stal komen. Soms is het feestje op de deel tussen de stallen als de paarden buiten staan. Dit word mij in de week ervoor verteld en dan weet ik dat ik niet bij mijn spullen kan. Helemaal prima. Hun huis en hun feestje. Ik kom ervoor of erna en wens ze veel plezier.

Met evalueren bereik je niks...dan geef je ze een vinger en nemen ze volgende keer je hele hand.
Jou stal jou regels.

Gewoon duidelijke regels maken:

Niet roken op het erf en ik voer, zet de paarden buiten/binnen etc.
Kwa openings tijden...niet echt een mening over.
Maar na 10 uur niemand meer op je erf is denk ik niet zo verkeerd als ze om 12 uur s'avonds nog ff langs komen. Daar zou ik ook een hartverzakking van krijgen en niet amused van zijn. Ziek paard is natuurlijk een uitzondering en laat terug komen van een wedstrijd bespreek je...lijkt mij.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:03

Vind het niet raar hoor om aan te geven dat het fijn zou zijn als ze met pasen na 15.00uur komen.
Ik sta op een grote pesion stalling en op feestdagen gaan ze om 17.00uur dicht. Heb nooit iemand gehoord die daar een probleem mee heeft.
Iedereen heeft er begrip voor dat de familie ook wel eens dagen (uren) nodig heeft zonder klanten op het erf. En die enkele dagen per jaar.... nee, daar zou ik geen probleem van maken.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:10

Ik vind je ook niet onredelijk, het is jouw stal of weide dus jouw regels die gelden.. willen ze daar geen gehoor aangeven dan is "daar het gat van de poort" in dit geval.

Ik heb in het verleden ook "stal klanten" gehad die rookte en ook ik ergerde me aan die peuken die ik overal vond. Ik heb een emmer met een laag water net voor de stal neer gezet. En ze gezegd dat daar de peuken in moesten en dat ik nergens meer peuken wil vinden dan daarin. Het werkte niet gelijk maar nadat ik 2 keer tegen 1 klant gezegd had dat als ik nog 1 keer een peuk vond dat ze dan voor het eind van de maand een andere plek moest gaan zoeken was de boodschap duidelijk.

Ik was ook niet gediend van vreemde mensen op mijn erf en heb dat ook toen ze bij mij kwamen informeren of er een stal vrij was gelijk aangegeven en ook gelijk aangegeven dat ik de enigste ben die de paarden voert in verband met onrust die dat kan veroorzaken op stal.
Bijrijdsters geen probleem maar ik wil dat graag weten, bovendien wou ik ook niet dat de bijrijdsters allerlei vriendinnen meenamen zodat het nog een drukte van jewelste was. (heb problemen met mijn buren aan de stal en die belden daar dus de politie voor (geluidsoverlast))

Als jij graag een rustig etentje met je familie wilt, moet je dat gewoon zeggen. En gewoon duidelijk zeggen dat je stal of weide pas na 15.00 open gaat en dat ze na die tijd meer dan welkom zijn maar eerder niet.
Ik ben van mening dat je als paardeneigenaar je pensionhouder ook wel een (halve vrije) feestdag mag gunnen. Tenzij je paard ziek is dan vind ik dat een ander verhaal..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:14

Ik vind de tijd met pasen opleggen wel raar.
Misschien willen ze in de ochtend even komen omdat ze in de middag wat anders gepland hebben.
Maar ik heb vroeger de stallen waar ik stond dan ook echt uitgekozen dat ze dagelijks de hele dag open waren, ook met feestdagen.

Peuken, dat is gewoon een no go.
Dat zou ik een keer nog duidelijk stellen.
In stal wordt niet gerookt, buiten alleen op plaats x peuken worden netjes opgeruimd. Zo niet kun je gaan.

Vreemde op stal ook.
Hebben ze een vaste bijrijder prima, maar een nieuwe wordt eerst voorgesteld.
Eten geven kan ook niet zomaar.

Ja dat zullen die mensen zich moeten beseffen dat een paard bij mensen aan huis stallen anders is al op een grote stal van 50 of meer paarden.
Je krijgt er vaak de luxe voor terug dat het minder duur is, dat er eens een deken gewisseld wordt of dat soort dingen. Maar ze moeten ook beseffen dat ze op iemands prive zijn.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:15

Ik zou het ook niet prettig vinden als andere mensen de paarden zou gaan voeren. Ik sta als enige op een kleine stal met in totaal 4 paarden. 3 van de eigrnaars. Ik vraag ze altijd eerst of de paarden wat lekkers mogen en voeren laat ik aan hun over. Tijden heb ik nuet op stal en ben altijd welkom maar ik kan wel begrijpen dat je op bepaalde dag zegt niet voor die en die tijd. Als mijn staleigrnaar dat zou zeggen heb ik er voor die ene dag vrede mee. Ik ben zelf een roker en rook dan ook buiten de stal zoals bij de bak maar ik ruim mijn peuken wel altijd op. Als ik niet had mogen roken had ik daar ook geen problemen mee gehad. Hun stal hun regels. Vind jou regels dus absoluut niet raar. Zou het gewoon uitleggen tijdens een bakje koffie of zo. Als ze echt zo aardig zijn zoals jij zegt zullen ze dit wel snappen.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:16

Heel snel zeggen dat ze een ander plekje moeten zoeken !
Dat is de enigste manier om weer rust te krijgen !

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 09:18

Dank dank! Ik ben al wat zekerder van mezelf. De koffie die wordt voorgesteld is niet nodig, hoor. We kunnen prima met elkaar praten. En ook zij doen echt wel hun best. Maar ik wist gewoon niet of het redelijk was wat ik vroeg en wil ook niet overkomen als een gigantische zeikerd.

Zoals ik nu begrijp kunnen de meesten er begrip voor opbrengen dus stel ik het gewoon voor. (Bijrijdster heeft ze overigens vandaag al netjes aangemeld ik weet alleen nog niet hoe laat maar heb gezegd niet voor 11 uur...zelf mogen ze altijd naar hun paard maar bijrijdster komt met hele familie...dat hoeft dan niet voor dag en dauw).