Dagje naar een cursus met eigen paard; (vervoers)tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Dagje naar een cursus met eigen paard; (vervoers)tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 08:17

Ik overweeg om een dagje een cursus te gaan volgen over klassieke dressuur. Nou is het de bedoeling dat je je eigen paard meeneemt. Ik heb echter geen trailer, heb ook geen rijbewijs voor een aanhanger dus mag ook niet met trailer rijden. Wat zijn handige oplossingen hiervoor? En waar moet ik nog meer aan denken als ik een dagje weg ga met mn paard, wat heb ik allemaal nodig? Zijn bijvoorbeeld transportbeschermers belangrijk (kan ik vast wel van iemand lenen op stal) en wat neem je allemaal mee?

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Re: Dagje naar een cursus met eigen paard; (vervoers)tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:38

Je kunt een auto huren(bijv. via snappcar, lekker goedkoop) en een lichte 1,5 paards trailer bij een trailerhuurbedrijf. Reken op minimaal 50 euro samen. Als je het goed berekent(dus max. Gewicht auto + max gewicht trailer zit onder de 3500 kg) mag je met b-rijbewijs eijden. Er zitten wel nog wat haken en ogen aan.

Ken je misschien iemand met trailer en auto die voor een bos bloemen en de benzinekosten je wel wilt chauffeuren?

Ik heb zelf het liefst niets om mijn paard op de trailer, zodat het niet gaat schuren of zweten. Er zitten altijd trapbeschermers van rubber op een trailer die klappen redelijk opvangen(en je moet natuurlijk ook heel voorzichtig rijden).
Je kunt een hooinet ophangen om te eten, en wat muesli voor de terugreis. Wij hebben nooit water staan voor onderweg, tenzij het een hele lange rit is. Wel voor en na vertrek meteen een emmer water aanbieden.
En natuurlijk je zadel, dekje, hoofdstel, etc. Wat je allemaal nodig hebt op de dag. Ook eten voor jezelf.

Heel veel plezier als je inderdaad gaat alvast! :)

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:34

Ik persoonlijk zou als ik jou was geen auto gaan huren en een lichter trailer gaan huren en zelf gaan rijden. Het mag dan wel, maar zonder ervaring rijden met een aanhanger is al iets, laat staan met je ( voor jou in elk geval) kostbare paard erin.

Misschien is er iemand van je stal die je wil rijden en anders bestaan er Paardentaxi's ( zoals ik :D ). In dat laatste geval ben je wel wat meer kwijt waarschijnlijk, maar als het maar af en toe is, zou ik die kosten gewoon incalculeren als horende bij een geweldig uitje. Je wil dat uitje ook geweldig houden en je wil dat je paard de volgende keer weer net zo graag met je op stap gaat als deze keer. Dat wil toch het beste met een ervaren paardenvervoer-chauffeur, of die er nu voor betaald wordt of niet maakt dan niet echt uit.

Ik ben zelf als paardentaxi niet weg van beenbescherming op de trailer, tenzij je een paard hebt dat zich echt snel verwondt. Dan zou ik nog eerder kiezen voor peesbeschermers dan voor transportbeschermers. Transportbeschermers zijn over het algemeen niet echt stevig, dus als het paard zich zou verwonden, gebeurt dat met die dingen ook nog. Ook zakken ze vaak af en paarden die ze niet gewend zijn vinden het zelf ook maar niks. Met peesbeschermers heb je wel dat benen eronder nogal warm worden, daarom zou ik kiezen voor niets aan de benen.
Een hooinet is wel een goed idee, maar dan wel eentje met wat grotere mazen, geen slowfeeder. Ze moeten hun evenwicht al bewaren en als ze dan ook moeite voor hun hooi moeten doen is dat niet zo lekker. Het net ook wel goed vastzetten, als het om hun hoofd zwiepert is dat ook niet zo lekker.
Je kan wel een emmer meenemen om water van die stal aan te kunnen bieden, als je echt een hele dag op pad bent zou ik water van je eigen stal meenemen, die smaak kennen ze en dat drinken ze dan toch wat sneller. Als je zo'n vier uur weg bent in totaal is water niet nodig hoor.
Natuurlijk de spullen die je nodig hebt, geld voor drinken en eten voor jezelf, of het allemaal zelf meenemen. Niet je cap vergeten ;-) .
En voor de terugweg kan een zweetdeken wel fijn zijn ( of al met uitstappen als je de clinic gereden hebt, in dat geval zou ik er twee meenemen, zodat je een eventueel natte zweetdeken kan vervangen voor op de trailer.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Dagje naar een cursus met eigen paard; (vervoers)tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:42

Ylvie Fros verhuurt sinds kort een heel mooi paardenwagentje, maar ze geeft ook lessen in academische rijden. En het is ook op een afstand dat je er mennend of lopend heen kan.

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Dagje naar een cursus met eigen paard; (vervoers)tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 17:05

Ik zie rijden met een trailer inderdaad niet zitten, maar zo'n wagentje met B rijbewijs zou ik wel zien zitten. Die zijn alleen wel flink prijzig, dan wordt het alsnog een dure cursusdag.. Ik ga eens op stal informeren of er iemand mee wil, misschien dat we samen een trailer kunnen delen!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Dagje naar een cursus met eigen paard; (vervoers)tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:23

Helemaal met Jet eens! Alsje maar een enkele keer op stap gaat dan is het voor je paard stukken prettiger als er een ervaren smooth rijdende chauffeur aan het stuur zit.
Ik heb regelmatig trailerlaad paarden waarvan de eigenaren niet door hebben dat hun paard hun rijstijl niet echt prettig vindt en niet meer mee wil.
Als je zelf wilt gaan rijden met zo'n B rijbewijs wagentje geldt dat uiteraard ook. Rij alsof je een lading rauwe eieren wilt vervoeren.

Als je met iemand samen een B vrachtwagentje wilt delen lees dan dit topic even door;
[TAO] B rijbewijs 'vrachtwagen'.. hoe zit dat nou?

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 23:16

Ja, ik heb vorig jaar bij een ponykamp gezien dat er twee boedelbakpaardentrailers stonden, Die konden mensen dus huren, die nog nooit met een paard in een trailer hadden gereden. Pony's moe van een week ponykamp op vreemd terrein, heenrit misschien niet helemaal vlekkeloos verlopen voor ze: Ze wilden er allebei niet in...

Dus bedenk ook dat je terug wil en dat dat op vreemd terrein is, na een dag vol indrukken, dan is het fijn als je hoe dan ook een ervaren persoon bij je hebt met laden.
Niet dat het laden bij mij altijd snel en probleemloos verloopt hoor, zo is het ook weer niet, maar ik zal nooit mijn geduld verliezen en altijd naar oplossingen zonder geweld zoeken.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Dagje naar een cursus met eigen paard; (vervoers)tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 23:20

Wat Jet zegt; een gehuurde trailer is de kans klein dat ze daar meteen vlekkeloos in willen. Ik had een donkere trailer, mijn vriend een witte. De donkere kon ik mijn arabs zo opzetten, maar in de witte nee dat kon niet. Wit = eng = onbetrouwbaar :+.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 23:21

Ja, ik heb vorig jaar bij een ponykamp gezien dat er twee boedelbakpaardentrailers stonden, Die konden mensen dus huren, die nog nooit met een paard in een trailer hadden gereden. Pony's moe van een week ponykamp op vreemd terrein, heenrit misschien niet helemaal vlekkeloos verlopen voor ze: Ze wilden er allebei niet in...

Dus bedenk ook dat je terug wil en dat dat op vreemd terrein is, na een dag vol indrukken, dan is het fijn als je hoe dan ook een ervaren persoon bij je hebt met laden.
Niet dat het laden bij mij altijd snel en probleemloos verloopt hoor, zo is het ook weer niet, maar ik zal nooit mijn geduld verliezen en altijd naar oplossingen zonder geweld zoeken.

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Dagje naar een cursus met eigen paard; (vervoers)tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 10:33

Ik maak een postertje voor op stal, om te vragen of iemand me wil brengen. Er staan veel mensen met eigen trailer op stal, die hebben ervaring met rijden met trailer! Ik ga me er zelf inderdaad niet aan wagen. Paard is tot nu toe superbraaf met trailers op lopen (keertje naar de kliniek geweest, en een paar keer geoefend als anderen hun trailer klaar hebben staan etc). Dus dat wil ik graag zo houden!