Onderzoeksplicht: Klinische keuring zonder buigproef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

silversomali

Onderzoeksplicht: Klinische keuring zonder buigproef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 12:34

Zoals ik het begrepen heb, heb je als koper een onderzoeksplicht. Een klinische keuring volstaat hiervoor in de meeste gevallen. Maar wat ik me nou afvraag: wat als er geen buigproef gedaan kan worden bij een jong/onbeleerd paard die weinig in handen is geweest?

Heb je dan alsnog voldaan aan je onderzoeksplicht als het paard verder wel klinisch goed is?

Ibbel

Re: Onderzoeksplicht: Klinische keuring zonder buigproef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:42

Je hebt al voldaan aan je onderzoeksplicht als je de koper expliciet vraagt of het paard gezond is. Er staat nergens beschreven dat je onderzoeksplicht inhoudt dat je een (klinische) keuring moet doen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:40

Ibbel schreef:
Je hebt al voldaan aan je onderzoeksplicht als je de koper expliciet vraagt of het paard gezond is. Er staat nergens beschreven dat je onderzoeksplicht inhoudt dat je een (klinische) keuring moet doen.

Maar: zowel koper als verkoper hebben geen glazen bol, toverstokje en andere atributen, zodat de verkoper naar alle eerlijkheid het paard gezond eruit vind zien en geen pijnklachten ziet vertonen, terwijl het paard wél van alles kan hebben. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:20

Dat klopt, en dan kom je in het segment: kon de verkoper het weten of niet. En bij een handelsstal moet de verkoper aantonen dat hij het níet wist, bij particuliere verkoop moet de koper aantonen dat de verkoper het wél wist/kon weten.

Maar geen keuring gedaan betekent bij een handelsstal dus niet: je kunt naar je rechten fluiten.

Wil niet zeggen dat het niet verstandig is een keuring te laten doen, maar het is niet wettelijk vastgelegd.
Dat geldt trouwens voor álle koop, ook van huizen en auto's bv.

cobiie

Re: Onderzoeksplicht: Klinische keuring zonder buigproef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:26

Bij een onbeleerd jong paard kan je nog wel een da het hart/longen laten beluisteren + laten kijken naar beenstand en beweging in "vrijheid".

Is vaak goed om even iemand te laten kijken die "neutraal" naar het paard kijkt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:28

Ibbel schreef:
Dat klopt, en dan kom je in het segment: kon de verkoper het weten of niet. En bij een handelsstal moet de verkoper aantonen dat hij het níet wist, bij particuliere verkoop moet de koper aantonen dat de verkoper het wél wist/kon weten.

Maar geen keuring gedaan betekent bij een handelsstal dus niet: je kunt naar je rechten fluiten.

Wil niet zeggen dat het niet verstandig is een keuring te laten doen, maar het is niet wettelijk vastgelegd.

Dus: ik heb een prachtig, blinkend van gezondheid, in goede conditie en met een lief karakter paard op mijn handelsstal staan. Jij koopt het paard. Na vier weken doe je een bloedtest en het paard blijkt een beginnende vorm van kanker te hebben. (Stom voorbeeld, maar oké)

Nou, ik heb nooit een bloedtest laten doen, vraag maar na aan de DA, dus kon ik het niet weten.

Toch? :) Of werkt het niet zo?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:39

Palmera schreef:
Ibbel schreef:

Dus: ik heb een prachtig, blinkend van gezondheid, in goede conditie en met een lief karakter paard op mijn handelsstal staan. Jij koopt het paard. Na vier weken doe je een bloedtest en het paard blijkt een beginnende vorm van kanker te hebben. (Stom voorbeeld, maar oké)

Nou, ik heb nooit een bloedtest laten doen, vraag maar na aan de DA, dus kon ik het niet weten.

Toch? :) Of werkt het niet zo?

Nee, zo werkt het idd niet. ;)
https://www.knhs.nl/paardrijden/je-eige ... ontbinden/