Vrachtwagen(tje) huren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Vrachtwagen(tje) huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 14:19

Ik kon niet echt een passende rubriek vinden dus als hij hier niet goed staat verplaats hem dan gerust.

Weet iemand of je ergens een klein vrachtwagentje kunt huren waar 2 paarden in kunnen als je bijvoorbeeld op vakantie gaat.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Vrachtwagen(tje) huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:21

Ik zag laatst dat Ylvie Fros haar vrachtwagentje tehuur heeft :)

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:22

Ik ken ze genoeg, maar laat je goed informeren: Als je doelt op de B-rijbewijs vrachtwagentjes, zijn deze vaak niet geschikt voor 2 paarden+lading.

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 14:57

Celiien schreef:
Ik ken ze genoeg, maar laat je goed informeren: Als je doelt op de B-rijbewijs vrachtwagentjes, zijn deze vaak niet geschikt voor 2 paarden+lading.


Daar is inderdaad een hoop onduidelijkheid over. Want ik had 1 bedrijf gesproken en daar mocht het weer wel. Moet je daar dan een vrachtwagen rijbewijs voor hebben?

punkd
Berichten: 55
Geregistreerd: 10-09-08
Woonplaats: ergens in Nederland

Re: Vrachtwagen(tje) huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:51

agriworld in nederasselt verhuurt deze wagentjes geschikt voor 2 paarden en b rijbewijs

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:56

Jillsil schreef:
Celiien schreef:
Ik ken ze genoeg, maar laat je goed informeren: Als je doelt op de B-rijbewijs vrachtwagentjes, zijn deze vaak niet geschikt voor 2 paarden+lading.


Daar is inderdaad een hoop onduidelijkheid over. Want ik had 1 bedrijf gesproken en daar mocht het weer wel. Moet je daar dan een vrachtwagen rijbewijs voor hebben?


Punt is een beetje dat je moet rekenen met max combinatie van 3500 op je laadvermogen. Als jij twee paarden erin wil mikken + jezelf en vriendin, + spullen voor de paarden + spullen voor jezelf voor op vakantie, ga je dat nooit redden onder die 3500kg.
Gooi je er nu 2 shetjes in, ja dan zou het kunnen. maar twee paarden a 600kg?

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 19:09

punkd schreef:
agriworld in nederasselt verhuurt deze wagentjes geschikt voor 2 paarden en b rijbewijs


Dankjewel! Ik ga eens kijken

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 19:11

[quot
Jillsil schreef:
Celiien schreef:
Ik ken ze genoeg, maar laat je goed informeren: Als je doelt op de B-rijbewijs vrachtwagentjes, zijn deze vaak niet geschikt voor 2 paarden+lading.


Daar is inderdaad een hoop onduidelijkheid over. Want ik had 1 bedrijf gesproken en daar mocht het weer wel. Moet je daar dan een vrachtwagen rijbewijs voor hebben?


Punt is een beetje dat je moet rekenen met max combinatie van 3500 op je laadvermogen. Als jij twee paarden erin wil mikken + jezelf en vriendin, + spullen voor de paarden + spullen voor jezelf voor op vakantie, ga je dat nooit redden onder die 3500kg.
Gooi je er nu 2 shetjes in, ja dan zou het kunnen. maar twee paarden a 600kg?[/quote]

Het bedrijf wat ik sprak deed daar erg (ge)makkelijk over. Gewicht maakte volgens hun niet uit ging om de grootte. Ik ga het nog eens even verder uitzoeken. In ieder geval bedankt voor je uitleg

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:22

Dat bedrijf moet dan eens nodig naar de wet kijken. Gewicht maakt wel degelijk uit. Zet dat wagentje maar eens op de weegbrug. Dat gewicht afhalen van de 3500 kg die je incl lading mag wegen en dan weet je genoeg.
Op de boktmarkt vindt je wellicht wagens te huur.

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Vrachtwagen(tje) huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 19:59


Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 20:18

Het gaat er niet om wat je er in stopt, het gaat om de toegestane maximummassa van het voertuig. Als jij een vrachtwagen huurt die een toegestane maximummassa heeft wat hoger is dan 3.500kg, dan mag je het niet rijden met een rijbewijs B.

Toegestane maximummassa = gewicht van het lege voertuig + laadvermogen

Edit: Stel de vrachtwagen weegt 2000kg en heeft een laadvermogen van 1200kg (Maximum massa is dus 3200kg). En jouw twee paarden wegen bij elkaar 1000kg en zijn dus niet hoger dan het laadvermogen, dan mag dit met rijbewijs B.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vrachtwagen(tje) huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:12


ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:44

Jillsil schreef:
Het bedrijf wat ik sprak deed daar erg (ge)makkelijk over. Gewicht maakte volgens hun niet uit ging om de grootte. Ik ga het nog eens even verder uitzoeken. In ieder geval bedankt voor je uitleg

Het kan wel kloppen dat dat bedrijf daar niet moeilijk over doet, dat is helemaal niet raar.

HET punt is dat JIJ verantwoordelijk bent voor wat je in je auto stopt en of dat kan binnen de toegestane marges.


cissy schreef:
Dat bedrijf moet dan eens nodig naar de wet kijken. Gewicht maakt wel degelijk uit. Zet dat wagentje maar eens op de weegbrug. Dat gewicht afhalen van de 3500 kg die je incl lading mag wegen en dan weet je genoeg.
Op de boktmarkt vindt je wellicht wagens te huur.

Hier moet ik je toch corrigeren Cissy; de chauffeur is namelijk altijd verantwoordelijk voor waar ie mee rondrijdt, niet de verhuurder.

Om de boel dan maar helemaal op scherp te zetten: hanteer als vuistregel dat een paard, z'n mens en alle zooi die je meesjouwt op vakantie ongeveer 1000kg weegt!

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Vrachtwagen(tje) huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 21:58

Naar aanleiding van de opmerkingen over het gewicht toch nog eens terug gebeld. Meneer bleef volhouden dat je wel met twee paarden in de vrachtwagen mag rijden met een B rijbewijs. Hij draaide wel erg om de hete brij heen over het andere gewicht van de spullen. Een ander bedrijf zei dat het wel mocht qua gewicht, 2 paarden met zadel hoofdstel. Ze adviseerde om de andere spullen dan met een auto te vervoeren (wat zou kunnen in theorie)

Maar we gaan nog even de mogelijkheden bekijken. Bedankt voor de reacties!

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 23:27

Jillsil schreef:
Naar aanleiding van de opmerkingen over het gewicht toch nog eens terug gebeld. Meneer bleef volhouden dat je wel met twee paarden in de vrachtwagen mag rijden met een B rijbewijs. Hij draaide wel erg om de hete brij heen over het andere gewicht van de spullen. Een ander bedrijf zei dat het wel mocht qua gewicht, 2 paarden met zadel hoofdstel. Ze adviseerde om de andere spullen dan met een auto te vervoeren (wat zou kunnen in theorie)

Maar we gaan nog even de mogelijkheden bekijken. Bedankt voor de reacties!

Vraag het kenteken op, voer het in op www.rdw.nl en je weet echt waar het over gaat.
de aandachtspunten zijn:
rijklaar gewicht (meestal 100kg hoger dan leeggewicht)
registratie als veewagen op kenteken (dan is ie correct gewogen)

Nogmaals: die meneer heeft gelijk. Twee paarden van 400kg elk en wat bagage kan prima maar bedenk heel goed dat JIJ (de chauffeur) eindverantwoordelijk is voor waar je mee rondrijdt en verder helemaal niemand!!

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 00:49

Jillsil schreef:
Hij draaide wel erg om de hete brij heen over het andere gewicht van de spullen. Een ander bedrijf zei dat het wel mocht qua gewicht, 2 paarden met zadel hoofdstel. Ze adviseerde om de andere spullen dan met een auto te vervoeren (wat zou kunnen in theorie)


@Jillsil Nogmaals, het gaat er niet om hoe zwaar alles bij elkaar is, het gaat erom dat het gewicht van de vrachtwagen + laadvermogen onder de 3.500 kg is. Zoek inderdaad het kenteken op en dan weet je die twee dingen. Dan weet je of je het voertuig met je rijbewijs B mag rijden of niet.

En ja dan mag je natuurlijk het laadvermogen niet overschrijden, maar als de wagen gemaakt is om twee paarden te vervoeren zou dat geen probleem moeten zijn.

Kijk maar naar de overheid regels:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-besturen

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Vrachtwagen(tje) huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 01:18

Maar even serieus.. twee paarden plus spullen en toebehoren en mensen Zit he zo aan 1600kg (met wat ruimte. Dan heb je nog maar 1900kgvoor je constructie...

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 04:48

Silver_Fox schreef:
En ja dan mag je natuurlijk het laadvermogen niet overschrijden, maar als de wagen gemaakt is om twee paarden te vervoeren zou dat geen probleem moeten zijn.

Maar daar zit hem juist wel vaak het probleem. Met twee grote paarden plus spullen en personen kom je vaak toch over dat gewicht heen.

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Vrachtwagen(tje) huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 07:20

We zijn eruit! Bedankt voor het meedenken

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:50

Jillsil schreef:
We zijn eruit! Bedankt voor het meedenken

En? Wat is de oplossing?

Oh, en voor degenen die denken dat een C-rijbewijsbak alles oplost, dream on........

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 08:59

ikke schreef:
Jillsil schreef:
We zijn eruit! Bedankt voor het meedenken

En? Wat is de oplossing?

Oh, en voor degenen die denken dat een C-rijbewijsbak alles oplost, dream on........


Men nemen iemand met een vrachtwagen rijbewijs en een vrachtwagen :D

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 09:09

Jillsil schreef:
ikke schreef:
En? Wat is de oplossing?

Oh, en voor degenen die denken dat een C-rijbewijsbak alles oplost, dream on........


Men nemen iemand met een vrachtwagen rijbewijs en een vrachtwagen :D

Met ruim voldoende laadvermogen :j

Ja, dat klinkt heel flauw maar in mijn zoektocht naar een andere vrachtwagen kom ik ze met grote regelmaat tegen dat ze wel 3 of 4 paarden kunnen laden (ruimte) maar dan maar 2000kg laadvermogen hebben (of soms zelfs minder!).

En heel eerlijk, daar ben ik best wel van geschrokken. Ik dacht ook dat het altijd wel uit kon op een vrachtwagen, maar dat is dus echt niet zo.

Jillsil

Berichten: 1043
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 10:05

ikke schreef:
Jillsil schreef:
[quote="ikke
En? Wat is de oplossing?

Oh, en voor degenen die denken dat een C-rijbewijsbak alles oplost, dream on........


Men nemen iemand met een vrachtwagen rijbewijs en een vrachtwagen :D

Met ruim voldoende laadvermogen :j

Ja, dat klinkt heel flauw maar in mijn zoektocht naar een andere vrachtwagen kom ik ze met grote regelmaat tegen dat ze wel 3 of 4 paarden kunnen laden (ruimte) maar dan maar 2000kg laadvermogen hebben (of soms zelfs minder!).

En heel eerlijk, daar ben ik best wel van geschrokken. Ik dacht ook dat het altijd wel uit kon op een vrachtwagen, maar dat is dus echt niet zo.[/quote]

Het is een hele grote vrachtwagen. Waar ik geloof, 6 paarden op kunnen dus dat moet goedkomen.
Maar ik heb nu ook wel gemerkt dat het lastig is om iets te vinden wat echt kan en mag bij de wensen die er zijn.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 10:49

ikke schreef:
Hier moet ik je toch corrigeren Cissy; de chauffeur is namelijk altijd verantwoordelijk voor waar ie mee rondrijdt, niet de verhuurder.

Je hoeft niks te corrigeren ik heb het helemaal niet over verantwoordelijkheid gehad ;)

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 13:00

renee16 schreef:

Heb even het kenteken nagetrokken op http://www.rdw.nl, die wagen mag wereldschokkend 850kg laden!!


cissy schreef:
ikke schreef:
Hier moet ik je toch corrigeren Cissy; de chauffeur is namelijk altijd verantwoordelijk voor waar ie mee rondrijdt, niet de verhuurder.

Je hoeft niks te corrigeren ik heb het helemaal niet over verantwoordelijkheid gehad ;)

Voor de verhuurder maakt gewicht niet uit; hij/zij is niet verantwoordelijk voor wat je erin stopt. Hij kan dus gerust zeggen dat gewicht (voor hem) niet uitmaakt.