Export Noorwegen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Export Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 18:19

Omdat ik overal tegenstrijdige berichten vind, vraag ik het hier eens even.

Bij verkoop van een paard naar Noorwegen moet er BTW betaald worden in Noorwegen (25%), maar wanneer als dit paard van een particulier gekocht is en je normaliter dus geen BTW betaald, moet je dan alsnog 25% BTW betalen bij import?

En importheffing? Op de ambassade vond ik dat er geen importheffing betaald hoeft te worden, bij een transportbedrijf vond ik dat er wél importheffing betaald moet worden (van NOK 5.000:- per paard dat ingevoerd wordt).

Wie kan mij even verder helpen? Of even naar de juiste instantie helpen verwijzen?
Belastingdienst komen we ook niet verder uit. Sites of instantie in Noorwegen (en in het Noors) mogen uiteraard ook, geen enkel probleem.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:53


wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:11

Ja die 25% btw moet je betalen over het aankoop bedrag van het paard. Ook als het paard particulier is gekocht. Importheffing weet ik eigenlijk niet. Via een transporteur betaal je dat iig niet, maar je betaald ook nog eens de btw over de transportkosten. Daarbij kostte het mij een da verklaring via het transport bedrijf en uitvoer bewijs van de douane in NL. De papieren voor invoer hier in Noorwegen is door een Noors bedrijf geregeld. Wat wat precies kostte moet ik nakijken op de nota, mocht je dat willen weten.

De enige manier om onder de btw uit te komen is als je het paard ter emigratie mee neemt..
Laatst bijgewerkt door wendely op 12-02-17 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Peetje99

Berichten: 93
Geregistreerd: 24-12-16

Re: Export Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:12

gewoon de belastingdienst bellen. dan weet je dat je geen fouten maakt

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 22:18

Paard staat inmiddels in Noorwegen. :)

Zelfs als je het paard ter emigratie mee neemt, moet je 25% btw betalen. Btw over transport (via transporteur/bedrijf) is afhankelijk wie het aanvraagt en betaald, maar ook vooral waar het betaald wordt.