Paspoort kwijt, chip onvindbaar. Wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LaPluche

Paspoort kwijt, chip onvindbaar. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 11:49

Ik heb best een probleem. Bij het verhuizen is de schuur opgeruimd door mijn vriend. IK had daar keurig in een doosje alle paspoorten van de beesten 2 honden, 1 kat en mijn paard.
Nu heeft hij de hele doos weg gegooid, zonder er in te kijken.
Ik baal als een ontzettende stekker!!!
Op stal hebben we geprobeerd om de chip van mijn paard uit te lezen, nergens te vinden!!! Ik zit een beetje in paniek met de handen in het haar zeg maar.
Ik heb dit paard al vanaf 4 maand en hij is op de stal geboren waar ik destijds heb gewerkt. Ik was er dus bij toen hij gechipt werd. Ik de DA gebeld en gevraagd of zij nog gegevens kunnen vinden. Ik sta er niet meer in de data. Is ook wel 10 jaar terug, maar dan nog.
Ik weet even niet meer op dit moment. Het lijkt wel of de wereld mij even een dikke middelvinger geeft. -O-
Kan ik hem opnieuw laten chippen? Of wat moet ik doen? Mensen die net als mij zoveel pech hebben gehad hiermee?

dravergekkie

Re: Paspoort kwijt, chip onvindbaar. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:53

Heb je verder gekeken dan alleen de hals.. soms wil zo'm ding nog wel eens aan de wandel gaan.

Anders kan je inderdaad opnieuw laten chippen :)

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:54

Weet je onder welke naam en in welk stamboek hij geregistreerd staat? Even belletje naar het stamboek voor aanvragen van duplicaat met nieuw chipnummer en alles is normaal in orde.

Mijn paard haar chip was ook onvindbaar. Ze heeft toen een aantekening gekregen in het paspoort met het nieuwe chipnummer.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 11:54

We hebben met 3 verschillende uitleesapparaten zijn hele lijf gecontroleerd.

Geeft dat geen problemen?

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 11:56

Amaranth7 schreef:
Weet je onder welke naam en in welk stamboek hij geregistreerd staat? Even belletje naar het stamboek voor aanvragen van duplicaat met nieuw chipnummer en alles is normaal in orde.

Mijn paard haar chip was ook onvindbaar. Ze heeft toen een aantekening gekregen in het paspoort met het nieuwe chipnummer.

Hij heeft een KNHS paspoort, hij is een mix dus echt een stamboek heeft hij niet. De naam weet ik uiteraard wel.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:59

Gewoon even belletje naar de KNHS dan. Zeker als jij als eigenaar geregistreerd staat is er echt niks aan de hand hoor. Gebeurd veel dat chips kapot gaan vertelde mijn dierenarts.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:59

edit, iemand was me voor :+

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 12:01

Amaranth7 schreef:
Gewoon even belletje naar de KNHS dan. Zeker als jij als eigenaar geregistreerd staat is er echt niks aan de hand hoor. Gebeurd veel dat chips kapot gaan vertelde mijn dierenarts.

Top, maar zijn die mensen ook voorzien van vriend die even alle paspoorten in de vuilcontainer kiepert? :')

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:02

Dat zal zeldzamer zijn , maar er gaan er ook vaak verloren in verhuizingen Ed.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:04

LaPluche schreef:
Amaranth7 schreef:

Top, maar zijn die mensen ook voorzien van vriend die even alle paspoorten in de vuilcontainer kiepert? :')

Dat hoop ik niet voor ze.... :+

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 12:11

Ik ook niet! Mannen zijn soms zo stom... :')
ik heb een mail verstuurd met alle bekende gegevens, hopelijk hoor ik er snel iets over.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:18

Heb je ook de oude readers geprobeerd? Die kunnen namelijk dieper scannen dan de nieuwere.
Mail anders even met firbac. Die kunnen je werelden welke reader je moet hebben.

Wanneer is de chip gezet? Er schijnt een jaar te zijn waar de chips snel kapot van zijn gegaan.

Als de chip spoorloos is en je paard heeft geen stamboekpapier dan kan je naar mijn weten een nieuwe chip laten zetten. Ik weet niet of je het paard zou willen laten slachten als het om wat voor reden weg zou moeten? Daar zijn namelijk wel regels voor (niet voor menselijke consumptie). Ook dat kan je wel navragen, eventueel wel bij een slachthuis.
Weet je zeker dat je het paard zal laten inslapen dan maakt een nieuwe chip niet uit volgens mij.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:19

Wanneer je inlogt bij mijn knhs kan je paarden zoeken, daar staat dan ook het chipnummer bij.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 12:21

Ik heb de 3 readers bij ons op stal geprobeerd, geen van allen kon de chip vinden.
De chip is in 2007 gezet. En ook gelijk toen via KNHS een paspoort aangevraagd.
Ik heb de DA al een berichtje gestuurd, hij belt me straks op. Dus dan hoop ik dat hij me wat meer kan vertellen.
Echt heel erg waardeloos dit.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:26

Als alle drie de readers vrij nieuw zijn dan maakt het niets uit. Je moet echt een bepaald type hebben.

Staan de aftekeningen van je paard geregistreerd bij het KNHS? Misschien kan je aan de hand daarvan een nieuwe chip krijgen met het zelfde nummer en een nieuw paspoort.

Vervelend is het hoor.. Mijn paard was alleen de chip kwijt en dat was al een gedoe

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 12:31

Ik zal ook contact opnemen met Virbac.
De DA heeft toen idd zijn aftekeningen opgetekend. Ik heb een mail gestuurd, ik zal wel wachten wat ik daar op hoor en dan nog de DA die mij terug gaat bellen.
Ik hoop toch dat het niet een te duur grapje gaat worden! Mijn vriend heeft al gezegd alles te vergoeden.
Hij wist niet dat het belangrijke papieren waren.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:33

Een duplicaat paspoort zit dacht ik rond de 150 euro?

M_aris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:35

Wat voor chip reader heb je gebruikt? Een kleine smalle? Of die hele grote? De grote zijn veel sterker hier ook eens gehad dat de kleine reader hem niet kon vinden.

Je kan je paard zeker niet opnieuw chippen er mag maar 1 chip in een paard zitten.

Je kan wel bellen naar het stamboek waar hij staat ingeschreven

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:38

Dat is niet waar.
Als de chip niet werkt mag er zeker een nieuwe chip in. Op het paspoort komt dan een aantekening te staan dat er twee chips in zitten.
Mijn paard heeft van firbac een nieuwe chip gekregen, kostte niets alleen de dierenarts kosten.

Ts, ik denk dat jij goedkoper uit bent om een nieuwe chip te laten zetten met een nieuw paspoort. Maar dat kan je er beste overleggen met de mensendieck er echt verstand van hebben.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:41

Ik ben het paspoort niet zo lang geleden ook kwijt geraakt. (van een geimporteerde tinker) Mail naar stamboelk hier in nl gestuurd. Ik moest bij de da paard chip aflaten lezen, opnieuw laten schetsen. 2 formulieren ingevuld en opgestuurd en voor 35 euro had ik een duplicaat paspoort. Overigens als ik een tinker via NL had dan kost een duplicaat paspoort 75 euro. Waarom is mij een raadsel had het eerder andersom verwacht. Enigste waar ja dan dus wel tegen aanloopt is dat je het paard weer helemaal opnieuw moet laten enten. Omdat die gegevens verloren zijn.

Bij ons kon de da ook al eens een chip niet vinden met een klein nieuw apparaat. Toen heeft hij een oude (grotere) gepakt en had hij hem zo gevonden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:41

M_aris schreef:
Je kan je paard zeker niet opnieuw chippen er mag maar 1 chip in een paard zitten.

Er moet toch een werkende chip in, dus als hij het echt niet doet zal er opnieuw gechipt moeten worden.

Ik heb dit ook eens gehad bij een zelf gefokt veulentje, als jaarling chip weg. Opnieuw gechipt, DNA getest ivm afstamming (is in dit geval natuurlijk niet van toepassing) en in haar paspoort staan nu 2 chipnummers vermeld.
Hier zijn wel 7 of 8 verschillende apparaten langs gehaald, van de chipper die de chip er in gestopt heeft, dierenarts 2 verschillende apparaten en van een aantal collega fokkers die hun reader mee hadden op de keuring waar ik er achter kwam dat hij het niet deed.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 12:47

Ik heb volgens mij beide gebruikt.
Het is gewoon zo waardeloos dat ik beiden kwijt ben ineens. En dat de oude DA die hem gechipt heeft ons niet meer in haar bestand heeft zitten. (vond ik een beetje raar wel)
Ik heb de KNHS gemaild en ik heb de DA een berichtje gestuurd, dus voor mij is het eerst even afwachten op deze 2.

M_aris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:51

Als hij echt kapot is zou dat inderdaad wel kunnen.
Maar je kan niet omdat je het paspoort kwijt bent er een nieuwe chip in laten zetten.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 12:53

M_aris schreef:
Als hij echt kapot is zou dat inderdaad wel kunnen.
Maar je kan niet omdat je het paspoort kwijt bent er een nieuwe chip in laten zetten.

Ik zal er niet zomaar 2 chipjes in willen idd.
Mijn vriend gaat alle kosten vergoeden, dus mocht er een duplicaat moeten komen heeft hij beloofd dit netjes af te tikken.

M_aris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:57

Ik zou even bellen naar het knhs
Als je verder alles weet en jij ook als eigenaar op het paspoort staat ga ik er vanuit dat ze je verder kunnen helpen.

Succes! Komt vast goed.