ikke schreef:[TAO] [VOLG] het maken van mijn pony-menbus
Het "ombouwtopic"
Dit is soort van de enige, werkende oplossing.
Dit werkt met pony's en een niet te zware kar. De commercieel gebouwde wagen zijn niet geschikt, tenzij je er eentje op bestelling laat bouwen (dito kosten).
Jelleee schreef:Vrachtwagens betaal je wegenbelasting voor, trailers niet. Je kan geloof ik wel een gereduceerd tarief aanvragen. Maar daarnaast heb je waarschijnlijk toch nog een andere auto nodig want je gaat niet met je paardenvrachtwagen boodschappen doen of op vakantie. Dus dan heb je weer dubbel wegenbelasting enzo.
Ik zou zelf persoonlijk liever gaan voor een knappe trekauto en een trailer met koetsenframe of een trailer die groot genoeg is voor de marathonwagen. Ik heb zelf een ruime tweepaardstrailer (zonder koetsenframe) met verlaagde stangen voor mijn pony. Ik heb op dit moment alleen 2 tweewielers, maar een marathonwagen zou er ook in passen. Dan zou je wel wat moeten aanpassen, zodat de wagen voorin kan staan en daarachter in de breedte de pony's. Zijn meerdere die het zo doen en dat zou ik zelf ook doen.
SunNDLM schreef:misschien is het handig om jezelf af te vragen wat voor wedstrijden je wilt gaan rijden. Wil je alleen eendaagse dressuur en vaardigheidswedstrijden rijden of op termijn ook samengestelde wedstrijden? Als je ook samengestelde wedstrijden wilt gaan rijden dan moe je ook nadenken over de mogelijkheid om je pony's te laten overnachten namelijk.
Wijzelf hebben een tweespan Welsh pony's en maken gebruik van een B rijbewijs vrachtwagen. In onze vrachtwagen kunnen 3 pony's en een marathonwagen en op de vrachtwagen kunnen we 2 boxen maken voor tijdens de wedstrijden. Die gebruiken we tijdens de samengestelde wedstrijden maar ook tijdens eendaagse wedstrijden als we lang aanwezig zijn. Voor de pony's is het fijn als ze een beetje rond kunnen draaien ipv hutje mutje op stand staan...
Persoonlijk vind ik een vrachtwagen fijner dan een trailer. Ik heb ook een enkelspan paard en die past niet in de vrachtwagen in verband met de hoogte. Daarmee moet ik dus altijd op stap met de trailer. Het grootste nadeel vind ik nog wel dat ik mijn spullen altijd in de kofferbak van de auto moet vervoeren en de auto dus ook een "naar paarden stinkende" wagen wordt.
Verder is het denk ik vooral financieel waar je over na moet denken. Heb je al een E rijbewijs? En een auto die een trailer mag trekken? Moet je die auto delen? Zo ja, is die auto altijd beschikbaar als jij 'm nodig hebt voor de paarden?
Wij hebben een vrachtwagen ongeveer gelijk aan deze afmetingen en laadvermogen. http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... =lr&pos=28. Voorin staat de kar met daarnaast de spullen. Dichtbij de klep staan de pony's overdwars. Tip is wel om de pony's altijd als laatste te laden. Mocht er ooit iets gebeuren dan hoef je niet eerst de kar uit te laden voordat je bij de paarden kan!
Jelleee schreef:Ik zeg nergens dat zo'n auto gratis rijdt (zou wel fijn zijn overigens!) of dat dat goedkoper is. Wel zou ik er zelf voor kiezen om het bij 1 voertuig te houden, dus inderdaad een knappe trekauto. In plaats van een vrachtwagen en een andere auto er nog bij.
Wat een knappe trekauto is ligt ook weer helemaal aan de trailer die je zou willen. Een hati pony trailer is een ander verhaal als een grote tweepaardstrailer.
savannah030x schreef:Wij hebben zo'n vrachtwagen die met een gewoon rijbewijs bestuurd kan worden. Er kunnen bij ons 2 D-pony's in en een menwagen met 4 wielen. Is echt ideaal. Als we wel eens naar het bos gaan, gaan er 2 pony's en een paard van 1.70 in met aanhanger erachter voor de wagen.
gekvanfleur schreef:savannah030x schreef:Wij hebben zo'n vrachtwagen die met een gewoon rijbewijs bestuurd kan worden. Er kunnen bij ons 2 D-pony's in en een menwagen met 4 wielen. Is echt ideaal. Als we wel eens naar het bos gaan, gaan er 2 pony's en een paard van 1.70 in met aanhanger erachter voor de wagen.
Dat zal qua gewicht nooit uitkomen, denk dat het niet is toegestaan.
savannah030x schreef:gekvanfleur schreef:Dat zal qua gewicht nooit uitkomen, denk dat het niet is toegestaan.
Toch doen we hetEn het gaat prima.
savannah030x schreef:Of dat mag weet ik niet. Ik rijd altijd alleen maar mee. Maar de bestuurder en tevens de eigenaresse van de paarden zal het wel weten neem ik aan. En zij doet niet dingen die niet verantwoordelijk zullen zijn.
ikke schreef:SunNDLM schreef:misschien is het handig om jezelf af te vragen wat voor wedstrijden je wilt gaan rijden. Wil je alleen eendaagse dressuur en vaardigheidswedstrijden rijden of op termijn ook samengestelde wedstrijden? Als je ook samengestelde wedstrijden wilt gaan rijden dan moe je ook nadenken over de mogelijkheid om je pony's te laten overnachten namelijk.
Wijzelf hebben een tweespan Welsh pony's en maken gebruik van een B rijbewijs vrachtwagen. In onze vrachtwagen kunnen 3 pony's en een marathonwagen en op de vrachtwagen kunnen we 2 boxen maken voor tijdens de wedstrijden. Die gebruiken we tijdens de samengestelde wedstrijden maar ook tijdens eendaagse wedstrijden als we lang aanwezig zijn. Voor de pony's is het fijn als ze een beetje rond kunnen draaien ipv hutje mutje op stand staan...
Persoonlijk vind ik een vrachtwagen fijner dan een trailer. Ik heb ook een enkelspan paard en die past niet in de vrachtwagen in verband met de hoogte. Daarmee moet ik dus altijd op stap met de trailer. Het grootste nadeel vind ik nog wel dat ik mijn spullen altijd in de kofferbak van de auto moet vervoeren en de auto dus ook een "naar paarden stinkende" wagen wordt.
Verder is het denk ik vooral financieel waar je over na moet denken. Heb je al een E rijbewijs? En een auto die een trailer mag trekken? Moet je die auto delen? Zo ja, is die auto altijd beschikbaar als jij 'm nodig hebt voor de paarden?
Wij hebben een vrachtwagen ongeveer gelijk aan deze afmetingen en laadvermogen. http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... =lr&pos=28. Voorin staat de kar met daarnaast de spullen. Dichtbij de klep staan de pony's overdwars. Tip is wel om de pony's altijd als laatste te laden. Mocht er ooit iets gebeuren dan hoef je niet eerst de kar uit te laden voordat je bij de paarden kan!
Dan vind ik de wagen van Toydol toch practischer en door z'n lagere opbouw rijdt ie waarschijnlijk ook stabieler, bij iets meer laadvermogen (de wagen van Toydol is hier en daar een tikkie overmaats uitgevoerd).
Gebruikers op dit forum: Googlebot en 3 bezoekers