2;10 jaar oude pony's 2,5 uur in trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

2;10 jaar oude pony's 2,5 uur in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 21:44

Graag even jullie mening/advies.

In mei 2017 wil ik met mijn 2 (bijna 2-jarigen) een 2:15-2:30 uur durende reis maken.
Ze staan altijd kort vast en niet zo vaak in trailer en ik weet niet of ze al zo lang vast kunnen staan in een smalle ruimte.

Hebben jullie dat getraind of beter los in trailer/vrachtwagen (dus in een soort box)?

Vanaf wanneer kunnen paarden langer in een trailer vaststaan? Geen idee.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:05

Ze zijn vaststaan gewend begrijp ik? Dan gewoon inladen en gaan rijden. Voor een paard is er geen verschil tussen een ritje van 30 min. of 2 uur. Hooinet erin hangen en zorgen dat ze goed vaststaan. Tussendoor niet te vaak stoppen, want dit levert vaak onrust op. Succes ermee!

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: 2;10 jaar oude pony's 2,5 uur in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:13

Hier ook, zodra ze op de trailer kunnen vaststaan, gaan ze mee naar zee (3u rijden). Goed voor de sokken vandaar de reis zeker waard.
Nooit problemen mee gehad :)

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 22:22

Ok. Ik zet ze thuis meestal maar 5 minuten vast. Beter dat opbouwen? Of maakt niet uit.
Ze zijn redelijk rustig en wel slim.

Wil wel tussendoor nog wat korte ritten naar t bos met ze maken.
Zelf heb ik een trailer, maar wil een trailer er bij huren als we gaan, Ik kan kiezen tussen trailer en vrachtwagen. Vrachtwagen is wat rustiger geloof ik?

Dank je voor jullie tips/reacties!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 24-01-17 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:26

Ik ben daar zelf altijd heel makkelijk in, hup op de kar en gaan met die banaan. Merk vaak dat baasjes er een groter probleem mee hebben dan de dieren zelf.

Inladen, Hooinetje erin, niet stoppen onderweg en op plek van bestemming weer rustig uitladen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:28

Dizzy schreef:
Ok. Ik zet ze thuis meestal maar 5 minuten vast. Beter dat opbouwen? Of maakt niet uit.
Ze zijn redelijk rustig en wel slim.

Hebben ze nog nooit op een trailer gestaan?
Als ze al ooit een kwartier op een trailer hebben gestaan, is dat hetzelfde als 2,5u, hoef je niet op te bouwen. Als het echt nog onbeleerde paarden zijn die in hun leven slechts 5 min vast hebben gestaan, zou ik dat eerst oefen buiten een trailer.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: 2;10 jaar oude pony's 2,5 uur in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 22:33

Ik zou ze juist niet kort vast zetten, maar ze in ieder geval ruimte geven dat ze hun hoofd kunnen bewegen en zo evenwicht kunnen vinden. Ik heb er een keer een filmpje van gezien. Paard was altijd heel onrustig op de trailer en stond altijd heel kort vast, mede om die reden. Tot ze hem een keer lang vast zetten, met voldoende bewegingsruimte en voila, paard stond rustig.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23449
Geregistreerd: 09-04-01

Re: 2;10 jaar oude pony's 2,5 uur in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:15

Inladen, vastzetten en gaan.
Vaststaan op een poetsplaats is iets heel anders dan in een trailer.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:18

Agossie schreef:
Ik zou ze juist niet kort vast zetten, maar ze in ieder geval ruimte geven dat ze hun hoofd kunnen bewegen en zo evenwicht kunnen vinden. Ik heb er een keer een filmpje van gezien. Paard was altijd heel onrustig op de trailer en stond altijd heel kort vast, mede om die reden. Tot ze hem een keer lang vast zetten, met voldoende bewegingsruimte en voila, paard stond rustig.

Inderdaad, nooit kort vast zetten. Gewoon inladen en rijden. Die van mij vorig jaar ook zo opgehaald, begin van de reis was nogal een gestuiter, maar werd steeds rustiger.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:21

November heb ik mijn 2 jarige verhuisd naar Zweden (samen met een oudere en ervaren). Was haar tweede keer ooit op een trailer, verder zo groen als gras.

De hele rit is super gegaan, zorgen voor voldoende hooi en ze redden zich wel. Zelfs 8 uur op de boot ging heel goed.

Vooral niet te vaak stoppen (dan worden ze vaak wat onrustig) en rustig rijden. Moet dat makkelijk kunnen. :j

En inderdaad niet kort vast zetten, lang genoeg in ieder geval dat als ze een stap naar achteren zetten ze eerst de stang voelen en niet het touw (kans dat ze daar anders ook op gaan hangen).

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: 2;10 jaar oude pony's 2,5 uur in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:44

Als je de keuze hebt tussen een trailer en een vrachtwagen, zou ik voor een vrachtwagen gaan, en ze dan schuin neerzetten. Ik heb geleerd dat het paard dan het rustigst staat.