Ervaringen BE rijbewijs halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem45

Ervaringen BE rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 01:06

Ik ben benieuwd naar ervaringen met het behalen van je BE rijbewijs. Ik ben, nadat ik al jaren reed met een anderhalf paards trailer, al voor de tweede keer gezakt voor mijn BE. Geen íngreep oid gehad en speciale verrichtingen gingen goed. Eerste keer twee dagen les gehad en aansluitend examen. Tweede keer een examen via Vakantieveilingen met een aantal extra lessen. Bij het laatste examen zei de examinator ''dat ze willen voorkomen dat paardenmeisjes/vrouwen 'zomaar' hun BE rijbewijs halen'' <<) Bij mij op de pensionstal is het ook eerder regel dan uitzondering, dat mensen meerdere keren zakken voor hun BE rijbewijs. Ik begin enigszins genoeg te krijgen van deze imo geldklopperij. Zeker als je in beschouwing neem dat zo'n beetje alle 55plussers in Nederland wel hun E-rijbewijs hebben omdat ze die er destijds gratis bijkregen, ik geloof niet dat het verstandig is dat ik mijn bejaarde moeder met een trailer laat rijden.... Reacties?! :wave:

Milan_lover

Re: Ervaringen BE rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 01:14

Ik heb mijn E achter B, op mijn 18e verjaardag, in één keer gehaald. Makkelijk was het niet, het belangrijkste vinden ze over het algemeen toch dat je goed kijkt en andere weggebruikers niet (te veel) in de weg zit. Daarbij moet je gewoon laten zien dat je auto en trailer goed onder controle hebt en laat zien dat je weet wat je doet. Als je te voorzichtig rijdt, alsof je een paard achterin zou hebben staan, wordt je vaak niet in dank afgenomen.

Ik heb trouwens wel losse lessen genomen verspreid over meerdere weke n, omdat ik toch vond dat een hele dag wellicht teveel informatie in een keer zou zijn.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 01:31

Ook ik heb in 1x mijn BE gehaald terwijl het niet heel goed ging. Ik was erg nerveus en dat merkte de examinator. Dus hij heeft er wel een beetje doorheen gekeken. Al ging het niet heel slecht.

Ik heb 3x twee uur gelest en daarna nog 4 uur en daarna afrijden. Moet zeggen dat dit ook best wel nodig was. Verder vond ik het in de stad afrijden niet zo geslaagd, maar goed. Niks aan te doen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 01:40

Ik heb 6 lessen gehad en in 1x geslaagd. Hier waren ze juist best makkelijk, ik draaide echt niet perfect etc. Zijn woorden juist: Die paardenmeisjes zijn zo voorzichtig, die kijken wel uit wat ze doen met hun beste maatje achterin.

Hij zei wel direct voor we begonnen: Het paard is niet ingeladen dus een beetje doorrijden :')

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 01:40

Ik moest er ook 3x over doen, had inderdaad wel gevoel dat ik de 1e en 2e niet mocht slagen ...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 06:31

Kijk eens kritisch naar de rijschool, hoeveel examens hebben ze en wat is het slagingspercentage?
Bij ons is het eerder regel dan uitzondering dat mensen in 1x slagen.
We hebben wel een dagopleiding maar ala je met minder uur klaar bent rij je ook minder (en betaal je ook minder) maar als je meer nodig hebt rij je meer. Dat is aan de instructeur, die weet wat er van je verwacht word.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 08:50

Ik heb mijn E rijbewijs ook in 1x gehaald. Daarvoor heb ik 6uur les gehad, verspreidt over 3 dagen. Ik had nog nooit met aanhanger gereden. Ik kreeg van de examinator juist de reactie dat mensen met paarden heel voorzichtig zijn en hij zag dat als een pre.

Misschien inderdaad eens kritisch naar de rijscholen kijken?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 09:11

Ik heb na jaren alleen met B met de trailer rijden vorig jaar mijn E achter B gehaald. In 1x, ging ook echt wel netjes. Was even wennen dat ik nu met een aanhanger reed die nog een flink eind uitsteekt na de wielen, dat heb je met een trailer natuurlijk maar nauwelijks.
We hebben via VakantieVeilingen toen een pakket (of 2 eigenlijk, want mijn man heeft hem toen gelijk ook gehaald) op de kop getikt. Met eerst een 3 uren lessen en dan afrijden. Ik vond dat prima, want ik rij ook nooit met een automaat, dus dat was even wennen en zo'n lange trailer rij ik ook niet mee. Maar ging eigenlijk wel heel goed. Gewoon rustig blijven kijken waar de kont van de aanhanger heen gaat, niet te woest sturen. Het enige wat ik lastig vond was inschatten hoe ver de achterkant nog weg is. Ik heb hem dus bijna in de brandweerkazerne geparkeerd :D scheelde 10cm, heb maar gewoon gedaan of ik exact wist hoe ver ik zat. Als ik alleen in de auto had gezeten, was ik wel een paar keer gaan kijken hoe ver het nog was :D
Mijn mede lesser was(is denk ik) ook een paardenmeisje. Zij was wel gezakt, maar die nam het "niet te voorzichtig" rijden wel weer wat serieus en reed 50 waar je 30 mocht, bijna een fietser plat, en met achteruitrijden ging ze elke keer ook heel snel en heel veel draaien aan het stuur... dus dat was wel jammer, maar wel terecht denk ik.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 09:51

Ik heb hem ook in 1 x gehaald, daarvoor heeft Mn vader mij een aantal keer geholpen en echt " moeilijke " dingen laten doen.. de eerste proefles met de rijschool om te kijken of ik het met 1 dag les zou redden ging super .. hij had het nog niet vaak eerder zien dat iemand hem zo top langs de stoeprand de bocht om reed :D ( alle lof naar mijn vader die bijna geboren is achter het stuur van een vrachtwagen ;) )

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:03

Ik heb hem ook in 1x gehaald, via VakantieVeilingen, 6 uur les en dan gelijk examen erachteraan.

Examinator zei toen wel van met een aanhanger zou je nog wat meer door mogen rijden maar aangezien jij met een paard en trailer gaat rijden maakt het in dit geval niet uit.

Met een trailer en paard rijd je nou eenmaal voorzichtiger misschien komt dit in de ogen van de examinatoren die jij hebt gehad als onzeker en te voorzichtig over ?

Hier in de omgeving is iedereen gewoon in 1x geslaagd en zo niet dan zeiden ze ook dat ze bepaalde fouten maakte of dingen niet goed hadden ingeschat, dus het gevoel dat ze je expres laten zakken nou zeker niet tot 2x toe!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:07

Ik heb wel een les of 10 gehad maar in 1x geslaagd.
Had niet echt het idee dat de examinator bij het tweede deel met oa bijzondere verrichtingen nog echt oplette.
Maar had wel mazzel dat we een route namen die ik goed kende, er bij een stoplicht een brommer bijna tussen de auto en trailer ging staan (en ik rustig wachten) en er een auto stond te lossen op een fietspad waardoor ik een fietser rustig voorrang kon geven.
Dat wil men tenslotte wel heel graag zien.

Maar het lessen op zich vond ik na 10 jaar alleen B te hebben wel weer tegenvallen. Kreeg het bijna in mijn nek van het vele kijken. En ook het voorrang geven aan mensen die misschien wel over het zebrapad zouden gaan, was weer ff wennen
En dat doorrijden is vaak een euvel bij paardenmeisjes. Met een paard neem je nu eenmaal een rotonde stapvoets :D

Ik zou volgende x zeker even je eigen instructeur meenemen tijden het examen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:07

Hier ook in 1 keer gehaald :j
Ik had alleen als opmerking gekregen dat ik soms te traag reed, maar goed ze begrepen het wel omdat ik met de paarden ging rijden.

Bij het parkeren enz was ik wel foutloos :)

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:28

Hier gelukkig ook in 1x ervoor geslaagd.
Ik heb 3x 2 uur les gehad en een intake les.
Hiervoor gekozen omdat een hele dag les en dan ineens het examen erachteraan voor mij te veel is.
Dan is het teveel informatie en onthoudt ik niets meer.
De lessen gingen verschrikkelijk bij me, het examen daarentegen weer super goed. Had een hele aardige examinator en dat scheelt ook veel vind iik. Voor de zenuwen nam ik vlak voor het examen bach druppeltjes.
Ik moest bochtje achteruit doen en achteruit rijden. Bij het bochtje heb ik 2 keer de combinatie recht gezet maar dat vond examinator niet erg. Die man was van zolangje alles veilig doet vind ik het goed.
Ik ben een voorzichtige rijder met mijn twingo ook maar de examinator noemde dat wel op maar vond het geen nadeel.
Als je laat zien dat je goed kijkt, netjes rijdt en de combinatie onder ccontrole hebt ben je al een heel eind.
En goed kijken naar welke rijschool je gaat. Daar zit ook heel veel verschil in.

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:33

Ik ben al 2 keer gezakt voor mn BE en ga in januari voor de eerder keer afrijden.
De eerste keer had ik een dagcursus geboekt bij een rijschool in Utrecht. Zij geven ''examengarantie'' dus als je zakt mag je gratis nog een keer examen doen. Dat leek me een veilig idee. Waar ik niet bij stil had gestaan, was het afrijden in Utrecht Centrum, in de spits.. natuurlijk moet je uiteindelijk overal kunnen rijden, maar ik vond het wel extra lastig!
De instructeurs waren type 'vrachtwagenchauffeur'. Ik vroeg regelmatig of ik dingen nog een keer mocht oefenen (bijv. aankoppelen) en dan was de reactie, dat ik dat toch al 2 keer had gedaan. Al met al was dit geen goede match en zelf ben ik ook zeker niet de handigste hoor, dus heb ik een andere rijschool gezocht.
Ik les nu bij een dame, die zelf ook paarden houdt. Ze gaf me een theoriemap vol met dingen die ik uit mn hoofd moet leren (eyeopener!) legt dingen heel helder uit aan de hand van getekende situaties en speelgoedauto's, stelt me vragen die me nog nooit eerder gesteld zijn.. ik heb er echt vertrouwen in dat ik het met haar hulp wél ga halen. Ik ga afrijden in Tiel en dat vind ik ook een heerlijk idee, niet meer panieken op een rotonde met 4 banen want die zijn er helemaal niet in Tiel
Ik had gewild dat ik dit direct had gedaan, want inmiddels heb ik al meer dan 1000 euro uitgegeven aan mn E en daar komt nog minimaal 600 bij vrees ik.. ik ken ook echt niemand die al 2 keer is gezakt dus een beetje suf voel ik me wel. Maar ik houd de moed erin want ik wil graag veilig op pad met mn paard.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:36

Ik ook in 1 keer gehaald hoor. Ik heb verder geen ervaring met be examens behalve die van mezelf maar wel met b. Ik hoor heel vaak dat mensen onterecht gezakt zijn, en dat de instructeur dat ook vond. En het lag aan de examinator, de instructeur zei ook al dat het een *** was.

Ik rijd nu bijna 6 jaar mee met mijn leerlingen tijdens examen en heb in al die tijd 2-3 examens gehad waarvan ik dacht.... nou dit is wel een beetje zeikerig. Niet eens geheel onterecht.
En 1 keer was de leerling terecht gezakt maar sloeg de hele uitleg nergens op en daar heb ik dus ook een klacht over ingediend.

Leerlingen hebben al dan niet door zenuwen zelf vaak niet zo een goed beeld van hoe het werkelijk gegaan is. Als je bijvoorbeeld iets niet gezien hebt omdat je niet keek dan heb je dat zelf ook niet door natuurlijk.

Ik hoop dat je hem snel haalt!

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 11:19

Dank jullie voor de reacties, dat geeft weer moed!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:25

Ik ben al 3 x gezakt, waarvan de eerste keer terecht was, maar de laatste twee naar mijn inzicht en Mn instructeurs inzicht niet.

Ben er ook wel klaar mee, maar om nu te stoppen, dan heb ik zeker 1000 euro weg gegooid.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:27

Ik heb afgelopen zomer een dagcursus gedaan met aan het einde van de dag het examen. Ik heb daarvoor wel thuis geoefend met een lege trailer, ik bleef met onze vorige auto onder de gewichtsgrens van het hebben van een BE rijbewijs namelijk.

Het examen ging bij mij zeker niet vlekkeloos, maar toch ben ik geslaagd. De fouten zaten bij vooral in het achteruit rijden namelijk. Ik kon de aanhanger wel achteruit de bocht om rijden, maar moest een keer vaker steken dan mocht. Ze letten vooral op hoe je met het verkeer omgaat en dat je ver genoeg vooruit kijkt. Daarnaast werd mij er iedere keer op gewezen dat ik niet mocht gaan rijden alsof ik een paard bij me had, maar gewoon lekker door moest rijden (ook in bochten ed).

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:29

Ik lees even mee, wil m'n E ook graag halen. Eerst nog wel afrijden voor m'n B. :P

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:31

Ook in een keer gehaald met 10 lessen van 50 min. Verdeeld over 3 a 4 dagen.
Ik vond mijn examen ook niet vlekkeloos, maar gelukkig toch geslaagd.
Mijn ervaring is wel dat mensen met stuk minder lessen sneller zakken. Mijn tante reed al jaren op en neer naar Spanje met de caravan. En de eerste keer met paar lessen was ze gezakt?!
En zo ken ik er meer..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:43

Ik heb het ook in 1 keer gehaald, geen idee meer hoeveel lessen ik had. Wel verdeeld inderdaad over een paar dagen heen.
Examen was prima, mocht alleen wat meer letten op de weggetjes van rechts.

Wat betreft de 'paardenmeisjes' die niet mogen slagen.. Mijn examinator vroeg aan het eind van het examen waarom ik mijn rijbewijs wilde halen. Toen ik zei dat ik pony's had en met de trailer op stap wilde antwoordde hij: 'Dan snap ik ineens waarom je zo voorzichtig bent met optrekken, en dan snap ik dat helemaal. Schaaf daar nog een beetje aan bij in de toekomst, maar blijf vooral zo rijden met levend vee achterin.'

+:)+ Dat vond ik nog eens een goede instelling.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:46

Eerste keer een dagcursus gedaan via VakantieVeilingen in Limburg hele dag les + examen. Was een grote bekende rijschool maar ik vond het zeker geen aanrader. Ben toen ook gezakt. De dag was echt lang en zwaar. Daarbij reed je daar in een heel oud model busje. Als je daar nooit in rijd dan heb je de eerste moeilijkheid al te pakken. Alleen al aankoppelen is drama... en examen doen in een vreemde stad is zeker geen aanrader. Dat effect heb ik een beetje onderschat

Toch besloten het nog een keer te proberen. 6 uur les genomen bij een plaatselijke rijschool + examen. Deze lessen waren verdeeld in blokken van 2 uur. Deze keer wel geslaagd. Instructeur was fijn en gewoon kunnen rijden in een mooie combi. Chrysler auto en aanhanger.

Het viel mij vies tegen! Iedereen zei dat doe je ff. Stelt niks voor. Maar heb hem echt niet. Cadeau gekregen. Wel blij dat ik hem nu heb overigens.
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 26-12-16 11:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:47

Ik heb 6 uur les gehad verdeeld over 2x. Eerste les een les van 2 uur, kon de instucteur kijken of ik nog meer les nodig was. 2e keer was een blok van 4 uur en dan examen erachteraan. pff 4 uur is een eind.. Maar kop koffie gedronken examen gedaan en in 1 keer geslaagd.
Nou had ik een instructeur die je door de oude binnenstad en alle kleine weggetjes liet rijden. Wat ik dus ook op het examen kreeg, met moeders en kinderen op de fiets en de containerauto er tussendoor. Maar ging prima. Kreeg aan het eind met de uitslag zelfs een complimentje. Dat is altijd leuk :D
Meerdere kennisen van mij zijn een keer of 3 gezakt. 1 ging rijden in een stad waar ze normaal nooit kwam en een andere die had alleen maar les gehad op de snelweg en industrieterein. Moest afrijden in de binnenstad en dat ging dus niet goed.
Het ligt dus ook aan verschillende factoren of je slaagt.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:50

Ben ook in 1 keer geslaagd. Cursus van 6 uur, maar verspreid over 3 dagen. Zelf nog 2 uur bijgekocht en paar uur thuis met aanhangertje geoefend. Ik kreeg goed les van rustige rijleraar.
Kreeg, ondanks dat examinator wist dat ik met paarden ga rijden, toch te horen dat ik vlotter moest rijden. Ach......
Belangrijkste vinden ze goed kijken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:53

Samen met mijn man gehaald, uur of 6 les + examen. Lessen over 2 dagen verdeeld en om en om gedaan. Nu heb ik zelf wat van mijn man zijn lesuurtjes gesnoept, hij had al veel meer aanhanger ervaring dan ik. Beiden zijn in 1 keer geslaagd.