Evaring met leasen/bruikleen als eigenaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Evaring met leasen/bruikleen als eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 12:41

Dag Bokkers, na lange tijd weer eens besloten om hier nog een topic open te gooien..

Het ging de afgelopen maanden niet meer zo goed met Yutah en mij, ik heb me erbij neer moeten leggen dat ik met hem mijn doelen nooit zal bereiken. En wat doe je dan? Hij heeft een tijdje te koop gestaan, maar toen ging het heeeeeel hard met de reacties en dan heb ik de advertentie maar weer offline gehaald.
Nu heeft zich de perfecte oplossing aangeboden; een vriendin van mijn moeder wilt hem graag in bruikleen hebben samen met haar dochter. Ze zijn afgelopen zaterdag komen kijken en rijden, het klikte heel goed met de moeder, met de dochter iets minder omdat zij wat onzekerder was, maar denk wel dat dat ook goed gaat komen.
Ze willen hem graag naar een andere stalling in de buurt verplaatsen omdat ze daar meer faciliteiten hebben, ben gisteren zelf op die stalling een kijkje gaan nemen. Het is een kleinschalige veeboerderij dat door een ouder koppel gerund wordt, maar het vrouwtje houdt zich volledig bezig met het paarden gedeelte. Paarden worden dagelijks in de weide gezet en op en top verzorgd. Ik had er wel een goed gevoel bij, én de stalling ligt amper 5 minuten met de auto van mijn huidige stalling af, dus kan altijd een kijkje gaan nemen wanneer ik wil.

Nu ben ik me ervan bewust dat ik Yutah best niet zomaar meegeef aan hun, dus wil eerst wel alles op papier hebben staan. Ik weet alleen niet goed waar te beginnen en hoor langs alle kanten wat anders. De ene zegt dat je een contract door een advocaat of notaris moet laten opstellen, anders geldt het niet, de andere zegt dat dat niet uitmaakt.. Ik zou niet eens weten wat redelijke eisen zijn.
Ik wil gewoon voorkomen dat ALS er ooit wat aan mijn paard komt onder hun toezicht, zij niet de benen kunnen nemen en mij met de kosten laten zitten oid.

Wie kan mij hier iets of wat wegwijs in maken?
Alvast bedankt!

Amaryllis

Re: Evaring met leasen/bruikleen als eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:53

Omdat je vraag gaat over het maken van afspraken/juridische vragen verplaats ik je topic naar [TAO] Transport, afspraken en overigen.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:19

Je kan zelf een bruikleencontract opstellen. dat is gewoon rechtsgeldig mits beide partijen duidelijk benoemd worden (naam, adres) en beide getekend hebben.
Daar kan je inzetten om welk paard het gaat, wat de voorwaarden voor de bruikleen zijn en duidelijk vermelden dat het bruikleen om niet betreft (dus zonder financiële tegenprestatie van de bruiklener) en geen eigendomsoverdracht.
Vermeld ook wat je afspreekt over bv. stalgeld, kosten hoefsmid, entingen, etc. en wat er gebeurt bij grote kosten van de DA bij ziekte of ongeluk. Je kan ook vermelden wat er moet gebeuren bij bv. acute nood: mag de bruiklener een DA vragen in te laten slapen of moet er altijd overleg met jou zijn.

Je kan alles afspreken wat je wilt mits het binnen de wet blijft.

Wel moet je je realiseren dat als iemand kwaad wil en hem verkoopt je met zo'n contract gewoonlijk alleen schadevergoeding van de bruiklener kan eisen maar niet het paard terug kan halen als de koper dit te goeder trouw heeft gekocht. Daarom is het belangrijk dat je de bruiklener vertrouwt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:24

Ik heb eventueel een voorbeeldcontract als je wilt. Plus een succesverhaal overigen.

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:38

Nou hier niet een verhaal van de kant van de eigenaar, maar juist van de andere kant :D Ik heb ook een paard van de moeder van een goede vriendin in bruikleen zeg maar. Volgens mij hadden zij ergens via het stamboek (gaat om een IJsco) een contract gevonden en daar waar nodig aangepast. Dit hebben we beide ondertekend en daarnaast wilde zij dat ik sowieso WA-verzekerd was, mocht er iets gebeuren. Ik heb daarvoor speciaal een WA-verzekering genomen via Xcellent Horse Insurance, kost met €30,- op jaarbasis geloof ik en zij heeft daar ook een kopie van gekregen.

Beide partijen zijn heel erg blij, zij hebben niet meer een paard staan dat alleen maar eet en zijn blij dat hij er zo goed uit ziet (ernstige eczeem) door goede verzorging en ik heb een super gaaf paard om te rijden waar ik ontzettend blij mee ben! :D Overigens betaal ik hen niets voor het feit dat ik het paard hier heb staan, maar heb verder wel alle kosten van hoefsmid, dierenarts, etc.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:54

Waarom verkoop je het paard niet aan ze?
je weet waar hij terecht komt en het scheelt veel dingen regelen, afspraken en eventuele kopzorgen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 14:00

DatBenIkNou schreef:
Ik heb eventueel een voorbeeldcontract als je wilt. Plus een succesverhaal overigen.

Dat mag je me altijd wel doorsturen als je wilt :)

@Goof omdat verkopen nog een stap te ver is voor mij. Het is emotioneel gewoon te zwaar voor mij, ik ben hier al maanden lang kapot van aan het gaan. Als hij verkocht is kan ik niks meer maken, tegen wanneer ik nu na een tijdje merk dat het toch niet zo goed blijkt te gaan haal ik mijn paard gewoon terug.
Overigens willen zij hem ook niet kopen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:33

ik zat een paar jaar geleden in hetzelfde schuitje als jij nu.
Had een fantastisch paard maar door omstandigheden stond die alleen maar te staan en verkopen was een stap te ver.
Ik heb hem toen verleased aan mensen die hem verkast hebben naar een andere stalling. Op zich ging alles prima, alleen waren ze in de omgang heel makkelijk waar paard behoorlijk gebruik van maakte. Al heel snel gingen ze toch proberen te kopen en dat was voor mij een stap te ver en dat heb ik ook aangegeven.
Er is toen zolang doorgedramd dat ik uiteindelijk paard heb teruggenomen en aan een derde partij heb verkocht. Ik had geen keuze meer maar ze hadden zo over mijn gevoel heen gewalst dat ik het gewoon niet kon om aan hun te verkopen.

Ik had met hen de afspraak dat zij het reguliere onderhoud zouden betalen, ik de smid (bekappen, als ze ijzers wilden was de meerprijs voor hun) en de entingen, verder hebben ze aan mij geen kosten betaald voor de lease.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:48

Ik lees met je mee, mijn paard word waarschijnlijk in maart verleast.
Ik kan je het contract wel sturen als hij rond is

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:49

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:51

Snollygoster schreef:
DatBenIkNou schreef:

Dat mag je me altijd wel doorsturen als je wilt :)

@Goof omdat verkopen nog een stap te ver is voor mij. Het is emotioneel gewoon te zwaar voor mij, ik ben hier al maanden lang kapot van aan het gaan. Als hij verkocht is kan ik niks meer maken, tegen wanneer ik nu na een tijdje merk dat het toch niet zo goed blijkt te gaan haal ik mijn paard gewoon terug.
Overigens willen zij hem ook niet kopen.

Dit zou ik ook wel heel goed met ze bespreken en ook vastleggen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 16:21

Ook ik heb als eigenaar ooit mijn pony verleast
dat is helaas in 1 van de 2x keren erg slecht bevallen
Pony was moeilijke eter en daar had ik een hele gebruiksaanwijzing voor bij
Zodat ze niet te mager werd
Dat ook in het contract vermeld
En ook dat als ik vond dat ze er slecht uit zag ik ze 1 waarschuwing zou geven met een kans om het te verbeteren
En als het niet verbeterd was ik direct de pony mee kon nemen
Helaas is het dus uiteindelijk ook zo gelopen dat ik de pony ineens heb opgehaald

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:43

Ik zou danwel een waterdicht contract maken over de eigendomsrechten. Want dit kan heel goed gaan maar ook heel slecht. :list:

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 18:58

Leasen aan een vriendin van jouw moeder......dat zou ik niet doen.

Daar kan gedoe van komen en is het einde vriendschap.

Want er is altijd gedoe in de paardenwereld.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:23

Ragdollcat schreef:
Leasen aan een vriendin van jouw moeder......dat zou ik niet doen.

Daar kan gedoe van komen en is het einde vriendschap.

Want er is altijd gedoe in de paardenwereld.

Mijn idee!

Waarom willen zij het paard niet kopen?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:39

Tessebes schreef:
Waarom willen zij het paard niet kopen?

Volgens mij geeft TS aan nog niet te willen verkopen

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 22:33

Inderdaad, zelfs verkopen wil ik ook niet en zij en haar man hebben beiden een enorm drukke job dus willen niet volledig voor een eigen paard gaan, ook omdat de dochter binnen enkele jaren gaat verder studeren en ze niet weten of er dan nog wel tijd gaat zijn om te rijden voor haar. Daarom dat ze hem ook op een stal zetten waar alles voor hun geregeld wordt ivm uitlaten en verzorging etc.

Ik geef mijn paard niet aan eender wie mee, er zijn meerdere mensen komen kijken en had daar geen goed gevoel over. De klik tussen mijn paard en deze vrouw was er meteen, zij kent hem ook al sinds hij als 5-jarige bij mij aankwam. Ook qua rijden heeft zij dezelfde instelling als mij, dus beter kan ik het niet hebben.

Deze mensen hebben ook al meerdere paarden geleased, dus het is niet dat ze geen ervaring hebben. Eerste paard bleek helaas een hartafwijking te hebben waardoor er niet meer mee gereden mocht worden, en tweede paard was te pittig voor haar dochter.