Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Joltsje schreef:ik zoek dus een traller van onder de 700 kg. nu al een paar leuke gezien.
deze hebben echter een maximum massa van 1300 kg (650 trailer, 650 paard).
dit vind ik eigenlijk te krap. daarnaast heb ik het gevoel dat ze terug gekeurd zijn.
kan dit laatste kloppen? kun je ze dan weer naar het oude gewicht terug keuren?
of kunnen deze trailers echt minder gewicht aan?
Brainless schreef:Als ze niet zijn terug gekeurd kun je het gewicht niet verhogen.
Dat is nl wettelijk zo vastgesteld (dat dat type trailer max dat gewicht mag/kan hebben).
Vroeger was het laadvermogen hoger.. (of je moet een 2paards kopen; die hebben vaak een laadvermogen tot 2000 kilo; let dan wel op het eigen gewicht en de kogeldruk).
Ze hebben de gewichten flink aangepast.
Vroeger mochten auto's ook meer trekken dan tegenwoordig.
Ze kijken veel meer naar verkeersveiligheid en daardoor zijn de regels veel strenger geworden.
Joltsje schreef:Ikke je hebt helemaal gelijk.
Ik begreep ook dat de politie, verzekering eigenlijk altijd van 750 kg uitgaat voor paard. Of het nou een shet of een belg is.
En ik ben inderdaad van plan de trailer te wegen.
En Ikke je brengt me nu op een idee. Ik ga met mijn huidige trailer en paard op de weegbrug en daarna zonder. Weet ik ook wat mijn paard weegt. (Dierenarts hier geen weegschaal)
. Omdat het gaat, om wat er daadwerkelijk voor gewicht achter hangt. Ik kan n trailer van 1100 kg nemen en mn welsh A er in zetten, dan kom ik niet boven 1500 uit, wat mn auto mag trekken.Getup schreef:Dan is de politie ook niet op de hoogte van de regels. Omdat het gaat, om wat er daadwerkelijk voor gewicht achter hangt. Ik kan n trailer van 1100 kg nemen en mn welsh A er in zetten, dan kom ik niet boven 1500 uit, wat mn auto mag trekken.
Is trouwens de moeite waard, dit op te zoeken en uit te printen en in de auto te leggen. Just in case ...
Joltsje: verstandig, beetje jammer als je weer n nieuwe trailer moet kopen bij een eventueel ander paard. Maar ben benieuwd wat je paard weegt.
Citaat:Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Citaat:Aanhanger trekken met rijbewijs BE
Heeft u rijbewijs BE? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger gebruiken waarvan het gewicht meer is dan 3.500 kg.
Let op: De regels voor rijbewijs BE zijn op 19 januari 2013 veranderd. Heeft u het rijbewijs BE gehaald voor 19 januari 2013? Dan gelden voor u andere regels. U mag iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen. Let wel op de maximale trekhaaklast. Dit moet groter zijn dan het daadwerkelijke gewicht van de aanhanger. De maximale trekhaaklast staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto. Of op de website van de RDW bij de
Getup schreef:Dan is de politie ook niet op de hoogte van de regels. Omdat het gaat, om wat er daadwerkelijk voor gewicht achter hangt. Ik kan n trailer van 1100 kg nemen en mn welsh A er in zetten, dan kom ik niet boven 1500 uit, wat mn auto mag trekken.
Is trouwens de moeite waard, dit op te zoeken en uit te printen en in de auto te leggen. Just in case ...
Joltsje: verstandig, beetje jammer als je weer n nieuwe trailer moet kopen bij een eventueel ander paard. Maar ben benieuwd wat je paard weegt.

Joltsje schreef:Heb je alleen b, dan is het maxima gewicht van belang. Die mag niet zwaarder zijn dan de auto.

Joltsje schreef:Heb je alleen b, dan is het maxima gewicht van belang. Die mag niet zwaarder zijn dan de auto.
Brainless schreef:Als ze niet zijn terug gekeurd kun je het gewicht niet verhogen.
Dat is nl wettelijk zo vastgesteld (dat dat type trailer max dat gewicht mag/kan hebben).
. Ik heb een atec 2 paardsmentrailer. Deze heeft een max. Gewicht tot 2000 kilo (staat op het witte plaatje).