Verzekering/aansprakelijkheid bijrijdpaard

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xMyrth

Verzekering/aansprakelijkheid bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 21:57

Ik heb al gelezen dat hier meerdere topics over zijn, maar ik kan er geen vinden die antwoord geeft op mijn vraag.

Ik rijd al 10 jaar bij mensen op hun paarden. Dit is altijd duidelijk 'op eigen risico' geweest. Dus we hebben afgesproken dat als er iets gebeurt, de eigenaren niet aansprakelijk gesteld kunnen worden.
Leuk en aardig die afspraak, maar blijkbaar denkt de wetgeving er anders over? Als ik van hun paard val (waar dan ook) en ik breek mijn been, dan zijn de eigenaren verantwoordelijk puur omdat zij de eigenaar zijn van het paard.
Een mondelinge afspraak (en zelfs een onderling contract) zou geen zin hebben?
Klopt tot dusverre?

Dan nu mijn vraag :+
Desbetreffende mensen zijn vorig jaar een pensionstal begonnen. Ze hebben ook vergunningen om de paarden te "verhuren" en met klanten in het bos buitenritten te gaan maken.
Aangezien het nu dus niet per se particulier is, maar een bedrijf, vroeg ik me af of een contract opstellen nu wel zinvol kan zijn?
Ik wil namelijk gewoon geregeld hebben dat als ik daar van een paard val en in het ziekenhuis terecht kom met een gebroken been of erger, dat hun daar niet verantwoordelijk voor gehouden worden.

Heeft iemand het verlossende antwoord? Is dit mogelijk? Of hoe kan dit geregeld worden?

*KLIK* Kleinschalige pensionstal in Kronenberg, Noord-Limburg. Direct aan het bos! :D Link naar Facebook
Ook tijdelijke stalling aangeboden voor een paar dagen vakantie met uw paard en/of evenementen @ Equestrian Centre de Peelbergen.
~Paardenrecreatie in de Limburgse natuur~

LDRD

Re: Verzekering/aansprakelijkheid bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 06:56

Kort antwoord: nee dat maakt niets uit. Bedenk ook dat als jij er af valt jouw ziektekosten verzekeraar hen bv wel aansprakelijk zal stellen.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-16 13:51

Maar hoe is dat op te lossen?

Hoe gaat dat op maneges?

*KLIK* Kleinschalige pensionstal in Kronenberg, Noord-Limburg. Direct aan het bos! :D Link naar Facebook
Ook tijdelijke stalling aangeboden voor een paar dagen vakantie met uw paard en/of evenementen @ Equestrian Centre de Peelbergen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:54

Hier kun je je gewoon voor laten verzekeren hoor.
Ik heb verschillende bijrijders, en daar heb ik gewoon een verzekering voor geregeld.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:55

xMyrth schreef:
Maar hoe is dat op te lossen?

Hoe gaat dat op maneges?

Bedrijven hebben daarvoor een speciale (lees:dure) bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:57

Jij kan dat niet regelen, want wat jij wil kan niet volgens de Nederlandse wet. De eigenaar kan niet met wat voor contract dan ook, zijn aansprakelijkheid afwenden. Hier zijn meerdere uitspraken bij de rechtbanken/ de hoge raad over geweest

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:02

Schadelijder moet altijd de schade bewijzen.
Dus als jij niks onderneemt om hen aansprakelijk te stellen dan gaat er ook niets gebeuren.
Kan me ook niet voorstellen wat aansprakelijkheid te maken heeft een gebroken been.

Als jij onderweg bent op het paard op de baan en het stampt tegen een auto, dan zitten we met aansprakelijkheid en gaat de eigenaar van de auto de schade willen verhalen op de verantwoordelijke van het paard.

Het is niet omdat een paard onder de aansprakelijkheid valt van de eigenaar/houder of zelfs de manege, dat elk voorval ook onder aansprakelijkheid valt.
Per geval moet bekeken worden of er sprake is van aansprakelijkheid en wie deze dan zal dragen.

Ik veronderstel hoop dat iemand die prof met paarden bezig is toch verzekerd is voor de schade die het dier zou kunnen veroorzaken.
Dat ze niet verzekerd zijn voor elke medische kost van elke ruiter is niet zo abnormaal.

Er is sowieso geen contract/overeenkomst die iets aan aansprakelijkheid kan veranderen.
Vandaar dat ook de bordjes ' op eigen verantwoordelijkheid/bestuurd kan niet aansprakelijk gesteld worden' geen waarde hebben.

Horses are like shoes, you need one in every color!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:04

Dit wil je trouwens ook niet hoor, stel dat jij blijvend invalide raakt omdat je van hun paard valt, dat gaat nogal niet om een bedrag dan. Zou je dit geregeld hebben heb jij de rest van je leven geen geld want jou verzekering dekt dit niet en je wilt nu dat die van hun dit ook niet dekt. Misschien lief bedoeld dat jij deze mensen er niet voor op wilt laten draaien, maar mocht het gebeuren is het gewoon hun verzekering die betaald en niet de mensen zelf hoor.

Accept both compliments and criticism. It takes both sun and rain for a flower to grow.
Normal is an illusion, what's normal for the spider is a choas for the fly!
If I was meant to be controlled, I would have come with a remote.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:08

Mijn dochter is van het paard van mijn vriendin gevallen en heeft daar bij een armbreuk opgelopen waar aan ze geopereerd moest worden.In het zieken huis heb ik alleen gezegd ze is van het paard gevallen, wie en welk paard heeft ook nooit iemand gevraagd ,dus alles is gewoon door onze eigen ziektekostenverzekering betaald.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-16 14:08

Oké, het wordt al een beetje helder :')

Maar stel, een paard heeft geen papieren. Ik val er vanaf. Raak in coma ofzo... Hoe bewijs je dan dat het paard van hun was? Misschien had ik het paard die ochtend wel gekocht? Of denk ik nou te moeilijk :+

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:23

Je denkt te moeilijk,er is natuurlijk altijd wel iemand die weet van wie dat paard is.Maar bij eenvoudige letsels vraagt er dus niemand naar.

Ik heb zelf met mijn eigen bijrijdster afgesproken,kleine letsels zijn voor haar.Ik ga niet voor iedere gekneusde of gebroken teen bij wijze van spreken , mijn verzekering aan spreken.
Mocht er echt iets serieus gebeuren dan doe ik dat wel tenslotte ben ik niet voor niks verzekerd en kost het mij als eigenaar verder niks.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:35

Kirrr schreef:
Schadelijder moet altijd de schade bewijzen.
Dus als jij niks onderneemt om hen aansprakelijk te stellen dan gaat er ook niets gebeuren.
Kan me ook niet voorstellen wat aansprakelijkheid te maken heeft een gebroken been.

Dit klopt niet! De Zorgverzekering mag zelfstandig de schade gaan verhalen, regresrecht wordt dat genoemd. Jij kan dan hoog of laag springen, maar als zij denken dat ze kunnen verhalen, zullen ze dat zeker doen (want anders moeten ze zelf de schade dragen). Ik ben verzekeringsadviseur en beantwoord de vragen van 'paardenmensen' binnen ons bedrijf altijd.

Bij kleine schades zal dit allemaal wel meevallen, maar gaan er grotere bedragen spelen, dan zullen ze echt wel doorvragen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:26

Tango1979 schreef:
De Zorgverzekering mag zelfstandig de schade gaan verhalen, regresrecht wordt dat genoemd. Jij kan dan hoog of laag springen, maar als zij denken dat ze kunnen verhalen, zullen ze dat zeker doen (want anders moeten ze zelf de schade dragen). Ik ben verzekeringsadviseur en beantwoord de vragen van 'paardenmensen' binnen ons bedrijf altijd.

Bij kleine schades zal dit allemaal wel meevallen, maar gaan er grotere bedragen spelen, dan zullen ze echt wel doorvragen.

Inderdaad, zorgverzekeraars verhalen dat wel degelijk op de aansprakelijke partij :j .

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:30

Verder neem jij zelf ook willens en wetens een risico om op een paard te stappen. Alleen uit het openen van dit topic blijkt al dat je weet hoe gevaarlijk dit kan zijn.

De verzekering van de paardeneigenaar zal dan veelal niet al jouw schade dekken. En dan heb ik het even niet over een eenvoudig/geneesbaar iets.

Je hebt daar dan al snel niks meer over te zeggen en diverse partijen zullen hierover gaan strijden. Verzekerd dienen ze idd te zijn.

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:35

LDRD schreef:
Tango1979 schreef:
De Zorgverzekering mag zelfstandig de schade gaan verhalen, regresrecht wordt dat genoemd. Jij kan dan hoog of laag springen, maar als zij denken dat ze kunnen verhalen, zullen ze dat zeker doen (want anders moeten ze zelf de schade dragen). Ik ben verzekeringsadviseur en beantwoord de vragen van 'paardenmensen' binnen ons bedrijf altijd.

Inderdaad, zorgverzekeraars verhalen dat wel degelijk op de aansprakelijke partij :j .

Hoe gaat dat dan?
Bij ons kom je via de eerste hulp binnen,er word gevraagd wat er gebeurt is.Dan zeg je ik ben van het paard gevallen,waar heb je pijn zeggen ze dan ,dan word je nagekekn ,geröntgend en gegipst.En danga je naar huis of je mag blijven voor een operatie.Maar ik heb echt nog nooit iemand gehad die vroeg van wie is het paard? Ook niet achteraf vd verzekering.Eén keer wel,maar toen zijn eenvriendin en ik aangevallen door een roedel honden ,nu ja de paarden waarop we zaten.Daarbij is mijn vriendin zwaar gewond geraakt en dan hebben we aangifte gedaan ,maar daar was dan ook politie bij betrokken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:09

@Beatje
Ik heb wel eens een brief thuis gehad die ik moest beantwoorden; waarin gevraagd wordt naar de toedracht van het ongeval.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:19

Brainless schreef:
@Beatje
Ik heb wel eens een brief thuis gehad die ik moest beantwoorden; waarin gevraagd wordt naar de toedracht van het ongeval.

Precies dit. Bij grotere schades doen ze dit echt wel. En als jij niet eerlijk antwoord pleeg je verzekeringsfraude.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 15:04

Op grond waarvan zorgverzekeraars bij hun cliënten vragen een formulier in te vullen heb ik geen idee van. Ik weet echter wel zeker dat dit soort claims aan de lopende band ingediend worden door zorgverzekeraars. Vaak duurt het wel lang, 2 jaar na de ongevalsdatum is geen uitzondering.

Airjibe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 22:52

Het kan er ook nog aan liggen of jij betaalt voor het rijden. Bij niet paardgerelateerde zaken heb ik wel eens meegemaakt dat de verzekering niet uitkeert omdat er sprake was van huur, en schade (materieel) bij het huurbedrag in zou moeten zitten.

Verder heeft mijn verzekering me ooit verteld (ik betaalde niet voor het paard) dat het nog weer uitmaakt of het ongeluk veroorzaakt is door een zogenaamde "eigen gedraging" betreft van het paard of meer een fout was van jou. Je kan natuurlijk ook je verzekering er over bellen en al je vragen op hen afvuren :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:07

Of je leest het artikel even op TAO FAQ :j ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie