Graag zou ik jullie advies hebben over (tweedehands) auto's die een trailer kunnen trekken maar ook goedkoop zijn in onderhoud/verzekering/belasting. Ik rijd er namelijk ook privé vele kilometers mee. De auto hoeft niet mooi of groot te zijn.
Je wilt een sterke personenauto. 4x4 zuipt teveel voor gewone kilometers. Hoeveel moet de wagen kunnen trekken in kg? Lengte afstand per keer? Hoeveel km zonder aanhanger?
hahahatsjoe
Berichten: 2766
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland
Geplaatst: 22-10-16 07:36
Peugeot 407 op gas. Heb ik, scheelt maar 20 per maand in vergelijking met een benzineauto aan wegenbelasting, diesel is vele malen duurder, ook aan de pomp. Of een Volvo op gas. Verzekering via Independer, dikke 30 Euro.
Wil je een eenpaards of tweepaards kunnen trekken? Dat maakt nogal uit voor de categorie auto's waarin je moet kijken.
Even grofweg gezegd: Om gewicht (veilig!) te kunnen trekken (en afremmen) heb je gewicht en kracht nodig. Dat gewicht en kracht zorgen voor resp hogere wegenbelasting en hoger brandstofverbruik. Je zult dus voor jezelf moeten bepalen wat voor jou voorrang heeft. Veilger of goedkoper.
Er zullen weinig auto's zijn die goed een tweepaards kunnen trekken maar qua zuinigheid en belasting vergelijkbaar zijn met een Nissan Micra bijvoorbeeld Mocht je er toch een vinden, dan hou ik mij aanbevolen
belle_boef
Berichten: 11362
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Nederland
Geplaatst: 22-10-16 09:09
Ik heb een bmw 320. Mag 1600 kilo trekken en doet het op z'n sloffen. Vervuil met trailer ligt op 10liter de 100km. Wwverkeer doet hij 6liter de 100km ongeveer. Dat is ongeveer 1:15. Is wel een diesel
En uiteraard kijken naar hoeveel km je gaat rijden. Gas klinkt leuk maar je staat veel vaker aan de pomp, daar moet je ook maar zin in hebben. Ik reed bijvoorbeeld 1200km woon werk per week. Dan had ik met gas elke dag moeten tanken Benzine ga je dan ook niet heel blij van worden en bleef er voor mij dus diesel over. (Buiten dat ik diesel ook gewoon fijner vind rijden en de motoren vaak wat meer kunnen hebben)
Persoonlijke voorkeur speelt dus ook mee.
En hoeveel wil je idd (veilig) kunnen trekken, hoeveel neem je mee per keer etc
Dees
Berichten: 19507
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland
Geplaatst: 22-10-16 11:00
ER zijn auto's die in theorie prima 1.600 kg mogen trekken, maar in praktijk daarop finaal kapot gaan (bijv. speling op het onderstel).
Wat een groot nadeel is van gas tov diesel: een dieselauto kan in zijn leven veel meer kilometers rijden dan een gas/benzine auto. Het onderhoud ligt ook lager en ze rijden aanzienlijk verder per liter brandstof.
Ik rij nu een Audi A4 2.0 tdi, maar reed hiervoor een Volvo S60 2.4 diesel. Laatste auto was echt duurder in mrb en brandstofverbruik, maar trok aanzienlijk beter (en bleef daarbij ook heel). De Audi kan het verder prima doen. Ik rijd 30.000km per jaar waarvan nog geen 2.500 met de trailer.
Maar met 1600 kg red je het totaal niet met een tweepaards. Dus zolang je niet weet hoeveel paarden TS wil laden kun je ook niet echt iets zinnigs zeggen.
Licor
Berichten: 3021
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert
Geplaatst: 22-10-16 11:08
Wij rijden een skoda superb.. super tevreden over.. is diesel engine rijden er zo 1 op 20 mee.. maar hij trekt ook prima een trailer.. Mijn vader heeft een skoda octavia en ook dat is een prima keuze! Is alleen zelf wat lichter en dat merk je met trekken.. maar verder voldoet die prima
Maar ligt er idd aan hoeveel je wilt trekken.. al zegt dat vaak meer over de motor inhoud dan over de auto zelf.. al zal je met een polo natuurlijk nooit een 2 paards trekken.. gewicht vd auto doet ook nog wat