Twijfels keuze zadelmak maken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:20

Als het mijn paard was dan had ik het paard vanavond nog opgehaald , weg daar van de stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:22

tiwi1969 schreef:
Zo snel mogelijk weg daar.

Geen water geven is een oude truck om paarden kalm te hebben voor het beleren. Het zal mij niets verbazen als het water er expres af is.

Daar zeg je me wat idd, dat gebeurt inderdaad wel vaker.

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 21:22

Ik zit in de omgeving Noord Brabant. Mijn paard staat normaal op een flinke wei. Met een inloop stal. Ik moet er ongeveer een half uurtje voor rijden, maar ik heb er mensen in de buurt die mij voor alles bellen en appen. Dus inderdaad raar als de stalhouder niet direct gaat kijken naar het been.

Ik heb helaas geen buitenbak of iets in die richting. Langs mij zit alleen een wedstrijdstal waar je alleen terecht kan als het niet te druk is. Dus voor mij is wegbrengen momenteel alleen de optie. Voordat ik het voor elkaar krijg om met de boer te discussiëren om een kleine buitenbak waar te maken.

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Twijfels keuze zadelmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:28

Je hebt hem drie jaar geweldig verzorgt maar je kunt hem beter nu weer op de weide gooien en iemand daar laten komen dan hem hier nog langer te laten. Jouw goede verzorging word daar binnen twee weken compleet te niet gedaan, dikke benen geen water, geen aandacht en een doodongelukkig paard, weghalen morgen.

Yadano78
Berichten: 199
Geregistreerd: 04-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:30

Ophalen die handel!

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Twijfels keuze zadelmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:32

Jeetje als zo de alledaagse verzorging is wil ik niet weten hoe verpest je hem terug kan krijgen als hij er daadwerkelijk mee gaa "trainen". Ik liet die van mij er ook geen dag langer staan dan nodig..

warwick
Berichten: 80
Geregistreerd: 12-05-13

Re: Twijfels keuze zadelmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:34

Ik volg de rest. Trailer aankoppelen en paard heel snel daar weghalen. Vertrouw op je gevoel!!!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Twijfels keuze zadelmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:42

Ik ga ook met de rest mee, ophalen en thuis wat mee gaan doen. Of naar een stal waar anderen al goede ervaringen hebben gehad.

Ik begeleid momenteel iemand bij het zadelmak maken van haar paard. Ze heeft een longeerbak ter beschikking, geen rijbak. Tot nu toe kunnen we in de longeerbak prima uit de voeten; paard loopt inmiddels aan de lange lijnen (met longeersingel en zadeldekje) en we zijn vorige week begonnen met aanleren van teugelhulpen. Veel kun je zelf al (met begeleiding) zonder dat je erop hoeft te gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:53

Ophalen inderdaad. En geef je paard even de tijd om bij te komen, niet meteen door naar een volgende stal. Deze periode is zo belangrijk voor een paard voor de rest van zijn leven.. succes!

morris01

Berichten: 206
Geregistreerd: 23-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:56

Idd weghalen! Mocht je nog een goede stal zoeken dan weet ik er nog 1 daar staat mijn paard nu, binnenkort verhuizen ze naar Erp, echt super leuke mensen die veel passie hebben voor hun werk.

Monmaster
Berichten: 748
Geregistreerd: 23-06-14

Re: Twijfels keuze zadelmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:59

Waarom wacht je niet tot volgend jaar zomer..... dan kun je gewoon op het land rijden..... Op 4 jarige leeftijd is voor t paard ook beter... IJslanders worden vw wisselen van tanden en volgroeide pezen pas op 4.5 ingereden.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:00

Monmaster schreef:
Iid weghalen, sowieso ben ik niet voor in laten rijden op een andere stal. Laat mensen bij jouw komen om het paard zadelmak te maken. Je weet en ziet wat er gebeurt met je paard.
Ik hoor teveel vervelende verhalen over " professionele" stallen die paarden inrijden.

Om een paard fijn in de rijden moet je wel bepaalde faciliteiten hebben waar lang niet alle stallen aan voldoen. Gezien mensen altijd graag binnen enkele weken hun paard onder het zadel willen hebben zou de ruiter 3 a 4 keer per week naar jou toe moeten komen. Verder kan het echt wel verstandig zijn als de ruiter het paard enkele keren per dag ziet zodat hij meer in kan spelen op het gedrag en natuurlijke karakter. Niet ales over een kam scheren wat professioneel zadelmak maakt. De echt goede werken 9 van de 10 keer enkel in hun veilige omgeving en niet bij jan en alleman thuis.

T.s. in dit geval; ophalen en rustig verder kijken. Probeer ook aan via via verhalen te komen voor je je paard ergens anders heen brengt. Vaak een stuk betrouwbaarder dan op gevoel iets moeten uitkiezen.

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Re: Twijfels keuze zadelmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:06

Weg halen.

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Re: Twijfels keuze zadelmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 22:21

Ik heb speciaal gekozen voor deze winter. Hij is nogal moeilijk dik te houden in de winter periode.
Je ziet ook echt aan het paard dat hij het nodig heeft. Hij wil meer doen dan alleen longeren.

Als ik niets met hem doe dan word hij super irritant en kan hij zelfs nogal gevaarlijk worden. ( Tijdens deze momenten is hij lomp en niet te stoppen. ) Op de wei kan ik Longeren maar nu hij snapt wat de bedoeling hiervan is wil hij dingen gaan uitproberen. De reden om niet zelf zadel mak te maken is omdat ik geen faciliteiten heb hiervoor. Hij staat ook nog niet op een pension stal en dus was mijn eerste keus beleren en dan een goede stal voor hem te zoeken, zodat ik de rest zelf kan oppakken.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Twijfels keuze zadelmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:30

1. Zéker uitbesteden dat zadelmak maken (gezien je laatste post).
2. Morgenochtend direct je paard ophalen.

Het is echt not done wat hier gebeurt, maar het is ook zeker geen uitzondering. Ga goed informeren naar een andere stal, vraag rond bij kennissen, Google.

Christiene
Berichten: 7729
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:43

weghalen... steeds geen water nog binnen staan om 11 uur zou kunnen als die dan de hele middag buiten komt.. maar lijken wel stalbenen die op de foto.. van lang stilstaan.

gewoon weggaan als je het niet bevalt..

had ik wel gedaan als ik jou was.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Twijfels keuze zadelmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:49

Jeetje wat een nare situatie TS! Ik ga wel met de rest mee, ophalen en weg daar en rustig zoeken naar een beter geschikt plekje in de buurt of desnoods iets verder weg?

Wat betreft het iemand aan huis laten komen of op locatie laten doen, beiden heeft voor en nadelen. Aan huis meer zelf controle erop, andere kant zal een goede stal geen probleem ermee hebben dat je komt kijken. Ik ga straks ook naar een stal waar ik in de toekomst paarden wil zetten om verder te trainen en omdat je dan als trainer veel daar bent en dus inderdaad ook ziet hoe ze zijn met andere dingen in de omgang kun je sommige problemen eerder signaleren.
Wat hij nu doet bij t longeren, betekent dat de grenzen voor hem niet helder genoeg zijn en er een stukje respect mist.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Twijfels keuze zadelmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 23:04

Ik had hem direct opgehaald. Er zijn genoeg stallen die je paard graag en goed kunnen beleren. Volg je gevoel.

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Re: Twijfels keuze zadelmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 23:13

Nou ik heb besloten om hem morgen inderdaad op te halen.
We brengen hem gewoon weer naar de wei totdat de been weer is zoals deze hoort te zijn. We gaan er gewoon weer tijd voor nemen. Ik heb Pbtjes gehad met veel stallen en een hoop namen. Ik ga me hier zeker over inlezen.

Ik hoef alleen een trailer te regelen, en te zorgen dat de dierenarts langs komt om even te kijken naar het been en dit goed te behandelen. Nu zit ik alleen in mijn maag hoe ik dit bij de stalhouder moet brengen. Ik neem zo ie zo mijn vriend mee. Ook betaal ik maar voor een week. Al vind ik dat hij niets verdient.

Mijn vriendje verdient heel wat beter dan een pannenkoek die niet eens de moeite neemt om mijn smsje serieuzer te nemen.

BigOne
Berichten: 38316
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Twijfels keuze zadelmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 23:25

Eerst paard op de trailer en zeggen dat je er mee naar de dierenarts gaat om na te laten kijken. Ben je weg dan mail je die man maar dat hij een week betaald krijgt en je absoluut geen vertrouwen hebt in de verzorging van je paard. Maar eerst weg daar anders gooit hij misschien de boel op slot.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 23:31

bigone schreef:
Eerst paard op de trailer en zeggen dat je er mee naar de dierenarts gaat om na te laten kijken. Ben je weg dan mail je die man maar dat hij een week betaald krijgt en je absoluut geen vertrouwen hebt in de verzorging van je paard. Maar eerst weg daar anders gooit hij misschien de boel op slot.


eens, dat is een goeie tip.
Laat je weten hoe het gaat morgen? Veel succes en hou je sterk :j

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Twijfels keuze zadelmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 23:47

Welke afspraken heb je gemaakt en staan deze op papier?
In ieder geval zou ik ook melden dat je op basis van wat je hebt gezien er geen vertrouwen in hebt dat het goed komt.
Die week zou ik wel betalen.
Succes morgen.

Rooss_24

Berichten: 124
Geregistreerd: 01-10-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 23:49

Ik zou hem ook ophalen! Dan zou ik hem eerder wat verder weg zetten, maar dat je wel weet dat er goed voor gezorgd wordt :) Succes morgen!

ruitje

Berichten: 12331
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 23:55

Even een tegengeluid. Je kent je paard als soms lomp en niet te stoppen en vind het nu raar dat hij heet is aan het touw?

Je bent er 2 keer op dezelfde tijd geweest en toen stond je paard niet buiten terwijl hij die 4 uur ook in de middag buiten kan staan?

Jij zit vooral met 'die pannekoek die je smsje niet serieus neemt' , terwijl ik vind dat hij toch gewoon antwoord geeft. Het is een zadelmakmaker, niet iemand die jou moet kunnen laten slapen snachts omdat je het eng vind je paard ergens anders achter te laten.

Ik denk dat jij zelf er gewoon nog niet klaar voor bent om hem uit handen te geven, daar is niks mis mee, maar dan heeft deze man alsnog gewoon recht op zijn geld.

FotosbyElles

Berichten: 333
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-16 23:58

De afspraken die waren gemaakt staan niet op papier.
Dat vond hij niet nodig.

De afspraken waren simpel. Hij komt net als alle andere 4 uurtjes buiten. Krijg gewoon te eten.
Verder zou er van Maandag tot Zaterdag met hem getraind worden. Eerste week zou er gelongeerd worden plus aanhangen ( deze week. ) Dan de eerste maandag van de tweede week zou er nog een keer gelongeerd worden. Dinsdag tot zaterdag zouden ze gaan beginnen met zitten. Stap en draf, als hij dan klaar genoeg zou zijn zouden ze gaan beginnen met galopperen. Eigenlijk hele simpele afspraken.

Ook zou hij mij appen als er iets veranderde. Zoals een andere stal, een wondje of wat dan ook. ( kijk hij hoeft me echt niet te appen voor ieder wondje dat die krijgt. Maar een dik been niet zien wat dus betekend dat hij er niet eens na heeft gekeken. Want een dik been ontstaat niet opeens. Dus het moet eerder zijn gebeurd. ) Ook was er gezegd ( omdat ik nogal heimwee heb, aangezien de wei ontzettend leeg lijkt zonder hem ) dat er een keer in de week een telefoontje zou komen of een appje met vooruitgangen. Dit alles is niet gebeurd .