Twijfels keuze zadelmak maken.

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

FotosbyElles

Twijfels keuze zadelmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 20:14

Hallo Medebokkers,

Ik zit met een klein probleempje.

Ik ben al 3 jaar de eigenaar van een leuke Gelderse ruin. Ik heb hem al sinds dat hij 5 maanden is. Nu is het voor hem ook tijd om zadel mak gemaakt te worden. Geen probleem en zo gedaan. Ik ben samen met mijn moeder een aantal stallen afgegaan. Het liefste wilde ik een stal in de buurt, met weidegang. Normaal voer en goed hooi. Daarnaast vind ik geduld een schone zaak en dat wil ik ook voor mijn paard. Iemand die de tijd wil nemen om hem netjes op te leiden. Het hoeft geen wedstrijd paard te worden, maar de basis dingen kennen is toch wel een groot pluspuntje.

Wij zijn terecht gekomen bij een nette stal ( ik zet geen namen online, en de stalnaam ook niet. Je kan me altijd een pbtje doen. ) De rijbak is groot, netjes en overzichtelijk. Niet te druk en lekker licht. De buitenbak is ook zeer netjes en de weides zijn klein, maar met een routine zet de man alle paarden buiten. De stallen zijn 3 x 3 en is dus kleiner dan dat mijn paard gewend is. ( kan ook niet alles hebben, aangezien hij de gehele dag buiten staat. ) Het gesprek liep moeizaam maar toch hadden mijn moeder en ik een goed gevoel erbij.

Hij staat er sinds 8 oktober. Dus nu een volle week. Er werd mij beloofd dat hij op de wei kwam voor tenminste 4 uur. Ook zou er iedere dag mee gewerkt worden. Daarnaast zou hij ook in de stapmolen komen staan.

Bij aanvang werden we al niet al te hartelijk ontvangen. Meneer had haast en wij waren iets later dan verwacht. ( hiervoor hebben we hem gewaarschuwd. Aangezien dit de 3de keer was dat mijn paard op de trailer zou komen staan. We waren 10 minuten later dan de afgesproken tijd. ) Ik moest mijn paard op stal zetten en ik zou nog een mailtje of smsje krijgen met als mijn paard verplaatst zou worden.

Ik ben Maandag direct gekomen om een keertje te kijken. Aangezien er mij werd beloofd dat hij de maandag meteen zou gaan beginnen met longeren.

Het was toen 11 uur. Weides stonden vol, maar mijn paard was nergens te bekennen. Andere stallen doorgelopen, hier stond hij ook niet. Toen ben ik door zijn eigen stallen gelopen. Helemaal achteraan vond ik mijn eigen paard. ( dit na 15 minuten lopen en zoeken ) Langs een gigantisch dun paard. De twee andere paarden in die rij zien er wel netjes uit. Zijn stal zag er super uit en heb ik ook geen commentaar op. Wel deed zijn waterbak het niet, heeft hij geen voerbak en stond er nat kuil wat hij blijkbaar te eten kreeg. Waardoor ik dus water in plaats van vast mest vond. Hierover heb ik de man gebeld en hij heeft me beloofd dat hij mijn paard goed hooi zou geven.

Ik was er donderdag weer. Zelfde tijd, 11 uur. Mijn paard stond weer niet op de wei. Er was niemand te bekennen, dus kon helaas niet vragen of hij buiten was geweest. Ik had zijn deken anders omgebonden, want ik heb nergens ( niet eens onder de buik ) een zweetafdruk gevonden of gevoeld.

Vandaag was ik er weer. Zijn deken zat nog steeds hetzelfde omgebonden als donderdag. Ik heb hem simpel geborsteld maar zag hem steeds trekken met zijn been. Nou die is dus flink dik geworden. ( betreft een been ) Ik heb hem afgespoten, en ben daarna een ommetje gaan maken op het erf. Diezelfde weg als mijn paard iedere dag naar de wei zou moeten lopen. Hij schrikt bij alles, de stoelen, emmers zelfs de kruiwagen. Alsof hij deze niet eerder heeft gezien. ( Laat ik even zeggen dat hij absoluut geen angsthaas is. Hij loopt overal vastberaden langs zolang hij het even heeft mogen besnuffelen. Ik ken mijn paard. ) Hij is best heet aan het touw, Wat ik nog niet mee heb gemaakt. Maar eens moet de eerste keer zijn. Met weer een raar gevoel naar huis gegaan. Want ja, je laat je paard bij een vreemde achter. Na twee keer bellen, en twee keer zijn weggedrukt heb ik een smsje gestuurd.

Deze heb ik bij deze post bijgevoegd. Ik vind het verontrustend dat als ik bel hij mij zo snel mogelijk weg wil werken. Ik heb maandag een keer gebeld met de vraag of hij braaf was met longeren, daarnaast heb ik hem verteld dat de waterbak het niet deed. ( Goliath heeft nogal moeite met het hoofdstel en loopt graag achteruit. Maar toen ik de vraag stelde zei hij dat hij hem zonder problemen heeft kunnen longeren met hoofdstel en zadel. ) Hierbij kreeg ik het antwoord. Ja hij was braaf, leuk beestje, waterbak zal ik wel naar kijken als ik tijd heb. En toen kapte hij het gesprek af en werd er opgehangen.

Ik kom twee tot drie keer kijken in de week, en steeds ga ik er met een raar gevoel weg. Ik leg veel geld neer om mijn paard te laten beleren, maar volgens mij word er niets mee gedaan.

Hieronder het smsje, en de foto van zijn benen.

Afbeelding
Afbeelding

Stel ik me aan of heb ik het recht om een beetje ongerust te zijn.

Wat zouden jullie doen in deze situatie??

Ik heb 3 jaar lang alles gedaan om mijn paard perfect in conditie te krijgen en hier naartoe geleefd. Maar dan krijg je dit opeens over je heen.

Mijn excuses als het niet in het juist staat.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:18

Als het je niet aanstaat terug halen! Jij bent de klant en dat je je paard al zovaak aangetroffen in stal hebt terwijl de rest buiten staat zou voor mij al not done zijn. Luister naar je gevoel, dat de eigenaar zo vaak niet thuis geeft en erg simpel omgaat met zoiets zou mij geen goed gevoel geven.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:24

Haal je paard daar weg, dit is niet goed.
Iemand die zo alles afkapt en kijkt naar waterbak wanneer hij tijd heeft, is geen goede..

En de benen zien uit als stalbenen, paard staat te lang op stal.

Wanneer ik een schlecht gevoel krijg nadat ik wegga dan is er iets niet pluis, liever een andere stal zoeken die jou hartelijk ontvangt en jou op de hoovte stelt van alles!

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:26

Ik zou hem gelijk ophalen als ik er met een naar gevoel vandaan kwam!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:27

Ik zou hem ophalen.
Het voelt niet goed, vertrouw daar op.

Lekker naar huis dat dier!

Fleur ❤️

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:28

Als je nog een andere stal zoekt dan weet ik er nog wel eentje. Meer info per PB

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:29

karelien schreef:
Ik zou hem gelijk ophalen als ik er met een naar gevoel vandaan kwam!

Precies dat.
Morgen de trailer aankoppelen en je paard ophalen.

Roodvos

Re: Twijfels keuze zadelmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:34

Gelijk ophalen!

Ik weet niet waar je zit, maar ga je even PB sturen met een goede africhtingsstal.

Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]
Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:39

Je bent er al 3 keer met een slecht gevoel vertrokken. Dat is 3 x te veel!
Je krijgt een slecht gevoel bij zijn antwoorden per sms, of het niet beantwoorden van je telefoon ...
Volg je buikgevoel maar, dat liegt meestal niet.
Je bent zelf al 3 jaar lang zuinig op en bezorgd om je paardje, het zou zonde zijn dat iemand anders hem verknoeit. Ook al bestaat er een kansje dat je ongelijk hebt, je mag het risico niet lopen dat je wèl gelijk hebt. Ik zou hem dus weg halen, asap.

Don't take anything for granted

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:46

Idd, wegwezen daar en direct dat been na laten kijken. Straks is het een blessure die hij daar heeft opgelopen ofzo, ben je ook lekker klaar mee :\

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:48

Inderdaad gewoon weghalen daar.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:48

Persoon houdt zich duidelijk niet aan de afspraken, volgens mij komt je paard idd niet buiten en staat ie met stalbenen. Ik zou hem ook gaan ophalen.

Zelf ben ik trouwens meer voorstander van thuis opleren onder begeleiding, heb je meer controle, en minder ingrijpend voor het paard. Maar als je de nodige accomodatie niet hebt, kan dat in de wintermaanden wat moeilijk liggen natuurlijk.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:49

Jemig. Ik had hem al weer opgehaald hoor. Gelijk ophalen

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 20:53

Ik wou de eigenaar de tijd geven. Waarom weet ik niet, heel Naïef waarschijnlijk. Morgen ochtend ga ik erheen om alles nog eens door te lopen en te kijken of hij eigenlijk wel op de wei komt. Daarnaast ga ik een trailer regelen. Heb de gehele middag om hem weg te halen en weer even terug op de wei te zetten. Dan kan de dierenarts een keer komen kijken en dan kan ik weer op mijn gemak zoeken naar een fatsoenlijke stal die zich wel aan de afspraken houd.

Al deze antwoorden laten inzien dat ik al veel te lang met dit probleem rond heb gelopen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:54

Gelijk weghalen! Je gevoel zegt niet voor niks dat dit niet klopt, niet aan twijfelen en snel weghalen voordat hij er blijvende schade aan overhoudt.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:57

Gelijk je paard ophalen, volgens mij als ik het zo lees is er ook niks met hem gedaan.
Als de dekens precies zelfde zitten geen afdruk niks, en een dik achterbeen.

Ook niet netjes hoe degene met je communiceert.
Nee ik had hem lekker naar huis gehaald , been op laten knappen & als je het kan zelf je paard zadelmal gaan maken of een ander adresje zoeken.

Winston v. Cool Cracker S #PSG+1 (Z2 PR 231 @CHIO RDAM 2015 # Kringkampioen Zuid-West ZZL 2016
Gipsy Z1 + 2 & gestopt, pensioen
Lexus v.Diedjee NH

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:57

Ik zou hem weghalen. Ook jij moet er een goed gevoel bij hebben. Ik weet ook nog wel een goede stal mocht je daar behoefte aan hebben.

Ojee <3Beertje & Mickey & Thyca <3
Believe in yourself..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:59

Ik welke omgeving zit je?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:59

Ik zeg ook... weghalen. Benen lijken idd stalbenen. Dat samen met de schrikachtigheid en heet zijn aan het touw wekt de vraag of hij wel buiten komt. Niet werkende waterbak, dik been dat niet gezien wordt etc duidt op gebrek aan interesse/zorgvuldigheid.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief en Moderator Markt
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:03

Als het voor jou niet goed voelt dan zou ik je paard zeker weghalen.

''So you’ve had some bad days, no doubt. But I figure, instead of letting your yesterdays bring you down, maybe you can concentrate on building some happier memories today. And that way you’ll have them for tomorrow?”

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:05

Per direct trailer op en wegwezen. Niet alleen om het mysterieuze dikke been, maar als je paard binnen een week na verhuizing compleet van gedrag verandert is er iets flink mis. Duidelijke communicatie is bij zoiets toch echt wel een must. Als jij de deken er anders op hebt gedaan dan eigenlijk hoort en hij nu nog zo zit is er waarschijnlijk niks mee gedaan.

Ik snap zeker dat je ze een kans wil geven, maar dan moeten ze wel duidelijk zijn in wat ze van plan zijn en duidelijk met jou communiceren.

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:07

Heel snel wegwezen daar, als je als stalhouder een app krijgt om half zeven dat er een paard met een dik been staat en je verdomd het om te gaan kijken was het bij mij meteen klaar. Ik mis even waar je paard normaal staat, is dat thuis??

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:14

Ophalen... je bent een klant die betaald voor een afgesproken dienst. Een klant die fatsoenlijk te woord hoort te worden gestaan en ook je paard hoort zoals afgesproken gewoon op de wei staan over dag een werkende waterbak te hebben en goed hooi.

Je moet met een goed gevoel je paard ergens kunnen laten staan. Dat doe je overduidelijk niet dus zo snel mogelijk weg daar.

Welke omgeving zit je?

Spoiler:
nieuwsgierig aagje ;)
[o]

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:16

Zo snel mogelijk weg daar.

Geen water geven is een oude truck om paarden kalm te hebben voor het beleren. Het zal mij niets verbazen als het water er expres af is.

Mijn Groninger Paard, zeldzaam leuk
Special Project: Cassanova du Bois x Cherise (Groninger v Bascal)

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:20

Iid weghalen, sowieso ben ik niet voor in laten rijden op een andere stal. Laat mensen bij jouw komen om het paard zadelmak te maken. Je weet en ziet wat er gebeurt met je paard.
Ik hoor teveel vervelende verhalen over " professionele" stallen die paarden inrijden.