Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:27

Belsje schreef:
Ikke kan jij geen prijsbepaling doen? Het ding is foeilelijk, ik heb altijd gezegd dat ik hem ging herspuiten, maar dat is er nooit van gekomen :+

Smurfblauw is niet de meest coole kleur ....

Kleur heeft geen invloed op de prijs, tenzij ie kakelbont is.

Als ie technisch goed is en strak in de lak zit, zit je al gauw richting 5 - 6k

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:13

Even een oud topic kicken omdat het toch wel een belangrijk onderwerp is.

Ik zat even weg te dromen met dit zomerse weer, vrachtwagentje is toch wel leuk, wat kosten die dingen? Ah, leuke op marktplaats, met B rijbewijs te rijden. Gooi even het kenteken door rdw.nl: Maximaal Toegestane Massa is 3500 kg dus met B te rijden +:)+

Alhoewel, om te rijden moet er minimaal een chauffeur mee en de Massa Rijklaar van die vrachtwagen staat op ..... 3480 kg. Ik ben geen zwaargewicht maar die 20 kg laadvermogen die over blijft ga ik toch ruim over heen. Mijn paard ook trouwens :oo

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:16

hahaha,zodanig krankzinnig dat het bijna een mop is!
en toch zal er een naief persoon dit kopen en gaan rondrijden met 2 paarden in....

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:34

Je zal ze de kost moeten geven.... kijk maar eens rond op een wedstrijd, zal van die wagentjes met twee paarden erin.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:01

tengeltje11 schreef:
hahaha,zodanig krankzinnig dat het bijna een mop is!
en toch zal er een naief persoon dit kopen en gaan rondrijden met 2 paarden in....

Waarschijnlijk is dat technisch geen enkel probleem en kan zo'n wagentje dat prima aan.
Alleen regeltjesgewijs lap je alles zwaar aan je laars natuurlijk.

Aan de buitenkant kun jij ook niet zien of iemand een B of C rijbewijs heeft. En alleen als je het kenteken inrammelt bij de rdw weet je of de auto teruggekeurd is of niet

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:15

assie schreef:
tengeltje11 schreef:
hahaha,zodanig krankzinnig dat het bijna een mop is!
en toch zal er een naief persoon dit kopen en gaan rondrijden met 2 paarden in....

Waarschijnlijk is dat technisch geen enkel probleem en kan zo'n wagentje dat prima aan.
Alleen regeltjesgewijs lap je alles zwaar aan je laars natuurlijk.

Aan de buitenkant kun jij ook niet zien of iemand een B of C rijbewijs heeft. En alleen als je het kenteken inrammelt bij de rdw weet je of de auto teruggekeurd is of niet

in belgië kan je zelfs het kenteken niet ingeven, enige manier dat je het kan zien is op de papieren, en als je de wagen op de brug plaatst. Dus met andere woorden loop je risico zodra je gezien wordt door de politie/wegenwacht. Of bij een ongeval uiteraard, dan ben je niet verzekerd.

assie

Berichten: 9487
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:20

Jeetje. Dat lijkt me ook best lastig bij het zoeken naar een nieuwe auto. Ik gebruik rdw echt heel vaak om iets na te kijken. Is er niet ook zoiets in België?


Overigens toevoeging op mijn vorige bericht: ik zou zelf nooit rijden met zo'n vrachtwagentje als de papieren niet ok zijn. Ik neem ook het 10% marge risico niet. Ik wil gewoon braaf verzekerd zijn.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 23:25

tengeltje11 schreef:
hahaha,zodanig krankzinnig dat het bijna een mop is!
en toch zal er een naief persoon dit kopen en gaan rondrijden met 2 paarden in....

Ja en nee, er is een Bokker die beter weet: 3800kg op de weegbrug..........

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:27

Helaas Assie, dat hebben we niet.

Vaak zie je bij verkoopsfoto's dan het inschrijvingsbewijs liggen waarop de cijfers te zien zijn van massa rijklaar, TMM en laadvermogen. Het grote probleem daarbij is dat ze dan bijvoorbeeld de originele documenten op de foto zetten, het hele geval ombouwen/verbouwen en niet opnieuw laten wegen.

Wanneer je in België een (tweedehands) voertuig of aanhanger koopt, moet je daarmee naar de apk om die te laten inschrijven. Indien nodig worden ze daar ook gewogen.
Je kan als koper vragen of je eerst het voertuig op de brug mag zetten, maar dan kan je er prat op gaan dat je antwoord gaat krijgen "prima, op uw kosten" en dan zal je niet op terugbetaling moeten rekenen als de boel toch te zwaar blijkt. Dat heet dan "pech onderweg".
Je kan als koper ook de gok nemen, maar ook hier zal er geen kat een clausule willen opnemen in de overeenkomst dat ie terug mag als het ledig gewicht hoger blijkt dan wat de verkoper verklaarde. Veel succes om dan je centen terug te krijgen.

Het wordt aangeraden dat auto's voor tweedehands verkoop al eens naar de voorbereidende keuring gaan, dan krijgen ze een carpas, maar het is niet verplicht.

Om die reden heb ik mijn BE gehaald en een nieuwe Ifor gekocht :Y)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:31

Maar je doet toch een proefrit voordat je iets koopt? Dan kan je toch gewoon met de verkoper afspreken dat de proefrit via de dichtsbijzijnde weegbrug gaat?

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:33

Zijn er overigens ook betrouwbare adressen als je zo'n tweedehands wagentje zou willen om je paard in te vervoeren? Mag ook via pb

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:58

Hobbyhorse schreef:
Zijn er overigens ook betrouwbare adressen als je zo'n tweedehands wagentje zou willen om je paard in te vervoeren? Mag ook via pb

Nee, ze l*llen er allemaal een puntje aan.

JIJ (de chauffeur) is bij NL wetgeving namelijk de enige die verantwoordelijk is voor wat de combi daadwerkelijk weegt. De verkoper heeft in deze dus niks te vrezen.

Als je het echt zeker wil weten, koop je zelf een bus en bouwt die om, zet 'm op de weegbrug en dan weet je waar je mee rondrijdt.
Het KAN namelijk wel om met twee paardjes (geen dressuurkastelen van 750kg per stuk) correct en legaal op B-rijbewijs rond te rijden, maar dan moet je je wagen correct bouwen en oog hebben voor wat je erin stopt (en dus van je laadvermogen af gaat).

Varekaj: Je neemt heel simpel een clausule in het koopcontract op dat de wagen max een x gewicht mag wegen als koopontbindende voorwaarde. Wil de verkoper daar niet aan, dan weet je dat de wagen dus niet gaat voldoen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:06

Ik denk dat het net de professioneel gebouwde wagens zijn die lichter wegen dan de doe-het-zelf omgebouwde wagens. Professionele ombouwers weten welke materialen stevig genoeg zijn maar niet te veel wegen.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:21

Sclimpre schreef:
Ik denk dat het net de professioneel gebouwde wagens zijn die lichter wegen dan de doe-het-zelf omgebouwde wagens. Professionele ombouwers weten welke materialen stevig genoeg zijn maar niet te veel wegen.

Nee, JUIST die professioneel gebouwde wagen redden niet wat er op papier staat. Dat begint al dat er zaken als reservewiel en matten niet meegewogen worden maar later toegevoegd. Veel zelfbouwwagens staan correcter op papier, wat niet hetzelfde is als dat ze ook voldoende laadvermogen hebben.

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 17:27

Als je googled op kenteken zie je oorspronkelijk kentekengewicht vaak droog, dit betekent dat er nog makkelijk 100kg bij komt voor gebruiksklaar en dan is die nog ongeschikt voor paardenvervoer. Dan vaak andere bodem, zijwanden versterkt, klep, middenschool, stangen, matten, etc.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 18:20


pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 18:29

Ook deze heeft als leeg gewicht al 2100 kg, weet niet of dat droog of rijklaar is. Wordt nog krap met twee grote paarden en chauffeur en bijrijder en spullen, heb je 1400 kg over, zonder extra materiaal om paarden te vervoeren

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:09

Je kan die proefrit wel maken, maar voor lichte vrachten etc kan je hier (voor zover ik weet) niet op afspraak naar de apk. Met wat pech staat er een rij van 2u wachten. Je kan wel naar een industriële weegbrug van een bedrijf als je die weet zitten maar goed, dan moet je alsnog als potentieel koper die kosten betalen. Want da's niet gratis bij de apk.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 20:18

hier in belgie heb je overal weegbruggen staan waar je een weging kan doen voor pakweg 2 euro.
Dan zou ik tijdens een testrit eventjes passeren aan zoiets, 2 euro erin en je weet precies hoeveel het weegt.
(zo heb ik mijn paard erop gezet, paard weegt precies 920 kilo. Stond netjes stil op de weegbrug :D

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:12

Wij hebben onze caravan en vouwwagen gewogen op een weegbrug in Weurt. Gaat super makkelijk, maar kost bij ons 10 euro. Voor een keer is dat niet erg, je moet alleen niet 10 auto's /wagens testen (of wel, maar das ergens ook zonde).

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:35

De enige hier vlakbij zijn die van de keuring en dan die van de douane :+

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:46

Fijn is dat, dat droog wegen zonder matten , stangen etc.....
Was ik me helemaal niet van bewust, dank _/-\o_

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-18 08:47

Hobbyhorse schreef:
Fijn is dat, dat droog wegen zonder matten , stangen etc.....
Was ik me helemaal niet van bewust, dank _/-\o_


Droog gewicht is zonder vloeistoffen van de motor en benzine of diesel. Opbouw geschikt voor paarden, dus matten, stangen, schot, klep komt er ook nog bij net als wand en vloer versteviging

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 09:00

Dat is niet niks, kan me zomaar voorstellen dat dat een hele hap kan schelen.

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 09:34

pantarhei schreef:
Hobbyhorse schreef:
Fijn is dat, dat droog wegen zonder matten , stangen etc.....
Was ik me helemaal niet van bewust, dank _/-\o_


Droog gewicht is zonder vloeistoffen van de motor en benzine of diesel. Opbouw geschikt voor paarden, dus matten, stangen, schot, klep komt er ook nog bij net als wand en vloer versteviging


Dit klopt niet. Gewicht is zoals gewogen bij rdw. En er zijn wat eisen. Maar je kan al het losse er uit halen om gewicht te besparen. Maar de auto moet kunnen rijden en alles ervoor meehebben om door de keuring en weging te komen.
Dit weet ik omdat ik wel eens bij de rdw langs ben geweest mrt een auto.