Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 09:12

Laatst bijgewerkt door pantarhei op 17-10-16 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:13

MarliesV schreef:
Als je hem least kan je hem niet terug laten keuren, dat gaat dus niet op in het geval van degene die de vraag stelt.
Voor de rest eens hoor, maar in dit specifieke geval niet ;)

Dat kan ook gewoon als je hem least, alleen zal de verleaser hier wel kosten vergoeding voor vragen, die 2x 45 euro

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:13

pantarhei schreef:
Overbelading van max 10% kan worden gedoogd door politie, die heeft echter niets met de verzekering te maken....

klopt, overbelading heeft sowieso niets met verzekering te maken. Verzekering moet gewoon vergoeden, tenzij overbelading de oorzaak is of heel extreem.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:14

We lease hem en uiteindelijk is die van ons. We gaan zo erheen om informatie

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 09:15

Toydoll schreef:
pantarhei schreef:
Overbelading van max 10% kan worden gedoogd door politie, die heeft echter niets met de verzekering te maken....

klopt, overbelading heeft sowieso niets met verzekering te maken. Verzekering moet gewoon vergoeden, tenzij overbelading de oorzaak is of heel extreem.


Uhh dat denk ik dus niet, ik heb het niet nagezocht, maar in de voorwaarden zal heus wel staan dat je je hebt te houden aan de wetgeving en max belading etc.

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:22

Maar nou vraag ik mij af he, ik zag laatst op de snelweg een omgebouwde renault Elf rijden met echt een groot paard erin. Maar met duidelijk ruimte voor 2. Die busjes hebben toch ook gewoon een max? Ik heb altijd zoiets van die paardenvrachtwagentjes, dus niet die omgebouwde maar die van anemone bv zijn niet voor niets gemaakt.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:56

Amigo_stan schreef:
Maar nou vraag ik mij af he, ik zag laatst op de snelweg een omgebouwde renault Elf rijden met echt een groot paard erin. Maar met duidelijk ruimte voor 2. Die busjes hebben toch ook gewoon een max? Ik heb altijd zoiets van die paardenvrachtwagentjes, dus niet die omgebouwde maar die van anemone bv zijn niet voor niets gemaakt.

Ze worden gemaakt omdat er vraag naar is.
Maar met B rijbewijs is het zo goed als onmogelijk om 2 grote paarden in een vrachtwagentje te stoppen.

Beter even doorsparen en een zwaardere versie kopen en met C rijden.

Voorbeelden:
http://link.marktplaats.nl/a1058701587
massa rijklaar 2460 (op papier, in hoeverre zou het nagewogen zijn na ombouw...) dus zegmaar 1000 kg laad vermogen. Is echt niet meer dan 2 pony's of 1 paard.

http://link.marktplaats.nl/a1058703293
massa rijklaar 2535, nog minder dan bovenstaand dus

http://link.marktplaats.nl/m1096558578
massa rijklaar 2620 ; dus op papier niet eens 1000 laad vermogen maar 880 kg en dan blijft de vraag wat er is nagewogen...


Dus nee, een 2 PAARDS B rijbewijs vrachtwagen bestaat gewoonweg niet.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:04

Het is wel zeker een B rijbewijs "vrachtwagentje" MET PLAATS VOOR 2 paarden, daar liegen ze niets over.
Je mag er alleen niet mee rijden als er 2 paarden in staan :+

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:05

JoycexEnya schreef:
Onze auto kan het trekken volgens mijn vader, zelfs een 2 paards trailer bleef de onder de 3500 kg geloof ik


met 2 paards onder de 3500 kilo????? dat vermoed ik niet, een gemiddelde 2 paards is al 2000 kilo en zijn zelden lager in gewicht (sommige wel maar dat zijn vaak terug gekeurde gewichten alleen op papier)dat zou betekenen dat max. laadvermogen auto 1500 kilo zou zijn, dan zit je vast niet op het benodigde gewicht dat ie met de trekhaak mag trekken, want daar is je auto te licht voor.


de trailer kan wel onder de 3500 kilo zijn maar je moet het max. laadvermogen auto bij je trailer tellen en dan ga je miss wel over de 3500 kilo.
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 17-10-16 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:10

2 paards vrachtwagens bestaan echt wel, maar laat nou eerst je paard maar eens wegen zonder alles erbij, veel mensen roepen dat een standaard maat paard (en niet grote pony) al 800 kilo weegt.En je zal verbaasd staan dat dat helemaal niet zo is. De inschattingen hoe zwaar een paard wel niet weegt kan heel verkeerd zijn.

Stel er is is 1200 laadvermogen en je wil daar 2 paarden inzetten die 400 kilo wegen is 800 samen, heb je nog 400 kilo voor "overige" zo zie je dat je met deze paarden wel een vrachtwagen kan beladen.

maar voor 2 paards moet je toch echt minimaal 1200 kilo laadvermogen gaan kijken en veel halen dat niet eens en zitten daar onder, deze zijn dan echt alleen geschikt voor 2 pony's of 1 paard.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:13

Dan komt er nog 100 liter diesel bij, 2 personen van 80 kilo, 2 zadels van 15 kilo, poetsspullen, dekens etc etc

Het gaat hard hoor met de kilo's.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:29

ikke schreef:
pantarhei schreef:
Kijk even op rdw site voor NL, voor België geen idee. Voor wat wel en niet mag qua aanhanger en auto met B rijbewijs. Eigen gewicht auto speelt ook een rol, moet sowieso boven gewicht aanhanger liggen en combi max 3500kg. Weet alleen niet of aanhanger werkelijk gewicht telt of laadvermogen. In NL heeft aanhanger met gewicht en laadvermogen boven de 750 kg ook eigen kenteken, wel meeverzekerd met auto

Hee, jij zou beter moeten weten!!!
Het eigen gewicht is niet meer relevant in NL! Het gaat om de Toegestane Maximum Massa van beiden. Deze moeten opgeteld onder 3500kg (B-rijbewijs) of 4250kg (B+ of code 96 rijbewijs) of 7000kg (B-E rijbewijs na 19-01-2013)

Edit: datum gecorrigeerd



Wat is dat B+? Dat zou dan dus wel interessant zijn voor een ''B' vrachtwagen. Dat geeft je precies de speling die je nodig kunt hebben?

*edit* http://auto-en-vervoer.infonu.nl/divers ... js-in.html
hmm een tussenvorm tussen B en B-E dus.
Zou fijn zijn als je dit gewoon op je rijbewijs kon laten zetten als je beide al hebt.....
Is toch 750kg extra speling voor zo'n kleine vrachtwagen.

Weet iemand dit?
Zou eigenlijk suf zijn als je dat niet gewoon mag doen zonder extra opleiding of test.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:50

In Belgie gaat code 96 over een aanhangwagen, niet over een vrachtwagentje. Het is een beperktere versie van de BE.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:54

B+ gaat idd over een combinatie dus trekkend voertuig met aanhanger.

Voor wat jij wilt is c1 geloof ik. Die is voor grote Campers etc, denk dat die paardenwagens daar ook onder vallen

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:55

B+ heeft met aanhanger te maken. Aangezien de eisen en kosten (zo goed als) gelijk zijn aan BE heeft het eigenlijk geen zin. Je kunt met dezelfde moeite en kosten E halen, dan heb je alle mogelijkheden van B+ en nog veel meer.

Voor vragen over rijden met een trailer is een centraal topic: [TAO] [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:55

speurneusc schreef:
JoycexEnya schreef:
Onze auto kan het trekken volgens mijn vader, zelfs een 2 paards trailer bleef de onder de 3500 kg geloof ik


met 2 paards onder de 3500 kilo????? dat vermoed ik niet, een gemiddelde 2 paards is al 2000 kilo en zijn zelden lager in gewicht (sommige wel maar dat zijn vaak terug gekeurde gewichten alleen op papier)dat zou betekenen dat max. laadvermogen auto 1500 kilo zou zijn, dan zit je vast niet op het benodigde gewicht dat ie met de trekhaak mag trekken, want daar is je auto te licht voor.


de trailer kan wel onder de 3500 kilo zijn maar je moet het max. laadvermogen auto bij je trailer tellen en dan ga je miss wel over de 3500 kilo.



Dit kan gewoon hoor, Als de combinatie niet zwaarder is dan 3500 kg, mag je met een B rijbewijs er gewoon mee rijden. Dus ik had mijn 2 paards trailer van 740 kg. plus gewicht van de auto ik geloof 1300kg. en dan nog 2 paarden er in gaat prima. MAAR onze auto kon geen 2 paarden trekken. Nou heb ik ook maar een mini paardje en een fjord, dus het hoefde ook niet. Maar het kan Prima.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:00

Amigo_stan schreef:
Dit kan gewoon hoor, Als de combinatie niet zwaarder is dan 3500 kg, mag je met een B rijbewijs er gewoon mee rijden. Dus ik had mijn 2 paards trailer van 740 kg. plus gewicht van de auto ik geloof 1300kg. en dan nog 2 paarden er in gaat prima. MAAR onze auto kon geen 2 paarden trekken. Nou heb ik ook maar een mini paardje en een fjord, dus het hoefde ook niet. Maar het kan Prima.

Gaan we weer :D:D

Het gaat met B rijbewijs niet om werkelijke gewichten maar om MAXIMUM massa.

Er is echt geen combinatie in Nederland te bedenken waarbij je met een 2 paards trailer MET twee paarden met B rijbewijs mag rijden.

Met 2 pony's is wel te doen, met teruggekeurde trailer.

Jouw combinatie, leuk dat je auto 1300 kg weegt en de trailer leeg 740, maar je moet de Toegestane Maximum Massa op papier opzoeken. Gokje dat je auto 1800 is en trailer 2000, is bij elkaar 3800 en dus BOVEN de 3500 en dus mag het niet, ongeacht dat jij er een mini pony in zet.

Totdat je de moeite neemt de trailer voor 45 euro terug te keuren naar een ttm van nah, 1500? dat moet genoeg zijn voor fjord + mini, alleen mag je er dan dus ook geen twee paarden meer in zitten, ook niet als iemand E heeft en een goede auto

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:04

Ga je mond spoelen met zeep ~~}>
Amigo_stan schreef:
Dit kan gewoon hoor, Als de Toegestande Maximale Massa van de combinatie niet zwaarder is dan 3500 kg, mag je met een B rijbewijs er gewoon mee rijden.

Met een niet teruggekeurde tweepaards gaat de TMM altijd over de 3500 kg heen.


uitgezonderd de theoretische situatie leeg achter een Panda, maar dan kan er dus nul lading mee

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:07

speurneusc schreef:
2 paards vrachtwagens bestaan echt wel, maar laat nou eerst je paard maar eens wegen zonder alles erbij, veel mensen roepen dat een standaard maat paard (en niet grote pony) al 800 kilo weegt.En je zal verbaasd staan dat dat helemaal niet zo is. De inschattingen hoe zwaar een paard wel niet weegt kan heel verkeerd zijn.

Stel er is is 1200 laadvermogen en je wil daar 2 paarden inzetten die 400 kilo wegen is 800 samen, heb je nog 400 kilo voor "overige" zo zie je dat je met deze paarden wel een vrachtwagen kan beladen.

maar voor 2 paards moet je toch echt minimaal 1200 kilo laadvermogen gaan kijken en veel halen dat niet eens en zitten daar onder, deze zijn dan echt alleen geschikt voor 2 pony's of 1 paard.

Punt is dat je a) al bijna nooit 1200 kg laad vermogen heb.
Ik heb net een bus gekocht bijvoorbeeld, en die weegt LEEG zonder enige vorm van betimmering al 2000kg. (Fiat Ducato).

Nou, dan ga je er een dikke bodem ingooien, rubbere matten, versteviging en vergeet die oploop klep niet. Stang werk om je dieren vast te zetten.

Geloof mij maar dat dat heeeel hard gaat met de kilo's. Dan ga je tanken, neem je cannetje water mee.

Van die 1500 laad vermogen die ik had om te beginnen is er al heel gauw maar 800 over, of minder.
En een volwassen paard weegt echt wel 500-600 kg. Mijn D pony weegt al 450. en mn A pony 300, dus 800 voor twee paarden is echt niet reeel.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 17-10-16 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:08

Sclimpre schreef:
In Belgie gaat code 96 over een aanhangwagen, niet over een vrachtwagentje. Het is een beperktere versie van de BE.

Maar je doet wel exact hetzelfde examen. Dus kan je net zo goed voor BE gaan. Rijscholen die ik gecontacteerd heb doen zelfs geen code 96 om die reden.

En geladen tweepaards-vrachtwagen waar dus effectief twee paarden + materiaal in staan ( en vaak drie zitplaatsen dus 80*3 ipv *2) die reglementair is... áls het al bestaat zal het heel zeldzaam zijn. Hier eentje die nipt 1.50 is en die komt makkelijk aan 450kg. Dus eentje van 1.70 zal daar ook wel aan geraken.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-10-16 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:09

Rex_Rolfo schreef:
Ga je mond spoelen met zeep ~~}>
Amigo_stan schreef:
Dit kan gewoon hoor, Als de Toegestande Maximale Massa van de combinatie niet zwaarder is dan 3500 kg, mag je met een B rijbewijs er gewoon mee rijden.

Met een niet teruggekeurde tweepaards gaat de TMM altijd over de 3500 kg heen.


uitgezonderd de theoretische situatie leeg achter een Panda, maar dan kan er dus nul lading mee

Die Panda is zo theoretisch nog niet eens hoor. Heel veel (oudere) kleine auto's mogen 800-900 kg trekken geremd, dus een tweepaards leeg verplaatsen/ophalen/wegbrengen is best wel mogelijk met B.

Alleen als we het over paarden vervoer hebben is het wat anders :P Dan moet je gewoon terug keuren en gebruiken voor 1 paard of 2 pony's.

MarjanB

Berichten: 16447
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:21

speurneusc schreef:
2 paards vrachtwagens bestaan echt wel, maar laat nou eerst je paard maar eens wegen zonder alles erbij, veel mensen roepen dat een standaard maat paard (en niet grote pony) al 800 kilo weegt.En je zal verbaasd staan dat dat helemaal niet zo is. De inschattingen hoe zwaar een paard wel niet weegt kan heel verkeerd zijn.

Stel er is is 1200 laadvermogen en je wil daar 2 paarden inzetten die 400 kilo wegen is 800 samen, heb je nog 400 kilo voor "overige" zo zie je dat je met deze paarden wel een vrachtwagen kan beladen.

maar voor 2 paards moet je toch echt minimaal 1200 kilo laadvermogen gaan kijken en veel halen dat niet eens en zitten daar onder, deze zijn dan echt alleen geschikt voor 2 pony's of 1 paard.


Mijn merrie van 174 woog toch echt dik 700 kilo.. zet er nog 1 bij die ook flink aan de maat is en goed in de spieren en je zit zo boven die 1200 kilo alleen al aan paard.

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:26

Toydoll schreef:
Amigo_stan schreef:
Dit kan gewoon hoor, Als de combinatie niet zwaarder is dan 3500 kg, mag je met een B rijbewijs er gewoon mee rijden. Dus ik had mijn 2 paards trailer van 740 kg. plus gewicht van de auto ik geloof 1300kg. en dan nog 2 paarden er in gaat prima. MAAR onze auto kon geen 2 paarden trekken. Nou heb ik ook maar een mini paardje en een fjord, dus het hoefde ook niet. Maar het kan Prima.

Gaan we weer :D:D

Het gaat met B rijbewijs niet om werkelijke gewichten maar om MAXIMUM massa.

Er is echt geen combinatie in Nederland te bedenken waarbij je met een 2 paards trailer MET twee paarden met B rijbewijs mag rijden.

Met 2 pony's is wel te doen, met teruggekeurde trailer.

Jouw combinatie, leuk dat je auto 1300 kg weegt en de trailer leeg 740, maar je moet de Toegestane Maximum Massa op papier opzoeken. Gokje dat je auto 1800 is en trailer 2000, is bij elkaar 3800 en dus BOVEN de 3500 en dus mag het niet, ongeacht dat jij er een mini pony in zet.

Totdat je de moeite neemt de trailer voor 45 euro terug te keuren naar een ttm van nah, 1500? dat moet genoeg zijn voor fjord + mini, alleen mag je er dan dus ook geen twee paarden meer in zitten, ook niet als iemand E heeft en een goede auto


Ik rij ook niet met 2 paarden. Onze auto is dus 1300 kg incl alles dat er in staat. Trailer staat alleen een vast schot in, dus die weegt al helemaal niet meer dan 800 kg. Ik zet er ook bij dat onze auto het niet kan trekken.
Wij hebben het toen uit laten zoeken door de garage waar de trailer weg kwam, en het kon allemaal Makkelijk, maar geen 2 paarden er in, maar dat was de intentie ook niet.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:28

met 2 paards onder de 3500 kilo????? dat vermoed ik niet, een gemiddelde 2 paards is al 2000 kilo en zijn zelden lager in gewicht (sommige wel maar dat zijn vaak terug gekeurde gewichten alleen op papier)dat zou betekenen dat max. laadvermogen auto 1500 kilo zou zijn, dan zit je vast niet op het benodigde gewicht dat ie met de trekhaak mag trekken, want daar is je auto te licht voor.


de trailer kan wel onder de 3500 kilo zijn maar je moet het max. laadvermogen auto bij je trailer tellen en dan ga je miss wel over de 3500 kilo.[/quote]

jij rekent hier daadwerkelijk gewicht van de trailer maar met b rijbewijs geldt het max. laadgewicht van de trailer.


Dit kan gewoon hoor, Als de combinatie niet zwaarder is dan 3500 kg, mag je met een B rijbewijs er gewoon mee rijden. Dus ik had mijn 2 paards trailer van 740 kg. plus gewicht van de auto ik geloof 1300kg. en dan nog 2 paarden er in gaat prima. MAAR onze auto kon geen 2 paarden trekken. Nou heb ik ook maar een mini paardje en een fjord, dus het hoefde ook niet. Maar het kan Prima.[/quote]

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:31

Een twee paards met een B rijbewijs is onmogelijk. :)