[VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jordal
Berichten: 77
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:49

ikke schreef:
Wat volgens de bezitters erg goed werkt zijn die ventilatoren op het dak die gaan draaien als je gaat rijden (of als het een beetje waait).


Ik heb op mijn bus, in gebruik voor mijn uitlaatservice dus hondenvervoer, 1 mechanische ventilator en een elektrische ventilator die op zuigen en blazen kan. Ideaal in de zomer of regenachtig weer.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 21:53

Goed om te weten, die mechanische dingen staan idd wel hoog op t lijstje!

jordal
Berichten: 77
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:08

Toydoll schreef:
Goed om te weten, die mechanische dingen staan idd wel hoog op t lijstje!


Ik zou voor een elektrische ventilator gaan. De mechanische werkt alleen tijdens het rijden of bij wind.
Ik heb de elektrische aangesloten op een extra accu en die kan ik meerdere uren laten draaien terwijl de motor uitstaat. De extra accu is zo aangesloten op de accu van de bus dat hij alleen bijlaad als de bus loopt, hij kan dus nooit de accu van de bus leegtrekken. Ik heb er ook een extra sigaretteaansteker op zodat ik ook mijn telefoon ed kan opladen zonder de accu van de bus te belasten.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 01:07

jordall: Met die elektrische ventilator. Kan je de bus in de zomer (pakweg 25 a 30 graden buiten) dan een paar uur koel genoeg houden dat er dieren in kunnen zitten als de bus niet rijdt?
(onze hond reist in een bench in de laadruimte. er kan een raampje open en bij hoge temperaturen is het tijdens het rijden prima. Echter, zodra je stilstaat is het na een paar minuten al niet meer te doen. Denk aan file bv.)

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:46

jordal schreef:
Toydoll schreef:
Goed om te weten, die mechanische dingen staan idd wel hoog op t lijstje!


Ik zou voor een elektrische ventilator gaan. De mechanische werkt alleen tijdens het rijden of bij wind.
Ik heb de elektrische aangesloten op een extra accu en die kan ik meerdere uren laten draaien terwijl de motor uitstaat. De extra accu is zo aangesloten op de accu van de bus dat hij alleen bijlaad als de bus loopt, hij kan dus nooit de accu van de bus leegtrekken. Ik heb er ook een extra sigaretteaansteker op zodat ik ook mijn telefoon ed kan opladen zonder de accu van de bus te belasten.

Dan zul je je toch echt eerst af moeten vragen hoe vaak en hoe lang je daadwerkelijk stil staat.
Als ik het me goed herinner, heeft TS zo'n dakluik erin dat ook ventileert in gesloten toestand. Daar zijn versies van met ventilatoren (en die zijn ook los na te bestellen) dus denk ik zomaar dat dat een veel simpelere oplossing is, eventueel aanvullen met mechanische ventilatie.

Voor de beeldvorming van TS: zo;n tweede accu correct aangesloten in de simpele versie kost je zo'n 200 euro (inkl kleine accu) de wat luxere en betrouwbaardere uitvoering ongeveer het dubbele, als je alles zelf inbouwt. Voor goede ideeën: https://www.victronenergy.nl

jordal
Berichten: 77
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 10:57

Duhelo schreef:
jordall: Met die elektrische ventilator. Kan je de bus in de zomer (pakweg 25 a 30 graden buiten) dan een paar uur koel genoeg houden dat er dieren in kunnen zitten als de bus niet rijdt?
(onze hond reist in een bench in de laadruimte. er kan een raampje open en bij hoge temperaturen is het tijdens het rijden prima. Echter, zodra je stilstaat is het na een paar minuten al niet meer te doen. Denk aan file bv.)


Bij 30 plus loopt de temperatuur wel op als je in de volle zon stilstaat. Maar tot nu toe bleef de temperatuur goed te doen voor de honden. Bij 30 plus laat ik tijdens de wandeling de zijdeur een klein stukje open staan en de ventilator draaien en de bus voelt dan redelijk aangenaam, koeler dan de meeste huizen waar ik honden terug breng.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:07

Oke, dat klinkt wel goed inderdaad. Uiteraard laten we op warme dagen hond nooit lang alleen in de bus, maar even 10 min binnen bij de bakker kan wel handig zijn,of geval dat je in de file staat en uitstappen niet evident is...

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 13:08

ikke schreef:
Maar wat doet die belading met de kogeldruk? Is de wagen zwaar genoeg (of de pony licht genoeg) om de boel in balans te houden?


Hebben we nagewogen, en het kan op zich wel. De wagen weegt op zich vrij veel in vergelijking met de pony. En de wagen kan ver genoeg naar voren, zodat de pony eigenlijk nog deels boven de achterste as staat.

Als ik nou een lichtere wagen of zwaardere pony zou nemen zal het misschien wel problemen opleveren, maar voor deze combinatie hebben we het nagewogen en lukt het wel.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: [VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:02

Mmm...interessant. Ik had nog nooit nagedacht over negatieve kogeldruk.

Een XL paardentrailer kan onze auto helaas niet trekken. Dus ik zou het heel erg graag willen, maar ik moet denk ik toch even kijken voor een los aanhangertje en een 1.5p trailer.

Hoop dat je nog veel plezier mag beleven aan je mooie bus TS. :)

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:31

ikke schreef:
Wat volgens de bezitters erg goed werkt zijn die ventilatoren op het dak die gaan draaien als je gaat rijden (of als het een beetje waait).



Ja die werken top! Je ziet ze op heel veel bestelbussen die vol zitten met honden. Maar ze koelen heel goed inderdaad.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 15:31

Unleash schreef:
Een XL paardentrailer kan onze auto helaas niet trekken.)

Hoezo niet?

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: [VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 16:07

Oh ik zie dit topic nu pas.
Maar wat een onwijs gaaf project en wat is het goed gelukt.
Sticker op de achterkant is wel slim, ik zou zelf ook nooit verwachten dat er iets in zou staan namelijk.
Krijg je toch wat meer respect lijkt me. Gaaf hoor!

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 22:55

Toydoll schreef:
Unleash schreef:
Een XL paardentrailer kan onze auto helaas niet trekken.)

Hoezo niet?


Omdat die extra groot zijn en waarschijnlijk zwaarder. Normale tweepaardstrailer is al krap aan qua gewicht. Mijn ouders hebben geen mega trek auto.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:27

Unleash schreef:
Toydoll schreef:
Hoezo niet?

Omdat die extra groot zijn en waarschijnlijk zwaarder. Normale tweepaardstrailer is al krap aan qua gewicht. Mijn ouders hebben geen mega trek auto.

Nope, die XXL-trailers staan vaak ook maar voor 2000kg op kenteken. Niet altijd even verstandig, maar wel de praktijk.
In de basis zijn ze wel wat zwaarder, maar ook niet wereldschokkend, tenzij je zo'n volledig ingerichte versie hebt van de Westfalia XXL maar dat was volgens mij niet het idee, toch?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 17:52

Unleash schreef:
Omdat die extra groot zijn en waarschijnlijk zwaarder. Normale tweepaardstrailer is al krap aan qua gewicht. Mijn ouders hebben geen mega trek auto.

Wat je auto mag trekken gaat om werkelijk gewicht.
Met een pony en koets is zo'n trailer amper beladen, en het ledig verschil tussen 2paards en xl is minimaal.

Granoek
Blogger

Berichten: 10478
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] het maken van mijn pony-menbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:29

Ik zie het ook nu pas maar wat gaaaaaaaf!
Dat had het veel gemakkelijker gemaakt voor mij, maar ik moest zo nodig twee Clydesdales kopen.
Die zullen er niet in passen zeker? :D 8)7