paspoort afgeven op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mloez

Berichten: 1075
Geregistreerd: 03-04-06
Woonplaats: Havert, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:57

Wij hebben paspoortkluisjes op stal. Ideaal! Alle paspoorten van de paarden zijn aanwezig. Iedereen heeft een sleutel van zijn of haar kluisje zodat je er zelf altijd bij kan en staleigenaar heeft een Loper zodat hij er ook altijd bij kan in geval van een controle

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:14

Van die kluisjes waar je een huissleutel in op kunt bergen die je met een code open kunt maken, dat is het enigste wat ik zou willen.

Op het moment dat er dan controle staat kan de stalhouder bellen/appen voor de code.

Vertrouwen is mooi, maar met paard en paspoort bij elkaar kan iemand wel heel makkelijk 't beest verkopen. Zonder paspoort gaat dat toch net iets minder snel ook al is het geen eigendomsbewijs.

Electra63

Berichten: 17859
Geregistreerd: 11-11-08

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:22

Als je op een grote stal staat (zoals wij) is het niet te doen voor een pensionhouder om uit ieder kluisje of kast een paspoort te halen.

Daarbij is er helemaal niemand, behalve personeel, die mijn paard uit de stal mag halen. Uit de weide halen, gebeurt weleens door stalgenoten. Ook een paard ongezien op de trailer zetten is bij ons, in principe, niet mogelijk, dus angst dat iemand er met paard en paspoort vandoor gaat, herken ik niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:32

Ach de kans op controle is zo klein. Die ene keer dat 't gebeurd moet de pensionhouder die kluisjes dan maar open maken hoor. Inspecteur houd 't dan vast na 10 kluisjes voor gezien.

Er mag zoveel niet.... Toch gebeurt het.
Paspoort gaat hier echt niet in een zadelkast die zo opengebroken kan worden. Ik weet het niet, ik ben gewoon voorzichtig met die dingen.

Electra63

Berichten: 17859
Geregistreerd: 11-11-08

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:37

Als de pensionhouder het eist en hij heeft de wet aan zijn kant, zal je het paspoort moeten afgeven of een andere stal moeten zoeken.
Maar ik zie de bezwaren niet en ik ondervind ook geen enkel probleem. Er is altijd personeel aanwezig om het paspoort te vragen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:42

Ik zou er geen probleem mee hebben als het alleen staleigenaar en eventueel personeel erbij kan. Zou niet willen dat andere pensionklanten ook bij het paspoort van mijn paard kunnen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 23:50

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die hun stalhouder daarin kunnen vertrouwen.
Ik kan me ook voorstellen dat er stalhouders zijn waarbij je dat liever niet hebt.

Mijn paarden staan op een gehuurd weiland dus paspoort gewoon lekker thuis. Maar ik kan gewoon geen bemoeienis meer hebben.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 01:41

Het maakt natuurlijk weinig uit als ze je paard met of zonder 'paspoort' stelen. In beide gevallen heb je geen voet om op te staan en zal je je dier waarschijnlijk niet terug zien.
Maar nu even normaal: hebben alle bokkers ineens paarden die jat-waarde hebben?

Volgens mij komt dat amper voor en is angst daarvoor zwaar irreëel.

Wel snap ik heel goed hoe irritant het is om elke keer als ik met trailer wegga te vragen om t paspoort. Voorheen lag die altijd in mijn dashboard kastje van de trekauto -> gezien ik 3/4 keer per week met trailer wegga.

Nieuwe stal wou hem wel innemen, en ik snap dat, dat is de wet. Maar nu ga ik dus constant opstap zonder paspoort, want ik vergeet constant te halen.

Ik ga ook maar eens overleggen voor andere oplossing....

Myca

Berichten: 6265
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 06:46

Ik heb mijn paspoort bij mijn paard.
Als ik op stap ga neem ik altijd een tas mee met een deken, touw, halster, hoevenkrabber, enz en daar zit ook het paspoort in. De stalhouder kan daar ook bij.

Als je het paspoort niet bij je paard wilt houden, vind ik het reeel van de stalhouder dat jij dan de boete betaalt als er controle zou komen. Ook al is dat een hoop geld, dat moet je dan maar voor lief nemen.

Roodvos

Berichten: 6685
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 07:26

Gypsy schreef:
Vertrouwen is mooi, maar met paard en paspoort bij elkaar kan iemand wel heel makkelijk 't beest verkopen. Zonder paspoort gaat dat toch net iets minder snel ook al is het geen eigendomsbewijs.

Als ik bang zou zijn dat mijn pensionhoudster mijn paarden zou verkopen was ik er heel snel weg!

Het meest reële risico dat je loopt is dat pensionhouder de rekeningen niet heeft betaald en er beslag wordt gelegd. En jouw paard komt dan ook in het aanvankelijke beslag. Om dat op te heffen zul je ook moeten kunnen aantonen dat betreffende dier jouw eigendom is. En een aankoopbewijs/koopcontract is daarvoor het meest aangewezen document. Als paarden(ver)kopers daar meer aandacht aan zouden besteden zijn we van dat gezeur over die paspoorten op stal ook af.

TS, jouw topic is het zoveelste in deze reeks. Even de zoekfunctie gebruiken en je had tig hits gehad. Met dezelfde info en reacties als hier. Paspoort hoort bij het paard. Op stal dus. Dat is gewoon de wet. Je zou het positief moeten vinden dat je nieuwe stal zo correct met de regels om gaat. Dus regel het, en als je dat niet wil moet je je paard aan huis zetten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:21

Dat is idd ook weer een risico. Of dat het kwijtraakt. Heb mensen ook over de stomste dingen onenigheid zien krijgen.

Maar goed mij zul je ook nooit meer op een pensionstal zien.

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:24

De inspecteur houdt het niet na 10 kluisjes voor gezien, alle paarden aanwezig op het erf worden gecontroleerd. En de boetes zijn vrij hoog.
Ik heb het paspoort ook op stal liggen, heb er weinig wroeging in die boete te betalen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:27

Dan maakt hij ze allemaal open. Als een deel vd stal een kluisje wil en een deel het zo inlevert valt het wel mee.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:34

lovelyfiefy schreef:
Maar die van mij staat 24/7 buiten, dus ik denk dat controle daar misschien anders is.


Dat is echt onzin.. Hier staan de paarden ook 24/7 buiten en daarvoor gelden gewoon precies dezelfde regels.

Hier ligt het paspoort gewoon bij de staleigenaar. Wij gaan ook niet vaak op pad dus vind het geen probleem.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:40

Hier ligt het paspoort ook gewoon op stal. Enige keer dat ik hem nodig heb is voor de vaccinaties. Ik ga niet op (officiele) westrijden en bij gewone uitstapjes laten we de paspoorten meestal ook gewoon waar ze zijn.
Het eigendomsbewijs ligt bij mij thuis en ook in de centrale databank sta ik opgegeven als eigenaar.
En buiten dat vertrouw ik de stalhoudster ook gewoon, is toch wel de basis om ergens je paard te zetten.

Die controles gebeuren wel steeds vaker. Bijna alle stallen/particulieren met meerdere paarden hier in de buurt hebben ze al over de vloer gehad.
En dat is niet gewoon even een babbeltje bij een tas koffie. Elk paard wordt 1 voor 1 uit de stal/weide geplukt, chip gecontroleerd en paspoort gecontroleerd. En als dat een halve dag moet duren om iedereen en alles af te gaan, dan duurt dat gewoon een halve dag.
Kennis moest zo bvb nu haar paard van 26 chippen. Beestje staat al jaren in dezelfde weide op pensioen te wezen en is geboren voor het chip-tijdperk. Controle gehad en nu moest er een chip in, op straffe van flinke boete indien het niet gebeurde.

Er zijn teveel lasagneverhalen geweest en de paardensector zal er aan moeten wennen dat er toch echt controles zijn om reeds bestaande wetgeving in werking te stellen.

Electra63

Berichten: 17859
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:49

Gypsy schreef:
Dan maakt hij ze allemaal open. Als een deel vd stal een kluisje wil en een deel het zo inlevert valt het wel mee.


Daar zit mijn pensionhouder echt niet op te wachten met bijna 100 paarden/pony's.
Bij zo'n groot bedrijf, moeten er regels zijn, anders wordt het een zooitje.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:51

Als je de pensionhouder het paspoort van je paard al niet toevertrouwt, waarom vertrouw je hem dan wel je paard toe?

Hebben jullie hier allemaal Totilassen? Voor het gemiddelde paard worden er echt geen zadelkasten opengebroken omdat er misschien een paspoort in zou kunnen zitten. En ik denk ook dat een paardendief niet eerst rustig de stal af zoekt naar paspoorten, maar zo snel mogelijk het paard in wil laden en weg gaat.
Ik ben echt wel voorzichtig met het paspoort van mijn paard, maar diefstal ben ik dan weer niet bang voor.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:58

Mijne ligt ook bij de pensionhouder. We hebben een hele kleinschalige stal en we vertrouwen elkaar. Die vrouw zit echter al lang 'in de paarden' en er is daar nog nooit gecontroleerd. Ze verplicht ook ons niet om het paspoort in te leveren.
Op mijn vorige stal was de bazin er vrij streng in en wilde geen boete riskeren (wat ik ook snapte). Maar toen ik eenmaal ging verhuizen naar mijn huidige stalletje, was het in mijn ogen wel lastig om het paspoort 'los te krijgen' bij haar... -O-

Hoe zit dat trouwens bij particulieren met paarden ergens op een weilandje?

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:02

Bij ons heeft de stalhouder van die paspoortkluisjes neergezet in een speciale ruimte.
Iedere klant heeft zijn eigen kluisje met sleutel.
Stalhouder heeft een masterkey.

Kluisjes zijn ook handig om eventueel je telefoon oid in op te bergen, al is dat bij ons niet nodig.
Stalhouder controleert regelmatig of de paspoorten in de kluisjes liggen en spreekt mensen er ook op aan wanneer het niet zo is.
Kortom: ideaal geregeld hier !!!!

Er is hier wel al een controle geweest waarbij steeksproefsgewijs een paard werd aangewezen met het verzoek het paspoort te tonen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:17

Het blijft jammer dat bij het paspoort ook niet gelijk een formulier zit wat aangeeft wie de eigenaar is. Zoals bij een auto. Het is allemaal iets beter geregeld maar het blijft toch een groot grijs gebied bij zitten.

Roodvos

Berichten: 6685
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 09:52


elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:46

tamary schreef:
elenaMM77 schreef:
in de praktijk wordt gekeken naar wie de kosten van het paard betaald als het gaat om twijfel over eigenaarschap.

En dan sta je dus al voor de rechter, want dat gaat niet zomaar even. Komt bij dat je er dan van uit gaat dat alles keurig via de bank gaat en dat klopt niet. Komt bij dat bij paard dat bv in training staat niet altijd de rekeningen door de eigenaar betaald worden. Er is afgezien van een koopcontract geen duidelijk aanwijsbare manier om aan te tonen wie de eigenaar van een paard is. Is ook al zat getouwtrek over geweest zowel vragen in topics als rechtszaken in het nieuws.



Ik ga er toch vanuit dat je als paardeneigenaar tenminste 1 zaakje op orde hebt.

Dat je zelf handje contantje betaald, maakt geen klap uit.. dat de stalhouder het zwart doet verder is zijn pakkie aan.. (zal ie eerder geneigd zijn problemen op te lossen, anders heeft ie ook issues met de belastingdienst.

kom een paardeneigenaar:
- zonder koopcontract
- zonder stallingscontract
- zonder bewijs van betaling
- zonder bewijs van betaling aan een dierenarts
- zonder bewijs van betalingen aan een hoefsmid
- zonder bewijs van aankoop verzorgingsspullen en harnachement.
- in geval van 'in training' geen overeenkomst tussen de eigenaar en de trainingsstal?
dat is wel heel veel zonders..

ja 3-5 gebeuren nog wel eens zwart, een deel van 6 zal van marktplaats komen (emails eventuele afschriften) en misschien geen spoor hebben..

Maar geen koopcontract, geen stallingscontract en geen bewijs van betalen van het dier? Hoe krijg je dat als eigenaar voor elkaar.. ergens zeg ik dan.. dure les, ik hoop dat diegene ervan leert.. want dan zal het zeer zeker een geval 'goedkoop is duurkoop' zijn geweest.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:02

Wat Mairead zegt. Alles is leuk tot je wil verhuizen.

Hatsjie
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:06

Wij hebben een brievenbus system op stal.
ieder heeft zijn eigen afsluitbare postvakje, waar je paspoort in ligt.
De stalhouder heeft een moedersleutel waarmee hij alle postvakjes kan openen.
Probleem opgelost, ieder kan bij zn eigen paspoort en bij controle kan de stalhouder bij alle paspoorten.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 11:08

Gypsy schreef:
Wat Mairead zegt. Alles is leuk tot je wil verhuizen.


Hoezo?

hoeveel paardenhouders nemen paspoorten in gijzeling?

paspoort in gijzeling? dan zit ik direct op het politiebureau voor aangifte..
gaat om een verplicht identiteitsbewijs, dus hij heeft het gewoon te overhandigen wanneer jij met je paard vertrekt, hetzij naar een wedstrijd, hetzij bij een verhuizing..