Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:43

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 hele verschillende dingen. Ik ben ook erg benieuwd hoe dit gaat aflopen. Doordat je aangeeft dichtbij de slachtprijs te hebben betaald, weet ik niet hoe ze dat gaan oordelen. Ik denk dan dat je weet dat je iets koopt waar wat mee is. Want een gezond dier brengt veel meer op. Dus in dat opzicht kun je nagaan dat er wat aan de hand is. Sneu voor het dier want die heeft hier het meeste last van. Ik zou bij een advocaat of waar je naartoe gaat wel even navragen of je hem wel mag laten afspuiten. Kan namelijk maar zo zijn dat ze het dier in leven willen zien zodat er tegen onderzoek kan worden gedaan. Door hem nu te laten gaan ontneem je dat en ik weet niet hoe een rechter daar naar kijkt. Denk dus goed na wat je gaat doen en hoever je wilt gaan.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 15:45

Is het dier op alle fronten gekeurd. Dus klinisch en röntgenologisch? Zo niet dan ben ik bang dat je niet veel kan.
@emmaa: mensen kunnen zoveel zeggen en beweren. Het zal alleen jouw woord tegen de zijne zijn. Als je dingen zwart op wit hebt staan heb je een sterkere positie

GabberGill

Berichten: 5799
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 16:01

Er staan bepaalde dingen zwart op wit en ik lees ergens iets over die knie. Dat is helemaal het probleem niet. Het gaat om 2 zeer verrotte achterbenen.

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:10

Ik denk dat het allemaal zo simpel niet zal zijn als je laat uitschijnen.
Het paard stond dus niet zo heel lang bij die 'fokker',hij kan zonder moeite beweren dag hij helemaal niets wist van die achterbenen.
Wie gaat bewijzen dat hij dat wel wist?
Als jij zekerheid wou,had je moeten keuren.
Je betaalde de prijs van een slachters omdat je de gok wou nemen,dus je wist dat er risico's aan vast zaten.
Dan is dit ook het verliezen die erbij hoort.

Zolang jullie niet kunnen bewijzen dat deze man weet had van de achterbenen,kan je volgens mij nergens raken.
Het is niet dat dit paard daar zijn jaren gesleten heeft.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:10

Wanneer je als "particuliere handelaar" een paard voor rond de slachtwaarde koopt, de kans op een gunstige uitspraak bij een rechtszaak toch klein wordt.
Persoonlijk zou ik mijn verlies nemen en dit als leergeld zien.

XxDiandraxX

Berichten: 3997
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:14

Dancie schreef:
Er staan bepaalde dingen zwart op wit en ik lees ergens iets over die knie. Dat is helemaal het probleem niet. Het gaat om 2 zeer verrotte achterbenen.


Maar moet je dan ook niet kunnen aantonen dat de verkoper wist dat zijn benen zo slecht waren?! Ik denk dat het een lastig verhaal word.

Ik zou zelf overigens ook nooit een paard met een dikke knie meenemen als ik niet zeker weet wat de oorzaak is en dan ook gelijk laten keuren maarja dat is achteraf en doe je nu niks meer aan.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:15

Dancie schreef:
Er staan bepaalde dingen zwart op wit en ik lees ergens iets over die knie. Dat is helemaal het probleem niet. Het gaat om 2 zeer verrotte achterbenen.


Had hij dan ZICHTBAAR last van die achterbenen tijdens zijn vorige verrichtingen?

Zo niet is er namelijk een grote kans dat de verkoper het ook niet wist. Gezien de prijs heb je best kans dat hij hem ook goedkoop ergens heeft gekocht, een paar merries heeft laten dekken, en weer doorverkoopt.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:15

Dancie schreef:
Voor aankoop niet maar als je ze van een grote stal of handelaar koopt is dit ook niet nodig.

Is wel nodig.
Wie heeft je dit sprookje verteld? Tegenwoordig kan je toch niemand meer op zijn blauwe ogen geloven? (jammer maar helaas)
Zelfs al zat er een keuringsrapport van de verkopende partij bij het paard, dan nog steeds door een onafhankelijke arts laten herkeuren.

Bij een hengst die ingezet wordt voor de dekdienst, worden nou eenmaal de achterbenen flink belast. Daar kan je zelf met een beetje boerenverstand ook achter komen. Daarom dus heel belangrijk om de benen te laten keuren! Bij voorkeur Röntgenologisch.
Ik vind dat de koper van het paard in dit verhaal zeer naïef gehandeld heeft en zeker niet volledig aan haar onderzoeksplicht heeft voldaan. Ik ben daarom ook bang dat zij geen been heeft om op te staan. :(

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:25

Is er reeds een aangetekende brief verstuurd naar de verkopers?

Ik zou ook even achterhalen of hier het consumentenrecht wel op van toepassing is, dat zal er namelijk ook om spannen met de gegeven feiten.

GabberGill

Berichten: 5799
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 16:37

Er is zeker een aangetekende brief verstuuurd.

Ook de veearts ziet licht in deze zaak en zegt dat we alles op alles moeten zetten. Het al niet makkelijk worden maar voor wat we nu hebben ziet het er gunstig uit. Vele mede gedupeerde en mensen die reageren omdat ze precies weten over welke stal dit gaat. Ik denk dat dit dus niet het eerste dingetje gericht naar hun is.

Dat we verlies hebben geleden dat weten we en daar gaat het in heel dit verhaal ook niet meer om. We willen gewoon weten wat er gedaan kan worden. Dit moet toch gewoon stoppen. Het is gewoon een stal met duidelijke verkoopafdeling.

Ze verkopen alleen zeer slechte paarden en fokken met slechte hengsten waarvan de veulens nog jaarlijks verkocht worden. God mag weten wat er allemaal mee gefokt wordt bij de veulens.

Ik hoef geen verwijten van dom dat hij niet gekeurd is of waarom neem je hem mee neem je verlies. Dat we verloren hebben is al zeker want deze geweldige hengst zal er na maandag waarschijnlijk niet meer zijn. Het ergste is dat het na hem niet ophoud en dat er nog vele mensen komen gaan.

Dit paard zijn afwijking is waarschijnlijk op iets latere leeftijd ontwikkeld waardoor de veulens gewoon goed verkocht kunnen worden maar na verloop van tijd ook mankementen gaan vertonen. Dit moet dan toch gewoon stoppen?

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:39

palousa_boy schreef:
Dancie schreef:
Er staan bepaalde dingen zwart op wit en ik lees ergens iets over die knie. Dat is helemaal het probleem niet. Het gaat om 2 zeer verrotte achterbenen.


Had hij dan ZICHTBAAR last van die achterbenen tijdens zijn vorige verrichtingen?

Zo niet is er namelijk een grote kans dat de verkoper het ook niet wist. Gezien de prijs heb je best kans dat hij hem ook goedkoop ergens heeft gekocht, een paar merries heeft laten dekken, en weer doorverkoopt.


Daar ben ik ook bang voor.

Schandelijk dat het zo kan, maar ik vrees dat je weinig hebt om op te staan ts.

_Charlot
Berichten: 1267
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:40

Dingen als dit op bokt zetten, weet ik niet van of het je helpt.
Veel mensen roepen vaak maar wat zonder dat ze het zeker weten, de mensen die het wel weten haal je er vaak niet meer tussen uit.

Als in het paspoort staat dst ze niet meer geslacht mogen worden is niet erg, tegenwoordig mogen ze met de meeste dingen die ze toegediend krijgen al niet meer geslacht worden.

Ik hoop dat je er uit komt!!
Veel succes en sterkte

XxDiandraxX

Berichten: 3997
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:43

_lotteeee schreef:
Dingen als dit op bokt zetten, weet ik niet van of het je helpt.
Veel mensen roepen vaak maar wat zonder dat ze het zeker weten, de mensen die het wel weten haal je er vaak niet meer tussen uit.

Als in het paspoort staat dst ze niet meer geslacht mogen worden is niet erg, tegenwoordig mogen ze met de meeste dingen die ze toegediend krijgen al niet meer geslacht worden.

Ik hoop dat je er uit komt!!
Veel succes en sterkte


En dan heb je ook nog mensen die net als ik hun paard bij voorbaat al laat afschrijven voor de slacht dat als ze ooit verkocht moeten worden of iets in de richting je zeker weet dat hij in elk geval nooit met dat doel gekocht/verkocht zal gaan worden..

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:43

maar wie zegt dat?,
voor hetzelfde geld heeft deze hengst echt 100den merries/seizoen gedekt en heeft hij daarom artrose.
een veulen gaat daarom heus niet ingeslapen moeten worden op zijn 5j ofzo.

het zijn allemaal veronderstellingen.

zolang je geen bewijzen hebt,sta je nergens.
jij moet bewijzen dat de verkoper weet had van die achterbenen(is meestal onbegonnen om dit te bewijzen)

aan dat fokken ga je niets kunnen doen.er zijn nl gewoon geen regels mbt fokker.
iedereen mag bij wijze van spreken een scheve hengst op een half dode merrie zetten,als daar een veulen uitkomt en iemand wil dat kopen,is dat prima,daar doe je nergens iets mee die verboden is.

met dat fok-gedoe kom je nergens,hij overtreedt er gewoon geen wet mee.
tuurlijk is het niet iets wat zou mogen,maar het gebeurt overal,daar kan je niets mee aanvangen.

de feiten moet je naast elkaar leggen:

-je kocht een paard met duidelijk een gebrek(waar je weet van had),voor de slachtprijs
-paard bleek naast die knie ook problemen met achterbenen te hebben
-paard was nog niet lang bij de huidige eigenaar

dat zijn de feiten.
en met die feiten kom je echt niet ver.
een DA kan er goed oog op hebben,maar DA-en hebben vooral kennis rond diergeneeskunde,niet rond de wetgeving van dit soort zaken.

ik zou echt heel goed oppassen,je zou hiermee namelijk nog makkelijk een boel centjes meer kwijt zijn en nergens eindigen....

GabberGill

Berichten: 5799
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 16:50

Daarom lees ik mezelf ook in. Ik weet al heel veel zo heb ik zelf ooit een Arabische ruin gekocht. Alles goed en mooi vanaf het plaatje. Daar aangekomen een stuk verdriet op een modderstuk. Ik heb hem toch meegenomen zonder enige keuring. In mijn papieren stond toen (zuigt lucht bij stress.) zeer kleine lettertjes en een aankoopbedrag van 1250 euro met als vervolg een maandelijkse afbetaling van 250 euro per maand.

Ik kom thuis met hem en dag 1 geen luchtzuigen tot de 2e week. Hij vrat door de muren heen zo erg. Terwijl hij hartstikke relaxed toonde. Ik heb haar toen aangesproken en haar verteld dat ze hem of terug kon nemen of ik hem zou verkopen en het resterende bedrag niet zou betalen. Zij spande een rechtszaak aan tegen mij omdat ik hem verkocht heb terwijl ik haar 4x een data van ophalen heb gegeven.

Ik heb deze zaak keihard gewonnen en stond volledig in mijn recht. Ondanks dat er stond dat er een kleine kans van luchtzuigen was bij stress heb ik deze zaak gewoon gewonnen.

Er is veel mogelijk dus ondanks dat ik voor een bedrag van 3500 euro tekende en erbij kreeg dat hij kon luchtzuigen heb ik met veel werk alles bij elkaar gekregen dat het een volledige luchtzuiger was die ook nog eens met een band om stond bij zijn eigenaar daarvoor.


Deze 2 zaken hebben niks met elkaar te maken, maar ik zie in vele dingen best wel een lichtpuntje en voor wat ik nu voor me heb liggen en weet van deze hele situatie zie ik samen met de veearts wel veel positieve uitkomsten voor mijn vriendin en haar haflinger.

GabberGill

Berichten: 5799
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 16:53

Hij is 6 jaar en heeft nog maar 1 seizoen gedekt en daarvan 15 merrie's.

Dat is helemaal niks en daardoor heb je ook geen kapotte benen. Ik kan niet te veel openbaar vrijgeven en dat is lastig. Als ik een zaak start met de dingen die ik nu heb wil ik niet dat dat tegenwerkt omdat ik alles openbaar heb gegooid.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 16:56

En met jou ervaring heb je je "vriendin" die paarden voor de handel koopt, niet gewaarschuwd?
Wanneer iets te mooi lijkt om waar te zijn ....

GabberGill

Berichten: 5799
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 16:57

Ik was niet bij de verkoop. Dus kan me er niet schuldig om voelen. Denk ook niet dat ik degene ben die in dit verhaal een schuldgevoel aangepraat hoef te worden.

momentje
Berichten: 35
Geregistreerd: 30-09-16

Re: Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:00

Je paard na laten kijken voor de aankoop is erg belangrijk.. In dit geval is goedkoop vaak ook duurkoop.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:02

Ik zou zeggen laat het paard in de trailer, ga met een "gezellig" groepje naar de handelaar. En probeer daar te plekke je geld terug te krijgen.
Gaat maar om een paar honderd euro blijkbaar, wie weet helpt het om hem zo voor het blok te zetten.

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:03

Ik moet meteen denken aan die irritante heling reclame. Als iets te goedkoop aangeboden wordt....

Een zes jarige mooie hengst voor de slachtprijs....dan weet je toch dat er iets mis is. Sorry maar een zaak aanspannen lijkt me uitmelken van dit trieste verhaal. Als je nakomelingen wilt waarschuwen...ik neem aan dat je ergens (haflinger stamboek) wel een melding kunt maken?

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:03

@ Dancie,maar weet je ook wat met dit paard gebeurt is voor hij bij die fokker stond?
want een gezond paard die bv van zijn 2j intensief bereden werd,kan ook makkelijk kappot zijn tegen dat hij 6 is.
voor hetzelfde geld is hij serieus ziek geweest als veulen,kantje boordje dood,erg verzwakt,....
ook daardoor kan een paard een 'deuk' krijgen in bv botvorming voor de rest van zijn leven,.....

als je niet weet wat het dieren in zijn voorbije jaren meegemaakt heeft,kan je het ook niet gewoon steken op 'hij is gewoon geboren met kapotte benen'.

daarmee,jullie weten naar mijn idee te weinig om er een zaak van te maken.
hij liep niet mank vanachter,dus de fokker kan zonder probleem beweren dat hij geen weet had van achterbeenproblemen,en als hij niet mankte,kan dit ook kloppen.
als een fokker of doorverkoper een paard koopt die correct loopt,gaat hij heus niet van alle benen foto's nemen om te zien of er niets verborgen zit,vooral niet in zo'n prijsklasse.

nu,aan de andere kant een doodbrave hengst kopen voor de slachtprijs en geloven dat zijn knie in 1-2-3 genezen is,is ook een beetje naïef in een wereld als deze.

GabberGill

Berichten: 5799
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 17:06

Daarbij keur ik zelf al vanaf bepaalde punten. Niet veearts kwaliteit maar ik zou zeer zeker wel zien dat dit paard niet lekker loopt. Daar gaat het in dit hele verhaal niet om. Het gaat erom dat er op zijn minst iets moet gebeuren aan die stal. Zowel jij als ik had misschien gezien dat er iets mis in het paard zat en bij de prijs hadden we dan allebei misschien alarmbellen gehad, maar niet iedereen heeft dat. Daarom kijk ik nu verder in hoeverre je verder kan met een zaak als je het paard dus ook laat gaan.

In meerdere gevallen heb ik namelijk meegemaakt dat als de veearts bepaald dat het niet houdbaar is voor het paard, dat ze hem na herhaaldelijk aangeven aan de verkopende kant mogen euthanaseren. De rechter zal dan in het verhaal meenemen dat het paard verder leiden is bespaard.

Daarom ben ik eigenlijk verder aan het kijken.

GabberGill

Berichten: 5799
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 17:10

cobiie schreef:
Ik zou zeggen laat het paard in de trailer, ga met een "gezellig" groepje naar de handelaar. En probeer daar te plekke je geld terug te krijgen.
Gaat maar om een paar honderd euro blijkbaar, wie weet helpt het om hem zo voor het blok te zetten.



Ze gaan er morgen heen.

Alleen brengen ze hem liever niet terug. Dit paard moet gewoon ingeslapen worden. Dat is het allerbeste.




Ik zou niet weten hoe het werkt mbt haflingerstamboek inlichten op het moment dat de haflingers niet in het stamboek staan. Kunnen ze er dan wel wat mee?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110721
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 17:20

Als ze hun geld terug willen, zullen ze het paard ook moeten terug brengen neem ik aan?
Je kunt niet het paard houden (en dan maakt het niet uit of je hem laat inslapen of niet) en ook nog eens het geld terug krijgen. Dat is dubbelop.