Beenbescherming tijdens lang transport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lieke2
Berichten: 2135
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:02

Met luchttransport gaat alles zonder beenbescherming mee

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Beenbescherming tijdens lang transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 15:22

Ik ben drie jaar geleden mee op internationale wedstrijd geweest naar Zweden met de amazone die bij ons op stal staat. Paarden hebben zo'n 10 tot 12 uur gereisd, wel met een vrachtwagen. Ze stonden allebei met springschoenen voor en achter met daaroverheen transportbeschermers van eskadron. Bij allebei is er niks afgezakt, maar we hebben het wel elke stop gecontroleerd. Dit was in de zomer, benen waren niet extreem warm o.i.d. bij aankomst.

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Re: Beenbescherming tijdens lang transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 15:37

Ik zou altijd bescherming omdoen. Een van mijn vorige bijrijdpaarden heeft ooit fikse koliek op de trailer gehad en is daarbij in paniek geraakt en heeft met achterbenen over de klep gehangen. En zo hoog gesteigerd dat de gaten in het dak zaten.
Had zij geen bescherming omgehad waren de verwondingen veel erger geweest.
Wel ben ik van mening dat paard aan de bescherming gewend moet zijn, zo niet zou ik het niet zomaar doen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:37

Bij langer transport, zeker met minder koud weer, wordt beenbescherming meestal af geraden, inderdaad vanwege irriteren, maar ook vanwege gevaar van afzakken, knellen etc...

Mijn paard heeft snel last van irritatie aan zijn benen als er iets omheen zit, dus ik doe bij langere ritten ook niks om inderdaad.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:51

Ik gebruik altijd rondom springschoenen van BR pro max die vallen mooi lang tot de grond en verkleinen dus de kans op het aftrappen van een ijzer oid.
Daarnaast gebruik ik de Royal stalbeschermers van back on track. Zijn heerlijk zacht en blijven goed zitten. Ook ik de zomer geen warme benen.
Dekens ook van back on track of bucas, ligt aan de temperatuur welke erop gaat.
Ook altijd een staartbeschermer. Bucas heeft fijne die je aan het deken kan vastmaken zodat hij niet af kan zakken.

En dan een leren halster, dat wordt niet zo warm en schuurt minder en kan ik eventueel in geval van nood door snijden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:56

ik heb ook de beschermers en dekens van BoT, maar daar vind ik ze met echt warm weer toch ook nog best warm/broeierig onder worden.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Beenbescherming tijdens lang transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:24

De dekens zijn inderdaad wel warm, de fleecedeken is in de winter echt genoeg terwijl ik vroeger gerust twee zweetdekens moest gebruiken om warm genoeg te blijven. Bij hogere temperaturen gebruik ik de cooler.
De beschermers vind ik verrassend genoeg niet zo opwarmen, had dat wel verwacht.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Beenbescherming tijdens lang transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 18:39

Vierkant in de bandages met grote onderlappen en vooraan springschoenen.
Haast altijd een deken op, paar x zonder vertrokken maar halverwege toch moeten aan doen wegens het fris hebben.

Ik had vroeger voor m'n pony die typische transportbeschermers.
Maar ik had altijd teveel schrik dat ze zouden afzakken met alle gevolgen van dien.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Beenbescherming tijdens lang transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:09

Die van mij had naar Frankrijk niks om.

X_Biekeh_X

Berichten: 516
Geregistreerd: 27-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:19

@Quir: Ik heb die beenbeschermers van je onderste foto. Vind ze heel fijn en makkelijk. De binnenvoering kan je er ook uithalen om ze uit te wassen.

Vroeger deed ik ook nooit transportbeschermers aan maar ben 2 weken geleden op wedstrijd aangekomen met een paar met 3 bebloede benen dus vanaf nu gaat ze nooit meer zonder op de trailer.
Het was een dik uur rijden naar de springwedstrijd en dan is het toch een grote teleurstelling dat je niet kunt starten en dat je paard zo geblesseerd is.
Het was gelukkig enkel oppervlakkig maar toch.

Manarosao
Berichten: 33
Geregistreerd: 07-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:01

Zo lang hebben wij ons paard eigenlijk nooit op de trailer staan, maar voor korte ritjes doen we al wel beenberscherming om.

Willemijn_x

Berichten: 93
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:20

de mijne gaan nooit zo lang de trailer op maar met 3 kwartier of meer voor en achter transportbeschermers en anders peesbeschermers :j