Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 22:58

Als jij een koopcontract hebt getekent waarin de verkoper verklaart dat het paard niks mankeert, en die dat wel doet, moet je bewijzen dat het gebrek al bestond vóór de aankoop, dit kan de DA bepalen.
Als er sprake is dat het gebrek zich al vóór de koop voordeed, moet de verkoper het paard weer innemen en krijg jy jouw aankoopbedrag terug.
Als je geen koopcontract hebt gesloten, is het je eigen verantwoording, aangezien de verkoper hoogstwaarschijnlijk niets gaat toegeven,en jij waarschijnlijk de enige getuige bent van de koop en het niet zwart op wit staat.
Snap ook dat het een lastige situatie is omdat je (neem ik aan) je paardje eigenlijk ook niet terug wilt brengen.
In ieder geval , veel succes!
En hopen dat je paardje snel weer opknapt.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:39

FjeLOVER schreef:
Als jij een koopcontract hebt getekent waarin de verkoper verklaart dat het paard niks mankeert, en die dat wel doet, moet je bewijzen dat het gebrek al bestond vóór de aankoop, dit kan de DA bepalen.
Als er sprake is dat het gebrek zich al vóór de koop voordeed, moet de verkoper het paard weer innemen en krijg jy jouw aankoopbedrag terug.
Als je geen koopcontract hebt gesloten, is het je eigen verantwoording, aangezien de verkoper hoogstwaarschijnlijk niets gaat toegeven,en jij waarschijnlijk de enige getuige bent van de koop en het niet zwart op wit staat.
Snap ook dat het een lastige situatie is omdat je (neem ik aan) je paardje eigenlijk ook niet terug wilt brengen.
In ieder geval , veel succes!
En hopen dat je paardje snel weer opknapt.


Dit is echt onzin hoor. De handelaar verkoopt het paard en TS koopt het. De handelaar heeft een klinisch keuringsrapport laten zien, waarmee hij heeft laten zien dat het paard gezond is.
TS mocht er dus vanuit gaan dat het paard gezond was en geschikt voor het doel waarmee zijn het paard heeft gekocht.

Het enige lastige aan deze zaak is, dat het paard nu niet kreupel is en TS er bij toeval achter is gekomen dat het paard een losse wand en mogelijk gekanteld hoefbeen heeft. Onderzoek bij een DA moet dat uitwijzen. De DA geeft dan ook een prognose voor de toekomst van het paard als rijpaard. Nu is het lastige, dat een paard met een minimaal gekanteld hoefbeen dus nog best geschikt kan zijn als rijpaard of sportpaard en een rechter een beroep op non conformiteit kan afwijzen.
Neemt niet weg dat het wel een verborgen gebrek is, en dat TS er goed aan doet om nu zo snel mogelijk foto's te laten maken. Maar het is dus afhankelijk van de ernst en de prognose of ze er iets mee kan richting verkoper.

ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:54

robert45 schreef:
Monmaster schreef:
Ik zou, indien je een rechtsbijstandverzeking hebt, direct inschakelen...


wacht eerst eens het onderzoek af en bel dan de verkoper.

Gelijk rechtsbijstand erbij halen werkt vaak averechts



Juist wel gelijk in overleg met de rechtsbijstand handelen. Zij zullen niet gelijk er een advocaat opzetten voor je maar je helpen in de correspondentie tussen jou en handelaar zodat een goede basis hebt waar ze mee verder kunnen als de handelaar niet wil meewerken.
Ze zullen altijd proberen de boel in eerste instantie te schikken.

Ik heb destijds een vriendin geholpen die in dezelfde situatie zat, in eerste instantie hebben we zelf een brief gestuurd, maar naar de eerste afwijzing van de handelaar de rb er gelijk bijgehaald. Uiteindelijk koos de handelaar eieren voor zijn geld en is ze schadeloos gesteld. Het heeft enige maanden geduurd, maar het is gelukt.
Wel doordat vanaf het begin gewezen is op het consumentenrecht (en dat gaat echt ver als je met een professionele handelaar te maken hebt) en een goede dierenartsverklaring dat de gebreken er echt al een tijdje zaten.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:14

TS waarom bel je de handelaar niet even op? Het zijn niet allemaal oplichters hoor.

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 10:20

Een klinische keuring is eigenlijk een momentopname. Een paard die een halfjaar geleden goed was, kan op het moment van herkeuren wel niet meer goed zijn door iets wat er misschien wel gebeurt is. Ook al is het paard gekeurd, gewoon laten herkeuren, je weet maar nooit. :)

Daar heeft TS nu nog weinig aan, maar voor een volgende keer bij de koop van een paard dan weet ze dat.

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:01

TS, hoe laat komt de DA?

Vlindy
Berichten: 205
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 12:32

Bedankt voor al jullie reacties!

We komen net bij de dierenarts vandaan; het is inderdaad niet goed. Hij is ernstig hoefbevangen geweest. Nu niet, dus het is niet bij mij gebeurd. Mijn DA heeft een verklaring geschreven dat het hoefbeen is gezakt en de voorrand van het hoefbeen is niet meer evenwijdig aan de hoef. Mijn DA heeft me geadviseerd om zsm mijn paard terug te brengen, want hij is echt niet goed. Nu hij zijn ijzer eronder vandaan heeft loopt hij wel iets kreupel, zonder dat ijzer kan hij eigenlijk niet en die is er weer moeilijk onder te krijgen wat ook gepaard gaat met veel pijn bij hem.

Al met al een waardeloos verhaal. Achteraf had ik inderdaad dingen anders moeten doen, maar dat is makkelijk praten nu. Dit is hoe het er nu bij staat en daar moet ik het mee doen.

Voor mij is het inderdaad een relatief duur paard. Dit omdat hij een groot deel van mijn spaargeld heeft ingenomen, maar we hebben het inderdaad niet over een paard van €15.000. Dan had ik ook zeker röntgenologisch laten keuren. Daar heb ik nu niet voor gekozen.

Bij mij heerst nu in ieder geval een enorm dubbel gevoel. Blij dat mijn DA het geconstateerd heeft met een verklaring, verdrietig omdat mijn paard niet goed blijkt te zijn.

Rizette
Berichten: 4396
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:15

Wat jammer en sneu allemaal! Nare situatie, ik hoop dat je er uit komt met de verkoper. Sterkte nog met alles!

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:20

He wat naar.

Heb je al contact gehad met de verkoper?
Misschien wist hij het ook niet en kan je het netjes afhandelen, andere stappen ondernemen kan je altijd nog.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:21

Anniekkkk, hoe naar dit ook is, het is beter dat je er nu achter komt, nu je het paard nog maar zo kort hebt.
Duidelijk verhaal zo. Gelukkig heb je bij een handelaar gekocht, maar in dit geval - omdat de zaak zo duidelijk ligt - had je bij een particulier ook je recht kunnen halen.

De volgende stappen zijn nu aan de orde.
1) De handelaar schriftelijk verwittigen van het geconstateerde gebrek met een kopie van de DA-verklaring erbij een aangeven dat je de koop wil ontbinden.
2) Volgens de wet moet je de handelaar nog wel in de gelegenheid stellen om tot een bevredigende oplossing te komen. Betekent dat hij jou een ander - vergelijkbaar - paard aan mag bieden. Is het paard niet naar je zin, hoef je het niet te accepteren. Is het paard duurder, mag je dit ook weigeren want je hoeft geen meerkosten te betalen. Stel wel een termijn (bijvoorbeeld enkele weken) waarbinnen de handelaar voor jou een bevredigende oplossing moet hebben.
3) Mocht de handelaar binnen de gestelde termijn niet met een oplossing komen, kun je je geld terugvorderen.

Deze 3 stappen kun je alvast zelf nemen (zonder dat je een jurist nodig hebt). Ik zou wel in de tussentijd vast rechtsbijstand zoeken, zodat je - als de handelaar niet thuis geeft - gelijk het volgende traject kunt opstarten.

Mocht het een zaak worden, win je deze zonder twijfel. Handelaren zijn hiermee goed op de hoogte. Hij zal mogelijk in eerste instantie sputteren, maar als je duidelijk bent over de stappen die je wil nemen zal ie wel toegeven.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:28

Naar ik begrijp weet de betreffende verkoper nog van niets en persoonlijk zou ik dan ook eerst gewoon eens bellen of langsgaan en het verhaal voorleggen in plaats van gelijk stappen te ondernemen. Er zijn ook zat handelaren waar je gewoon mee in gesprek kunt om tot een oplossing te komen.
Als ze moeilijk doen kan je altijd nog de rechterlijke weg volgen maar het schept gelijk al zo'n sfeer zonder de verkoper een kans gegeven te hebben.

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:29

Zodra jij kunt aantonen dat het een ouder gebrek is, sta je best sterk. Zeker nu je het paard nog maar zo kort hebt.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:32

Een handelaar die een zwaar hoefbevangen paard verkoopt als gezond is iemand die de kluit belazert dus ik zou er maar van uitgaan dat hij niet makkelijk zal meewerken tenzij je heel duidelijk bent met wat je precies wilt en gelijk rechtsbijstand er bij haalt.

Gek dat er werkelijk mensen zijn die denken dat er handelaren zijn die zoiets niet zien.
Dan was hij maar zeer kort handelaar.

TS gelukkig ben je er snel achter gekomen.
Nu rap stappen ondernemen.
Heel veel sterkte :(:)

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:32

Arm dier. De enige verliezer hier. :(

Charaz

Berichten: 24321
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:34

Handelaren hebben paarden vaak maar een korte tijd, wie zegt dat de handelaar hier vanaf wist?

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:38

Ik zou gewoon even persoonlijk langs gaan, desnoods ondersteund met een bekende. Neem de papieren en verklaring mee. Niet alle handelaren zijn oplichters of kwade personen. Een goede handelaar, wil ook graag een goede reputatie. Ik denk dat je als je er persoonlijk langs gaat, misschien zelfs verder mee komt en tot een oplossing, dan gelijk via de rechtsbijstand en zo. Dat laatste kan altijd nog.

Ga wel zo snel mogelijk...en doe het persoonlijk en op een vriendelijke toon, niet via een brief (en liever ook niet per telefoon).

P.s het doet er niet toe hoe duur of goedkoop het paard was. Wat voor de één wordt gezien als duur is voor de ander een lachtertje.
Laatst bijgewerkt door bridgetF op 26-09-16 13:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:38

Charaz schreef:
Handelaren hebben paarden vaak maar een korte tijd, wie zegt dat de handelaar hier vanaf wist?

Nou over het algemeen zijn ze daar echt wel van op de hoogte hoor, niet in sprookjes geloven ;)
Vooral in het minder dure segment belanden paarden meestal niet voor niks in de handel, uitzonderingen daar gelaten.

TS, heel erg voor jou en voor het paard. Eerste stap lijkt mij inderdaad de handelaar op de hoogte brengen, mondeling en schriftelijk.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:40

spatter schreef:
Gek dat er werkelijk mensen zijn die denken dat er handelaren zijn die zoiets niet zien.
Dan was hij maar zeer kort handelaar.


Op dit moment is hij niet bevangen, heeft tot op vorige week schijnbaar ook prima gelopen pas toen hij het ijzer kwijt was kwam het naar boven. Kan maar zo zijn dat hij maar kort bij de handelaar geweest is, en de da die de keuring gedaan heeft heeft het ook niet opgemerkt dus zo ondenkbaar is het niet.

Wat kan het voor kwaad om gewoon even te bellen, als hij niet van goede wil is kan je alsnog stappen ondernemen, dat uurtje meer of minder zal ook niet uitmaken.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:41

Mensen toch, denken jullie nu echt dat een handelaar zo achterlijk is dat hij niet ziet of hij een hoefbevangen paard op stal heeft staan?

Ik zou helemaal niet vriendelijk doen, hij belazerd de boel!
Ik zou duidelijk en correct zijn en als je daar niet mans genoeg voor bent, alles gewoon per brief of rechtsbijstand.
Weet hij gelijk waar hij aan toe is.

Charaz

Berichten: 24321
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:48

Ex hoefbevangen paard he, welke niet kreupel loopt.

Ik denk niet dat iemand aan mijn paard met het blote oog ziet dat hij bevangen is geweest.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:49

spatter schreef:
Mensen toch, denken jullie nu echt dat een handelaar zo achterlijk is dat hij niet ziet of hij een hoefbevangen paard op stal heeft staan?

Ik zou helemaal niet vriendelijk doen, hij belazerd de boel!
Ik zou duidelijk en correct zijn en als je daar niet mans genoeg voor bent, alles gewoon per brief of rechtsbijstand.
Weet hij gelijk waar hij aan toe is.



Hoezo zou de handelaar haar opzettelijk belazerd hebben? Ik meende gelezen te hebben dat het paard klinisch is gekeurd, dan zou de dierenarts eerder de boel belazeren. Waar zit dan de fout? Bij de handelaar, die het dier misschien maar kort heeft gehad en mogelijk geen kreupelheid heeft gezien? Of bij de dierenarts die kennelijk niet de keuring goed heeft gedaan?

Handelaren staan veelal niet goed bekend, maar strijk ze niet allemaal over één kam. Een dierenarts heeft nog meer expertise dan een handelaar. Het lijkt mij dat er met keuren al iets niet goed gegaan is.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:57

Het zal de eerste niet zijn, waarbij het keuringsrapport ook niet klopt hoor..

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:05

Precies en er zijn ook DA die vrolijk meewerken met zulke praktijken.
Hoe denk dat in de hondenbroodfok al die beestjes aan inentingsboekjes komen en gezondheidsverklaringen terwijl ze eigenlijk daarvoor nog te jong zijn en uit het buitenland komen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:06

War verschrikkelijk sneu voor t paard!!! Wat moet er nu met hem gebeuren? Ts sterkte met moeilijke beslissingen! !

MarjanB

Berichten: 16493
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:07

Ik zou de handelaar even bellen om het te melden en dan je reactie op zijn antwoord aanpassen. Ik geloof niet dat mensen het niet weten maar goed er gebeuren rare dingen in de paardenhandel. Succes!