Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:34

Wat ontzettend balen meiden...

Ik hoop dat jullie deze man kunnen aanpakken.

Soms maak je keuzes en zeg je achteraf, ja misschien stom..heb je nu natuurlijk helemaal niets aan. Maar zelfs als had je hem wel zelf laten keuren TS was dit mogelijk niet eens direct aan het licht gekomen (behalve bij röntgen maar dat doet zeker niet iedereen).

Heel veel sterkte en succes.

Mag ik vragen wat je nu met het paard gaat doen? Nog wel gewoon rijden etc? Lijkt me namelijk niet makkelijk, je krijgt toch meer en meer een band..

genja
Berichten: 3946
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:40

Zomereczeem vind ik dan weer een slecht voorbeeld om garantie op te geven. Je kan garantie geven dat pony/paard op jou plek er geen last van heeft maar als pony op een ander plek staat, stress heeft van het verhuizen en misschien ook nog ander voer beleid kan dit zomaar de trigger zijn om het wel te krijgen helaas.

Anoniem

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:24

TS: Ik heb eigenlijk geen tips of adviezen voor je. Ik wilde alleen even laten weten dat ik dit erg voor je vind. Ik wil je heel veel sterkte wensen en ik duim voor je dat je dit tot een goede oplossing kunt brengen.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:39

bigone schreef:
Even over een paard keuren met ijzers!! Een echt goede keuringsarts haalt altijd de ijzers er onderuit.


Nog nooit meegemaakt. Denk ook niet dat verkopers het daar mee eens zullen zijn.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:41

S_en_Z schreef:
bigone schreef:
Even over een paard keuren met ijzers!! Een echt goede keuringsarts haalt altijd de ijzers er onderuit.


Nog nooit meegemaakt. Denk ook niet dat verkopers het daar mee eens zullen zijn.


Ik ook niet... en heb er heel wat bijgewoont op de kliniek in mijn tijd daar.

Temeraire

Berichten: 3541
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:41

Wat ontzettend vervelend TS! Ik hoop dat je dit toch goed op kunt lossen met de handelaar uiteindelijk.
Het is in ieder geval positief dat je er zo snel achter bent gekomen, en dat je gelijk een foto hebt laten maken. Nu weet je waar je aan toe bent, hoe erg het is, en kan je er mee aan de slag.

Voor de mensen die zeggen dat HB niet erg hoeft te zijn; er is nogal een verschil tussen een paard wat een keer licht bevangen is geweest, en een paard waarbij al een kanteling van het hoefbeen heeft plaatsgevonden. Ik begrijp van TS dat er al een serieuze kanteling waar te nemen is op de foto, en dat maakt het toch echt wel een serieus probleem. Goed, als blijkt dat het paard niet terug kan, dan kan TS altijd nog kijken wat ze kan doen om het paard zo goed mogelijk te houden, maar voor nu is het ruim voldoende reden om een regeling te treffen met de handelaar.

Succes TS!

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:45

Ik heb ook meegemaakt dat de ijzers er voor een keuring onder vandaan gingen, dat gebeurt zeker wel :)

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:46

Laurie schreef:
Ik heb ook meegemaakt dat de ijzers er voor een keuring onder vandaan gingen, dat gebeurt zeker wel :)


Is dat dan automatisch of op verzoek van potentiele koper? Had de dierenarts aanleiding om de ijzers te verwijderen (vermoeden van afwijking)?

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:49

Op verzoek.

ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:05

Wat een vreselijk moeilijke situatie.. ik heb helaas geen tips maar ik hoop dat het allemaal goed komt!

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:18

Waardeloze toestand en helaas zit ik op dit moment in een vergelijkbare situatie.

Overigens heb je als koper bij een bedrijf aan je onderzoeksplicht voldaan als je geïnformeerd hebt naar de gezondheidstoestand van het paard en het bedrijf geeft aan dat het dier gezond is, niets mankeert en goed door een keuring is gekomen. Je bent dus absoluut niet verplicht om het paard alsnog zelf te keuren, wat op zich wel handig is om te doen, maar dat is een ander verhaal.

Binnen 6 maanden na aankoop dient verkoper het paard terug te nemen als sprake is van een gebrek. Een gekanteld hoefbeen geeft geen discussie. Dat is koopvernietigend lijkt mij. Of het paard nou wel of niet kreupel loopt doet er niet toe. Het paard heeft een gebrek. Punt.

In de praktijk is het nog wel eens een behoorlijk gedoe om je recht te krijgen.

Babootje

Berichten: 26481
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:41

Laurie schreef:
Ik heb ook meegemaakt dat de ijzers er voor een keuring onder vandaan gingen, dat gebeurt zeker wel :)


Is al eerder beantwoord volgens mij. Bij een rontgenkeuring gaan de ijzers er altijd af, om de simpele reden dat de voet met een ijzer eronder rontgenologisch niet goed te beoordelen is.
Bij een klinische keuring mogen de ijzers blijven zitten.
Je kunt als kopende partij natuurlijk altijd eisen dat het paard ijzerloos wordt gekeurd.

Babootje

Berichten: 26481
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:53

genja schreef:
Zomereczeem vind ik dan weer een slecht voorbeeld om garantie op te geven. Je kan garantie geven dat pony/paard op jou plek er geen last van heeft maar als pony op een ander plek staat, stress heeft van het verhuizen en misschien ook nog ander voer beleid kan dit zomaar de trigger zijn om het wel te krijgen helaas.


Ja dat kan, en toch is dat dan een verkoopvernietigend gebrek. Een verborgen gebrek kan namelijk verborgen zijn voor zowel de koper als de verkoper.
Als je de verkoop wil ontbinden beroep je je op non-conformiteit. Het paard voldoet niet aan hetgeen je hebt gekocht.
Je kan je voorstellen dat als je een paard hebt gekocht waarbij vanuit rastypisch oogpunt het behang van groot belang is, ZE het paard voor verkoop waardeloos maakt.
Zoals je ziet ligt het echt aan de afspraken die je met de verkoper maakt. Die afspraken moet je dan wel op schrift zetten, wil je er iets aan hebben.

Roodvos

Berichten: 6730
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:12

Babootje schreef:
Een rontgenologische keuring is een half jaar geldig voor opname in de verzekering.
Een klinische keuring maar enkele weken.
Zit er wel een rontgenologisch rapport bij maar geen klinisch rapport, moet voor opname in de verzekering de klinische keuring alsnog worden uitgevoerd, of komt een inspecteur van de verzekering je paard bekijken.

Bij mijn verzekering, althans de laatste keer dat ik keek, mochten de röntgenfoto's niet ouder dan 3 maanden zijn. En, even uit mijn hoofd, de klinische max. 1 maand.

Whoknows
Berichten: 438
Geregistreerd: 11-01-06

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:22

Belabberd allemaal.
Maar we kunnen nu wel op de handelaar gaan schieten.
Maar in feite begint het euvel al veel eerder.
Want eerlijk, we zouden met z'n allen ook eens onze eigen verantwoordelijkheid moeten nemen.
Want waarom is dit paard uberhaupt in "de handel" terecht gekomen?

Babootje

Berichten: 26481
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:28

Whoknows schreef:
Belabberd allemaal.
Maar we kunnen nu wel op de handelaar gaan schieten.
Maar in feite begint het euvel al veel eerder.
Want eerlijk, we zouden met z'n allen ook eens onze eigen verantwoordelijkheid moeten nemen.
Want waarom is dit paard uberhaupt in "de handel" terecht gekomen?


Whoknows.... ? :+ :+

Helemaal gelijk hoor. Het draait toch weer allemaal om geld. Hoogstwaarschijnlijk door een particulier verkocht voor een habbekrats aan een handelaar. Soms ook nog wel eens met het verhaal erbij (kan niet meer de springsport in maar wel recreatief bereden of zo). De handelaar op zijn beurt legt er nog een paar duizend op als het een leuk ogend paard is, en laat het verhaal weg.

Whoknows
Berichten: 438
Geregistreerd: 11-01-06

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:33

Ja inderdaad, ik vrees ook zoiets. Als het om geld draait, kan/mag er opeens een hoop ...

Dorine92
Berichten: 5357
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:58

Wat vervelend TS.. Hoop dat de handelaar meewerkt want zoals veel mensen zeggen: gelijk hebben en gelijk krijgen is niet hetzelfde.
Heb zelf ook iets soortgelijks meegemaakt. Was nog in de proefperiode overigens. Paard was voor 500 euro verkocht als tuttelpaardje aan degene die het paard aan mij heeft verkocht. Paard was namelijk ongeschikt voor de sport wegens ernstige en steeds terugkerende rugproblemen. Echter is het paard aan mij doorverkocht als zijnde geschikt voor de sport. Ik kwam hier na een paar dagen, dus in de proefperiode achter. Had een waterdicht contract, waarin oa stond dat ik zonder opgaaf van reden de proefperiode kon beëindigen binnen 30 dagen.
Maar toen ik dat na een paar dagen wilde doen omdat ik achter de oplichting kwam, zat verkoopster al in Griekenland met mijn geld. Politie doet niks, enige optie is rechtszaak. Daar zat ik niet op te wachten.
Gelukkig bleek het paard achteraf nergens kapot te zijn, alleen heel verkeerd getraind, dus het is alsnog een goed sportpaard geworden. Dus dikke mazzel gehad en heb nu eigenlijk een heel goedkoop inter 1 paard :)

Babootje

Berichten: 26481
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:57

Ik ken je verhaal Dorine. Je bent een bofkont!
Maar met een "sinker" kun je helaas niet veel meer.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:04

Hoewel ik het er mee eens ben dat veel mensen niet op hun blauwe ogen te vertrouwen zijn bij de aankoop van een paard, vind ik wel dat er hier in het topic de handelaar wel erg snel aan de schandpaal wordt genageld door velen.
TS had bij openen van het topic nog niet eens contact opgenomen met de handelaar om alvast te overleggen naar aanleiding van wat de hoefsmid verteld had.
En ook nu nog is er nog niet door ts verteld hoe de handelaar op de aangetekende brief heeft gereageerd, dus om nu al maar te concluderen dat handelaar ts bewust heeft belazerd en nu ongetwijfeld moeilijk gaat doen.......
Wie weet had die handelaar desbetreffende paard nog maar net binnen en was oprecht overtuigd dat het paard goed was. Dan heeft hij niet gelogen; voor zover hij op dat moment wist was het paard goed.

Dus wie weet reageert de handelaar zoals een eerlijke handelaar zou reageren en krijgt ts zonder problemen haar geld terug en paard weer terug naar de handelaar.

Gaat hij wel moeilijk doen dan zal ik iedereen die nu hun conclusies al klaar hebben groot gelijk geven hoor, daar niet van; dan sta ik achter elk woord die tot nu toe door mensen hier geuit zijn, maar voor nu is het eerst maar afwachten hoe de handelaar reageert.

Persoonlijk zou ik eerst gewoon gebeld hebben, omdat je met een aangetekende brief vaak de zaken gelijk op scherp zet, want laten we eerlijk zijn; erg vriendelijk komt het niet over, alsof je gelijk het ergste van die mensen denkt en ze dat dan ook gelijk maar laat weten ook.

Maar goed; dat is nu eenmaal al gebeurt en is niet meer terug te draaien. Kijk alleen niet raar op als de handelaar zelf ook ineens minder vriendelijk reageert en zich zakelijk opstelt, want de toon is wel direct gezet nu natuurlijk met die aangetekende brief.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:32

Stel;
Ik koop een paard en zeg expliciet dat ik echt een paard zoek van 1.50 minimaal. Paard is zo gezegd 1.52

Ik ben heel slecht in inschatten van zulke dingen maar nu blijkt paard net de 1.47 te halen.. Kan zo'n koop ongedaan worden gemaakt dan?
Komt namelijk ook van een stal af dus niet particulier.

Niet dat ik haar terug zou brengen want ben gek op haar maar vroeg het me wel af nav dit topic. Want 5cm verschil vind ik best pittig toch :)

Dees

Berichten: 18948
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:44

Lienek: Dat lijkt mij niet. Het is zeker geen verborgen gebrek: de maat is iets wat je vanaf de buitenkant heel goed kunt meten met een stok. Als de koper dat verzuimt, en de verkoper zegt dat het dier 1.52 gemeten is, tja... Dan moet je later niet piepen.

Bovendien, een paar cm verschil tussen meetmomenten zit er snel tussen - als het paard bang is dan is het zo 2 cm lager. Staat ie op ijzers is is zo 1 cm hoger. Ziet ie iets leuks (hengst ziet merrie) dan zijn ze zo 3 cm hoger.

cobiie

Berichten: 7318
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:49

Over de maat zijn zeker ook rechtszaken geweest, een D maat of een E maat is namelijk een behoorlijk verschil (denk maar aan wel of niet internationaal kunnen starten). ;)

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 19:55

Op het moment dat een professionele partij jou een paard van 1.52 verkoopt en dat ook schriftelijk vastlegt en je hebt duidelijk aangegeven dat je een paard zoekt van minimaal 1.52, dan hoef je zelf niets te meten. Op het moment dat het paard 1.47 blijkt te zijn kun je de koop ongedaan maken naar mijn mening. Het voldoet niet aan de gemaakte voorwaarden bij verkoop..

Babootje

Berichten: 26481
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:43

Eens met martichr. Belangrijk Is het schriftelijk vastgelegd hebben.
Stel je koopt een pony die in een span moet passen. Dan is 5 cm verachil echt geen gezicht.