Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoppje

Berichten: 756
Geregistreerd: 26-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:24

Wat een vervelende situatie TS!
Ik hoop voor je dat de handelaar juist gaat optreden, maar vanuit de andere ervaring kan het weleens een nare zaak worden.

bigone schreef:
Even over een paard keuren met ijzers!! Een echt goede keuringsarts haalt altijd de ijzers er onderuit.


Bij een röntgen keuring wel ja, maar niet bij een klinische keuring :n . Een paard wat gewend is aan ijzers en er jaren op gestaan heeft zal vaak in het begin wat ongevoelig lopen zonder ijzers en vooral op het harde. Dus bij de klinische keuring blijven de ijzers er gewoon onder. Bij apart beslag/zooltjes etc is het een ander verhaal en moet het wel duidelijk zijn waarom dit zo is. Maar de meeste keuringsartsen zullen hier dan ook wel op doorvragen/nakijken. Als je een goede arts hebt tenminste :o

Babootje

Berichten: 26481
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:08

Weidebloem schreef:
TS en NibbitLotus, de praktijken van deze handelaar stinken ongelooflijk en hoop van harte dat jullie winnen.

Als deze handelaar al zoveel slachtoffers heeft gemaakt, waarom niet deze slachtoffers opzoeken en een gezamenlijke rechtzaak aanspannen. Sta je dan niet veel steviger in je schoenen?


Cowboy55 schreef:
Dat zal niet heel praktisch zijn lijkt me: de een is misschien al een half jaar bezig met een rechtzaak, de ander weet misschien pas sinds gisteren dat ie een probleem heeft. De een heeft zijn/haar zaak super gedocumenteerd, bij een ander 'rammelt' de zaak. Qua coordinatie vrij snel erg tricky kan ik me zo voorstellen.


Nu ja, als je weet hebt van andere slachtoffers die daar eventueel een verklaring over zouden willen afleggen, dan is het zeker aan te bevelen om dat in te brengen bij de rechtbank.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18045
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:15

Maar heb je überhaupt dan al contact gehad met de handelaar? Of krijgt hij meteen een aangetekende brief onder zijn neus??

Cowboy55
Berichten: 8532
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:25

Babootje schreef:
Nu ja, als je weet hebt van andere slachtoffers die daar eventueel een verklaring over zouden willen afleggen, dan is het zeker aan te bevelen om dat in te brengen bij de rechtbank.


Ja....nee. Ik ben geen jurist, maar ik kan me voorstellen dat een jurist hier niet per se aan trekt: je loopt het risico op vervuiling van de discussie c.q. afzwakking van jouw zaak omdat de tegenpartij die andere zaken beter kent dan jij en in de inhoud van die zaken gaat duiken. Daar wordt jouw zaak dan niet beter van.

Als er nou een eerdere veroordeling ligt van de tegenpartij in een soortgelijke zaak dan wordt het natuurlijk anders.

Babootje

Berichten: 26481
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:49

Lalidan schreef:
Maar heb je überhaupt dan al contact gehad met de handelaar? Of krijgt hij meteen een aangetekende brief onder zijn neus??


Ik denk dat het in dit geval beter is dat hij direct een aangetekende brief onder zijn neus krijgt.
Hoe sneller hoe beter.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 16:28

Hoe heeft je smid vastgesteld dat er eennhoefbeenkanteling is ? Of is het een sinker ? Een hoefbeenkanteling kun je m.i. alleen zien met rx.
Een sinker is game over...

BigOne
Berichten: 38524
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 16:31

sevke schreef:
Hoe heeft je smid vastgesteld dat er eennhoefbeenkanteling is ? Of is het een sinker ? Een hoefbeenkanteling kun je m.i. alleen zien met rx.
Een sinker is game over...

Misschien even het topic lezen?? Reeds foto's gemaakt door DA.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 16:42

Van een lichte sinker hoeft je paard geen last te hebben,
Die van mij heeft dat ook en loopt op blote voeten.
Van een verzakt hoefbeen hebben ze wel last.
Dan drukt het uiteinde van het bot tegen de zool aan.

Monmaster
Berichten: 748
Geregistreerd: 23-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:33

Ze is naar de kliniek geweest en heeft daar uitslag gekregen..... de hoefsmid heeft in eerste instantie een indicatie gegeven.

pillow
Berichten: 7860
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 22:12

Babootje schreef:
Lalidan schreef:
Maar heb je überhaupt dan al contact gehad met de handelaar? Of krijgt hij meteen een aangetekende brief onder zijn neus??


Ik denk dat het in dit geval beter is dat hij direct een aangetekende brief onder zijn neus krijgt.
Hoe sneller hoe beter.

Ja en dan heb je hem gelijk op de achterste poten staan. Waarom niet eerst gewoon naar hem toe gaan en de situatie voorleggen. Je gaat er al bij voorbaat vanuit dat hij verkeerd reageert omdat iemand anders een slechte ervaring met hem heeft.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 22:48

En daar heeft Pillow, ts ook alle reden voor.. naar blijkt is dit nl niet de eerste keer dat deze handelaar iemand in t ooitje neemt!

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:19

Ik weet wel zeker dat die handelaar totaal niet onder de indruk is van die aangetekende brief, zal hij al heel veel van gekregen hebben.
De stappen daarna zullen wel een indruk geven aan hem , met wie hij van doen heeft.

Pillow heerlijk naief, koop nooit een paard alleen en bij een handelaar :(:)

denisewinter

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-03-13
Woonplaats: haarlem

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:27

Jeetje wat balen zeg. Zou er ook idd ziek van wezen. Je valt toch voor een beestje. Veel succes veder.

mie123gie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 14-02-11

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:53

Ben ik de enige die vind dat het niet de handelaar zijn schuld is? Je hebt onderzoeksplicht, daar heb je niet compleet aan voldaan want er is geen röntgenologische keuring geweest. Het was van buiten af niet te zien/te merken, hoe weet je dan of de handelaar het überhaupt wel wist? Hoe lang heeft de handelaar dit paard in bezit gehad voor verkoop aan jou? Natuurlijk moet je met de handelaar om tafel, maar ik vind niet dat hem meteen dingen verweten moeten worden, zonder dat hij een kans heeft gehad om uitleg te geven.

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:57

Tja uitleg geven... Als je expliciet zegt dat het paard prima in orde is en dat is het niet, dan noem ik dat toch liegen.

Onderzoeksplicht houdt niet noodzakelijk een keuring in, laat staan röntgen.

Pumpkins

Berichten: 3149
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 07:58

mie123gie schreef:
Ben ik de enige die vind dat het niet de handelaar zijn schuld is? Je hebt onderzoeksplicht, daar heb je niet compleet aan voldaan want er is geen röntgenologische keuring geweest. Het was van buiten af niet te zien/te merken, hoe weet je dan of de handelaar het überhaupt wel wist? Hoe lang heeft de handelaar dit paard in bezit gehad voor verkoop aan jou? Natuurlijk moet je met de handelaar om tafel, maar ik vind niet dat hem meteen dingen verweten moeten worden, zonder dat hij een kans heeft gehad om uitleg te geven.


Als je een koelkast koopt en die blijkt achteraf niet te werken dan breng je hem ook terug. Je hebt ook als verkoper verplichtingen om koopwaar terug te nemen als deze achteraf mankementen vertonen.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:05

Anniekkkk schreef:
Ik stuur hem vandaag een aangetekende brief. Waarschijnlijk neemt hij dit ter kennisgeving aan, maar dat gaan we meemaken.. :)


Maar heb je überhaupt al contact gehad?

robert45
Berichten: 2882
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:44

Tieneke schreef:
Tja uitleg geven... Als je expliciet zegt dat het paard prima in orde is en dat is het niet, dan noem ik dat toch liegen.

Onderzoeksplicht houdt niet noodzakelijk een keuring in, laat staan röntgen.


Dan nog hoeft de handelaar het niet te weten.

Ter voorbeeld; gisteren hebben wij een B pony gekocht voor de handel. Lijkt goed te zijn, komt van de markt. Goed te rijden en lijkt niets te mankeren. Echter ik kan er niet in kijken.

Nu verkoop ik deze en zeg dat hij goed is. Dat was hij immers ook. Dier blijkt echter een probleem in zijn rug te hebben en is duidelijk niet goed. Als iemand contact opneemt brengen ze hem maar terug en lossen wij het op. Als dat binnen een korte termijn is dan zal hij het al gehad hebben. Als het dier echter na 3 maand ineens niet goed is dan kan dat ook bij de persoon thuis gebeurd zijn.

In het geval van TS starter geloof ik heus dat het dier bevangen is geweest. Het hoeft echter geenc probleem te zijn. Laat eerst de handelaar maar eens reageren. Gelijk aangetekende brieven en dreigen met je rechten zetten gelijk de boel op scherp.

Dees

Berichten: 18949
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:49

Robert45, dat ponietje zal wel goed zijn, al kan die ook prima hoefbevangen zijn geweest. Probleem met die kleine dingen is dat nooit een hond ze op de foto's zal zetten, dus jij hoort daar nooit weer wat van.

Bij een rijpaard liggen de zaken anders. Het aankoopbedrag is hoger, de marge is hoger en ja... er worden een heleboel foute paarden als goed verkocht, simpelweg omdat een paard dat fout is, niet meer dan de slachtprijs zal opleveren en dat betekent verlies voor de handelaar. Daar zit gauw 2.500 euro tussen, welke uit de beurs van de handelaar komt. Verkoop er 4 per maand - zullen wij eens zien hoe lang je nobel en eerlijk wilt blijven.

Wat mij telkens zo stoort is dat handelaren dit soort paarden echt bij de vleet verkopen, voor ruim 4.000 euro en dan ook nog niet op de rontgen geweest door de koper. Maar als ik als particulier écht eerlijk mijn leuke jonge paard wil verkopen, dan komt er gewoon geen hond op af. Kennelijk willen mensen liever gewoon belazerd worden.
Ik snap die de paardenkopers niet. De paardenhandel in het goedkope en midden segment wel. Zo rot als het maar kan. En naar wat ik vernomen heb, het hogere segment is geen haar beter. die staan ook met enige regelmaat voor de rechter.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:07

Ben ik niet mee eens hoor Dees. Toen wij op zoek gingen naar een sportpaard ging mijn voorkeur juist uit naar een particulier en niet naar handelaren. Maar geloof me, ook bij particulieren wordt zeer creatief omgegaan met de waarheid. Zodra er geld in het spel is, nemen mensen het vaak helaas niet meer zo nauw. Wij hebben het gelukkig erg getroffen, eerlijke mensen bestaan heus maar geld doet rare dingen met mensen,

Dees

Berichten: 18949
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:16

Ja, er zijn ook particulieren die het wat ruimer nemen met de waarheid. Dat is ook weer zo :D

MarjanB

Berichten: 16589
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:20

Dees schreef:
Robert45, dat ponietje zal wel goed zijn, al kan die ook prima hoefbevangen zijn geweest. Probleem met die kleine dingen is dat nooit een hond ze op de foto's zal zetten, dus jij hoort daar nooit weer wat van.

Bij een rijpaard liggen de zaken anders. Het aankoopbedrag is hoger, de marge is hoger en ja... er worden een heleboel foute paarden als goed verkocht, simpelweg omdat een paard dat fout is, niet meer dan de slachtprijs zal opleveren en dat betekent verlies voor de handelaar. Daar zit gauw 2.500 euro tussen, welke uit de beurs van de handelaar komt. Verkoop er 4 per maand - zullen wij eens zien hoe lang je nobel en eerlijk wilt blijven.

Wat mij telkens zo stoort is dat handelaren dit soort paarden echt bij de vleet verkopen, voor ruim 4.000 euro en dan ook nog niet op de rontgen geweest door de koper. Maar als ik als particulier écht eerlijk mijn leuke jonge paard wil verkopen, dan komt er gewoon geen hond op af. Kennelijk willen mensen liever gewoon belazerd worden.
Ik snap die de paardenkopers niet. De paardenhandel in het goedkope en midden segment wel. Zo rot als het maar kan. En naar wat ik vernomen heb, het hogere segment is geen haar beter. die staan ook met enige regelmaat voor de rechter.



Ik kan je vertellen dat ik een paard heb verkocht met eerlijk verhaal over artrose voor 1500 euro aan een kennis van me. Wordt ik vervolgens 2 keer over gebeld door mensen die er achter zijn gekomen dat ze belazerd zijn voor rond 7.000 euro. Bel ik mijn kennis op, die mij verzekerd had dat paard daar een goed leven zou krijgen als fokmerrie, om verhaal te halen. Zegt ze doodleuk ja als ik te weinig vraag denkt iedereen dat er wat mis is met dat paard.. Uhhhh maar dat is toch ook zo? Uiteindelijk weet ik niet waar mijn oude merrie gebleven is en hoop maar zo dat er niet iemand opnieuw is opgelicht. Paard was Z klaar nooit kreupel maar kwam niet door de buigproef en toen kwam alles aan het licht.

Paardenwereld is zo enorm bedorven en mensen doen echt rare dingen als er geld te verdienen is en gaan over lijken en kennelijk ook over 15 jaar vriendschap..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:38

spatter schreef:
Diegene die in staat is om een gekanteld hoefbeen weer terug te laten kantelen , kan goud geld verdienen.
Helaas is dat nog niemand gelukt.

En iedereen met een beetje verstand kan bedenken dat een gekanteld hoefbeen nooit prettig kan lopen voor een paard.
Kan hij wennen aan de pijn , misschien, kan de pijn verzacht worden, ja zeker tot een bepaalde graad afhankelijk van hoe erg de schade is.
Is dat paard gezond , nee!


Het hoefbeen zit dmv de witte lijn aan de hoefwand vast. De witte lijn vernieuwd tezamen met de hoefwand constant. Een bekapper die daar oog voor heeft en op de juiste plekken de druk eraf haalt kan de witte lijn helpen opnieuw goed aan te groeien.

Kun je alles redden? Misschien niet.
Maar het kon voor ts wel eens goedkoper zijn om na te gaan welke opties ze heeft ipv een rechtzaak te beginnen. Gelijk hebben betekend niet gelijk krijgen en HB hoeft het einde niet te zijn.

pillow
Berichten: 7860
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:49

spatter schreef:
Ik weet wel zeker dat die handelaar totaal niet onder de indruk is van die aangetekende brief, zal hij al heel veel van gekregen hebben.
De stappen daarna zullen wel een indruk geven aan hem , met wie hij van doen heeft.

Pillow heerlijk naief, koop nooit een paard alleen en bij een handelaar :(:)

Ik ben helemaal niet naief en heb in mijn leven al heel wat paarden gekocht. Ook bij handelaren en ook wel eens 1 waar wat aan bleek te mankeren. Maar ik weet ook dat een normaal gesprek oog om oog beter werkt dan een aangetekende brief, waar niks aan vooraf is gegaan. Waarom er niet eerst even naartoe te gaan voor een gesprek, is TS bang voor de man?

Babootje

Berichten: 26481
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 11:21

Dees schreef:
Wat mij telkens zo stoort is dat handelaren dit soort paarden echt bij de vleet verkopen, voor ruim 4.000 euro en dan ook nog niet op de rontgen geweest door de koper. Maar als ik als particulier écht eerlijk mijn leuke jonge paard wil verkopen, dan komt er gewoon geen hond op af. Kennelijk willen mensen liever gewoon belazerd worden.
Ik snap die de paardenkopers niet. De paardenhandel in het goedkope en midden segment wel. Zo rot als het maar kan. En naar wat ik vernomen heb, het hogere segment is geen haar beter. die staan ook met enige regelmaat voor de rechter.


Je hebt gelijk hoor voor wat betreft de handel. Maar ik ben het ook eens met DatBenIkNou. Ook bij particulieren kun je aardig voor schut gaan. Het voordeel van kopen bij een handelaar dat het toch enige garantie biedt dat als er iets is, je terug kan. De een is daar makkelijker mee dan de ander. Voor een periode van een half jaar geldt een "omgekeerde bewijslast". Bij een particulier is dat niet het geval. En als er dan na 3 of 4 maanden een HKO boven komt drijven dan wordt het nog heel moeilijk om dat te dateren tot voor aankoop.
Voor beide (handelaar of particulier) geldt: handel op de goede manier, te weten een keuring (liefst ook rontgen) bij een door jou zelf uitgekozen veearts en een koopcontract waarin staat waar het paard aan moet voldoen. Koop je een paard voor de sport, zet dat dan in je koopcontract. Want als het paard niet te laden is of niet in een concours te rijden is dan is er ook sprake van non-conformiteit. Je hebt niet gekregen wat je was beloofd.

Voorbeeld: Zomereczeem staat te boek als verkoopvernietigend. Toch zal een rechter dat niet zomaar toewijzen, omdat ZE het paard niet ongeschikt maakt om op te rijden. Het is alleen een heel vervelende ziekte.
Maar bij sommige paardenrassen waarbij uiterlijk en het lopen van shows een rol speelt is ZE wel degelijk verkoopvernietigend. Dus als je wil dat het paard vrij is van ZE dan zet je dat in het koopcontract, evenals stalondeugden etc.
Moet het paard "bom"proof / verkeersmak zijn? Zet het op schrift in je koopcontract. Dan kun je erop terugkomen als het dat niet is.

Een handelaar behoort te weten wat voor waar hij verkoopt; dat is waar de wet van uitgaat. De mededelingsplicht van de verkoper gaat dus boven de onderzoeksplicht van de koper.

Handelaren zijn hier heel goed mee op de hoogte.