Een pachter, een geaccepteerd bod, en een weide van 1Ha.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Een pachter, een geaccepteerd bod, en een weide van 1Ha.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 09:05

Beste mensen! Ik ben vrij zeker dat jullie mij toch ietwat gaan kunnen helpen.Of toch een hart onder de riem steken, hoop ik.

Al jaren kijken wij naar de grote weide die grenst aan onze tuin en dromen we. Wat als... Wat zouden we doen? Een paardje, een ponytje, fruitbomen,... Tot ik in April op het gekke idee kwam eens aan de eigenaar te gaan vragen of ze die weide niet zouden willen verhuren. We kennen de eigenaar al jaren en hij bezit een beetje de helft van de gemeente and beyond, dus het was een beetje schoorvoetend. Want nog steeds... wat als?

Er stond nog een pachter op, dus ik vroeg nog eens een lastige vraag... zou hij willen verkopen?

Drie weken later werd de wat als een wanneer. Ons bod was geaccepteerd, hij zou alleen specifiek verkopen aan ons, en wij waren door het dolle heen. Er stonden al maanden geen paarden meer op, maar in de weken erop liet hij aan de (welgekende in deze regio) pachter weten dat hij ervan af moest. Nu moet je hier geen medelijden mee hebben - de pachter is een dierenarts en handelaar wie ik heel vaak moest bellen omdat zijn magere merries weer eens een dood veulen hadden gedropt in de weide. De lijken konden er dagen liggen. Natuurlijk, ondanks de afspraak die de pachter had met de eigenaar, weigerde hij die na te komen. De eigenaar had gezegd dat als hij de weide nodig had, hij het mocht aftrappen. Nee dus. De pachter begon er prompt paarden op te zetten. Gezonde paarden. Paarden die werden gebracht en opgehaald door jonge meisjes. Hij onderverhuurt heel duidelijk de weide.

Nu is de pachter een gekende man, en hij is volledig blut. Hij heeft al jaren zijn huur niet betaald. Hij betaalt via gratis ontwormingen en heel sporadische DA bezoekjes.

Nu zijn we ondertussen september, en wij zitten nog steeds te wachten op vooruitgang... de eigenaar wilt het legaal doen, aangezien de pachter een man is die snel voor dierenartsbezoeken kan komen en hij geen ruzie wilt. Maar tot op welk punt? Wij zouden graag "onze" weide klaar hebben tegen de winter, zodat de paarden bij ons kunnen staan... maar die hoop is langzaam aan het vervliegen. Wat zouden jullie doen?

KimD

Re: Een pachter, een geaccepteerd bod, en een weide van 1Ha.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:07

Ach jeetje wat vervelend... Heb je al eens rechtsbijstand ingeschakeld?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:16

Leuk dat jullie het gekocht hebben. :)
Wat zegt die pachter er zelf van? Wanneer hij 'm denkt te 'nokken'? Hij snapt toch ook wel dat jullie het niet kopen om vervolgens niet te kunnen gebruiken. Maw: wat heb je met die dierenarts besproken?

Als er gedoe komt, is het wel goed om te weten wat de rechten van een pachter zijn. Dat weet ik zo ook niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:18

ED → TAO

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:20

De verkoper is nog steeds eigenaar neem ik aan? Dan zal hij rechtsbijstand moeten inschakelen en een procedure moeten starten. Eea hangt af van het pachtcontract, en van wat er wettelijk geregeld is qua pachtbescherming. Zelf kun jij als potentiele koper niets doen, want je hebt geen rechten.

Heb je wél gekocht met voorwaarde 'pachtvrij' dan zal alsnog de oude eigenaar er voor moeten zorgen dat het pachtvrij wordt opgeleverd, en kan jij alleen juridische druk uitoefenen op de verkoper/oude eigenaar.

Heb jij gekocht en de pacht overgenomen, dan zul je zelf een procedure moeten opstarten.

Edit: de (oude) eigenaar heeft geluk, als het inderdaad niet meer dan 1Ha is, en de pachter heeft niet nog andere stukken grond van dezelfde eigenaar gepacht, dan is er geen pachtbescherming: http://www.nobusadvocaten.nl/nieuws/68- ... f-kleiner/

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 09:32

Ibbel, thanks voor de info! Het is dat he, als potentiële koper zitten wij enkel met de handen in het haar. Hij heeft wel een aangetekende opzegging gehad en moest het in mei aftrappen binnen drie maanden. Dit is dus niet gebeurd.

Hij heeft inderdaad geen andere stukken gepacht van dezelfde eigenaar, en de grond is officieel 0,98 Ha. Wat ik me afvraag... is dit ook geldig in België? Want het hier te doen, spijtig genoeg.

Wat ik wel gezien heb is dat er sommige stukken omheining doorhangen, geen schuilhok (verplicht hier, trouwens) want dat is ineengestort zes jaar terug en de brokken liggen er nog. De hekken zijn helemaal verbogen en erg onveilig.

EDIT: Even ter info - wij zijn enkel potentiële kopers. Wij hebben afgesproken dat de grond pachtvrij moet zijn en dat wij niet enkel blij gaan zijn met het minieme stukje dat grens aan onze woning (de regeling is hier dat je daar wel ogenblikkelijk recht op hebt). Dat is amper tien meter doormeter, en dan moet je betalen voor extra omheining. De dierenarts is met onze voeten aan het rammelen en probeert zich te verstoppen voor ons. Hij ontwijkt elk contact met de vorige eigenaar, en als het onderwerp wordt aangehaald begint hij te zeuren over het feit dat ze al zo lang vrienden zijn en dat hij hem dat niet kan aandoen, etc. (Man heeft ondertussen tientallen eigen paarden over de hele regio staan zonder huur te betalen)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 11:07

Update - hij is een particulier, ondanks dat hij dierenarts is, dus de opzeggingstermijn is een maand. Wat als de pachter dan niet wilt vertrekken? Weet iemand hier antwoord op?

Mevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:29

Als er conform overeenkomst is opgezegd, dan gebruikt hij na beëindigingsdatum de wei onbevoegd. Dan wordt het een juridisch verhaal indien hij toch gebruik blijft maken van de wei.
In dat geval is een procedure bij de rechtbank nodig (kort geding) waarin je in ieder geval ontruiming vordert (desnoods met 'sterke arm' (politie)). Anders zelf (laten) ontruimen en kosten op hem verhalen.
Kortom: de eigenaar zal een advocaat nodig hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:32

Jullie hebben interesse maar nog niets gekocht en de eigenaar zit met de pachter, die hij ook graag te vriend wilt houden i.v.m. dat de pachter dierenarts is die snel kan komen als die de dierenarts nodig heeft.

Dus je kan beter niet nu al gaan denken van dat je het klaar wilt gaan hebben tegen de winter.

Eerst maar eens afwachten tot de eigenaar de pachter weg heeft gekregen. Je kan dus niet gaan eisen, want je bent nog geen eigenaar ervan, want je hebt het niet gekocht.

Je kan de eigenaar wel helpen om van die vervelende pachter af te komen maar je kunt je er beter niet in gaan mengen tussen de eigenaar en de pachter.

Dat is iets tussen hun, ze moeten hun zaken met elkaar gaan regelen.