Echter, zijn we afgelopen week terug gekomen van Zweden en stond er naast onze auto een B-rijbewijs vrachtwagentje met daarop twee paarden. Dit was de boot van Trelleborg (Zweden) - Travemünde (Duitsland), dus een rit van zo'n 7/8 uur. Nu mag je wanneer de boot vaart, ook niet op het autodek komen. Misschien dat als je paarden mee hebt, er wel wat te regelen valt dat je er wel heen mag, maar dat weet ik dus niet. Als ik paarden mee zou nemen op de boot, zou ik ze dus in ieder geval een paar keer onderweg willen controleren en zorgen dat ze continue hooi en water hebben. Ga ze sowieso geen 7/8 uur zonder toezicht alleen achter willen en kunnen laten.
Ik was dus eigenlijk benieuwd of er mensen ervaring hebben met paarden op de boot en dan dus vooral voor langere tijd (dus geen veerboot of pond of iets dergelijks). Hoe heb je dat ervaren en de paarden? Hoe reageerde ze op het geluid? De paarden die nu naast ons op de boot stonden hadden wel allebei doppen in de oren, dat zou ik denk ik toch ook wel overwegen, omdat de boot toch best wat herrie maakt (en ik twee jonge dieren heb). En mocht je bij de paarden komen tijdens de vaart?
Oh en kan een paard trouwens zeeziek worden?
Toen ik mijn vorige paard en de shetlander van mijn ouders naar Zweden bracht, vond ik de boot met de paarden best spannend. Niet wetend hoe ze reageren op oa het geluid, etc. Echter kon ik hier gewoon erbij blijven en keken de paarden niet eens op of om. Ze stonden er heel relax bij, dus dat was een meevaller. Ik weet alleen niet of er veel verschil zit in een veerboot en een grote boot. Ook de paarden die nu op de boot naast ons stonden, stonden heel relax bij zowel bij vertrek als bij aankomst. Nu had ik t idee dat een van de twee wat gesedeert was (stond er heel suf bij en stond best te zweten, vond t vrij typisch voor paarden die geserdeerd zijn zeg maar), maar dat weet ik niet zeker natuurlijk. Zou je dat wel of niet doen? En waarom wel of waarom juist niet?
Zou graag alle ervaringen en tips, etc. willen horen, omdat het toch zo'n 400 km rijden scheelt in de afstand. Overigens ben ik best bereid die kilometers te rijden als dat voor de paarden prettiger is, maar kan me ook wel voorstellen dat de boot een stuk minder vermoeiend is voor de dieren dan op de weg. Toch wat meer rust in de benen en een stuk stabieler, zonder bochten, gas geven of remmen. Dus wil t wel overwegen, maar wil graag meer ervaringen horen. Of argumenten om het niet of juist wel te doen, ook als je geen ervaring ermee hebt maar gewoon jouw idee waarom wel of niet te doen.
Mijn twee jonkies (een 2,5-jarige en een veulen van dit jaar, dan 6 maanden) zijn verder wel vrij groene dieren, dus ik vind het wel ook heel belangrijk dat het een goede ervaring voor ze wordt. Maar ze gewoon te sederen durf ik toch niet zomaar aan als ze op de trailer staan... vooral ook omdat ik niet weet hoe ze overal op reageren. Dus dat doe ik liever dan ook niet. En als ik t zou overwegen, dan ook alleen maar op de boot omdat ze dan geen onverwachte bewegingen moeten opvangen zoals op de weg dat wel kan/moet.
Ben heel benieuwd naar ervaringen, tips, argumenten (voors en tegens), meningen, etc.
) hadden ze weinig last van de overtocht.