Miscommunicatie over hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Miscommunicatie over hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 21:02

Beste Bokkers,

Ik heb even hulp nodig. Een tijdje terug vertelde de staleigenaar dat hij voor komende winter voor iedere klant hooi ging kopen. Een paar maanden later vroeg hij hoeveel ik er voor deze winter nodig zou hebben. Dus ik schat er 60 in, waarna er na een paar maanden de hooimensen komen. In die paar maanden ben ik mij eigenlijk wat gaan ergeren aan hoe het op deze stal gaat en aan de staleigenaar. Na mijn besluit om toch maar rustig aan eens rond te gaan kijken naar een nieuwe stal, komen de hooibalen. Het plan van de staleigenaar was iedereen vragen hoeveel ze nodig hadden deze winter, dit te kopen en ons telkens, als we wat nodig hadden, wat baaltjes te laten kopen. Nou ja prima, maar goed, ik wilde dus gaan verhuizen. Op de dag van hooi-aankomst overleg ik nog even met mijn stalgenoten; wat moet ik dan doen als ik toch al snel ga verhuizen? Ze antwoorden dat het hooi el opkomt en dat allemaal wel goedkomt, en het anders wel tot volgend jaar kan liggen. Daarbij ziet het hooi er erg slecht uit dus ik was sowieso al niet van plan om mijn pony dat te gaan voeren. Maar goed, de week daarna komt er bij mijn instructrice ondertussen een stal vrij, ik wilde haar sowieso al vragen dus dat komt goed uit.

Na wat moeizaam overleg met huidige staleigenaar is het goed als we verhuizen. Wel is er -naar mijn idee ineens- een opzegtermijn, terwijl we (mijn ouders en ik) dachten dat het stalgeld zwart ging(eigenaar wilde het graag contant, want dat zou makkelijker zijn). Toen moesten we ineens 'mijn' balen terugbetalen(à 225 euro, ka-ching! zeker als je het niet wilt gebruiken door de kwaliteit). en toen werd het hek van de wei met kettingsloten dichtgemaakt zodat ik niet ineens m'n pony op kon pikken en hem zonder iets te betalen weg ging.

Nou hebben we dus overlegd en hij was dus gewoon bang dat hij met die balen hooi bleef zitten en ik niet zou betalen(wat ik eerst helemaal niet in mijn hoofd zou halen, maar nu denk ik er wel twee keer over na). Zit ik nou fout of is het logisch dat ik pissed ben? Ik wil het hooi eigenlijk niet overkopen en meenemen, omdat de voordroog op de nieuwe stal veel beter is voor mijn pony. En 225 euro weggooien is ook behoorlijk zonde. Ik heb de balen al op Marktplaats gezet, maar ik wilde toch even van me afschrijven.

(Enneh, als ik even moet dimmen hoor ik het ook graag hoor ;) )

pien_2010

Re: Miscommunicatie over hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:31

VSW → TAO

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 06:44

Heb je een contract ondertekend ? Zo niet , is er niets bindend. Wat het wel moeilijk maakt is dat ze uw pony 'achter slot en grendel' steken.
Logisch dat je pissed bent ja :j

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 06:47

De eigenaar heeft hooi gekocht voor jou, naar aanleiding van wat jij hem verteld hebt wat je nodig hebt. Ik kan me wel voorstellen dat hij het niet leuk vindt als hij daar mee zou blijven zitten.
Kun je het niet uit praten en tot een deal komen? Dat je een deel betaalt?

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 06:54

Wat een wonderlijke vorm van klantenbinding. Als jij weggaat komt er toch een stal vrij? Kan de nieuwe klant mooi het hooi overnemen!

PirateCherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 06:56

Ik vind het wel een beetje raar. Voor zover ik begrijp heb je geen balen bij hem besteld. Hij heeft alleen gevraagd hoeveel je ong nodig denkt te hebben. Het was dan de bedoeling dat je ze over een periode van een paar maanden steeds wat van hem afneemt. Hij had die balen alsnog aan iemand anders kunnen verkopen. Er zal waarschijlijk wel iemand komen die op jouw plekje komt te staan. die heeft ook hooi nodig!

Nouja, ik denk dat het de juiste keuze is dat je daar weg bent gegaan :j

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:08

Dit is echt weer typisch de paardenwereld. Zeuren om niks en als t effe kan 2 keer geld vangen voor t zelfde. Ik zou gewoon een slijptol of beton schaar meenemen, slot doorzagen en wegwezen daar. Iemand die een slot "om" jou paarden doet terwel je wel de stal hebt betaald? Wat onzin zeg.

Als jij geen contract hebt getekend, ben jij tot niks verplicht. Zelfde geld voor de balen hooi, en inderdaad als er toch een stal vrij komt, dan de volgende de baaltjes kopen toch?

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:11

TS , jeetje wat een lastige en moeilijke situatie zitten jullie zeg. En vooral nu dat de staleigenaar nu opeens je pony achter slot en grendel heeft gedaan. En dat het hooi nog niet eens goed is heb je er toch ongeveer ( zelf uitgerekend) 3.75 euro per baaltje voor betaald en zie nu maar eens de pakken hooi te verkopen.

Ik snap heel goed dat je nu pissed bent , maar snap ook heel goed van de staleigenaar dat hij bang is dat hij het hooi niet kwijt kan.

Is het misschien een optie dat jij met de staleigenaar kan afspreken dat het hooi blijft liggen en dat de nieuwe pension klant het hooi over koopt ?

Maar aan de andere kant jullie hebben geen hooi contract getekend, dus moet hij ook niet moeilijk gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:24

Amigo_stan schreef:
Dit is echt weer typisch de paardenwereld. Zeuren om niks en als t effe kan 2 keer geld vangen voor t zelfde. Ik zou gewoon een slijptol of beton schaar meenemen, slot doorzagen en wegwezen daar. Iemand die een slot "om" jou paarden doet terwel je wel de stal hebt betaald? Wat onzin zeg.

Als jij geen contract hebt getekend, ben jij tot niks verplicht. Zelfde geld voor de balen hooi, en inderdaad als er toch een stal vrij komt, dan de volgende de baaltjes kopen toch?

Precies dit dus, betonschaar mee en wegwezen. Is die nou helemaal gek geworden om je paard achter slot en grendel te zetten terwijl jij gewoon stalgeld hebt betaald? Je moet het hooi ook helemaal niet gaan proberen te verkopen voor hem, daar geef je alleen maar mee aan dat je vind dat hij gelijk heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 08:59

Oke, fijn om te horen dat ik niet helemaal gek ben geworden. Het mijn pony achter een slot zetten deed hij omdat hij gewoon bang was dat we zonder betalen weggingen. Dat soort acties heeft hij in het verleden wel vaker gedaan. Hij heeft heel veel problemen gehad met huurders en bijna iedereen ging weer na een paar maanden weg(ik nu dus ook).
Er staan sowieso al 4 stallen vrij, er zijn 8 stallen maar nu maar 4 paarden. Door al het gedoe heeft hij er eigenlijk niet zo'n zin meer in. De huidige huurders mogen blijven staan, maar ik denk niet dat er zo snel een nieuwe huurder bij komt. Daar kan hij het hooi dus ook niet bij kwijt.
Het slot wordt er gelukkig vandaag afgehaald, hij was op vakantie en toen hij terugkwam heeft hij(waarschijnlijk) in paniek snel die sloten erom gehangen.

(Staleigenaar woont tegenover de stal, wat het een beetje onhandig maakt. Hij is een beetje het type persoon wat op je afkomt en bijna intimiderend vervelend tegen je doet, en dan foutjes die ik maak op een hele nare manier brengt en er lang over doorgaat. Ik ben erg onzeker en als ik dan net op buitenrit ga en dan komt hij op me aflopen, raak ik al in paniek of ik iets fout heb gedaan en na een 'standje' zet ik mijn pony al helemaal liever gewoon terug in de wei en ga ik zwaar gestresst naar huis.)

jansje73, het hooi is nog niet van mij. Maar ik denk niet dat hij me laat weggaan zonder het hooi te betalen. We hebben ruim twee weken voor eind augustus gebeld om te zeggen dat we weggaan, maar we moeten tot eind september blijven. Ook het stalgeld van september moeten we dus 'verplicht' betalen. De stal waar ik naar toe ga is gelukkig erg soepel en ik kan ook tussendoor komen, maar omdat dit 5,20 per dag dat ik 'te vroeg' ben is (omdat het voer daar inclusief is) kost het teveel om dan dubbel te betalen oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 09:05

En ik wil het liever niet met enorme ruzie afronden, zo ben ik niet. Maar het is wel vervelend dat hij de grenzen zo opzoekt :n . Ik durf nu haast niet meer naar stal, en mijn pony moet daar nog anderhalve maand staan...

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 09:25

Jeetje!
Hij maakt het wel erg bont hoor. Het is niet de bedoeling dat jij nu nog amper naar stal durft.

Als ik jou was, zou ik m'n pony pakken en gaan. In de dagen daarvoor al onopvallend je spullen verhuizen.
Je hebt niets getekend, dus je bent absoluut niet verplicht te blijven tot eind september.

Wees vooral niet bang dat je strafbaar bezig bent, want HIJ is strafbaar bezig door iedereen contant te laten betalen.
Hij zal dus echt niet naar de politie gaan.

Het hooi laat je gewoon op marktplaats staan. Mocht er en koper komen, kan je die doorverwijzen naar hem.
Wat je overigens ook helemaal niet verplicht bent te doen.
Het zou je sieren wanneer je het wel doet :j

Of dat je onder de marktwaarde de balen verkoopt en dan het resterende bedrag bij betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 09:34

Ik ga iig mijn ouders het topic laten lezen. Die hebben natuurlijk ook wat te zeggen. Iedereen alvast bedankt!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 09:36

Je hebt niks op papier staan dus beetje bij beetje je spullen inladen dat er niks meer ligt.
Pony zadelen en wegwezen.

Ik krijg altijd de kriebels van dit soort mensen.

Soms kun je dingen gewoon niet anders oplossen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 09:40

Dat je geen ondertekend contract hebt en contant betaald wil niet zeggen dat het zwart gaat en wil ook niet zeggen dat je zomaar weg kan. Je hebt maandelijks geld betaald voor de stalhuur, en dus kan aannemelijk gemaakt worden dat er een (huur)overeenkomst bestaat tussen jou en de staleigenaar. Want ook mondelinge afspraken zijn bindend! Een maand opzegtermijn is mijn inziens niet onredelijk.
Je hebt half augustus gebeld, dus opzegtermijn gaat dan in per 1 september en dan kan je idd eind september weg. Tja, ik vind het niet raar.

Dat de pony ineens achter een ketting en hangslot staat is dan wel weer het anderste uiterste.

Het hooi-verhaal vind ik wel een hele bijzondere constructie en ben ik nog nooit op die manier tegen gekomen. Ik loop toch al ruim 30 jaar mee in de paardenwereld en heb altijd mijn paarden in pension gehad. Ook mijn vrienden hebben hun paarden in pension. En ik en mijn omgeving hebben nog nooit anders gehad dan dat hooi en (afgesproken hoeveelheid) strooisel is inbegrepen in het pensiongeld. Gewoon maar op Marktplaats laten staan lijkt mij de beste oplossing inderdaad.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 09:46

Zou je het ook nog eerlijk vinden als de situatie andersom was?

Dat je de volgende dag buiten moet zijn, want ja het is in het zwart dus er is geen opzeg termijn?

In mijn ogen heb je wel het hooi besteld. Betalen jullie voor een all in tal of een lege stal en is er een mogelijkheid om via de stalbaas hooi aan te kopen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 09:53

Een mondelinge afspraak is ook bindend.
De staleigenaar heeft aan je gevraagd hoeveel hooi hij voor je in moet kopen, jij hebt gezegd zoveel en hij heeft zich aan de afspraak gehouden om dat voor jou in te kopen. Heb je er van te voren bijgezegd dat het afhankelijk is van de kwaliteit of je het af gaat nemen? Zo nee dan ben je het haast wel verplicht af te nemen vind ik.
Wat betreft een opzegtermijn; je betaald per maand dus dat maakt het eigenlijk ook automatisch een maand opzegtermijn.
Persoonlijk zou ik de eer aan mezelf houden en het netjes afhandelen, je weet maar nooit waar je elkaar weer voor nodig hebt en het paardenwereldje is klein, praten doen mensen graag en als je iets netjes afhandeld valt er niets te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 09:54

Roodvos schreef:
Dat je geen ondertekend contract hebt en contant betaald wil niet zeggen dat het zwart gaat en wil ook niet zeggen dat je zomaar weg kan. Je hebt maandelijks geld betaald voor de stalhuur, en dus kan aannemelijk gemaakt worden dat er een (huur)overeenkomst bestaat tussen jou en de staleigenaar. Want ook mondelinge afspraken zijn bindend! Een maand opzegtermijn is mijn inziens niet onredelijk.
Je hebt half augustus gebeld, dus opzegtermijn gaat dan in per 1 september en dan kan je idd eind september weg. Tja, ik vind het niet raar.

Dat de pony ineens achter een ketting en hangslot staat is dan wel weer het anderste uiterste.

Het hooi-verhaal vind ik wel een hele bijzondere constructie en ben ik nog nooit op die manier tegen gekomen. Ik loop toch al ruim 30 jaar mee in de paardenwereld en heb altijd mijn paarden in pension gehad. Ook mijn vrienden hebben hun paarden in pension. En ik en mijn omgeving hebben nog nooit anders gehad dan dat hooi en (afgesproken hoeveelheid) strooisel is inbegrepen in het pensiongeld. Gewoon maar op Marktplaats laten staan lijkt mij de beste oplossing inderdaad.

Dat dacht ik inderdaad ook, hij wilt wel graag facturen sturen nu hij hoorde dat wij dachten dat het zwart ging. Het hooi is inderdaad zo vreemd gegaan dat ik niet echt weet hoe het nou zit, en dat ik er aangebonden zit was even slikken omdat ik het niet mee wil nemen of voeren door de kwaliteit. De opzegtermijn vond ik ook niet zo vreemd(mondeling is idd bindend) alleen na de ophoping van andere 'acties' vond ik het een beetje te gek worden. Ik blijf nu ook gewoon tot eind september staan, geen probleem(nou ja, ik zal me niet echt op mijn gemak voelen, maar goed, dat is gewoonde afspraak dus dat moet maar even) maar dan komt de topictitel weer naar boven :)
Ik weet dus niet echt of ik eigenaar/verantwoordelijk ben van/voor het hooi, aan de ene kant snap ik wel dat hij zegt dat ik het besteld heb, maar aan de andere kant heb ik niet gevraagd 'wil je voor mij 60 balen hooi kopen?'. Hij heeft aan iedereen gevraagd wat ze nodig dachten te hebben voor de winter, dit opgeteld, laten bestellen, hooizolder volgebouwd en wij mochten ze per baal overnemen. Maar dan dus van 'onze' gereserveerde hoeveelheid. Het gaat mij dus meer om: hoe ga ik dit doen? Ik kan ze op Marktplaats vast wel kwijt, maar dat duurt misschien lang. En ik mag van mijn ouders het hooi niet 'weggooien'(als in kopen en dan daar laten staan oid, of echt weggooien). Wat hen betreft voer ik het in de voerbeurten van de nieuwe stal door, maar dat wil ik eigenlijk niet doen omdat het dus niet voedzaamrijk is. Mijn pony(draver) is daar erg gevoelig voor. Op de huidige stal kreeg hij een beperkte hoeveelheid hooi en met ongeveer 8-10 uur tussen de voerbeurten(sowieso vrij slecht) en hij werd er zichtbaar magerder van. Toen hij een paar weken op de volle wei ging, na een tijdje op een kale wei te hebben gestaan, werd hij pas dikker. Ook waarom ik kies om te verhuizen. Maar goed, sorry voor de lange verhalen de hele tijd :o

Dusseh, iemand in de buurt van [plaats] interesse in 60 baaltjes hooi? :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 09:55

chanel1985 schreef:
Zou je het ook nog eerlijk vinden als de situatie andersom was?

Dat je de volgende dag buiten moet zijn, want ja het is in het zwart dus er is geen opzeg termijn?

In mijn ogen heb je wel het hooi besteld. Betalen jullie voor een all in tal of een lege stal en is er een mogelijkheid om via de stalbaas hooi aan te kopen?

Hmm, goeie vraag. Ik zou het niet eerlijk vinden, maar er niet zoveel problemen mee hebben gezien mijn gevoel.

Ik betaal voor een kale stal. Voorheen zelf baaltjes hooi gehaald, deze winter zouden we het bij hem kunnen kopen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 09:59

Amigo_stan schreef:

Dat eerste vind ik ook maar dan juist precies om jouw reactie en vergelijkende. Bah. Gewoon schijt hebben aan de verhuurder en gemaakte afspraken niet nakomen want het is toch wettelijk niet verplicht. Boktvolk, lekker egoistisch altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 10:01

meggiemeg schreef:
Een mondelinge afspraak is ook bindend.
De staleigenaar heeft aan je gevraagd hoeveel hooi hij voor je in moet kopen, jij hebt gezegd zoveel en hij heeft zich aan de afspraak gehouden om dat voor jou in te kopen. Heb je er van te voren bijgezegd dat het afhankelijk is van de kwaliteit of je het af gaat nemen? Zo nee dan ben je het haast wel verplicht af te nemen vind ik.
Wat betreft een opzegtermijn; je betaald per maand dus dat maakt het eigenlijk ook automatisch een maand opzegtermijn.
Persoonlijk zou ik de eer aan mezelf houden en het netjes afhandelen, je weet maar nooit waar je elkaar weer voor nodig hebt en het paardenwereldje is klein, praten doen mensen graag en als je iets netjes afhandeld valt er niets te zeggen.

Daar heb je zeker gelijk in. Doordat ik wist dat hij voor iedereen ging kopen en het even tussendoor een vraag was(hij kwam even naar me toe en vroeg hoeveel ik er deze winter nodig had, dus ik antwoord zonder over kwaliteit na te denken oid). Hij vindt het zelf heel goed hooi dus toen ik naar hem toe kwam dat ik het hooi wel erg oud vond (toen het er al lag) zei hij 'nee hoor, dit is heel goed hooi'. Vandaar kan ik daar niet zoveel over zeggen, behalve dat het voor mijn pony niet goed werkt.
Je laatste zinnen(alinea)ben ik het dus ook mee eens. Daarom blijf ik gewoon tot eind september. Het enige wat ik dus wil weten is hoe ik het hooi kwijtraak of wat jullie zouden doen in deze situatie. Toen hij vroeg hoeveel ik er wilde hebben, durfde ik niet te zeggen tegen hem dat ik evt zou verhuizen en dus misschien het hooi niet nodig had. Stom. Ik had er wat meer over na moeten denken. Maar goed, het valt nu niet terug te draaien.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:02

Jij kan op 1 dag een andere stal vinden voor je paard en ook nog effectief verhuizen? Dat zou je niet erg vinden?

Dus je hebt hooi besteld bij je stalbaas, voor de volgende winter, dan vind ik dat je dat ook moet betalen of er zelf voor moet zorgen dat hij het kwijt geraakt.
Je had immers een afspraak dat je hooi bij hem ging kopen, je hebt zelfs al het aantal gezegd.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:02

Hij zal voor de nieuwe huurder toch ook hooi nodig hebben neem ik zomaar aan?
Wat een vervelende situatie, ik zou denk ik ook zsm mijn biezen pakken..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 10:03

Dat is niet zeker, aangezien het om een kale stal gaat, nieuwe huurder kan ook ergens anders hooi inkopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 10:03

Geryon schreef:
Amigo_stan schreef:

Dat eerste vind ik ook maar dan juist precies om jouw reactie en vergelijkende. Bah. Gewoon schijt hebben aan de verhuurder en gemaakte afspraken niet nakomen want het is toch wettelijk niet verplicht. Boktvolk, lekker egoistisch altijd.

Om die reden blijf ik dus ook staan. Excuses als mijn eerdere reacties wat verhit overkomen, ik was erg gefrustreerd en als er dan mensen reageren 'aan mijn kant' dan ga ik snel over naar verhitting richting staleigenaar, haha. Ik wil daarom graag weten wat te doen qua hooi.