Ervaringen met 3-jarige uit opfok vervoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Binks

Ervaringen met 3-jarige uit opfok vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 22:22

Hi!

Ik ga binnenkort mijn 3-jarige uit de opfok ophalen. Hij is als veulen wel meerdere malen op de trailer geweest (voor keuringen enz.) maar is na zijn verhuizing naar de opfok niet meer getransporteerd. Nu is hij bijna 3 en wil ik hem graag ophalen.

Ik ben zelf in het bezit van een 2-paards vrachtwagen, maar nu heb ik horen zeggen dat het onverstandig is om een groen paard daar voor het eerst in te vervoeren. Dit omdat de kans dat ze over de voorstang gaan groter is.

Zijn er personen die hier ervaring mee hebben?

Bedankt alvast.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:52

Inladen zonder teveel gemiep, trailer training doe je maar later, net uit de opfok is daar niet de geschikte tijd en plek voor. De plek waar hij in de opfok staat is vast in staat om je te helpen met kordaat op te treden. Hierna de stang erachter, paard dubbel vast, klep dicht en rijden.

Maak het niet groter dan dat het is. Vrachtwagen of trailer is allemaal prima, als het maar paardenvervoer is.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 00:17

Ik verplaats dit topic van ED naar TAO.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Ervaringen met 3-jarige uit opfok vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 00:26

Idd inladen en rijden. Eventueel een makkelijk reizend paard meenemen

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 00:41

Ik zou een ervaren en makkelijk te laden paard voor laten gaan, erop lopen alsof het de normaalste zaak van de wereld is en ze samen laten reizen. Dan heeft hij een voorbeeld en wat steun.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 06:21

Gewoon doen wat je normaal ook zou doen met een ervaren paard. Heb ik ook gedaan met mijn pony. Niet miepen inladen met voer dat hadden we wel bij ons vast zetten gelijk gaan rijden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:49

De mijne is tijdens zijn opfok tijd wel eens een kort stukje op de trailer geweest. Toen we hem gingen halen liep hij er zomaar op, 2paards trailer, en hij stond aan de linkerkant. Ik had mijn camera meegenomen en kon hem begluren tijdens de lange terugreis (uit de Eifel). Kwam thuis ook heel rustig van de trailer af, niks aan de hand.
Vooral zelf heel rustig blijven.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:54

Gewoon inladen en daarna gelijk rijden en aan 2 kanten vastzetten. Ik zou geen ander paard meenemen en eerst laden vooral omdat de draai vaak op de tweede plek veel lastiger is. Gewoon doen of het de normaalste zaak van de wereld is.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:57

ik heb mijn 3 jarige gewoon in een 1.5 paards trailer vervoerd, gewoon ingeladen vastgezet en gaan rijden.
Niks aan het handje, maar moet zeggen dat dat wel een hele brave is hoor

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:59

Scum schreef:
De mijne is tijdens zijn opfok tijd wel eens een kort stukje op de trailer geweest. Toen we hem gingen halen liep hij er zomaar op, 2paards trailer, en hij stond aan de linkerkant. Ik had mijn camera meegenomen en kon hem begluren tijdens de lange terugreis (uit de Eifel). Kwam thuis ook heel rustig van de trailer af, niks aan de hand.
Vooral zelf heel rustig blijven.

Zelfde ervaring. Niet te veel miepen en gewoon rijden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:06

Gewoon opladen en wegrijden.

Ja tuurlijk is het spannend en zullen ze er misschien bezweet af komen. Gewoon rustig laden en rustig rijden zodat de eerste ervaring goed is.

Verder aan 2 kanten vastzetten op een zodanige lengte dat ze niet over de stan kunnen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:21

Zeker geen vreemd ander paard erbij zetten, wil je gedonder dan kun je dat zo krijgen. INladen , vastzetten en direct rijden. Eventueel halverwege nog een keer stoppen maar als je kunt gewoon direct naar je eigen huis rijden.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:24

Mijn ervaring is dat het wel goed werkt maar ik moet erbij zeggen dat het andere paard zijn oudere weidemaatje was.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:27

Ik wil je niet ongerust maken, maar ons werd ook gezegd, gewoon inladen, vast zetten en blijven rijden.

Mijn paard was ruim 2 jaar toen we hem ophaalden.
Het laden was zo gedaan, maar onderweg is het toch mis gegaan, waarschijnlijk is hij heel angstig geworden van het verkeer om hem heen en het opgesloten staan.
Hij heeft zijn halster uit weten te krijgen (dus tip: doe het halster strak genoeg!) en is uiteindelijk over het tussenschot heen gegaan en onder de voorstang door.
Toen we aan kwamen lag opgevouwen voor in de punt en deed hij niks meer...
We hebben hem er met longeerlijnen uit moeten trekken...

Hij had daarna veel angst voor de trailer en we zijn lang bezig geweest met opnieuw vertrouwd maken een doortrainen, ondertussen is hij 6 jaar en heeft hij deze zomer zijn eerst lange trailerreis met succes gemaakt gelukkig!

Djur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:35

Ook ik heb dezelfde adviezen gekregen. Mijn paard was 1,5 toen ik hem naar een andere opfok wilde brengen. En idd, niet miepen met laden, vastgezet met twee lijnen en auto gestart. Meer dan 1 meter heb ik niet kunnen rijden. Hij wilde omdraaien en heeft toen de weg van de minste weerstand gevonden door het dak van de trailer. Ik was heel blij dat ik toch geen blok stro voorin de trailer had gezet en dat ik de voorstang eruit had gehaald. Fysiek heeft hij er weinig aan over gehouden.

Mijn advies: kijk wat voor soort paard je hebt: is hij introvert of extravert, is het een binnenvetter of is hij gewoon relaxed, bevriest hij bij angst of gaat hij rennen, en beslis dan wat wijsheid is. Met twee touwen vastzetten is echt geen garantie dat hij blijft staan, ook niet als je halster heel strak zit. Als je paard gaat vechten tegen het staan in een kleine ruimte, maakt het niet uit hoe hij er staat. Geef hem een sedatie en ga thuis idd verder aan het werk met trailerladen. Uiteindelijk heb ik mijn paard met 3 jaar laten vervoeren in een (grote) vrachtwagen, met sedatie. Dat was geen enkel probleem. We zijn nu 3 jaar verder en hij laadt inmiddels heel relaxed op de trailer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:48

Als een paard vastgezet door het dak kan gaan dan zit hij niet kort genoeg aangebonden(geen kritiek want je schrikt je het apezuur).

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:51

Mijn 3-jarige merrie is ook recht van de opfok naar mij gekomen. Gewoon op de vrachtwagen geladen, beestje heeft heel de rit (2u30) geen been verzet :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:01

Inladen en wegwezen. Door de beweging zijn ze bezig hun evenwicht te bewaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:32

2 halsters over elkaar en minimaal 2 touwen. Trekken ze het ene kapot heb je de andere nog.

Met mijn jaarling heb ik ook het nodige te stellen gehad. Stond er zo op maar kreeg ondanks dat ze met de neus op de stang gebonden was toch 1 been er overheen. Los gemaakt en gelukkig zelf terug gesprongen, onder het tussenschot door gedoken en achterstevoren in het andere vak gaan staan. Gebruik dus oude touwen waar de rek al uit is!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:34

Gewoon doen als anders, opladen en wegrijden!
Nooit problemen gehad met mijn jaarling tot nu 5 jaar en mijn nieuwe veulen van 5,5maand (die werd plots afgespeend en meteen naar mij gebracht (2u rijden)), geen problemen!
Edit: beide alleen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:58

Halsband en halster. Halsband aan een losser touw.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:05

Ik doe paard juist los. Inladen, alles dicht klep zeil etc. Helemaal dicht en beestje er los in. Alles ook af (geen halster etc.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:07

Met een kleintje kan dat maar met alles vanaf een flinke pony niet. Tenzij je een beer van een jeep hebt die een grote kogeldruk kan hebben en dito trailer. Als er 600kg de hele rit voor in de neus staat dan is dat slecht voor de combi en breng je ook de wegligging van het geheel in gevaar.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:08

Gloa schreef:
2 halsters over elkaar en minimaal 2 touwen. Trekken ze het ene kapot heb je de andere nog.

Met mijn jaarling heb ik ook het nodige te stellen gehad. Stond er zo op maar kreeg ondanks dat ze met de neus op de stang gebonden was toch 1 been er overheen. Los gemaakt en gelukkig zelf terug gesprongen, onder het tussenschot door gedoken en achterstevoren in het andere vak gaan staan. Gebruik dus oude touwen waar de rek al uit is!

Alleen dat vastbinden met neus op de stang is al genoeg om paard in paniek te krijgen. Slecht advies.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:24

Gloa schreef:
Met een kleintje kan dat maar met alles vanaf een flinke pony niet. Tenzij je een beer van een jeep hebt die een grote kogeldruk kan hebben en dito trailer. Als er 600kg de hele rit voor in de neus staat dan is dat slecht voor de combi en breng je ook de wegligging van het geheel in gevaar.

Laatste ws 1,55 en geen probleem. Ben sws geen voorstander van een gewone personenauto voor een trailer ( ook geen station). Heb idd beer van auto: Lincoln Navigator V8,2521 kilo, 305 pk. Kan er ipv trailer met lading net zo goed een rijdend vogelkooitje met kanarie achter hangen. Voel toch niks