Borststang en bilstang maat 1.74m

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elias7

Borststang en bilstang maat 1.74m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 18:38

Vraagje wat jullie vast wel weten , ik ben op zoek naar een trailer voor mijn paard van 1,74m met hoog dragend hoofd.
Nu heb ik niet heel verl verstand van trailers en zag ik inerns dat er verschil is tussen de maten van de borst en bilstang.
Opgemeten is mijn paard 200m lang en 220m hoog welke maat moet iknu hebben?

Enig idee welke trailer geschikt zou zijn? Mijn buget is niet ruim, oude trailer is prima om mee te beginnen

Bedankt alvast voir jullie hulp

cissy

Re: Borststang en bilstang maat 1.74m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:43

Borst en bilstang moet je opmeten op, jawel, borst en bilhoogte. Lengte tussen de stangen zou je moeten passen/opmeten. Hij moet niet klem komen te staan. Hoofdhoogte is ook belangrijk, neem er een die hoog genoeg is. Ook daarin zijn diverse maten.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:46

Ik denk niet dat je paard 200m lang is, en 220m hoog lijkt me ook sterk.
2m en 2.20m eerder denk ik ;)

Ik ben helaas al even uit de trailers, ik denk dat je bijv. op marktplaats best veel kunt vergelijken, en eventueel vragen kunt stellen aan verkopende partijen mbt hoogte/lengte vd trailer/tussen de stangen enz.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:50

Hoe hoog de borst en bilstang zijn maakt niet zo ui, maar de binnenhoogte van de trailer wel. BIj een lage trailer stoot hij eerder zijn hoofd en kunnen grote paarden bang worden. De Hotra elegance heeft een prima binnenhoogte (232 cm) voor mijn paard van 1.73.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 22:52

Hoogte stangen maakt wel degelijk uit. Sommige paarden hebben bijv een uitstekend borstbeen, daarbij moet de stang op juiste hoogte zitten anders doet je paard zich zeer bij remmen.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 10:16

different1 schreef:
Ik denk niet dat je paard 200m lang is, en 220m hoog lijkt me ook sterk.
2m en 2.20m eerder denk ik ;)
.

Haha ja dat bedoel ik idd :j

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 10:19

Ik ben al regelmatig op marktplaats aan het kijken en was al een paar keer bijna wezen kijken naar trailer maar zag ineens dat de maten erg verschillen en ik door de bomen het bos niet meer zag.

Er zijn zoveel verschillende trailers en dan ook allemaal anders kwa maten.

Welke hebben jullie voor een paard van 1.74 en vrij lang in zijn lijf?

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 10:20

Eef_Bam schreef:
Hoe hoog de borst en bilstang zijn maakt niet zo ui, maar de binnenhoogte van de trailer wel. BIj een lage trailer stoot hij eerder zijn hoofd en kunnen grote paarden bang worden. De Hotra elegance heeft een prima binnenhoogte (232 cm) voor mijn paard van 1.73.

Oke ik ga op zoek naar deze trailer is deze duur?

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 16:26

Nog meer trailermerken geschikt voor wat grotere paarden?

En als mijn paard dus 2m lang is gemeten van bil tot borst wat is dan de juiste maat tussen de stangen? 10 cm speling of nog meer?

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:36

Wij hebben een ceval liberty. Dit is een volledig polyester trailer. Onze borst en bilstang kan op 2 hoogtes. Dus geschikt voor paarden en pony's. Daarnaast hebben de meeste bilstangen 3 standen om op vast te zetten. Zodat het geschikt voor paarden is.

Zet op een rijtje wat belangrijk is en wat je uit kunt en wilt geven. Dan is het makkelijker om te kijken naar wat je zoekt.

Zo heb je houten trailers, polyester maar ook alluminium trailers. Deze laatste zijn over het algemeen wat duurder.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:38

Eef_Bam schreef:

Deze gebruik ik ook

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 20:51

Elias7 schreef:
Nog meer trailermerken geschikt voor wat grotere paarden?

En als mijn paard dus 2m lang is gemeten van bil tot borst wat is dan de juiste maat tussen de stangen? 10 cm speling of nog meer?

Heb nu 2 trailermerken zijn er niet meer?
En mijn vraag over de stangen niemand een idee?

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:54

Ook bockmann en Blomert hebben hoge binnenhoogtes.

Je kunt altijd zelf even nameten bij het kijken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 05:14

Ik zou inderdaad maximaal 10 centimeter speling aan houden bij de stangen. Niet teveel minder, maar ook niet veel meer. Ook de ruimte voor de voorste stang verschilt nogal per trailer. Je kan eens kijken bij een grote trailerverkoper, er zijn er verschillende in heel Nederland. Dan kan je zien wat de verschillen per trailer zijn qua maten.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 06:12

Ik heb een sluis XL trailer, kan hem wel even voor je nameten. Hele fijne hoge trailer met hoge klep dus ook een langere opstap.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 21:45

Bedankt voor jullie reacties en het helpen.

Jet thanks dat ga ik eens doen, goede tip

Livito zou je dat willen doen? Heel graag :-)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:16

Ik heb een Humbaur 1,5 paards trailer voor mijn paard van 1,77. Past prima, voldoende hoog en lang.
Ook Cheval Liberte trailers voldoen aan jouw eisen.

Waar je met name rekening mee moet houden is de binnenhoogte, oudere trailers zijn vaak lager dan nieuwere modellen. (tegenwoordig zijn de meeste trailers 2,35 - 2,40 hoog)
Ook de lengte van de trailer goed meten, mijn vorige trailer (een oudje) was een stuk korter en toen ik een keer het grote paard van een vriendin moest vervoeren kon hij er niet recht in staan, de ruimte tussen de balken was simpelweg te kort voor dit paard. Bij mijn huidige trailer is dit geen probleem gelukkig (meetlint mee ;) )

edit, ik heb destijds rondje nederland trailerboeren gemaakt. Zo kan je de trailers goed in het echt bekijken en toen vielen er echt al merken af gezien de afwerking of indeling (ik wilde graag een zadelkastje in de trailer, bij sommige merken kon je deze alleen van binnenuit benaderen, ik vind dit erg onpraktisch, zeker als je paard in de trailer staat).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:13

Als je handig bent zou je evt. een oude trailer kunnen kopen en deze helemaal op kunnen knappen. Zelf hout schotten er in, kun je hoogte bepalen en dan een kap erop.

Ik heb een van der sluis gehad, superfijne trailer maar een oudje en voor mijn 1.70m ruin met hoog hoofd eigenlijk aan de kleine kant. Z'n oren kwamen tegen het dak. Ik heb nu een van der hooff, daar loopt hij ook fijner op.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:38

De ruimte die paard voor de borststang heeft is ook erg belangrijk. Vooral voor grote paarden is dit net zo belangrijk als de binnenhoogte.
Trailers die extra binnenlengte hebben, bieden extra ruimte voor hoofd en hals. Kan het paard veel comfortabeler staan.

Verschil is in één opslag van de buitenkant te zien:

http://www.henra.nl/gfx/products/easyptnxl-655x285.jpg
Trailer met standaard lengte.

http://www.dn-trailers.be/henra-easyline-ptn20/
Langere uitvoering, bij deze zit de verticale steunbuis iets eerder dan de schuine hoek van de trailer.
Bij de trailers met een normale binnenlengte, begint die schuine hoek direct bij de steunbuis.
Extra ruimte bij het hoofd om naar voren te strekken, geeft ook meer stabiliteit voor het paard en zeker in tweepaards trailer hoeven zie niet continu met nek gedraaid te staan.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 00:17

Ahaa! Kijk wat een goeie tip! Ik zag het echt niet maar nu wel dankzij jou uitleg.
Super bedankt :-)

De rest natuurlijk ook bedankt weer voor jullie reactie jullie helpen mij hier enorm mee, ik ben echt een leek hierin heb echt 0 verstand van trailers, dit word mijn eerste trailer en deze moet natuurlijk wel fijn zijn voor mijn paard, daarom alle tops zijn welkom :-))

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 01:50

De standaard binnenhoogte was lange tijd 2,20m. Tegenwoordig is de nieuwe "standaard" hoogte vaak 2,30m of (ietsje) meer. Dat verschilt natuurlijk ook per merk/type trailer. Volgens het bedrijf waar ik geweest was voor aanschaf van een trailer, was die hoogte omslag rond 2008. Dus als je naar trailers ouder dan ongeveer 8 jaar gaat kijken, is het vaak sws met 2,20 binnenhoogte.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:40

Devitootje schreef:
De standaard binnenhoogte was lange tijd 2,20m. Tegenwoordig is de nieuwe "standaard" hoogte vaak 2,30m of (ietsje) meer. Dat verschilt natuurlijk ook per merk/type trailer. Volgens het bedrijf waar ik geweest was voor aanschaf van een trailer, was die hoogte omslag rond 2008. Dus als je naar trailers ouder dan ongeveer 8 jaar gaat kijken, is het vaak sws met 2,20 binnenhoogte.

Het hangt idd ook van merk trailer af.
Wij hebben een nieuwe hotra eforce 2 paards gekocht in 2004, was toen een hoge en lange trailer.
In 2013 deze ingeruild voor nieuwe Henra, deze is 10 cm breder, binnenhoogte en binnenlengte gelijk.
En hij ligt nog wat lager op de weg. Dus totale hoogte is lager dan de Hotra.

Weet niet of ts trailer binnen kan zetten, altijd handig om afmeting van de deur waar ie door moet te weten.