E achter B rijbewijs

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxemmely

E achter B rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 11:40

Ik zit met een onopgeloste vraag en ik hoop dat jullie mij hier verder bij kunnen helpen :D

Ik ben 21 jaar en heb sinds kort een eigen paard. We zijn op het moment bezig met haar zadel mak te maken en het is uiteindelijk wel de bedoeling om met haar wedstrijden en trainingen etc te rijden. Maar, dan is het wel handig om een trailer te hebben.
Wat nu, die trailer is nog niet het probleem maar het eventueel E rijbewijs. Toen ik het hier met verschillende mensen over had, kwam er iemand mee dat het misschien niet eens nodig is hier een E rijbewijs voor te halen. Tot een bepaald aantal kilo's. Het leek mij in eerste instantie absurd dat je geen speciaal rijbewijs nodig heb voor een groot ding wat achter je auto hangt met daar in een levend wezen. Wij zijn hier op gaan googlen en de ene site zegt van wel en de andere weer niet. Oftewel, we zijn er geen steek verder mee gekomen.
Toen bedacht ik bij mezelf dat ik op bokt misschien wel antwoorden kon vinden. Hier zitten immers genoeg mensen met een trailer en BE rijbewijs!

Ik rijd een audi a4 die 1295 kilo weegt. Mag geremd max. 1450 kilo trekken en ongeremd max. 640 kilo

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen! Want het zou natuurlijk wel een bult geld schelen als dit helemaal niet nodig blijkt te zijn. In ieder geval al bedankt voor het lezen!

Polly
Moderator Algemeen

Re: E achter B rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:42

Gebruik de zoekfunctie eens, er zijn al tig topics over dit onderwerp met daarin evenzoveel (on)waarheden.
Zoek contact met een rijschool, die weten exact hoe je kan berekenen wat wel en niet kan.

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:45

Het gewicht van de auto en de trailer met de maximaal toegestane belading, dus niet het gewicht van het paard maar het gewicht wat er in mag moet onder de 3500 blijven voor een B rijbewijs. Dat zou betekenen dat het gewicht van de trailer inclusief toegestane belading niet boven de 1200 uit mag komen. Dit gaat wel erg krap worden om een paard te vervoeren.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:46

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:47

Met een b-rijbewijs mag het maximale gewicht van de auto en het maximale laadgewicht van de aanhanger niet boven de 3500 kg uitkomen.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:53

Ik heb mij hetzelfde ook wel af zitten vragen.
Maar als t zou mogen, zou jij je wel safe voelen zonder dat E rijbewijs? Ik vind met een aanhanger rijden toch wel een dingetje wat ik niet 'even' zou doen.. Zeker niet met een levend wezen achterin.
Zou dus persoonlijk wel het rijbewijs willen gaan halen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:54

Het maakt voor het wel of niet hebben van een rijbewijs sowieso niet uit of je met een trailer of een ander soort aanhanger gaat rijden.

Verder is het inderdaad erg afhankelijk van de combinatie waar je mee rijdt. Ik denk dat de vraag vooral is of je de combinatie wil aanpassen aan het al dan niet halen van je E, of liever eerst E gaat halen en dan op zoek gaat naar een passende auto en/of trailer. Met de auto die je rijdt ben je sowieso vrij beperkt in mogelijkheden, maar stel je vind een trailer die licht genoeg is om incl paard nog te mogen rijden hiermee, dan zou je met alleen een B rijbewijs de trailer terug moeten keuren terwijl je er met E gewoon mee mag rijden.

Persoonlijk zou ik er echt voor gaan om E te halen en dan te kijken wat je uiteindelijk wil gaan rijden. Op het gehele plaatje (trailer, auto) vallen de kosten voor het rijbewijs in verhouding mee en je maakt het jezelf zoveel gemakkelijker. Plus dat het ook best fijn is om even wat ervaring op te doen en wat goede tips te krijgen voor het rijden (en terugzetten) met een aanhangwagen.
Maar vooral, je hebt meer mogelijkheden. Stel je wil een keer samen met een vriendin/stalgenoot op wedstrijd of naar het bos, etc etc.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:58

Afgezien van of het wel of niet mag zou ik voor het rijden met trailer incl paard zeker wel lessen gaan nemen. Het inparkeren en manoevreren maakt het zoveel makkelijker dan := tenzij je erg veel inzicht hebt gelijk ben je anders echt aan het prutsen en dat met een paard achterin is echt niet relaxed voor het beest.
Het gewoon rechtdoor rijden is het moeilijkste niet, maar dat manoeuvreren is een drama. (Voor mij dan :'))

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:00

In sommige gevallen kan het, maar ik zou je echt aanraden om gewoon E te halen. Dat geeft je een veiliger gevoel en je weet hoe alles werkt. Een bochtje achteruit bijvoorbeeld, is lastig om jezelf aan te leren. Die heb ik op de rijschool heel netjes geleerd. Het maakt het allemaal net even iets makkelijker!

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 12:00

Hoogstwaarschijnlijk ga ik inderdaad ook wel voor mijn E-rijbewijs omdat ik er, zoals jullie ook aangaven, ervaring mee op doe en de mogelijkheden vergroot. Alleen ik vroeg het mij wel af hoe hier de regeling nou in is. Maar ik ben zeker verder geholpen door jullie! :D

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:05

Zonder E bewijs: Gewicht auto (+max laadvermogen) + gewicht trailer (+max laadvermogen) = max 3500 kg.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:07

Ik rij zelf ook zonder E met trailer. Met een anderhalfpaards en een Opel vectra. Ja dat is toegestaan. Gewoon rustig rijden en niet meteen ver weg gaan. Wel eerst op eigen erf wat gevoel voor achteruit rijden gekweekt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:23

ingaa schreef:
Het gewicht van de auto en de trailer met de maximaal toegestane belading, dus niet het gewicht van het paard maar het gewicht wat er in mag moet onder de 3500 blijven voor een B rijbewijs. Dat zou betekenen dat het gewicht van de trailer inclusief toegestane belading niet boven de 1200 uit mag komen. Dit gaat wel erg krap worden om een paard te vervoeren.

Valt mee hoor, mijn citroen is 1770 totaal (inclusief laadvermogen) en de trailer is goedgekeurd tot 1300
en mijn auto mag 1500 trekken. Ik kom hier prima mee weg ;)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:23

Ik heb ook ooit in dezelfde situatie gestaan. Dus ik snap heel goed hoe onoverzichtelijk het is. Idd moet je even kijken naar het maximale gewicht van je auto. Ik denk dat die 1295 kg het ledig gewicht is? Je moet het maximaal toegestane of beladen gewicht van de auto weten. Als het goed is staat dit op het kentekenbewijs. Dan mag je idd zonder rijbewijs tot 3500 kilo een combi maken, ook weer gekeken naar het maximale laadvermogen van de trailer. Dus stel dat het maximale gewicht van de auto rond de 2000 kilo uitkomt, mag je een trailer rijden die maximaal beladen 1500 kilo weegt zonder E rijbewijs. Want dan is je combi niet boven de 3500 kilo. Nu mag je auto maar 1450 trekken maximaal, dit staat even los van het rijbewijs. Je auto kan gewoon niet meer. Ik denk dat dit misschien wel een probleem kan geven, want veel trailers zijn 1600 kg maximaal beladen. Deze auto kan gewoon niet elke trailer trekken. Maar je kunt natuurlijk een trailer zoeken die 1400 kg of 1200 kg mag wegen. Geen idee wat voor paard je hebt? Maar mijn lege 1.5 paards trailer weegt 550 kg. Dus als je een niet al te zwaar paard hebt, moet t lukken hoor.
Dan over veiligheid, ik heb zelf 1 les van 2 uur gevolgd om even handig te worden in het achteruit rijden. Ik ben ook niet zo bang aangelegd, dat scheelt. Maar ik vind een rijbewijs niet echt iets toevoegen hoor. Je moet ervaring opdoen. Een E achter B cursus van een paar uur, meestal is het een ochtend les en smiddags examen, nu ja het is leuk, maar het rijden leer je door te doen. Dus daar zou ik niet zo over inzitten. Je gaat toch langzaam met een trailer omdat je bochten ed ook niet te snel door wilt. Ik heb nu in mei mijn E rijbewijs gehaald, maar ik reed al 2 jaar zonder rijbewijs omdat dit niet nodig was. Dit is ook veel makkelijker, doordat je al ervaring hebt in het rijden. Maar even een lesje achteruit rijden voegt wel veel toe. En kost je maar 80 euro of zo.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:25

verootjoo schreef:
Afgezien van of het wel of niet mag zou ik voor het rijden met trailer incl paard zeker wel lessen gaan nemen. Het inparkeren en manoevreren maakt het zoveel makkelijker dan := tenzij je erg veel inzicht hebt gelijk ben je anders echt aan het prutsen en dat met een paard achterin is echt niet relaxed voor het beest.
Het gewoon rechtdoor rijden is het moeilijkste niet, maar dat manoeuvreren is een drama. (Voor mij dan :'))

Juist dit dus ook ik heb met mijn combi destijds gewoon een mini cursus genomen. Bochtje achteruit, straatje keren en parkeren en ik was maar 40,- kwijt en kon daarna prima op pad, en parkeer m zelfs in de woonwijk nog achteruit in :j

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:43

ingaa schreef:

Dit is volgens mij per 1 januari veranderd en gaat het om het gewogen gewicht, dus het gewicht van de trailer + het gewicht van het paard!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:58

Flint05 schreef:
Dit is volgens mij per 1 januari veranderd en gaat het om het gewogen gewicht, dus het gewicht van de trailer + het gewicht van het paard!

Nee.

Let op dat er twee dingen spelen:
a) mag chauffeur de combi besturen. Zoals genoemd moet voor B de tmm auto + tmm aanhanger onder de 3500 kg blijven. M.u.v. aanhanger tmm <750 kg (met witte plaat met kenteken auto). info
b) mag de auto het gewicht trekken. Hiervoor geldt wel het werkelijke gewicht, dus trailer met tmm 1600 kg mag achter auto die 1300 kg mag trekken zolang gewicht trailer + inhoud niet over de 1300 kg gaat. Maakt niet uit of chauffeur B of BE heeft.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:48

Een eendaagse cursus incl examen kost 300€ en mag je overal mee rijden.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 14:12

Met een niet te idioot zware 1½-paards moet het lukken om zowel onder de 1450 kg daadwerkelijk gewicht van trailer plus paard te blijven, alsmede onder 3500 kg tmm treingewicht. Juridisch en verzekeringstechnisch zit je dan aan de goede kant van de streep. En een A4 is geen truttenschudder, dus, mits je rekening houdt met de do's en vooral de don't's van de combinatie, is het technisch ook prima verantwoord.

In aanmerking nemende dat je "pas" 21 bent (vergeef deze ouwe zak) en dus nog geen heel ervaren bestuurder, lijkt het mij wel verstandig om je in ieder geval de eerste paar keer te laten begeleiden door iemand die wel - liefst veel - ervaring heeft met het rijden met paarden op de trailer. Aanhangwagenles nemen bij een autorijschool heeft nmm. niet zoveel meerwaarde, de instructeurs die dergelijke lessen geven hebben er vaker wel dan niet geen flauw idee van hoe anders je met een paard aan de haak moet rijden dan met "dode" lading.

NB: let nog wel even op de max. kogeldruk van de trekhaak die onder de auto zit. Voor een 1½-paards moet die liefst 75 kg/750 N (of meer) zijn. Overschrijding van de toegestane kogeldruk is ook een overtreding die je in problemen kan brengen met de pliezies of je verzekering als er iets mis gaat.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 14:42

belle_boef schreef:

Via vakantieveilingen misschien, maar ik heb van alles vergeleken en kwam nergens onder de 550 euro uit. Daarbij geldt ook nog dat als je nooit met een aanhanger gereden hebt, je het niet gaat redden met zo'n cursus. Tenzij je echt handig bent. Ik was blij dat ik al ervaring had, was anders zeker gezakt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 14:49

En via vakantieveilingen heb je vaak echt weinig uren die je dan vaak ook nog moet delen met een tweede persoon...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:07

dittaswart schreef:
belle_boef schreef:

Via vakantieveilingen misschien, maar ik heb van alles vergeleken en kwam nergens onder de 550 euro uit. Daarbij geldt ook nog dat als je nooit met een aanhanger gereden hebt, je het niet gaat redden met zo'n cursus. Tenzij je echt handig bent. Ik was blij dat ik al ervaring had, was anders zeker gezakt.

Ook zonder ervaring Is dat prima te doen.Beetje inzicht is wel handig maar er vanuitgaande dat je al prima een auto kan ha teren kun je je die paar iur volledig focussen op hoe je met een aanhangende verrichtingen doet. Vooruitrijden kan iedereen wel. Ik heb die dag 5 uurtjes les ehad en direct examen. Prima te leren. Je krijgt handvatten en kan daarna verder zelf aan de slag. Zo moeilijk is het allemaal niet hoor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:13

Een E-rijbewijs leer je vooral manouvreren, maar ik zou eens willen weten hoeveel mensen in de praktijk de rijschoolregeltjes effectief volgen? :D

Je mag met een combinatie rijden als je MTM van de sleep maximaal 3500 is, dus even kijken op je kenteken hoeveel je auto MTM is, en dat aftrekken van de 3500, hetgeen die overblijft mag je effectief trekken.

Een trailer van 1600 kilo kun je gemakkelijk laten terugkeuren op 1300 kilo. zet voor je hem koopt de trailer op de weegbrug en je paard ook, zodat je zeker bent dat je onder het gewicht blijft, anders zit je alsnog in de knoei.

En dan gewoon een aantal uur gaan oefenen :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:16

Grappig toch dat weer gezegd word dat dat vooruitrijden 'iedereen wel kan' vraag ik me toch af waarom daar dan mensen op zakken..
Die verrichtingen, dát is niet zo ingewikkeld.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:24

Volgens een kennis veranderen die regels elk jaar. Ik heb gezegd, ik wil geen risico lopen heb hem mijn rijbewijs gehaald. Ff flink geld, maar een keer op de weg, en gepakt worden heb je ook een flinke boete aan je broek (andere kennis had dit)
Boete was iets van €400,-. Mijn opleiding heeft €800,- gekost... Dus stel zr pakken je twee keer, heb je hem er al uit.. Ach jullie kunnen zelf wel rekenen!

Maar daarbij, stel er gebeurd een keer ooit iets, je kan de rest van je leven betalen want je bent niet verzekerd!

En die rijlessen, t stelt allemaal niet zoveel voor.