Alleen met je paard op weg/op stap

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Alleen met je paard op weg/op stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 21:02

Ik vroeg mij af wie nog meer met zijn paard alleen op stap gaat of onderweg is.
Zowel vervoer, of wedstrijd, uitstapjes, ...

Ik ben vaak alleen onderweg omdat ik vaak niemand heb dat mee wil/kan gaan.
Voor wedstrijd heb ik liever altijd iemand mee, je weet nooit dat ik eraf val ofzo.
Vroeger durfde ik nooit met mijn paard alleen onderweg, omdat hij nogal moeilijk te vervoeren was. Maar nu heb ik geen problemen meer en kan ik zelf met hem op stap.

Maar ik vraag mij altijd af, als er iets gebeurd...
dan sta ik daar mooi met mijn paard alleen.

Dus ik vroeg mij af of er nog meer mensen met hun paard alleen op weg gaan. Waarom wel/niet.
En nemen jullie bijvoorbeeld voorzorgen voor als er iets mis gaat?

Als ik ergens naar toe ga, zeg ik meestal tegen de staleigenaar waar ik naartoe ga en wanneer ik verwacht terug te zijn. Ik stuur ook een berichtje als ik bijvoorbeeld later ga zijn.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Alleen met je paard op weg/op stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:19

Ik ga redelijk vaak alleen op pad met mijn paard. Lessen,maar ook alleen buitenrijden. Soms denk ik ook wel ik ben maar in mijn eentje. Maar als mijn ouders mee rijden en er gebeurt iets heel ergs zullen hun alleen er in paniek bij staan. Ik heb wel altijd mijn telefoon bij en mij. Ouders weten ook wel waar ik naar toe ga.

Ik heb in de auto een verbandtrommel liggen hiermee kan ik nood dingen vast binden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:28

WD-V >>> TAO

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:37

Ik ben eigenlijk altijd alleen op de wedstrijden. Geen probleem, vrijwel iedereen in mijn kennissenkring weet dat wel, en mocht er wat zijn is er altijd wel iemand bereid even te helpen.

Pauline2cv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:51

Ik rijd al jaren alleen buiten, wel altijd met telefoon. Gelukkig heb ik een paard dat zodra ik eraf lag gras gaat staan eten _O- Als je erover na gaat denken wat er allemaal mis kan gaan is het alleen maar enger, zeker in afgelegen gebieden. Gelukkig blijft het Nederland en kom je vaak nog wel mensen tegen die eventueel zouden kunnen helpen als er echt iets gebeurt en je kan niet meer thuiskomen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:54

hmm Pauline, dat zou ik niet te hard roepen..
ben nu 6 weken geleden verhuisd met mijn pony.
inmiddels een ritje of 12 buiten gemaakt
En wel geteld 1x een paard tegengekomen, vandaag.. op de weg naar huis (asfalt).

we doen ook het plaatselijke bosonderhoud op dit moment, takken groeien enorm over de paden heen, dus we breken alles af om de paden weer redelijk te houden..

Heel af en toe komen we een wandelaar tegen, meestal met een hond.. gemiddeld 3x per buitenrit van 2 uur.

bossen worden hier echt niet veel gebruikt en meestal alleen de randjes.. Geen idee waarom, supermooie bossen

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:55

Ik ga nooit alleen, zal wel niet goed komen ook :')
Maar als ik straks mijn pony's ga beleren voor de kar, zou dat wel kunnen. Als ze er vandoor gaan, kan ik eraf springen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:49

Ik rijd het liefst alleen.
Mijn beest loopt niet weg als ik opminder bekend terrein ben en ik er al dan niet vrijwillig afgestapt ben. En als hij wel wegloopt dan gaat hij naar huis, in stap. Hij moet wel een linke kruising over maar gelukkig doet hij dat dus in stap. Het is twee keer gebeurt in 10 jaar dat hij naar huis ging en die keren zijn gelukkig goed gegaan.

Ik heb een label aan mijn zadel hangen met noodnummers, ik heb ook een label aan mijzelf hangen met noodnummers. En ik heb mijn telefoon bij me en afspraken met iemand die bekend is in het terrein, altijd bereikbaar is en loonwerker, dus hij heeft het materiaal om me te komen 'redden'. Het is wel zo fijn dat hij het terrein kent, leg anders maar eens uit waar je in de sloot ligt, bij de derde dikke boom links... we hebben hier 3800 ha dus das even zoeken.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:17

Ik ga meestal alleen.
Eerst toen ik mijn mishandelde ruin verkeersmak ging maken reden we achter een braaf paard aan. En ooh wat ging dat moeilijk..
Ik durfde eigenlijk niet alleen te gaan, want hij steigerde bij alles heel erg hoog wat echt gevaarlijk kan zijn. Ook kon die van de rem des tijds helemaal in paniek raken en dat was gewoon onverstandig om alleen te gaan.

Dus gewoon eerst het goed geoefend met het andere paard en met buitenrijden de rem er goed op gezet met verkeer. En nog steeds kan die er soms ineens in paniek keihard vandoor Of word hij super happy op buitenrit en wilt hij gek gaan bokken of racen. Vroeger meer paniek en nu blijheid dus dat is al een vooruit gang.
Maar ik ga alleen met hem sinds een paar maanden, en ooh wat is veel toch eng. Maar steigeren doet hij amper en hij heeft soms zelfs momenten dat hij er stoer en zelfverzekerd langs loopt en dan toch nog even een hupsje op zij want oh het was toch eng maar dan weer lekker stoer door. Of wat rondjes draaien maar daar blijft het vaak bij.

En ik heb 1 keer gehad dat ik alleen was en hij steigerde en bokte en wilde mij er echt af hebben (2e keer alleen) en toen ben ik gevallen en is hij keihard weg gerend.. Ik natuurlijk hele erge pijn en ik liggend op de grond mijn beste vriendin en vriendje bellen en die kwamen er aan en ik huilen en het enige wat mij boeide was mijn paard en ik dacht straks word hij overreden of iets en toen heeft een man de politie gebeld en die had hem heel angstig vast want die man vond mijn paard beetje eng want mijn paard was echt in paniek dus heen en weer aan het lopen en ik was zo blij dat ik hem zag en ik heb die man heel heel heel erg bedankt :) toen zijn we gewoon naar huis gestapt en ik ging gewoon weer opstappen. Ik had een mega blauwe plek later op mijn heup maar ach het had zo veel erger kunnen aflopen!

Mijn merrie daar in tegen kan heerlijk alleen, galoperen over de stranden en genieten. Maar wel af en toe zo'n vervelend bokje die je niet ziet aankomen. Maar zij is echt te vertrouwen.
Met mijn ruinie bouwen we het gewoon nog op.
Dus ik rijd meestal alleen maar het is super leuk om met meerdere te rijden vind ik.
Maar ik ken de angst van: straks gebeurd er wat wel heel goed.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 00:20

Ik neem ze zo vaak alleen mee. Naar wedstrijden Drs of spr maakt niet uit. Naar les altijd. De 1 kan ik ook alleen laden, de ander moet ik even iemand lief aankijken die een longeerlijntje wil vasthouden en de stang erachter wil doen. Maar op elke wedstrijd of stal is er vaak wel iemand die dat 2 minuten wil doen. Alleen over de weg doe ik ook wel eens met het brave paard, maar ik blijf altijd in de buurt! Ik woon in de polder en de wegen zijn omringd door sloten waar iedereen veel te hard overheen rijdt. Zo ben ik altijd nog dicht bij stal. Verder is er ook geen bos of strand dus ook redelijk saai...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 10:48

vroeger toen ik in ZH woonde ging ik regelmatig met mijn paard alleen op stap, dit omdat ik op dat moment dat ik wilde rijden vaak niemand had om mee te kunnen of te willen en ik toch een buitenrijder ben.

Inmiddels heb ik meerdere paarden en in de buurt kennissen dus nu is het nauwelijks nog dat ik alleen met een paard op stap ga, vaak wel van stal weg maar dan tegemoet rijden en samen verder.

Ik vertelde ook altijd wel waar ik heen ging of welke richting, en heb mijn mobiel altijd bij mij.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:26

Ik ga ook wel eens alleen op stap, naar lessen enof naar het bos... Bij lessen zijn daar altijd wel mensen aanwezig, dus daar maak ik me nooit druk om.
Als ik alleen naar het bos ga, heb ik een label met noodnummers aan het zadel, hoofdstel en aan mezelf. Heb altijd telefoon bij me en ik laat weten waar ik heen ben en hoe lang ongeveer..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:34

Ik ga heel vaak alleen, wedstrijden, bos, strand, les, buitenrit bij stal in de buurt etc.

Als ik bij stal rij dan geef ik het aan niemand door, rij dan op de openbare weg (geen bos hier of iets dergelijks) als je er daar afvalt lig je bij iemand op de stoep of voor een auto, in beide gevallen ga ik ervan uit dat ze je dan zien liggen.

Ga ik buiten rijden als in weg met de trailer, dan stuur ik vrienden een smsje als ik opstap met hoe lang ik ongeveer denk weg te zijn. Als ik terug ben bij trailer stuur ik ze weer smsje dat ik weer terug ben.
En ja in tussentijd kan je van je paard vallen en doodbloeden zonder dat iemand het ziet, waar... maar dat kan ook als ik over boom struikel met hond in het bos.
Rij doorgaans ook redelijk vaste routes, die de paarden ook kennen als ik alleen ben.

Verder aan zadel en hoofdstel had ik altijd van die hondenkokertjes met mijn tel nr. en van diegene die wist waar ik vaak uithing, kenteken van auto erop en waar geparkeerd (Doorgaans vaste plek). Moet bekennen dat ik die momenteel van hoofdstel en zadel af heb gehaald en dat ze aan mijn hond hangen.

In telefoon een ice nummer staan (van uiteraard iemand die weet waar ik ongeveer rij en die eventueel ook paard kan vervoeren).

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:17

Gucci_ schreef:
Ik ga nooit alleen, zal wel niet goed komen ook :')
Maar als ik straks mijn pony's ga beleren voor de kar, zou dat wel kunnen. Als ze er vandoor gaan, kan ik eraf springen.

Dit zou ik dan weer niet doen... zeker met een tweespan niet,altijd een groom mee! En ervanaf springen is al helemaal niet veilig..

Twiggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:32

Ik heb behoorlijk vaak alleen gereden (enkelspan) met de kar. Drukke provinciale wegen overgestoken, dagtochten gemaakt, alleen, zonder groom of iemand erbij.
Nergens problemen mee.
Totdat ze enorm geschrokken is van een hond achter een hek en ik haar daar met geen mogelijkheid langs kreeg. Uiteindelijk ben ik maar omgedraaid en heb een andere weg genomen, maar de schrik zat er in. Uiteindelijk kan je alleen niet heel veel.

Zeker op de kar: hoe dan ook: niet ervan af springen.

Het heeft me toch heel wat voorzichtiger gemaakt, terwijl ik een jaar of 10 geleden altijd alleen buiten reed (onder het zadel), mijn 2 Jack Russells achter het paard aanrennend.
Moet er toch niet meer aan denken, eerlijk gezegd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:52

Dat ligt helemaal aan het paard wat ik heb. Zelf ben ik eerder solitair maar het merendeel van de paarden voelt zich beter in een groep,en als ik er dan alleen mee op pad zou willen gaan wordt dat een stressvolle toestand.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:54

Ik ging vroeger rustig bij de rijvereniging trainen met 2 paarden.
Beide op de trailer en gaan.

Wedge nam ik ook alleen mee op wedstrijd, en de laatste jaren ging ik er ook alleen mee naar buiten.
1x er buiten afgevallen en toen ging hij als een speer naar huis.
Dat was schrikken, ik was gelukkig niet alleen, vriendin ging kijken welke kant hij op ging, want hij was echt niet van plan om terug te komen. :+
Ik had inmiddels de stalbaas gebeld en gezegd dat hij alleen onderweg naar huis was. Toen op de groepsapp van de vereniging een bericht gezet en die kwamen mij halen met de auto. :+

In 2009 deed ik de instructeurs cursus en op 1 dag had ik 2 paarden mee, dit omdat een cursusgenootje van mij geen geschikt paard had om te springen.
Echter viel ik lelijk tijdens de les en mocht ik met de ambulance mee naar het ziekenhuis...
Maarja, ik was daar alleen met 2 paarden.
Dus eigenaar gebeld, dat een vader van een cursus genoot de paarden naar huis zou brengen.
Hem uitgelegd hoe de navigatie van de auto werkte zodat hij op het juiste adres zou komen.
Eigenaar was naar het ziekenhuis gekomen en zijn vrouw ving thuis de paarden op.
Was een behoorlijke operatie haha.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:58

Ik ga ook heel vaak alleen weg. Zowel uit rijden als met de trailer het hele land door.

Nu ik dit topic zo lees, denk ik wel dat ik wat meer voorzorgsmaatregelen mag nemen. Laatst was toevallig mijn man een keer mee en toen kregen we een klapband! Dat was echt Kwalitatief Uitermate Teleurstellend geweest als ik toen in mn eentje langs de weg had gestaan ver van huis!