Klem door hengstenschot. Tips / meedenkers gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Klem door hengstenschot. Tips / meedenkers gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 20:03

Hoi :wave:

Wij hebben sinds kort een (vast) hengstenschot in onze tweepaardstrailer.
Nu loop ik tegen het probleem aan dat wanneer ik mijn paard wil uitladen en losmaak aan de voorkant, hij zijn hoofd draait (om te kijken waar we zijn) en door het hengstenschot niet meer terug kan met zijn hoofd. Hij staat dan dus helemaal dubbelgevouwen. Omdat hij vrij groot is en echt 'op' de achterstang gaat zitten, kan ik hem zo niet uitladen. We hebben met twee personen zijn hals en hoofd terug moeten duwen tot hij weer recht stond.

Nu ik weet dat dit kan gebeuren, zorg ik natuurlijk met uitladen dat ik zijn hoofd recht houd. Maar ik ga regelmatig alleen op stap en maak hem dan in principe eerst voor los, dan achterstang los en vervolgens eruit. Nu loop ik dan dus het risico dat hij zich dubbelvouwt en vast komt te zitten door het hengstenschot.

Ik dacht aan een longeerlijn waarmee ik kan voorkomen dat hij omkijkt en die ik kan vasthouden/vastmaken als ik zelf buiten de trailer ben. Heeft een van jullie misschien nog andere ervaringen/ideeen?

Wildgirl

Re: Klem door hengstenschot. Tips / meedenkers gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:13

Je zou idd een longeerlijn om de voorstang kunnen slaan zodat je buiten nog iets controle hebt.
In jouw geval zou ik echter gaan oefenen met uitladen.
In principe moet jouw paard rustig wachten totdat de stang los is en jij zijn hoofd los hebt gemaakt.
Vanwaar een vast schot? Lijkt me sowieso onpraktisch.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 20:28

Hij staat in principe rustig totdat ik hem uitlaad. Hij is alleen gewend om te kunnen omkijken, en nu komt hij daardoor dus klem te zitten..

Het hengstenschot is omdat ons andere paard een hengst is :)
Laatst bijgewerkt door FCSA op 29-07-16 20:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:46

Ik snap hem ;)
Blijft hij rustig staan als jij de stang losmaakt?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 20:47

Hij wil dan wel naar achteren. Eerst de stang en dan pas losmaken vind ik te riskant (zou ik natuurlijk wel kunnen oefenen).

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 21:03

Heb je een voerbak in je trailer? Zoja dan zou ik idd gaan oefenen, handje brok in bak, stang los gaan maken en weer terug naar voren lopen. Als je dat 5x doet moet het kwartje wel vallen lijkt me...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 21:49

Door het deurtje laten kijken waar hij is? Losmaken en voer in de bak en dan de stang er achter weg?
Ik vind eerst de stang er achter weg en dan pas losmaken nogal gevaarlijk, als je paard wel naar achter komt kun je meest akelige ongelukken krijgen imo. Het risico zou mij te groot zijn iig.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 21:51

Ben ik het mee eens Esther :j
Voordeurtje openmaken en voer geven ga ik proberen, thanks. Ik hoop dat de gewoonte van omkijken niet te sterk is..

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 22:07

Ik heb ff geen idee hoe dat eruit ziet, maar kan je dat niet met een touwtje ff dichtknopen? Dat hij zijn kop er niet tussendoor kan steken?

Edit: google is your best friend, nee dat is niet handig. Ik zou proberen of je met een longeerlijn bijv buitenom kan kijken of je zijn hoofd recht kan houden, of idd even een emmer brok neerzetten dat hij afgeleid is en dan los maken proberen :j
Laatst bijgewerkt door Jester_ op 29-07-16 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 22:14

Longeerlijn (kan zelfs binnendoor) is idd een optie.

Ik las net een reactie over een longeersingel (lijkt nu te zijn verdwenen) >> dat is ook een topidee. Trailerlijn waarmee hij vaststaat (aan de kant tegenover het schot) even vastklikken aan de singel en dan zo naar buiten.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 22:20

Die heb ik idd ook gelezen, wel handige tip! Wel even begrenzen naast de klep, dat hij niet schuin deraf loopt bijvoorbeeld (omdat hij denkt he ik zit vast en bijvoorbeeld wat kan gaan draaien) kan he :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 11:10

Ik lees allemaal symptoombestrijdingen eigenlijk...
Ik zou gewoon losmaken en niet beperken. Draait-ie z'n hoofd om, klep weer dicht. Heeft-ie geen reden meer om om te kijken. Rustig afwachten tot-ie weer terug draait (desnoods zelf weer naar voren lopen).
En echt, wat heen kan, kan ook terug. Laat 'm zelf maar uitvissen hoe hij zich weer uit de knoop helpt. Het lijkt mij veel fijner als je paard zélf door krijgt dat-ie zich niet klem moet zetten én hoe hij zich daar weer uit moet bevrijden.
Want er komt gewoon een keer dat-ie tóch draait met voeremmers, longes, singels en wat je ook maar bedenkt.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 11:26

Mijn merrie heb ik ook zelfstandig leren laden en die wilde in het begin ook omdraaien in de trailer. Bij haar ben ik naast de schouder gaan staan en heb haar gecorrigeerd bij elke poging die ze wilde doen om om te kijken. Net zo lang tot ze rustig bleef staan en ik uiteindelijk achterin de trailer kon staan om de stang rustig los te halen.
Het vergt wat geduld, maar ik kan nu altijd alleen op pad.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 21:10

Dank voor de tips en voor het meedenken!