Pensionstal: Geen gebruik maken van binnenbak, wel betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Pensionstal: Geen gebruik maken van binnenbak, wel betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 01:05

Het volgende:

Bij mijn pensionstal willen ze een binnenbak bouwen. Uiteraard zal het pensiongeld omhoog gaan.
Nu zijn er een aantal stalgenoten die hebben aangegeven geen belang te hebben bij een binnenbak, er geen gebruik van te willen maken en hier dus niet extra voor willen betalen.

Zijn er pensionstallen waar je een keuze kan maken of je wel of niet gebruik van de binnenbak wil maken en er wel/niet voor betaalt?
En hoe hou je zicht op dat degenen die er niet voor betalen ook geen gebruik maken van de bak? Pensionhouders staat er niet de gehele dag bij als politieagent.

Dus, is er op jouw stal een regeling hiervoor, dan hoor ik graag jouw ervaring.

Licor

Re: Pensionstal: Geen gebruik maken van binnenbak, wel betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 01:11

Op de stal waar ik eerst stond had je 4 opties.. enkel weidegang, weidegang plus, half pension en vol pension.. later is half geloof ik weggegaan..

Gewoon weidegang was dus ook zonder gebruik van de binnen en buitenbak en wasplaats.. je kon wel los betalen als je eens in de bak wou rijden.. en wasplaats was volgens mij niet heel streng.. er was redelijk toezicht op stal, maar verder ook een beetje goed fatsoen..

Bij de andere opties zaten gebruik van de bakken enz er gewoon bij..

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 01:15

Er zijn wel stallen waarbij je inderdaad een basisbedrag betaald (kale stalhuur) en aanvullend voor andere dingen zoals hooi, stro en bv gebruik binnenbak.

Het is echter wel een fikse investering voor je stalhouder, dus hij/zij zal daar zelf wel een besluit over maken of die optie aangeboden zal worden om te kiezen voor wel/geen gebruik binnenbak en kosten daarvan.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 01:45

Ja zeker een fikse investering. Maar stalhouder heeft ons ons gevraagd om mee te denken. Ik kan bijvoorbeeld een huurverhoging wel betalen, maar voor een aantal anderen wordt het moeilijk. Daarom de vraag of meer pensionstallen die constructie hebben en hoe dat geregeld is.

Bij onze stal zijn er nu ook diverse mogelijkheden. 24/7 buiten met inloopstal, nacht op stal en overdag buiten en alleen in de zomer 24/7 buiten.

@ horsies5: Wat is het verschil in kosten van wel of geen gebruik binnenbak?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 07:36

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar wel gemiddeld dat de stallen met binnenbak 25-50 euro duurder zijn in de maand dan de stallen zonder.
Verder lijkt het gebruik me te berusten op vertrouwen. Als de staleigenaar merkt dat er misbruik wordt gemaakt zal de regeling vast snel overboord gaan. En terecht natuurlijk.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 07:42

De binnenbak staat er toch of er nu wel of geen gebruik van wordt gemaakt. Dan kan een stalhouder beter 10 mensen hebben die er wel voor betalen dan 5 wel en 5 niet. De kosten voor de bak blijven gelijk.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 07:58

Toestand al die verschillende tarieven!! Hier betalen ze gewoon 1 bedrag..overal is gebruik van te maken inclusief trainingsmolen, warm water, solarium, bakken, weidegang.. Als bepaalde mensen er geen gebruik van maken dan is dat zo. Sommige voeren hier ook hun eigen voer maar dat betekent geen korting op t stalgeld.
Je stalbaas zou ook iedereen een kleiner bedrag kunnen laten bijbetalen..liever 10x een dubbeltje dan 4x een kwartje..

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 08:02

Bij ons betaal je extra voor gebruik binnenbak, die is dus optioneel. Werkt prima. In de bak hangt een bord met degenen die erin mogen rijden, en degenen die alleen de buitenbak hebben respecteren dat gewoon. Nog nooit onduidelijkheid of gesjoemel van gezien.

Ik vind dat het voordelen heeft, omdat je zo een gemixter publiek hebt van mensen die lekker recreatief buiten willen rijden en geen poespas willen, en de 'serieuze' dressuurruiter en alles wat daar tussenin zit. Ik zie als pensionklant alleen maar voordelen. Wel sta ik op een grote stal met 60 paarden. Voor de pensionhouder lijkt het me financieel minder goed te doen als het heel kleinschalig is.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 08:17

mag schreef:
De binnenbak staat er toch of er nu wel of geen gebruik van wordt gemaakt. Dan kan een stalhouder beter 10 mensen hebben die er wel voor betalen dan 5 wel en 5 niet. De kosten voor de bak blijven gelijk.

Ja dag! Dan betaal ik dus extra maar mijn buurvrouw niet, en die mag er ook gebruik van maken?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 08:23

ze bedoelt dat je als pensionhouder meer hebt aan mensen die er allemaal voor betalen, zodat de investeringskosten uit kunnen voor de pensionhouder.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 08:28

Ah ja ik lees het nu ook goed. This nog vroeg sorry :z

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 08:36

mag schreef:

Idd.
Keus is meestal dat er een andere stal moet worden gezocht, of de verhoging betalen.
Pensionstal is een bedrijf, geen hobby voor de eigenaar.

Vaak gaat de verhoging van het stalgeld langzaam omhoog en nieuwe klanten gelijk op het "hogere" tarief.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 08:58

Bij ons is er afgelopen winter ook een mini binnenbakje bij gebouwd.er is van te voren gevraagd aan de pensionklanten wie er gebruik van wilde maken en wie niet en daar hebben ze de prijsverhoging ook op gebaseerd.de pensioners die er geen gebruik van willen maken betalen er ook niet voor, en diegene die er wel gebruik van willen maken wel. Komen er nieuwe pensioners bij dan hebben ze geen keus en betalen ze automatisch ook voor gebruik van de binnenbak.
Met andere woorden: de oude pensioners die er niet aan wilde,hoeven er ook niet voor te betalen en mogen er dus geen gebruik van maken.
Hier werken ze overigens met een lijst waarop je schrijft hoelaat je de bak in gaat, als er dan mest nog in lig of allemaal kuilen in de bak zitten kunnen ze die persoon erop aan spreken.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 09:08

Setteli schreef:
@ horsies5: Wat is het verschil in kosten van wel of geen gebruik binnenbak?

Het scheelde een 25 euro geloof ik.. en los gebruik was dacht ik 5 euro per keer..
Er kwamen op stal ook geregeld mensen van buitenaf rijden in de bak.. ik weet niet wat zij betaalde verder.. maar ik denk ook n 5 euro per keer

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 09:19

Stal waar ik heb gestaan is ook een binnenbak gekomen en toen kon je kiezen wel of geen binnenbak, prijs verschil was geloof ik 50,- per maand.
Nieuwe klanten konden niet kiezen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 09:19

Een binnenbak is een flinke investering en als ik die als pensionhouder zou maken, dan bepaal ik ook de regels en bedrag. Het is een investering in de groei van je bedrijf en een flink voordeel als je er als pensionstal 1 hebt. Ik zou op tijd laten weten dat het bedrag met zoveel euro omhoog gaat. Hier in de omgeving zit je dan toch aan een flink verschil met pensionstal zonder. Mochten mensen het niet willen betalen dan hebben ze tijd genoeg om een ander plekje te zoeken. Wat je vaak genoeg ziet is dat mensen hier in NL ineens toch erg blij zijn met binnenbak. Bovendien trek je met binnenbak weer een breder publiek. Ik zou mijn stal vol willen hebben met klanten die hetzelfde betalen ipv de 1 mag er niet in, de ander wel.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 10:39

Je moet wel ff kijken wat de regels zijn qua prijsverhoging.. dat mag normaal maar x% zijn.. maar wellicht dat het door de investering die gedaan is je meer mag verhogen..

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 10:52

Bij ons kun je ook kiezen.
Ik dacht dat het 15 euro extra was per maand voor onbeperkt gebruik.
Een 10 ritten kaart was 20 euro dacht ik.
Ik betaalde zelf achteraf.
Als ik meer als 10 keer binnen reed betaalde ik 15 euro reed ik maar 2 keer dan streepte ik mijn kaart af.
Wij delen trouwens wel de binnenbak met een andere stal.
Wij kregen een aantal vrijrijuuren ter beschikking.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 11:06

Waarom wordt die binnenbak gebouwd als de pensionklanten er geen behoefte aan hebben?
Misschien omdat de eigenaren zelf binnen willen trainen?
Ik vind dat ze de huidige klanten niet meer kunnen gaan vragen.
Aan de nieuwe pensionklanten natuurlijk wel.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 11:31

Voor de huidige klanten vind ik een overgangsregeling redelijk:

1 de keuze tussen wel en niet gebruiken en betalen
2 een opbouw van het tarief over een langere periode, 2/3 jaar, naar het nieuwe tarief incl. bakgebruik en dan vanaf het begin de bak voor iedereen beschikbaar.

Nieuwe klanten geen keuze, zij betalen meteen het volle tarief incl. binnenbak

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 11:52

piendepien schreef:
Waarom wordt die binnenbak gebouwd als de pensionklanten er geen behoefte aan hebben?
Misschien omdat de eigenaren zelf binnen willen trainen?
Ik vind dat ze de huidige klanten niet meer kunnen gaan vragen.
Aan de nieuwe pensionklanten natuurlijk wel.

Misschien ook omdat het goed is voor het bedrijf?
Wat denk je wat het doet met de waarde van het bedrijf?
En voor de toekomst dat er steeds meer klanten graag in een binnenbak rijden.

De tijd staat niet stil....

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 11:59

Ik heb er geen ervaring mee. Maar als pensionhouder zou ik ervoor kiezen iedereen meenemen in de huurverhoging. Is dat te veel zullen ze op zoek moeten naar een andere stal en dan zijn die stallen weer vrij voor nieuwe mensen die een stal met binnenbak zoeken. Met een binnenbak spreek je toch weer een hele andere markt aan dus er zullen ook nieuwe mensen willen komen. Zonde om dan van een gedeelte van je stallen 25-50,- minder inkomsten te hebben in de maand terwijl je kosten wel omhoog zijn gegaan..
Daarnaast lijkt het handhaven me ook zeer lastig. Zoals hierboven het voorbeeld van 15,- onbeperkt en 20,- voor 10x. Ik zou dan de keuze geven of iedere maand betalen voor de bak of dus die rittenkaart gebruiken, niet wat de klant het beste uit komt want nogmaals, de kosten blijven wel iedere maand hetzelfde..

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 11:59

Misschien kan er een overgangsregeling komen voor de klanten die er al zijn. Dus wie wel of niet gebruik maakt en wie wel wil extra laten betalen. Dan kan hij bij nieuwe klanten alleen nog aanbieden dat zij all in huren.
Je kan wel zeggen tegen huidige klanten, als je dat niet wil dan ga je maar weg. Niet goed voor je bedrijf en wie zegt dat hij die boxen gelijk weer heeft gevuld. Leeg stand is verlies.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:01

Vind € 20 - € 50,- verschil erg weinig. Hier in de omgeving scheelt het zo'n € 100,- per maand wel of geen binnenbak.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:17

mag schreef:
Vind € 20 - € 50,- verschil erg weinig. Hier in de omgeving scheelt het zo'n € 100,- per maand wel of geen binnenbak.

Regio is ontzettend belangrijk. In groningen betaal je 150/175 voor simpele stal met buitenbak en 200/225 voor simpele stal met binnenbak. Er zijn nog duurdere maar die hebben sjiekere voorzieningen.