Dag allemaal, er zijn al verschillende berichten geplaatst over dit onderwerp maar de laastste jaren zijn de banken veel strenger geworden.
Wie heeft ervaring met het afsluiten van een hypotheek voor een woonboerderij met stukje land en agrarische bestemming.
- Welke bank of instelling wil hier nog aan mee werken?
- We willen de bestemming er in eerste instantie op houden omdat anders de huidige bewoners aan de gang moeten en dit een traject van ca. een jaar is (volgens de gemeente)
Bij ons door 2 hypoheekverstrekkers afgewezen. Het is in ieder geval lastiger om een hypotheek te krijgen. Er zijn wel hypotheekverstrekkers die het wel doen maar dan is de rente wel hoger.
Woonfonds wil het in ieder geval niet, kwamen wij achter omdat op 1 van de percelen nog een agrarische bestemming bleek te zitten. Ik heb me door een adviseur laten uitleggen dat dat er mee te maken heeft dat je met een agrarische bestemming bedrijfsmatige activiteiten kunt ontplooien.
Wij hadden hier ook mee te maken, maar hebben de bestemming laten wijzigen. Dit kostte inderdaad een jaar... Al die tijd hadden we een voorlopig koopcontract, met de ontbindende voorwaarde erin dat de bestemming gewijzigd moest zijn alvorens over te gaan tot koop. Dat was een lange ruk. Maar hey, de aanhouder wint inmiddels is het helemaal gelukt!
Heel veel succes! Misschien je vraag voorleggen bij een onafhankelijke hypotheekadviseur, of misschien hebben bepaalde makelaars die veel met dit soort objecten te maken hebben ook wel een antwoord op je vraag?
Een goede hypotheekadviseur kan dit prima voor je uitzoeken. Kost je ongeveer 2500 en is aftrekbaar van de belasting.
sassie76
Geplaatst: 19-07-16 17:33
Je kan alvast contact opnemen met de gemeente. Zij kunnen een intentieverklaring afgeven dat zij aan een woonbestemming zullen meewerken. Voor een aantal banken is dat ook al voldoende.
Mist
Geplaatst: 19-07-16 17:43
er is tegenwoordig een VAB (voorheen agrarische bestemming) beleidsnota. Je kunt als particulier kiezen, de agr. bestemming eraf (kost veel geld) of deze accepteren met de "waarschuwing" dat je dan geen bouwvergunning voor veranderingen of grote uitbreidingen krijgt.
Ik heb het laatste gekozen, maar met de nieuwe "omgevingsvergunning" was het toch geen probleem om een badkamer van 5x5m aan te bouwen. Ook 300m2 asbestdak vervangen en dat was ook geen probleem, rijbak aanleggen met verlichting (mits uit het zicht vd weg) was ook toegestaan, zonder vergunning met goedkeuring vd gemeente.
hypotheek was ook zo rond (2jr geleden) door geen enkele bank geweigerd
cam
Geplaatst: 19-07-16 17:48
Wij hebben een huis met woonbestemming maar met agrarische grond gekocht in september 2015 en dat was al een drama om er een hypotheek voor te krijgen. Heeft tot februari 2016 geduurd tot het rond was. Maar er zat geen bedrijfsbestemming op. Dat heeft gemaakt ,na veel uitleg, dat de hypotheek toch rond is gekomen.
C_arola
Moderator Over Paarden & Markt
Geplaatst: 19-07-16 17:49
Dit topic hoort op HTT maar omdat de topicstarter daar te weinig posts voor heeft kan ik het niet verplaatsen en moet ik dit topic sluiten.