oefenen trailer laden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DinkyOmie

oefenen trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 13:21

Hallo,

Ik ben aan het oefenen met trailer laden omdat ik bij de rijvereniging wil gaan rijden.
Nu is de auto die de trailer moet gaan trekken nog niet in order. Dus ben ik al begonnen om het trailer laden te oefenen.
Hij stapt er al goed in... (alleen voor eten, anders niet)
Mijn paard is een paard dat heel erg tegen druk in gaat. Als ik bijvoorbeeld een klein beetje aan het touw trek, gaat meneer achteruit ipv voorruit.
Nu zijn we op het punt dat we de baar achter zijn gat dicht moeten gaan doen. Maar omdat hij best lomp en hard achteruit de trailer afgelopen komt, weet ik niet goed wat zijn reactie gaat zijn als hij de baar achter zijn gat voelt. ook ivm tegen druk in gaan. (grondwerk zijn we al mee bezig)
Hoe kunnen we dit het best aanpakken? Baar dicht, en meteen de klep dicht? Of alleen de baar dicht en zien wat er gebeurd? Ben maar bang dat hij onder of over de baar heeft schiet.
Hoe kan ik hem leren dat hij rustig de trailer af moet lopen?

Alle tips zijn welkom :)

cissy

Re: oefenen trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:20

Ga je er in stapjes in of loop je in 1 keer door?
Mag hij erin staan en even relaxen zonder de stang en klep dicht en kun je hem er zelf uit sturen? Kun je schakelen als je erin gaat en dan twee passen achteruit en dan weer vooruit?
Kun je met paard in trailer met de balk rammelen zonder dat hij daarvan onder de indruk is en gewoon blijft staan?

Dan pas kun je gaan denken aan de balk dicht.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:01

Ik sluit me aan bij cissy.
Verder kan je de eerste keren een touw gebruiken in plaats van een bar, die je dan losjes vast hebt. Moet het paard panikeren dag kan je het touw zo veel als nodig laten vieren.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 21:42

Hij staat er rustig op als hij wat te knabbelen heeft. Maar als hij eraf wil, wil hij er echt af. Tot nu toe heeft hij er elke x gewoon af kunnen gaan. Ik heb al een x een touw achter zijn gat gehouden maar daar loopt hij gewoon doorheen. Ik kan ook al op de zijkant kloppen als hij erop staat, daar is hij niet van onder de indruk. Ik heb niet het idee dat hij bang is. Als hij eraf loopt en ik rammel met mijn bakje eten, komt hij wel terug. Alleen voor eten.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:36

Heb je de mogelijkheid om er iemand bij te halen? Want ik weet niet zeker of dit zo goed gaat. Als je al zegt dat ie er bijv af wil en hij stormt dan achteruit... je leert hem hiermee ook verkeerd gedrag aan, liever zou ik hebben dat ze niet weten dat die mogelijkheid er is. Ik denk dat als je nu de stang vast zou maken en er breekt paniek uit, want dan kan het opeens niet meer, je ook niet met hem kan communiceren. Immers geef je al aan dat hij tegen druk in komt. En de truc is juist dat ie moet leren dat de druk eraf gaat als hij ontspant. En niet eerder. Dan kun je hem ook bereiken in de trailer, want dan borduur je daarop verder. Maar als hij dit niet geleerd heb, zou ik dit niet graag in de trailer voor de eerste keer toepassen. Geen idee wat er gaat gebeuren, maar mijn lesgeefster en degene waar ik trailer laad les van kreeg is eerst begonnen met grondwerk. Toen dat goed ging pas richting trailer. En ik zou eraan werken dat je echt controle krijgt, dus niet dat je hem er met het gerammel met voer op krijgt en als het hem niet meer zint eraf. Jij moet gaan bepalen wanneer ie eraf mag, in welk tempo en hem te alle tijden weer een pasje naar voren kunnen laten doen. Of stil staan halverwege de klep. Ik denk zelf dat je eerst hieraan moet werken voor je eraan kunt denken om de stang dicht te doen.

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:10

Hoi,

Vorig jaar exact hetzelfde meegemaakt met mijn jonge paard. Braaf erin tot je de stang wilde sluiten. Als een Ferrari zo snel achteruit de klep,af. Het vervelende is dat ze dit snel doorhebben en je bij elke keer dat je het oefent eigenlijk verder weg raakt van het doel. Ik heb besloten hulpmaterialen zoeken bij Esther de Vries laten komen. Dit was geld dubbel en dwars waard! In 2 uurtjes probleem opgelost en ik kan nu overal naar toe. Paard staat in minuutje op de trailer. Ze zit op Facebook: trailerlaadtraining. Veel succes!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 00:10

Ik ga mee met mijn voorgangers. Eerst zorgen dat je paard niet meer tegen de druk in komt, en dat je 'm de trailer in en uit kunt jojo-en. Dus twee stappen erin, één eruit, twee erin, één eruit; idem andersom als je paard in de trailer staat: twee stappen eruit, één erin (of twee of drie), enz. Ik wil elke pas kunnen controleren, vooruit en achteruit.

Met de stang kun je apart oefenen: zet hindernisstaanders neer met balken, creëer zo een gangetje waar je doorheen kunt lopen. Erdoor, maar ook halt en achteruit. Dan paard erin laten lopen en vragen of twee mensen met een hindernisbalk willen doen alsof ze hem van achteren opsluiten. Let altijd op de veiligheid; mocht je paard plotseling achteruit schieten, moet hij niet je mensen met de balk onderuit maaien ;)

Mijns inziens eerst bovenstaande dingen bevestigen voordat je de stang dicht gaat doen in de trailer. En dan ook weer in stapjes.

Edit: in geval van een paard wat tegen druk in gaat ipv meekomt en ontspant, zou ik wel op zoek gaan naar professionele hulp.

lilyliberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:22

Je kunt hem ook in de trailer zetten baar dicht en dan zijn boer geven en voor dat hij klaar is met zijn voer doe je de baar open en zo steeds langer. Ik wens je in iedergeval veel succes.