trailer ramen vervangen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

malih

trailer ramen vervangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 10:14

Dag bokkers,

Tussen alle trailer bezitters zitten vast ook ervarings deskundige die mij advies kunnen geven. Morgen gaan we bij een trailer kijken. Het is een schouten s15p. Hij komt uit 1988. We weten dat de bodem is vervangen in 2013. De wanden moeten nu vervangen worden. Hier is de prijs ook naar.

Wat ik mij echter afvraag. De trailer heeft 2 ronde raampjes in de kap zitten. Deze kunnen niet open. Op het internet heb ik al even gekeken maar kan online geen ronde trailer raampjes meer vinden. Laatstaan raampjes die rond zijn en open kunnen. Vierkant kan ik die wel vinden. Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van vierkante ramen in de kap? waarbij je dus in de kap moet gaan snijden/zagen. Is dit haalbaar of wil ik nu graag iets wat technisch niet mogelijk is?

Alvast bedankt.

melissapupa

Re: trailer ramen vervangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:23

mijn vader werkt in de trailers en zegt dat raampjes die open kunnen enkel tocht gaten zijn. ronde raampjes kun je zo uit plexiglas zagen met een heel fijn decouperzaagje

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:28

Trailer met ramen die niet open kunnen zijn sauna's..
Wat een gekke opmerking over die tochtgaten...

Beetje afhankelijk van het materiaal van je trailer, maar normaal is het gat groter maken geen enkel probleem en kan je er dus gewoon grotere raampjes inzetten die open kunnen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 10:48

@Kirr, ik ben idd ook bang voor het sauna effect en dat wil ik graag voorkomen. Heb graag de keus om hem open of dicht te doen.

Heb je een idee hoe we die het beste groter kunnen maken? zagen ?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:48

Welk materiaal is de kap?
Polyester?

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:50

Neem een dakluik, ideaal!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 13:21

@Kirr de kap is inderdaad van polyester

@willemina. Kun jij mij vertellen wat een dak luik zo ideaal.maakt.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:28

Normaal gesproken heeft een trailer die vaste ramen heeft een dakluik voor de ventilatie.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:33

Dakluik zorgt voor ventilatie over het paard heen in plaats van recht in het gezicht alhoewel sommige trailers daar geen last van hebben. Tevens gaat het geklapper van de rijwind tegen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:05

Elegance schreef:
Normaal gesproken heeft een trailer die vaste ramen heeft een dakluik voor de ventilatie.

Nee hoor. Voor 1,5 paards trailers waren de ventilatie-eisen zo minimal dat er vaak helemaal niks in zit.
Ik zou er ook een klein dakluikje in maken en me vooral niet druk maken om dat "sauna-effect" want dat is echt flauwekul.
Zeer waarschijnlijk zit er ook geen achterzeiltje op, dus hoe wil je die warmte binnenhouden tijdens het rijden........

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 14:32

toevallig heeft de eigenaar van de trailer mijn vraag hier op bokt gezien. En gaf aan dat er een dak raampje inzit voor de ventilatie en een achterzeil.

Het is in iedergeval fijn te weten dat we de ramen eventueel wel kunnen vervangen voor andere ramen mocht het nodig zijn en ik geen ronde meer kan vinden

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 18:04

ikke schreef:
Elegance schreef:

Nee hoor. Voor 1,5 paards trailers waren de ventilatie-eisen zo minimal dat er vaak helemaal niks in zit.
Ik zou er ook een klein dakluikje in maken en me vooral niet druk maken om dat "sauna-effect" want dat is echt flauwekul.
Zeer waarschijnlijk zit er ook geen achterzeiltje op, dus hoe wil je die warmte binnenhouden tijdens het rijden........

Nee hoor. De eisen voor ventilatie voor paarden is 600 cm2 per paard. Dus elke trailer heeft een ventilatie opening .
Voor een 2 paards is dat vaak een standaard luik van 30 bij 40 cm of 2 luiken op de plek van de vaste ramen die in 4 standen open kunnen.
Mocht je gaten in de kap willen maken gaat dat het beste met een flex of eventueel een decoupeerzaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:14

Raampjes kan je vervangen door lexan. Lijkt op plexi maar is slagvast en makkelijk te zagen. Plexi is een ramp om op maat te maken en scheurt heel snel, ook met het fijnste van het fijnste zaagje.

Lexan is tevens uv bestendig terwijl het gemiddelde bouwmarkt plexi binnen een jaar geel uitslaat door zonlicht.

Oude poly kap moet je absoluut niet in gaan zagen!!!! Poly wordt onder invloed van uv zeer broos. Zelfs het verwijderen van zo'n kap moet al heel erg voorzichtig gebeuren om barsten en scheuren te voorkomen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 21:23

Gloa,

Je geeft aan dat een oude kap heel broos is , maar hoe kun je er dan t beste andere ramen in zetten zonder dat hij helemaal kapot scheurd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:52

Bedoel je huidige raampjes vervangen of echt een heel ander model erin zetten?

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:15

Gloa schreef:
Raampjes kan je vervangen door lexan. Lijkt op plexi maar is slagvast en makkelijk te zagen. Plexi is een ramp om op maat te maken en scheurt heel snel, ook met het fijnste van het fijnste zaagje.

Lexan is tevens uv bestendig terwijl het gemiddelde bouwmarkt plexi binnen een jaar geel uitslaat door zonlicht.

Oude poly kap moet je absoluut niet in gaan zagen!!!! Poly wordt onder invloed van uv zeer broos. Zelfs het verwijderen van zo'n kap moet al heel erg voorzichtig gebeuren om barsten en scheuren te voorkomen.

Polyester wat broos word.? Ik hoor wat nieuws
Was het maar waar Thuis ligt er nog een oude kap maar de flex zal er in moeten anders krijg ik hem niet kapot.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 22:18

Gloa schreef:
Bedoel je huidige raampjes vervangen of echt een heel ander model erin zetten?

Een ander model want rond bestaan ze niet die open kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:54

@karreman; hangt er maar net vanaf hoe goed de coating was. Poly is niet uv bestendig, een goede coating maakt hem dat wel. Maar ook die coating heeft niet het eeuwige leven en als een trailer altijd buiten heeft gestaan of de kap is met agressieve middelen gereinigd dan is de coating ook niet noemenswaardig meer.

Zo'n kap zal niet ineens uit elkaar vallen maar ze hebben van zichzelf al nauwelijks constructieve stevigheid en haal je ze van de trailer af dan gaan ze wiebelen. Een flinke barst of scheur is dan zo opgelopen.

@malih; dat is een flinke gok hoor en zou het echt niet doen tenzij noodzakelijk. Zie voor zo'n oude trailer maar eens een andere kap te vinden. Reparatie kan vaak wel maar wordt er ook niet mooier op tenzij je er heel erg handig mee bent en er het gereedschap voor hebt. Wil je toch een poging wagen dan zou ik sowieso niet zagen, nog niet met het fijnste zaagje, maar een haakse slijper gebruiken. Een zaagblad trekt aan het materiaal en zet kracht op de vezels. Een slijper vreet zichzelf er doorheen zal door de warmte er als het ware doorheen smelten. Bij poly slijpen altijd goede lange handschoenen gebruiken, mondkap op en veiligheidsbril!!!!! Er komen namelijke hele fijne maar vlijmscherpe vezeltjes los die enorm irriteren en overal tussen gaan zitten.