Paard onrustig op trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Felien_Kyra

Paard onrustig op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 10:39

hoihoi, er zullen vast al een heleboel trailer topics zijn maargoed ik had even een eigen vraagje.
Mijn paard is altijd heel onrustig op de trailer, als ik er bij sta is er niks aan de hand, ook kleine stukjes naar de ruiterclub gaan redelijk goed, ze probeert wel telkens achterom te kijken (dit lukt niet omdat ze aan 2 kanten vast staat) en ook staat ze niet lekker ontspannen. Voor het rijden is ze wel rustig hooi aan het eten maar tijdens het rijden niet. Als we aankomen op wedstrijd en we zijn een klein halfuurtje onderweg is mevrouw helemaal bezweet. Wel moet ik zeggen dat het al beter gaat want eerst kwam ze bij de ruiterclub (5 minuutjes van huis) al bezweet aan. Nu kwam iemand er mee om het paard maar aan 1 touw vast te zetten. Is dit een goed idee? of juist niet?

Ze is overigens nog wel redelijk jong, 7 jaar en ze gaat pas met de trailer sinds 2 en een half jaar (sinds ze van mij is) ,daarvoor nooit/amper en anders hele kleine stukjes

Als iemand anders tips heeft voor mij, is ook welkom hoor!

EllenRose

Re: Paard onrustig op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:46

Staat ze heel strak vast? Toevallig zag ik laatst een filmpje voorbij komen op Facebook over onrustige paarden op de trailer. Uit de filmpje bleek dat hoe losser het paard stond, hoe rustig het was. Het paard stond het rustigst met alleen een heel slap hangend halstertouwtje dat voorin de trailer vast zat.

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:49

Het zeil aan de achterkant , is dat open of dicht? Merk je hierin verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:50

Ik vind losjes vast zetten of aan 1 touw altijd eng dat ze om kunnen draaien. Dus dat kan wel, maar dan ook weer niet te los.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:53

EllenRose schreef:
Staat ze heel strak vast? Toevallig zag ik laatst een filmpje voorbij komen op Facebook over onrustige paarden op de trailer. Uit de filmpje bleek dat hoe losser het paard stond, hoe rustig het was. Het paard stond het rustigst met alleen een heel slap hangend halstertouwtje dat voorin de trailer vast zat.

Dat zal per paard verschillen. Hier zelf een paard gehad, die het liefst zo strak mogelijk vast stond.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 10:53

Niet te strak vastzetten helpt al bij sommige paarden. Als ik die van mij aan twee touwen vastzet wordt hij heel onrustig omdat hij niet genoeg ruimte heeft om evenwicht te zoeken enz. Verder.. oefenen oefenen oefenen Hoe vaker hij op de trailer gaat Hoe normaler het wordt.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 10:59

dankjulliewel alvast! zou het helpen om gewoon elke zondag even een rondje te rijden? Steeds wat verder weg? Ik ga denk ik even proberen om haar even een keer los te zetten. Gewoon een klein stukje, misschien dat ze al een stuk rustiger is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:04

Ik weet niet hoe groot je paard is en hoe groot je trailer, maar pas op dat ze zichzelf niet klem kan zetten bij evt omdraaien. Dan beter de twee touwen langer, zodat ze haar hals wel kan draaien en ze kan omkijken, maar dat ze niet kan draaien.

En het allerallerallerbelangrijkste: rij alsof je rauwe eieren vervoert die absoluut niet stuk mogen en je geen water uit je volle glas mag knoeien. Echt heeeeel langzaam (ook al worden andere automobilisten boos ;) ). Evenwicht bewaren in een trailer is moeilijker dan je denkt.

Voor de bewustwording zet ik wel eens eigenaren even in de trailer en ga dan zelf een rondje rijden }>

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 11:07

Paardje is 1.63 en trailer is anderhalfspaard. Dus is aan een touw verstandig? lijkt me niet dat ze helemaal kan draaien toch. zie ik niet echt passen. Maar kan ik me in vergissen hoor!

papa rijd altijd super voorzichtig, Hij heeft inderdaad liever dat anderen zich eraan ergeren dan dat het mis gaat

Phoeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:09

Kwestie van veel oefenen :) ik heb het ook met mijn paardje, ze stond altijd helemaa te trillen en was zeik nat. Zodra ze de trailer zag wou ze ook niks meer eten. (Geen snoepje niks) Sinds kort gaat het al stukken beter! We gaan regelmatig weg met de trailer met haar. Ook heeft ze nu de laatste 2 keer van haar hooi gegeten wat een hele vooruit gang is. Ik heb besloten haar maar aan 1 kant vast te zetten en aan de stang met haar halstertouw waardoor ze wat makkelijker kan kijken. Dit heeft echt geholpen!

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 11:14

Phoeboe schreef:
Kwestie van veel oefenen :) ik heb het ook met mijn paardje, ze stond altijd helemaa te trillen en was zeik nat. Zodra ze de trailer zag wou ze ook niks meer eten. (Geen snoepje niks) Sinds kort gaat het al stukken beter! We gaan regelmatig weg met de trailer met haar. Ook heeft ze nu de laatste 2 keer van haar hooi gegeten wat een hele vooruit gang is. Ik heb besloten haar maar aan 1 kant vast te zetten en aan de stang met haar halstertouw waardoor ze wat makkelijker kan kijken. Dit heeft echt geholpen!

klinkt als mijn paardje. Kan ik inderdaad ook eens proberen. aan een kant vast en aan de stang met halster touw. Maar rijd jij dan gewoon een rondje of komt het toevallig zo uit dat jullie vaak op pad zijn met de trailer?

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:17

omdraaien is wel eens gebeurd bij het paard van een vriendin, dat past idd niet echt en toen is het paard helemaal klem komen te zitten. Dus ik zou haar wel vast zetten, maar aan een enkel touw kan ook wel, je hoeft niet perse het hoofd vast te zetten tussen 2 touwen want ik kan me voorstellen dat dat een beetje beangstigend is

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 11:19

Mm vind het wel een eng idee dat ze zou omdraaien. Maar zoals Phoeboe zei kan misschien een oplossing zijn? aan 1 zijkant met het trailertouw en onderaan met het halster touw??

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:24

Felien_Kyra schreef:
Paardje is 1.63 en trailer is anderhalfspaard. Dus is aan een touw verstandig? lijkt me niet dat ze helemaal kan draaien toch. zie ik niet echt passen. Maar kan ik me in vergissen hoor!

papa rijd altijd super voorzichtig, Hij heeft inderdaad liever dat anderen zich eraan ergeren dan dat het mis gaat

Oh ja hoor dat kunnen ze. Ik dacht ook van niet dus had hem een keer niet vast gezet. Hij stak mooi met zn koppie naar buiten aan de achterkant. Was wel een kleinere pony, 1.48 maar in een 1 paards trailer. Hoe? Geen idee. Zou hem dus sowieso aan 1 touw vastzetten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:26

Dat formaat in een 1,5 paards idd niet los zetten. Omdraaien past niet.

Als je voorin de neus van de trailer kunt vastzetten 1 touw gebruiken. Als je alleen aan de zijkanten van de voorstang kunt vastzetten: twee lijnen gebruiken. Ik ben geen voorstander van twee lijnen aan de zijkant / geen mogelijkheid voor vastzetten aan de voorkant ivm achteruit lopen en hoofd onder de voorstang doen. Maar waarschijnlijk staat jouw paard redelijk opgesloten tussen voor- en achterstang (in tegenstelling tot mijn pony's).

Nog een aanvullende tip: hooinet ophangen, maar wel zo dat ie niet gaat slingeren (mocht je dat nog niet hebben).

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 11:26

finnens schreef:
Felien_Kyra schreef:

Oh ja hoor dat kunnen ze. Ik dacht ook van niet dus had hem een keer niet vast gezet. Hij stak mooi met zn koppie naar buiten aan de achterkant. Was wel een kleinere pony, 1.48 maar in een 1 paards trailer. Hoe? Geen idee. Zou hem dus sowieso aan 1 touw vastzetten.

Zie nu dat ik in die zin het een beetje raar heb gezegd alsof ik hem aan geen een touw wil vastzetten :') bedoelde gewoon of aan 1 touw prima was in plaats van 2 touwen :')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:30

Mijn paard werd heel erg angstig van het verkeer achter en naast de trailer.
Na van alles proberen doe ik hem nu een vliegenmutsje op met geluidsdichte stof in de oren en het zeiltje achter dicht of het windgaas, verder geef ik hem wat strezz druppels van phytonics.
We rijden nu steeds kleine stukjes en bouwen dat langzaam uit en we merken duidelijk dat het steeds beter gaat, hij laadt makkelijker en komt rustiger en droger van de trailer af.

Het is vaak lastig, maar wel heel effectief om de oorzaak van de onrust te vinden.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 11:31

Oh zie nu dat ik over het zeil volledig heb genegeerd... sorry! zeil is open, helpt dicht doen vaak?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:35

hier staan de trekpaarden zonder schot in een tweepaards, ik heb een ring gemaakt in de punt van de trailer zodat ze met 1 touw vaststaan, , kunnen rondkijken naar beide kanten, maar niet kunnen omdraaien.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:37

Ik laat het zeil altijd open, behalve als ik de Shet alleen vervoer. Zij staat dan los en ik wil niet dat ze over de achterklep gaat kijken.
Bedenk bij een dicht zeil dat die door de aanzuigkracht door de rijwind iets de trailer in gezogen wordt (beetje vacuüm idee). Als je wordt ingehaald door een vrachtwagen of bus, is die rijwind even heel anders en vervalt het vacuüm. Het zeiltje 'klapt' dus weer naar de normale positie en als de vrachtwagen weer voorbij is en de zuigende werking weer terugkomt weer met een klapje naar vacuüm.

De Strezz druppels zijn een goede tip. Die hebben mijn merrie ook goed geholpen. Een oornetje zou ik gewoon uitproberen. Niet geschoten, altijd mis.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:39

Ik zou juist eens (met een dichte trailer) een hele lange rit maken en gewoon thuis weer uitladen..
Wel met een lekkere zak hooi erin en niet te lang vast zetten.
Paard moet ondervinden dat er niks aan de hand is..

Dat een paard niet kan draaien in een 1,5 paards trailer is niet waar.. spreek uit ervaring.. :+
Zie het nog zo voor me.. loop met paard de trailer in, en vervolgens loop ik in de trailer naar achteren om de stang achter zijn kont te doen.. en meneer draait, zonder ook maar enig probleem, even om en staat te kijken wat ik aan het doen ben.. _O- _O-

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:40

Felien_Kyra schreef:
Oh zie nu dat ik over het zeil volledig heb genegeerd... sorry! zeil is open, helpt dicht doen vaak?

Dicht doen dus.. anders willen ze alleen maar zien wat er achter hun gebeurd.. wat best eng kan zijn..
En pas op.. het zeil dicht doen kan ook heel spannend zijn, dus met beleid.. ;)

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 11:41

mmm zit zelf nu even na te denken wat ik vind van het zeil dicht doen.. :')

Oke! die druppelz heb ik al vaker over nagedacht maar nooit wat mee gedaan, zou ook nog kunnen.
Oornetje uitproberen is mogelijk!

Heel fijn hoe iedereen meedenkt!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:44

Als je iemand kent met een trailer met bovenklep, zou je dat eens kunnen proberen. Dan heb je de bovenkant dicht zonder klapperend zeiltje.

Ik zou ook proberen wat een tweepaardstrailer voor effect heeft. Misschien wil ze wel wat meer klem staan dan op de 1,5 paards.

Edit: ook erg fijn hoe jij op iedereen reageert. Je beantwoordt netjes vragen en neemt alles in overweging +:)+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:07

Ons zeiltje klappert ook niet hoor, als het goed is zit een zeiltje strak gespannen.
Omdat wij wel wat dicht wilden hebben maar wel wat meer lucht in de trailer hebben we een windgaas 'zeiltje' aangeschaft, dat is wel heel fijn!