dilemma: zelf opknappen/laten doen of inruilen van trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

inkepink

dilemma: zelf opknappen/laten doen of inruilen van trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 14:49

Toch maar een topic geopend om uit de kennis die hier op bokt aanwezig is te kunnen putten en hopende op goede redenaties.

Mijn inmiddels 12 jaar oude Hotra 2 paardstrailer is toe aan een grondige opknapbeurt.
De bodem moet vervangen en ook worden de wanden her en der er niet beter op.

Nu ben ik bij diverse trailerboeren langsgeweest voor prijsopgaves en dat varieerd van 1700,- tot 2500,- voor het volledig opnieuw opbouwen van de trailer.

Manlief wordt niet echt blij van deze prijzen (logisch hij heeft niet veel met paarden) dus nu zit ik te dubben of ik de trailer laat opbouwen of dat ik dit zelf ga doen OF dat ik de trailer inruil in deze staat (trailer levert dan nog ong 1000,- op)

Dat het me een boel geld gaat kosten is me duidelijk maar wat zouden jullie doen?

cissy

Re: dilemma: zelf opknappen/laten doen of inruilen van trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:55

Als je handig bent en tijd over hebt kun je het zelf doen. Heb je al rond gekeken wat trailers kosten 2e hands of nieuwe?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:07

En hoe is de technische staat van de rest van de trailer? Banden, remmen, remkabels, verlichting?
Er vanuit gaande dat je 2500 euro hebt liggen voor herstel + 1000 euro inruil = 3500 euro. Daar kun je ook een andere nette gebruikte voor kopen.
Bijvoorbeeld: http://www.fripaan.nl/gebruikte/paardentrailers.html
Ik wist het wel. Ik ging een nette gebruikte halen.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:26

Als je hem goed op (laat) knappen weet je zeker dat ie weer goed is.Als dit geen optie is zou ik voor een andere ( gebruikt of nieuw) gaan. Denk dan eens aan Aluminium, of polyester, want koop je een gebruikte met houten opbouw dan heb je kans dat je na een aantal jaren weer voor hetzelfde feit komt te staan.En ik begin steeds meer afkeer van hout te krijgen want het is net of word het "trailerhout" elk jaar slechter van kwaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:34

Rondom goede kwaliteit hout voor de trailer kost je tussen de 600 en 800 euro afhankelijk van kleur en dikte. Daar komt dan nog een nieuwe rubber mat of gietvloer bij. En vergeet ook de kosten niet voor alle schroefjes, moertjes en boutjes niet die je onvermijdelijk ook moet vervangen.

Als je handig bent, er de tijd voor over hebt en de rest nog in goede staat is dan is het zeker de moeite waard om het zelf te doen. Dan weet je namelijk wat je hebt. Zoals karreman al zegt; koop een houten 2dehands en je koopt gewoon andermans probleem.

Er is nog zeker goed hout voor trailers maar de plaatselijke aanhangerboer zei mij ook al dat de nieuwe trailers worden voorzien van slecht spul. Mooi grijs van buiten en wit van binnen maar met een waardeloze coating die los komt en vocht op het hout laat komen. Bij goeie kwaliteit betonplex gebeurd dit absoluut niet! Maar ja dan heb je geen hippe kleurtjes.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:37

Mijn trailer staat nu bij Trailerboer nieuwe remmen wanden klep en bodem. 3000-. Had ook getwijfeld om het zelf te doen. Ook hotra trouwens andere kopen kan ik aantal jaar mee vooruit maar ook dan moet je bodem en wanden vervangen. Nu heb ik straks behalve het frame en dak en nieuwe trailer

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:05

Ik had dit probleem ook met een 7 jaar oude Hotra. Altijd binnen gestaan en toch begon t te rotten bij de wanden. We konden hem ook laten maken voor ongeveer 2000,-. Wij hebben hem toen ingeruild voor een nieuwe polyester trailer. Wij vonden dat we dat geld beter bij een nieuwe konden doen

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 13:16

Roodvos schreef:
En hoe is de technische staat van de rest van de trailer? Banden, remmen, remkabels, verlichting?
Er vanuit gaande dat je 2500 euro hebt liggen voor herstel + 1000 euro inruil = 3500 euro. Daar kun je ook een andere nette gebruikte voor kopen.
Bijvoorbeeld: http://www.fripaan.nl/gebruikte/paardentrailers.html
Ik wist het wel. Ik ging een nette gebruikte halen.

banden zijn vorig jaar rondom vernieuwd, remmen zijn toen nagekeken en verlichting is prima in orde.
Het is puur het houtwerk wat slecht wordt. Nu heb ik al begrepen van diverse trailerboeren dat Hotra inmiddels nogal een beladen naam heeft kwa afwerking/afdichting van het hout dus dat zou verklaren waarom er zoveel slechte hotratrailer zijn, mocht ik inderdaad inruilen dan wordt het zeker geen hotra weer (terwijl dit mijn derde hotra is)

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:22

Als de trailer pas na 12 jaar rot is mag je niet eens klagen! Ik kom regelmatig trailers tegen die amper 4 jaar oud zijn en al zachte plekken in het hout hebben. Uiteraard hoor je wat meer negatieve berichten over Hotra maar dat komt uiteraard ook omdat dit een veel verkocht merk was.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:03

Karreman schreef:
Als je hem goed op (laat) knappen weet je zeker dat ie weer goed is.Als dit geen optie is zou ik voor een andere ( gebruikt of nieuw) gaan. Denk dan eens aan Aluminium, of polyester, want koop je een gebruikte met houten opbouw dan heb je kans dat je na een aantal jaren weer voor hetzelfde feit komt te staan.En ik begin steeds meer afkeer van hout te krijgen want het is net of word het "trailerhout" elk jaar slechter van kwaliteit.

Toen ik de Westfalia sloopte, kwam ik op ale kopse kanten van de houten wanden een coating tegen. die na 20 jaar welliswaar het nodige geleden, maar was er nog wel.

Ik ben er vrij zeker van dat, zeker de goedkopere merken, weinig tot niks doen aan conservering van de houten delen.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 15:28

Elegance schreef:
Als de trailer pas na 12 jaar rot is mag je niet eens klagen! Ik kom regelmatig trailers tegen die amper 4 jaar oud zijn en al zachte plekken in het hout hebben. Uiteraard hoor je wat meer negatieve berichten over Hotra maar dat komt uiteraard ook omdat dit een veel verkocht merk was.

Helaas is dit al de tweede bodem van deze trailer, toen ik deze kocht was de bodem pas vervangen bij hotra zelf dus eigenlijk is de trailer kwa kenteken 12 jaar maar deze bodem pas 4 jaar. Je gaat er immers van uit dat als het bij de producent zelf gedaan wordt dat het goed zit niet waar?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:33

Was die bodem dan ook goed gekit? Als dat al niet is gaat het sneller rotten door urine die overal tussendoor komt. Kun je nu ook zien of die nog goed zijn, wat voor vloer ligt eroverheen, gietvloer?

JohanE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:10

ik reviseer regelmatig zelf en dan 100%
geloof me 2500 is goedkoop...
belangrijkste van alles....is het frame ok, de assen recht, de rubbers vd torsieas nog voldoende?
12 jaar....dus beperkte verlichting en 7 polige stekker
als de basis okay is en je wil een mooie klus in de vakantie....doen!
een gebruikte van 3500 is vragen om gebruikte ellende of "flinterdunne kwaliteit"

2 paards....volledig nieuw betonplex....volledig nieuw electra....alle bouten en moeren etc
reken Eur 2500 materiaal en ca 2 weken werk thuis, afhankelijk van je gereedschappen en handigheid
maar dan heb je een kwaliteit trailer staan van zeg ruim dubbele waarde in vergelijk met hedendaagse aanbod
GOED reviseren gaat je 10 jaar plezier geven van je houten 2 paards

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:36

inkepink schreef:
Elegance schreef:

Helaas is dit al de tweede bodem van deze trailer, toen ik deze kocht was de bodem pas vervangen bij hotra zelf dus eigenlijk is de trailer kwa kenteken 12 jaar maar deze bodem pas 4 jaar. Je gaat er immers van uit dat als het bij de producent zelf gedaan wordt dat het goed zit niet waar?

Je noemt alleen wel een merk op wat nou niet echt bekend staat om z'n kwalitatief hoogwaardige produkten. Dat zou voor mij een reden zijn om er heel rap afscheid van te nemen.

JohanE schreef:
ik reviseer regelmatig zelf en dan 100%
geloof me 2500 is goedkoop...
belangrijkste van alles....is het frame ok, de assen recht, de rubbers vd torsieas nog voldoende?
12 jaar....dus beperkte verlichting en 7 polige stekker
als de basis okay is en je wil een mooie klus in de vakantie....doen!
een gebruikte van 3500 is vragen om gebruikte ellende of "flinterdunne kwaliteit"

2 paards....volledig nieuw betonplex....volledig nieuw electra....alle bouten en moeren etc
reken Eur 2500 materiaal en ca 2 weken werk thuis, afhankelijk van je gereedschappen en handigheid
maar dan heb je een kwaliteit trailer staan van zeg ruim dubbele waarde in vergelijk met hedendaagse aanbod
GOED reviseren gaat je 10 jaar plezier geven van je houten 2 paards

Dan het je het over serieuze hobby-isten. Het gros heeft dat niveau gereedschap niet in huis of beschikbaar.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:45

Hier vorig jaar onze 2 paards trailer laten opknappen, nieuwe vloer, nieuwe wanden (tegen polyester) met trapbescherming, remmen van alles aan vervangen, nieuwe kogelkoppeling (wel gebruikt) en banden zijn vervangen. Ook waren er behoorlijk wat problemen met de verlichting wat ook opgelost is. Dit heeft 1750 euro gekost. Als ik dit topic zie valt het mee wat wij betaald hebben :)

Bij het renoveren weet je wat je daarna hebt. Bij het kopen van een tweedehands weet je dat zo niet.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 13:19

de kogel is door de kerk; manlief gaat het zelf doen. Allereerst de bodem vervangen door hardhout met een rubberen mat en dan kijken hoe de wanden er aan toe zijn.
We hebben afgelopen week enkele 2ehands trailers bekeken en eigenlijk waren deze allen of nog slechter dan de onze of ook toe aan binnen afzienbare tijd een nieuwe bodem. Manlief is van mening dat als hij het zelf doet hij goed weet wat de kwaliteit wordt en we dan nog weer jaren plezier kunnen hebben van de trailer en kunnen doorsparen voor ooit een spiksplinternieuwe alutrailer :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:46

inkepink schreef:
de kogel is door de kerk; manlief gaat het zelf doen. Allereerst de bodem vervangen door hardhout met een rubberen mat en dan kijken hoe de wanden er aan toe zijn.
We hebben afgelopen week enkele 2ehands trailers bekeken en eigenlijk waren deze allen of nog slechter dan de onze of ook toe aan binnen afzienbare tijd een nieuwe bodem. Manlief is van mening dat als hij het zelf doet hij goed weet wat de kwaliteit wordt en we dan nog weer jaren plezier kunnen hebben van de trailer en kunnen doorsparen voor ooit een spiksplinternieuwe alutrailer :)

Geef ik je een tip: heeeeel veeeeel hufterproof lak............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:52

Gratis tip nr 2; gebruik de juiste urine bestendige kit en niet te zuinig. Verkrijgbaar bij elke trailerboer en kost tussen de 10 en 15 euri per bus.