Ring voor hooinet in trailer maken, hoe?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Ring voor hooinet in trailer maken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 21:39

Hoihoi,

Ik heb sinds kort een trailer, maar daar zit geen ring in voor een hooinet. Er zat alleen een soort haakje bij voor aan het oog voor in de trailer, maar dan hangt het net 10 cm van de vloer en dat is natuurlijk niet veilig. Nou moet m'n pony 25 Juni naar de keuring, dus het word wel tijd om te bedenken hoe er een ring in gaat komen :+

Ik zat te denken om gewoon een ring voor aan een muur te nemen, met een extra plaatje met gaten op dezelfde plek voor aan de buitenkant van de trailer en dan slotboutjes er doorheen.

Maar kan dat ook echt, of is er een andere oplossing? :)

Karreman

Re: Ring voor hooinet in trailer maken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 22:19

1 slotbout m8 aan de binnenkant vastmaken met een ringmoer.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 00:01

Oh dat ziet er handig uit! Kan ik die gewoon in de kap maken? Ben bang dat de pony het hooinet met bout en al uit de kap trekt... Maar heb eigenlijk geen idee hoe sterk zo'n kap is :+

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 00:07

gewoon bij die ring vooraan hangen. beetje hoger optrekken. Paard kan er prima aan dan.
bij een ijzerwarenhandzl oid kun je ringen kopen die op een ijzeren plaatje zitten. maak je vast met 4 boutjes. als je door je wand boort eerst een dot silicone erin spuiten en dan pas toeschroeven.
bij mijn trailer hangt er een ring in mijn kap. de net los hangen zodat die meebeweegt en geen te fijne maas gebruiken. werkt prima.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 00:13

Aan de kap kun je niks vastmaken, dat scheurt vast en zeker -O-

Kun je het net niet gewoon vastmaken aan dat oog en dan de onderkant rechts aan de stang, zodat het horizontaal hangt in plaats van recht naar beneden?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 00:46

Oh, dat is dan flink kl*te -O- Als ik hem aan de ring vooraan hang, dan hangt hij heel laag. Het is een ponytrailer namelijk. In 2014 heeft pony een ongeluk gehad met de trailer, daardoor ben ik nu behoorlijk overbezorgd als ze in de trailer staat. Ze schraapt nooit ofzo, maar wat er met het ongeluk gebeurde had ze ook nog nooit gedaan, had het niet kunnen bedenken -O-

Afbeelding

Schuin vastmaken zou misschien wel kunnen, ga morgen even kijken hoe hoog dat dan zit!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 00:57

Ach jee...wat is er gebeurd dan?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 05:52

Ik wilde al zeggen je hooinet aan de stang bij het raampje vast maken maar je heb geen ramen.

Ik zou hem dan aan de ring vast maken en hem langs je wand naar de stang links met een haak vast klemmen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 07:41

Hooinet vastmaken aan de bestaande ring, dan touwtje van het net door de onderkant van het net halen, flink aantrekken en weer vastmaken aan de ring. Zo hang je hem een stuk hoger. Aan de kap bevestigen zou ik niet doen.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 08:46

Ik heb helemaal boven in de houten wand, net onder de rand van de kap voor de voorstang in mijn trailer een beugeltje gebruikt van een kastslot - (zo een waar je dan bij normaal gebruik bij een kast een recht stuk met gat hebt die over het beugeltje heen valt, en dan een hangslot erdoorheen doet. Die gebruik je dus allemaal niet in dit verhaal). Dat beugeltje vastgeschroefd met vier schroeven die net niet door de wand heen gaan qua lengte, en aan het beugeltje een musketonhaak (bv van de action). Daar maak ik mijn al dichtgeknoopte hooinet direct aan vast (aan een aantal mazen en de bovenkant van het hooinet). Dus dan hangt hij hoog genoeg om ellende te voorkomen, maar goed op eethoogte voor pony's. Ik heb wel een ring in het dak, maar dan hangt hij in het midden en best hoog te bungelen onder het rijden en dan lijkt me voor de pony niet fijn, vandaar. Ik zou voor een paard wel het hooinet aan mijn dakring hangen, en vastmaken aan mijn extra beugeltje tegen het slingeren, omdat ik niet weet hoeveel kracht "mijn" beugeltje kan hebben, en paarden met wat meer kracht aan het hooinet staan te trekken. Mijn pony doet het echter prima met deze constructie. En het is ook fijn dat ik niet allemaal hooi in mijn haar krijg bij het binnengaan van de trailer want ik heb het beugeltje links gemaakt, waar het deurtje niet zit.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 09:52

Shirley schreef:
Aan de kap kun je niks vastmaken, dat scheurt vast en zeker -O-

Kun je het net niet gewoon vastmaken aan dat oog en dan de onderkant rechts aan de stang, zodat het horizontaal hangt in plaats van recht naar beneden?

Bout met ringmoer, bevestigd aan de kap. Origineel Ablas Böckman.

Afbeelding

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 10:05

Alles wat je er extra inschroeft geeft gaatjes waar vocht in kan gaan zitten. Kit ze dus wel goed af.
Ik zou m ook schuin ophangen zoals Imre zegt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 10:06

We huurden altijd een trailer, hele fijne maar extra hoor en extra breed. Pony had heel veel ruimte en kon ruim naar achter stappen hoe strak we haar ook vast zetten. Er at geen ring voorin. Toen we op terrein aankwamen stond ze onder de voorstang. Haar schoft zat er ook onderdoor en ze raakte in blinde paniek en ramde meerdere malen met haar rug onder de balk en zat muurvast. Gelukkig was ze op den duur uitgeput en ging ze liggen. We hebben toen de hele trailer uit elkaar gesloopt om haar eruit te krijgen. Nou kan ze in deze trailer niet naar achter stappen omdat de buis goed dicht achter haar kan. Wil daarom ook haar net zo hoog mogelijk hebben en ik zet haar aan de voorste ring vast zodat ze niet met haar hoofd onder de stang kan komen.

pony heeft trouwens helemaal niets overgehouden aan het ongelukje. Liep een paar uur na het ongeluk in de ring prima en behaalde een eerste premie. Het inladen was ook geen probleem. Liep gewoon weer rustig mee. Mijn vertrouwen met trailerrijden heeft wel een klap gehad.

Ga straks even in de trailer kijken of schuin ophangen lukt.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:10

Ik heb bij Heja in Garderen een ring met plaatje eraan aan de kap vast laten kitten met speciale kit. Zo beschadig je de kap niet door erin te boren (wordt echt afgeraden). Dit met kit zit al jaren prima.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:25

Ik hang mijn hooinet altijd aan de stalen tralies van de raampjes. En dan helemaal naar rechts. Volgens het bedrijf waar ik mijn trailer in onderhoud heb kan dit best. En zo hangt het hoog zat.
Wel doe ik het raampje aan deze kant niet helemaal open, het hooi waait anders de hele trailer door.

Sinds een jaar doe ik het hooinet vastmaken aan een redelijk grote ronde musketon, gewoon een die je bij de hornbach kan kopen bijvoorbeeld. Werkt handiger, zo kan ik het hooinet ook even aan de buitenkant vd trailer hangen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:28

Imre schreef:
Hooinet vastmaken aan de bestaande ring, dan touwtje van het net door de onderkant van het net halen, flink aantrekken en weer vastmaken aan de ring. Zo hang je hem een stuk hoger. Aan de kap bevestigen zou ik niet doen.

Dat dus en dan loeistrak vast snoeren op hoogte, deed ik bij mijn vorige trailer ook.
(deze heeft oog in plaffond als iets ergelijk is is dat het wel, dus die zit dan altijd weer met halstertouw vast aan het middenschot, omdat ie anders bengelt als een gek)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 15:48

We hebben toch maar de gok genomen en er een ring bovenin gemaakt. Carosserieringen aan de buiten en binnenkant, kit er tussen, ringmoer aan de binnenkant, bout aan de buitenkant... Zijn op keuring geweest, dus hooinet heeft er al aan gehangen en ging prima. Het heeft flink geregend en geen drup in de trailer gekomen, dus hopen maar dat het goed blijft gaan :Y)

Afbeelding