welke trapbescherming, zelf plaatsen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

welke trapbescherming, zelf plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 22:16

mijn humbaur trailer met alu bodem en houten wanden heeft rubber trapbescherming. echter is er aan een kant vorig jaar lucht onder gekomen en heeft mijn merrie er langs getrapt en een deel gescheurd. dit hebben we dezelfde dag nog dichtgekit.
vandaag heb ik hem een grote poetsbeurt gegeven en gezien dat de kitrand terug loslaat en dat de andere zijde de kitrand onderaan ook loslaat.
ik spuit hem nu en dan uit, dus nu gewoon terug dichtkitten lijkt me geen strak plan.
is aluminium trapbescherming beter? hoe wordt dat vastgemaakt? of is geen trapbescherming beter?

Joltsje

Re: trapbescherming of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 04:48

ik heb ijzer trapbescherming. (ik ga er vanuit dat het ijzer is) en dat bevalt prima.

als je paard in het rubber heeft getrapt, lijkt het me toch wel nuttig

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 09:09

paard heeft erin getrapt opdat ik ze in een vak vervoerde. dat accepteert ze niet. zonder schot dtaan ze beide helemaal stil.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:25

Trapbescherming is het behoud van je wand. Ze hoeven maar even een misstap te doen en je beschermlaag van het hout gaat stuk. Vocht kan dan zo naar binnen en zeker achterin vreet de urine dan in no time je wand weg.
Zou de trapbescherming er af halen en laten drogen en weer met goede kit dichtmaken. Ook de rand onderaan opnieuw kitten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 19:15

Oh, dat kunnen we in principe zelf doen dan?
nu is de kitrand onderaan los aan het komen (en de ene wand zit er een scheur in het rubber, vorig jaar hebben we dat dichtgekit maar komt nu weer los).
Welke kit gebruiken we hiervoor, en hoe krijg ik de huidige rubber los zonder de zijwand te beschadigen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 19:32

Zó handig ben ik niet, ik heb het laten doen bij Gap@bokt. Oude rubber is er af gegaan en opnieuw gekit op een nieuwe wand en ook de bodem rondom weer gekit. Zij gebruiken speciale ammoniak bestendige kit.
Ik moet wel zeggen dat mijn rubber vier lagen nylon erin heeft zitten voor de stevigheid. Die scheurt echt niet zomaar. Komt bij Bos Rubber vandaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 19:51

Mijn trailer komt van bij GAP, helaas iets te ver weg om even heen en weer te rijden, anders stond die er al. Ik heb een trailerbedrijf dat goed bekend staat hier in de buurt aangeschreven, eens kijken wat ze aanraden.
De rubber is ook erg dik, maar er is blijkbaar lucht achter gekomen en het was een trekpaardhoef die er langs staan trappelen heeft, weinig die dat overleeft :D

wat zouden jullie aanraden, rubber of aluminium/staal?
kwa gewicht trailer hoef ik niet te kijken, tussenschot staat er niet in en er gaat maar 1 trekpaard per keer mee of anders eens 2 grote pony's

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 21:32

Bij de dealer komt het op 135 euro voor de trapbescherming plus 2 uur werk, dus ik schat een 250 euro totaal. Is dat de prijs om aluminium te plaatsen?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 21:51

Mijn Humbaur heeft ook een trapbescherming. Maar mijn dealer vond die van Humbaur zelf niet zo geweldig. Zij hebben er een kunststofplaat, op maat gemaakt, ingezet en afgekit. Is ideaal en kan ook niet zomaar kapot.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 22:02

Zou je weten welk materiaal die kunststofplaat is? Zoiets of alu zelf plaatsen zou wel moeten lukken. Zelf rubber plaatsen zal al een stuk moeilijker zijn ivm het op zijn plek houden tijdens het drogen...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 22:45

Bij mn deurtje zit er een plaat trespa tegenaan.
Hou wel bij staal in de gaten dat elk gaatje wat je boort een potentieel vochtgaatje wordt.
Voorheen had ik ook stalen platen (trailer zo gekocht) die niet afgekit waren en elke keer bij uitspuiten ging er vocht achter zitten wat uiteindelijk resulteerde in verrotte wanden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 23:28

Duhelo schreef:
Zou je weten welk materiaal die kunststofplaat is? Zoiets of alu zelf plaatsen zou wel moeten lukken. Zelf rubber plaatsen zal al een stuk moeilijker zijn ivm het op zijn plek houden tijdens het drogen...

Geen idee. Het lijkt op die snijplanken, die van kunststof zijn :D En ja zoiets is heel makkelijk zelf te doen, als je de plaat vinden kan. Zal morgen wel even een foto maken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 07:17

super!dankjewel!

Duhelo

Re: welke trapbescherming, zelf plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 11:16

Moest er iemand weten welke die kunsstof trapbescherming is?
Mijn baas opperde RVS ipv aluminium. Iemand een idee hoe dik ik moet gaan in rvs of aluminium?
Kan ik dergelijke platen gewoon verlijmen en afkitten, of moet dat vastgezet worden met schroeven? Welke lijm en kit gebruiken we het beste?

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:09

Ik zou voor aluminium gaan , of verzinkt plaatstaal. Is lichter dan rvs en makkelijker te boren. Onderlangs vastzetten met dezelfde bouten waarmee de zijwand aan het chassis vast zit. De oude bouten er eerst uit halen en vervangen door iets langere.Bovenlang schroeven met korte spaanplaatschroeven zodat ze er aan de buitenkant NIET doorheen komen. Verder de achterkant met kit insmeren voor extra hechting en afdichting

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:50

En rondom afkitten om te voorkomen dat er vocht tussenkruipt. Incl de boorgaatjes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 20:57

de zijwand zit volgens mij niet met bouten aan het chassis vast?
het is een humbaur rapid geloof ik, 4 jaar oud. Kan het nu niet uit mijn hoofd zeggen hoe dat ding in elkaar zit. Ik heb net wel een stukje rubber weggetrokken, en eronder gekeken, de vloer ligt wel nog netjes afgekit tegen de wand, het is puur de rubber die losgekomen is. (gelukkig!)
rondom afkitten is zowiezo het plan, met mijn vorige trailer door schade en schande wijs geworden helaas.
de rvs is inderdaad verzinkt plaatstaal geloof ik, het ging op een 60 kilo per plaat komen voor 4 mm dik, dus dat is nog doenbaar. Van aluminium heb ik schrik dat het zo vlug in blutsen komt. Zijn niet bepaald lichte paarden dat ik heb, ze zijn in principe braaf , maar ALS ze eens iets doen is het meestal wel goed :D
Maar die kunststof spreekt me eigenlijk meer aan, lichter, gemakkelijker te bevestigen volgen mij, en makkelijker schoon te houden ...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:07

Ik persoonlijk hou niet zo van metaal trapbescherming nadat ik een keer een paard gezien heb waarvan de trailer het gewonnen had. Met genoeg kracht slaat metaal krom en dat geeft flinke wonden.
Ik zou liever een keer meer vervangen met rubber.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 21:12

smurffie schreef:
Ik persoonlijk hou niet zo van metaal trapbescherming nadat ik een keer een paard gezien heb waarvan de trailer het gewonnen had. Met genoeg kracht slaat metaal krom en dat geeft flinke wonden.
Ik zou liever een keer meer vervangen met rubber.

daar heb ik ook al zitten aan denken, stél dat ... Maar rubber moet je kunnen een kracht opzetten om te laten drogen, en daarvoor hebben we niet echt de middelen denk ik. Eventueel een plaat ertegen en met zon stangen dat je kan opspannen ertussen, maar ik wil ook geen 24 uur teveel kracht uitoefenen op de zijwanden van die trailer ...

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:39

Duhelo schreef:
het is een humbaur rapid geloof ik, 4 jaar oud. Kan het nu niet uit mijn hoofd zeggen hoe dat ding in elkaar zit. Ik heb net wel een stukje rubber weggetrokken, en eronder gekeken, de vloer ligt wel nog netjes afgekit tegen de wand, het is puur de rubber die losgekomen is. (gelukkig!)
rondom afkitten is zowiezo het plan, met mijn vorige trailer door schade en schande wijs geworden helaas.
de rvs is inderdaad verzinkt plaatstaal geloof ik, het ging op een 60 kilo per plaat komen voor 4 mm dik, dus dat is nog doenbaar. Van aluminium heb ik schrik dat het zo vlug in blutsen komt. Zijn niet bepaald lichte paarden dat ik heb, ze zijn in principe braaf , maar ALS ze eens iets doen is het meestal wel goed :D
Maar die kunststof spreekt me eigenlijk meer aan, lichter, gemakkelijker te bevestigen volgen mij, en makkelijker schoon te houden ...

Zijwanden zitten ALTIJD onderlangs met slotbouten vast aan het chassis. Maakt niet uit of de opbouw van hout, aluminium of polyester is.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:20

Ja sorry ben gewoon nog niet toegekomen aan foto's maken. Trailer staat altijd onder dak hier, en ik zat op mijn kop in het hooi.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 08:49

Karreman schreef:
Duhelo schreef:

Zijwanden zitten ALTIJD onderlangs met slotbouten vast aan het chassis. Maakt niet uit of de opbouw van hout, aluminium of polyester is.

oh. op die manier. maar dan moet ik mijn vloer loshalen en daar begin ik niet aan. de wanden zijn gelit aan de vloer. en dan zit de rubber ervoor. het is enkel de rubber die beschadigd is. de rest is nog prima in orde.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:23

JohanE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:03

Trek alle rubber wat los zit van zijn plek, schoonmaken en drogen en dan met BISON POLYMAX weer vastdrukken, dat duurt geen eeuwigheid en is blijvend elastisch. Rondom de hele rand !! volledig schoonmaken en opnieuw afkitten. Laat de boel nog even 1 a 2 dagen nadrogen (afhankelijk van dikte) en dan kun je alles weer gebruiken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 12:33

rina schreef:
Fotoalbumpje van de trapbescherming. http://myalbum.com/album/18bVXe4GPbh6

dat ziet er inderdaad netjes uit!

JohanE schreef:
Trek alle rubber wat los zit van zijn plek, schoonmaken en drogen en dan met BISON POLYMAX weer vastdrukken, dat duurt geen eeuwigheid en is blijvend elastisch. Rondom de hele rand !! volledig schoonmaken en opnieuw afkitten. Laat de boel nog even 1 a 2 dagen nadrogen (afhankelijk van dikte) en dan kun je alles weer gebruiken.

bison polymax, genoteerd. Dankjewel! Enig idee hoe lang ik dat moet aandrukken? (aandrukken met de hand, of een plaat met een spanstang of twee tegen duwen?)