Trailer opknappen --> waar haal ik deze raampjes?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Trailer opknappen --> waar haal ik deze raampjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 23:36

Hallo lieve bokkers

Ik ben bezig met het opknappen van mijn trailer uit 1979 <3

Nu zijn de raampjes aan de voorkant erg dof geworden en zou ik deze graag vervangen.
Alleen heb ik geen idee waar ik deze vandaan zou kunnen halen. Ik heb me laten vertellen dat fabrikant van de trailer niet meer bestaat.

Het gaat om een Waco type Mabro.
Ik zal hier ook wat foto's plaatsen van het opknappen. Misschien leuk voor anderen :o
Het gaat om een polyester trailer.

Hier een foto van her raampje waar het over gaat:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door PreHungaro op 09-06-16 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 23:38

Enkele maanden geleden heb ik mijn eigen trailer gekocht. Ik hou van verven en opknappen. Daarom duurde het ook niet lang voor de trailer aan de beurt was *\o/*

Hij was geel, goud, in ieder geval verweerd geen glansje meer te bekennen. Ook was de binnenkant ooit geverft maar dit was alweer half afgebladderd.

Voor:

Afbeelding
Afbeelding

Tijdens:

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat we hebben gedaan
- complete trailer geschuurd en ontvet
- trailer in de kunstof primer gezet
- trailer afgelakt met donkerblauwe hoogglans lak
- hetzelfde voor de spatborden
- binnenkant geschuurd en ontvet
- in de grondverf gezet
- afgelakt met roomwitte hoogglans
- alle boutjes en moertjes vervangen door nieuwe
- de klep opnieuw bekleed met tapijt als anti slip en demping
- de randen van de trapbescherming opnieuw gekit
- de buizen bekleed met isolatie voor zachtheid en netjes geschilderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:50

Is weer mooi opgefrist :)

Denk dat die raampjes zo niet meer te verkrijgen zijn of je moet iemand vinden met een oude voorraad.

Zou ze eruit halen, dikte opmeten en een plaat lexaan bestellen. Dat is met een decoupeerzaag prima in de juiste vorm te krijgen.

Tinkertje89

Re: Trailer opknappen --> waar haal ik deze raampjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:53

Wat een verschil , denk dat je de raampjes niet meer kunt krijgen maar misschien wel ergens kunt laten maken?

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:24

Ik zou kijken of je ze nog schoon kan maken. Er zijn op internet genoeg schoonmaaktips voor dof glas te vinden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:44

Zal geen glas zijn maar iets van plexiglas. Nieuw stuk halen en op maat zagen. Nieuwe raamrubbers misschien te koop bij caravandealers of trailerdealers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 13:54

cissy schreef:
Zal geen glas zijn maar iets van plexiglas. Nieuw stuk halen en op maat zagen. Nieuwe raamrubbers misschien te koop bij caravandealers of trailerdealers.

Is inderdaad altijd kunstof en geen glas. Maar niet met plexiglas gaan werken hoor!!! Dat is een ramp om te zagen, barst makkelijk en de goedkope platen worden geel in de zon. Kost je zo meerdere platen voordat het lukt. Daarom had ik het over lexaan. Lijkt hetzelfde maar is zeer makkelijk te verwerken en slagvast. Dat gebruiken we hier ook bij de race auto's voor gewichtsbesparing ipv het glas.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:10

Even een trailerdealer bellen, die kunnen er vaak wel aan komen.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:46

TerraHowrse schreef:

Dealers hebben dit zeker NIET meer liggen. Je zult het zelf op maat moeten (laten) zagen.Lexaan ken ik niet maar heb wel eens een raampje uit een plexiglas plaat gehaald. Raam zagen is makkelijker dan het weer in de rubbers plaatsen !

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:23

Gloa schreef:
cissy schreef:

Is inderdaad altijd kunstof en geen glas. Maar niet met plexiglas gaan werken hoor!!! Dat is een ramp om te zagen, barst makkelijk en de goedkope platen worden geel in de zon. Kost je zo meerdere platen voordat het lukt. Daarom had ik het over lexaan. Lijkt hetzelfde maar is zeer makkelijk te verwerken en slagvast. Dat gebruiken we hier ook bij de race auto's voor gewichtsbesparing ipv het glas.

klopt,ik heb een keer een kapot autoraampje vervangen door plexiglas...is nu bruin.
Dat andere spul ken ik niet,maar zal ongetwijfelt beter zijn!
Om het er in te zetten...rubber invetten een kant van de raam er in duwen met een touwtje ertussen.Dat touwtje trek je dadan door het rubber heen...hoe leg ik dit nu uit zodat iemand het ook snapt?Zucht....

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:29

Karreman schreef:
TerraHowrse schreef:

Dealers hebben dit zeker NIET meer liggen. Je zult het zelf op maat moeten (laten) zagen.Lexaan ken ik niet maar heb wel eens een raampje uit een plexiglas plaat gehaald. Raam zagen is makkelijker dan het weer in de rubbers plaatsen !

Proberen kan altijd. Dealers die in contact staan met veel trailermerken hebben mappen waarin ze kunnen zien of deze soort nog te krijgen is.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:15

klopt,ik heb een keer een kapot autoraampje vervangen door plexiglas...is nu bruin.
Dat andere spul ken ik niet,maar zal ongetwijfelt beter zijn!
Om het er in te zetten...rubber invetten een kant van de raam er in duwen met een touwtje ertussen.Dat touwtje trek je dadan door het rubber heen...hoe leg ik dit nu uit zodat iemand het ook snapt?Zucht....[/quote]

Dat moet je eigenlijk met 2 man doen, dat met dat touwtje
Wat dat plexiglas betreft, wij hebben jaren geleden een kapotte tractorruit vervangen door een plexiglas plaat van 8mm. Deze is nog steeds niet verkleurt of verweerd.
Laatst bijgewerkt door Karreman op 10-06-16 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:17

Proberen kan altijd. Dealers die in contact staan met veel trailermerken hebben mappen waarin ze kunnen zien of deze soort nog te krijgen is.[/quote]

Tuurlijk kan je het proberen maar ik geef je de garantie dat ze niet meer kant en klaar leverbaar zijn :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:26

Lexaan is slagvast en wordt onder andere gebruikt voor pantserwagens, omdat het vanaf bepaalde diktes kogelwerend is. Maar zo aan de buitenkant ziet een leek geen verschil met plexi.

Plexi/aqrylaat bestaat in uv werende variant die dus niet verkleurd. Maar dat zijn niet de platen die je bij de bouwmarkten koopt. Die moet je bij een kunstofhandel bestellen en als je dat toch doet dan kan je net zo goed voor lexaan gaan.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:32

Als ik het goed heb is je trailer raampje van ongeveer hetzelfde materiaal gemaakt als een koplamp van een auto, en die kun je weer helemaal helder polijsten met een mild schuurmiddel en geduld, anders kan je wellicht een autogarage om tips vragen, die hebben altijd goede ideeën :j je trailer ziet er goed uit zeg!! Veel plezier met verder opfrissen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 18:32

Dan zal ik dat eens proberen. Door een domme fout van mij is een van de raampjes helaas gebroken :( dus er moet sowieso een nieuwe komen. Vandaag nog verf gehaald voor alle ijzeren onderdelen en dan is hij perfect!