Paard in bruikleen geven, en waar op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieverdje86

Paard in bruikleen geven, en waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 14:09

Hallo allemaal,

Ik zit er over na te denken om mijn paard voor bruikleen aan te bieden.
Mijn vriend en ik gaan uit elkaar, wat betekent dat ik alleenstaande moeder wordt en ik met onwijs veel pijn in mijn hart andere prioriteiten moet stellen gezien vrije tijd en financiën.
Ik vind het een gigantisch moeilijke keuze en een dilemma waar ik voor sta, dus ik moet er echt een goed gevoel bij hebben dat ik het juiste doe. ;(
Voor mijn ene paardje heb ik een geweldig plekje gevonden bij lieve mensen waar ze met pensioen is en ik altijd welkom ben. Mijn jonge paard is toch wel mijn droompaard en wil ik liever niet verkopen. Ik hoop en ga ervan uit dat de situatie er over een jaar wellicht anders voor staat en ik de verzorging weer zelf op me kan nemen. Het is een jong paard wat net onder het zadel is.

Waar moet ik allemaal aan denken met bruikleen? Dien ik een contract bij een notaris of jurist op te stellen of is een eigen overeenkomst ook rechtsgeldig?

Vragen die bij mij al opkomen:
- Voor welke sporten mag hij gebruikt worden, zet ik hier een limiet op?
- Gebruik van hulpteugels en/of sporen verbieden
- 1 vaste standplaats afspreken, verhuizen in overleg
- Dagelijks weidegang of paddock verplicht
- Geef ik dekens, borstels, zadel en hoofdstel mee?
- Tot hoever worden dierenartskosten door de gebruiker betaald? Wat is normaal?
- Zet je een tussentijdse opzegtermijn in de overeenkomst?

En stel dat je op bezoek gaat en je ziet dat hij wegkwijnt of nadelig gedrag vertoont. Kun je hem dan meenemen?

Kortom, wie heeft hier ervaring mee?
Heeft iemand een bruikleenovereenkomst die ik zou mogen inzien?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 14:14

Bespaar jezelf de stress en doe het niet.
Kan hij ook niet terecht bij die lieve mensen tegen kostprijs?

Sterkte, vervelende tijd ga je tegemoet :(:)

Justy

Re: Paard in bruikleen geven, en waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 14:20

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 14:23

Als hij nog jong is en net onder het zadel, zou je hem dan niet een jaartje het land op kunnen doen en dan verder zien? :) Ik ken zelf helaas weinig succesverhalen met bruikleen..

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 14:40

Ik ken wel goede aflopen met bruikleen. Verstandig is om een overeenkomst op te stellen samen met degene die je paard in bruikleen neemt. Een hippisch advocate kan jou advies geven en helpen met het opstellen van de overeenkomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 14:49

Als je al denkt over het verbieden van sporen en hulpteugels en het limiteren van bepaalde disciplines. Dan denk ik niet dat dit een succes verhaal gaat worden.
Niemand gaat volle prijs betalen voor een paard waar je niet mee kunt doen wat je zelf wil.
Dus bespaar jezelf de stress en verkoop je paard of gooi hem op de wei.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 14:57

ik zelf zou het afraden! ik heb dat ook een keer gedaan kreeg ik het paard zeer beschadigd terug, rug helemaal naar de knoppen... wil je hem echt niet verkopen dan zou ik je paard in bruikleen stellen bij iemand die je kent bijvoorbeeld ;)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 15:03

Wat denk je van je paard een jaar naar de opfok of zo iets brengen? je paard heeft vrij, de tijd van zijn leven en kan nog helpen pubers op te voeden ook.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 15:25

Ik heb hele goede ervaringen met het fulltime leasen van een paard. Als je veel contact kan houden met degene die hem overneemt kan je er prima zicht op houden toch? Een paard helemaal naar de knoppen terug krijgen zijn hele extreme gevallen en bij goed contact en bij iemand die weet wat hij doet zal dat zo snel niet gebeuren. Ik denk dat je zelf prima kan inschatten of je er een goed gevoel bij hebt! Het risico is er altijd maar in mijn omgeving alleen maar succesverhalen en blije paarden+ eigenaren.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 15:30

Misschien een leaser zoeken op de stal waar hij nu staat?bij jou in de omgeving zodat hij dichtbij is en je hem in de gaten kan houden?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 15:39

Ik las je topic en iets daarvoor kwam ik deze advertentie tegen; http://www.bokt.nl/markt/ad/410538/full ... rd-gezocht

Zoiets is misschien een goede oplossing voor je, afspraken maken is zeker belangrijk. Wat voor jou en de ruiter allebei werkt en ook in voordeel van het paardje. Succes!

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 15:57

Bedankt voor de tips!

De mensen die mijn andere paard verzorgen, hebben geen plek voor een derde.

Hij heeft al de eerste zes jaar van zijn leven op het land gestaan en het is een enorme knuffel, dus ik denk dat hij dagelijkse aandacht wel echt waardeert. Plus dat het me dan alsnog nog steeds maandelijks best wat kost. Helaas zijn de particuliere huurwoningen hier erg duur, dus daar zal dan een hoop geld heen gaan. :-(

Ik heb iemand gevonden die hem wil bruiklenen. Ik ken haar nog niet. Zij komt dit weekend kennismaken en proefrijden en stelde zelf al voor een contract door een professional op te laten stellen. Nu eerst maar kijken of er een klik is en we op 1 lijn komen te zitten. Het moet wel echt goed voelen.

Als ik hem ter lease aanbiedt of een bijrijder zoek, blijf ik afhankelijk of iemand niet makkelijk opzegt en ermee stopt, want dan zit ik gelijk weer aan de kosten vast. En een leaser betaald vast niet alle kosten?

Moeilijk!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 16:11

Ik zal als leaser best bereidt zijn om de stalling, voer en hoefsmid te betalen. Echter meer betalen dan dat zou ik als leaser niet willen. Dan kan ik namelijk ook een eigen paard kopen en hoef ik helemaal geen verantwoording af te leggen. Ik denk wel (even kijkend naar mezelf) dat er mensen zullen zijn die goed voor je paard kunnen zorgen en ook netjes met het dier om gaan. De zoektocht begint dan bij jezelf. Misschien kan je een vragenlijst opstellen over dingen die je graag wil weten van de leaser, wat vindt jij belangrijk hoe iemand ergens over denkt? Denk aan stalling, weidegang en manier van rijden.

Het hele punt met leasen is natuurlijk dat je als leaser er relatief makkelijk vanaf kan komen, als het voor jou echt een risico is, kan je eventueel in het contract opnemen dat de opzegtermijn bijv. 2 maanden is. Dan heb je wat meer tijd om een nieuwe leaser te zoeken in de tussentijd. Ik hoop dat je wat hebt vanuit mijn kant ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 16:16

Een bruiklener kan er ook mee stoppen, hè? ;)

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 16:19

Ik denk dat het zeker goed kan gaan als je een goede klik hebt en het vertrouwd aanvoelt. Ik zou alleen niet beginnen aan het verbieden van bepaalde disciplines en het gebruik van sporen/hulpteugels. Wederzijds vertrouwen is bij zoiets heel belangrijk en dat straal je niet echt uit door allemaal regeltjes te maken. Al kan ik me wel voorstellen dat je afspreekt dat er bijvoorbeeld geen SGW gereden mag worden, dat is toch een wat risicovollere tak van de sport.

Ik denk ook dat je de spullen mee moet geven, met de afspraak dat ze wat stuk gaat vervangt voor iets gelijkwaardigs. Ik zou er niet op zitten te wachten om voor een jaar een zadel en allemaal dekens aan te moeten schaffen.
Vaste standplaats en verhuizen in overleg vind ik wel redelijk, lijkt mij dat jij ook inspraak hebt in waar het paard komt te staan. Dan kan je ook meteen letten op weidegang/paddock.
Ik zou de hoefsmid en entingen, ontworming door de leaser laten betalen. Maar ik denk dat het bij onverwachtse kosten logischer is als jij die betaalt. Uiteindelijk blijft het jouw paard en wil jij er later nog wat mee kunnen doen. Dan is het voor jou ook minder lastig om geld te investeren in het herstel. De leaser steekt anders een hoop geld in een paard waarvan ze weet dat het weer weg zal moeten. Bovendien hou je zo zelf de touwtjes in handen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 17:25

Als leaser betaalde ik de stalling, het voer en de hoefsmid. In ruil hiervoor het paard 7 dagen beschikbaar incl alle spullen. Hier was ik ontzettend blij mee!

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 19:31

Bedankt voor jullie reacties!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:14

ik heb ook jaren paarden in bruikleen gedaan maar ik ben er helemaal klaar mee en doe het ook niet meer..
bruikleen kan ook stoppen en dan lijkt het ook als de mensen ala minute van het paard afwillen en jij dan als eigenaar maar een oplossing moet regelen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 09:30

Lastige situatie waarin je je bevind.
Ik kan je eigenlijk weinig raad geven.
ook ik ben eens zo stom geweest mijn merrie in bruikleen te geven. Bij iemand die we kenden, professioneel met paarden bezig was (en nog steeds).
Helaas werden afspraken niet nagekomen, liep de merrie veel meer uur dan vooraf gezegd werdt en als klap op de vuurpijl hadden ze haar naar een andere stal verhuisd zonder mij in te lichten (iets dat vooraf zelfs op papier gezegd was, dat mocht dat zich voordoen, dat ik VOORAF op de hoogte gesteld zou worden).

Gelukkig ben ik er achter gekomen en heb mijn merrie daar weggehaald (zonder aankondiging vooraf).
We hebben vervolgens 4 maanden nodig gehad om er weer 80 kilo bij te krijgen (ongeveer een vijfde van haar gewicht) en onze dierenarts was bang dat het nooit meer goed zou komen.
We zijn nu dik anderhalf jaar verder, maar nog dagelijks merken we de lichamelijke en geestelijke gevolgen. Merrie is inderdaad verkloot voor het leven. En dan maar de mond vol hebben over Happy Athlete en paardenwelzijn.
Ik ben er zoals je begrijpt helemaal klaar mee, en zal nooit meer een dier in bruikleen geven. Nooit meer.

(edit typo)

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 12:18

Nu 8 maanden later, wil ik graag mijn ervaring delen.

Het heeft voor mij heel positief uitgepakt!
Ik vond een bruiklener waar ik mee op 1 lijn zat en wat gevoelsmatig goed aanvoelde, al blijft het natuurlijk een gok. Alle afspraken hebben we goed op papier gezet.
Hij stond 40 minuten bij me vandaan, dus ik kon de afgelopen maanden regelmatig op bezoek gaan, contact onderhouden en de boel monitoren.
Ze had hem uiteindelijk zelfs graag overgenomen, maar sinds kort staat hij weer lekker onder mijn beheer. Ik heb hem in dezelfde staat opgehaald als waarin hij wegging. Voor mij is het gelukkig een positieve ervaring geworden! :)

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:38

Wat leuk dat je dit nog nog terugkoppelt. En wat heerlijk dat je je paardje nu weer onder eigen beheer hebt.