Kogeldruk 75 kg van de auto met mentrailer max 100 kg druk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marcel1977

Kogeldruk 75 kg van de auto met mentrailer max 100 kg druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 22:20

Hallo allen,

Ik ben voornemens om een marathontrailer (mentrailer) 2 paards aan te schaffen Hotra. Mijn auto Audi A4 avant, rijklaar 1390 kilo en max trekken 1500 kilo, en trekhaak van max 75 kg kogeldruk.

De trailer wil ik gebruiken voor een enkele pony a 350 kg en een marathonwagen van 200 kilo qua gewicht zit ik net goed. Echter ben ik benieuwd naar de kogeldruk op de trailer staat max 100 kilo. Maar doordat ik maar een gewicht heb van 1500 ipv 2600 kilo zal ik toch ook niet op een kogeldruk van 100 kilo uitkomen of zit ik er nu volledig naast?

Ik hoor graag van jullie.

Groeten Marcel

Qimm

Re: Kogeldruk 75 kg van de auto met mentrailer max 100 kg druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:36

Ik denk dat je wel uit moet gaan van de kogeldruk zoals beschreven. Het zal er wel goed om gaan maar als er iemand officieel vervelend om wil doen dan sta je niet in je recht geloof ik

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 06:47

Het gaat om de daadwerkelijke kogeldruk. Dus gewoon meten wat de kogeldruk is, dan weet je het zeker. Dat is wat lastig met een nieuw aan te schaffen trailer, maar een beetje trailerhandelaar moet toch wel wat gewicht voorop de dissel en in de trailer kunnen en willen zetten om het te testen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 07:15

Ook al is je trailer niet maximaal beladen, wil het niet zeggen dat je kogeldruk ook niet maximaal is. Kogeldruk heeft ook met de verdeling van het gewicht in de trailer te maken.
Zoals Ibbel al zegt, meten is weten. Een mentrailer heeft doorgaans wel behoorlijk wat kogeldruk vanwege de belasting van de marathonwagen voor op de trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:49

Kogeldruk van de trailer is de maximaal toelaatbare kogeldruk die de constructie van de trailer aankan. Als je laadt en gebruikt zoals het hoort dan zal je hier niet overheen gaan. Of je onder de max van je auto blijft kom je alleen achter door te wegen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:31

Eens met Ibbel.
Hou er ook rekening mee dat doordat je maar een lichte pony achterin hebt staan, het gewicht van de marathonwagen niet minder wordt zeg maar ;) . Met een paard achterin wil dat nog wel eens iets uitbalanceren.

Ik vind 1500 kilo trekken persoonlijk wel erg krap voor een tweepaards mentrailer. Maar dat is uiteraard je eigen keus

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:59

Rijbewijs BE aanwezig?
Zet de te kopen trailer voor de grap ook eens op de weegbrug. Zou zomaar kunnen dat hij wat zwaarder is dan op papier staat en dan redt je het niet met pony en menwagen met die 1500kg trekgewicht van je auto.

Marcel1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 20:59

Uiteraard rijbewijs BE aanwezig... En ja ik weet dat het niet de beste keuze is maar persoonlijk denk ik dat de auto het qua trekken wel redt.. En ja ik zal de pony zover mogelijk naar achteren plaatsen, ik ga er ook geen jaren meerijden maar ja om alles in een keer aan te schaffen..inclusief andere auto is even te veel van het goeie... Maar iedereen zover heel erg bedankt voor jullie waardevolle inbreng, ik vind het mooi dat we elkaar hier willen helpen.. Bedankt zover en tips zijn altijd welkom! Grotere, Marcel

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:09

je kunt het zelf makkelijk nameten; plaats onder de koppeling een paaltje en plaats dat op een personen weegschaal

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 07:12

Arabesk schreef:
je kunt het zelf makkelijk nameten; plaats onder de koppeling een paaltje en plaats dat op een personen weegschaal

Dan zul je zien dat de lengte van dat paaltje nogal bepalend is voor de gemeten waarde. Bij een iets te kort paaltje zul je alleen het gewicht van het paaltje zelf wegen en bij een te lang paaltje ga je de trailer vooraan omhoog tillen (waarbij hij dus volledig op zijn achteras en het paaltje steunt, met de voorwielen los van de grond) zodat je een heel hoge 'kogeldruk' weegt.

Bedenk dan wat dat zegt over het belang van de hoogte van je trekhaak.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:59

[quote="Neonlight"Een mentrailer heeft doorgaans wel behoorlijk wat kogeldruk vanwege de belasting van de marathonwagen voor op de trailer.[/quote]

Dit word bij de FABRIEKS mentrailers gecompenseerd door het assenstel enkel decimeters naar voren te plaatsen. Daardoor blijft de kogeldruk nagenoeg gelijk aan een gewone trailer.
Er rijden ook zat omgebouwde "gewone"trailers rond waarvan alleen de dissel word verlengt, in dat geval klopt uw verhaal wel.