opbouw paardenvrachtwagen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

onawydouw

opbouw paardenvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 10:33

Zijn er hier leden die zelfstandig een paardenvrachtwagen hebben omgebouwd/ opgebouwd hebben ?
Zo ja, Hoe zijn jullie hier aan begonnen ? Waar hebben jullie je materiaal vandaag ?....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:57

Wat wil je gaan bouwen?
Welke kennis en vaardigheden heb je beschikbaar?
Welke gereedschappen heb je beschikbaar?
Heb je een goede loods/overdekte lokatie om te bouwen?

Begin eens met goed te kijken hoe auto's worden opgebouwd. Kijk welke oplossingen ze gebruiken en maak voor jezelf uit of je dat iets lijkt.
Ga dus beurzen af om auto's te bekijken, kijk eens rond op wedstrijden en praat eens met eigenaren wat ze goed en minder goed vinden aan hun auto.

Heb je dan een goede bouwplek, gereedschap en kennis, dan kun je op Google meestal wel vinden wat je zoekt. Vooral niet bang zijn om leveranciers aan te schrijven en te kijken op plekken waar de meesten niet gaan kijken. De materialen zijn te koop, aan jou om ze te vinden.

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 07:35

ikke schreef:
Wat wil je gaan bouwen?
Welke kennis en vaardigheden heb je beschikbaar?
Welke gereedschappen heb je beschikbaar?
Heb je een goede loods/overdekte lokatie om te bouwen?

Begin eens met goed te kijken hoe auto's worden opgebouwd. Kijk welke oplossingen ze gebruiken en maak voor jezelf uit of je dat iets lijkt.
Ga dus beurzen af om auto's te bekijken, kijk eens rond op wedstrijden en praat eens met eigenaren wat ze goed en minder goed vinden aan hun auto.

Heb je dan een goede bouwplek, gereedschap en kennis, dan kun je op Google meestal wel vinden wat je zoekt. Vooral niet bang zijn om leveranciers aan te schrijven en te kijken op plekken waar de meesten niet gaan kijken. De materialen zijn te koop, aan jou om ze te vinden.

Mijn papa is vroeger automechaniekerr geweest dus de kennis en gereedschap is er. Wij hebben hier een vrachtwagen staan maar zouden graag kleiner gaan. Wij moeten vooral weten waar al dat materiaal kan gekocht worden. Wij zoeken ook mensen die het al gedaan hebben om ervaringen te kunnen delen. Het opbouwen zelf is allemaal geen probleem.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 09:53

Wij hebben zelf gebouwd. Renault Master van 2006. Ik wilde graag een zijlader, maar dat kon qua constructie niet. Hydrolische klep is eraf gehaald en we hebben een gewone klep. Een aluminium klep schijnt qua gewicht nog lichter te zijn dan wat wij hebben. 3 gasveren erop, de newtons weet ik zo niet uit mijn hoofd. Via marktplaats 2 schotten op de kop getikt. Rubber voor klep vloer en wanden bij Bos rubber in Schagerbrug ( dacht ik) Raampjes ook. Wij zijn bij elkaar ruim een half jaar bezig geweest, maar dat kwam ook door het weer en we waren afhankelijk van anderen met ruimte.
Aftimmeren van de wanden met gladde meubelplaten. Foto's plaatsen ;lukt mij niet. De onze is nu rijklaar, maar moet nog wel afgewerkt worden.

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 14:57

Jeannette schreef:
Wij hebben zelf gebouwd. Renault Master van 2006. Ik wilde graag een zijlader, maar dat kon qua constructie niet. Hydrolische klep is eraf gehaald en we hebben een gewone klep. Een aluminium klep schijnt qua gewicht nog lichter te zijn dan wat wij hebben. 3 gasveren erop, de newtons weet ik zo niet uit mijn hoofd. Via marktplaats 2 schotten op de kop getikt. Rubber voor klep vloer en wanden bij Bos rubber in Schagerbrug ( dacht ik) Raampjes ook. Wij zijn bij elkaar ruim een half jaar bezig geweest, maar dat kwam ook door het weer en we waren afhankelijk van anderen met ruimte.
Aftimmeren van de wanden met gladde meubelplaten. Foto's plaatsen ;lukt mij niet. De onze is nu rijklaar, maar moet nog wel afgewerkt worden.

hoe hebben jullie de bodem en wanden paard proof gemaakt ? Of was dat niet nodig ? Hoeveel mag je leeg laden nu hij opgebouwd is ? Welk rijbewijs en hoeveel paardjes, zadelkamer ? Moest het toch lukken voor een foto graag.

Jeannette

Re: opbouw paardenvrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 09:43

Ik ga vanavond vragen welke materialen hij gebruikt heeft en de dikte. Je hoort nog.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:00

onawydouw schreef:
Jeannette schreef:

hoe hebben jullie de bodem en wanden paard proof gemaakt ? Of was dat niet nodig ? Hoeveel mag je leeg laden nu hij opgebouwd is ? Welk rijbewijs en hoeveel paardjes, zadelkamer ? Moest het toch lukken voor een foto graag.

Als je voor B-rijbewijs gaat bouwen, wens ik je veel sterkte.

Hoe paardproof het moet zijn, ligt ook aan je paarden. Ik had de binnenkant van de bus destijds met 9mm watervast verlijmd multiplex opgebouwd. Gaat prima bij rustige paarden maar als je er eentje hebt die graag de polka danst, kon je dat nog wel eens n de problemen brengen.

Bodem moet sterk genoeg zijn voor de beoogde last (EG1/2005) hoe dik dat dan is, mag je van hen zelf uitrekenen. Als je paard precies op een carrosseriebalk staat, maakt dat ook weer uit. Ik had een 18mm vloer op de carrosserie liggen, daar een balkkenraamwerkje op met ondersteuning op de plek waar de paarden daadwerkelijk staan en daar weer 18mm bovenop, waarop dan weer een losse rubber mat.

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 11:24

Jeannette schreef:

hoe hebben jullie de bodem en wanden paard proof gemaakt ? Of was dat niet nodig ? Hoeveel mag je leeg laden nu hij opgebouwd is ? Welk rijbewijs en hoeveel paardjes, zadelkamer ? Moest het toch lukken voor een foto graag.[/quote]
Als je voor B-rijbewijs gaat bouwen, wens ik je veel sterkte.

Hoe paardproof het moet zijn, ligt ook aan je paarden. Ik had de binnenkant van de bus destijds met 9mm watervast verlijmd multiplex opgebouwd. Gaat prima bij rustige paarden maar als je er eentje hebt die graag de polka danst, kon je dat nog wel eens n de problemen brengen.

Bodem moet sterk genoeg zijn voor de beoogde last (EG1/2005) hoe dik dat dan is, mag je van hen zelf uitrekenen. Als je paard precies op een carrosseriebalk staat, maakt dat ook weer uit. Ik had een 18mm vloer op de carrosserie liggen, daar een balkkenraamwerkje op met ondersteuning op de plek waar de paarden daadwerkelijk staan en daar weer 18mm bovenop, waarop dan weer een losse rubber mat.[/quote]
Wij hebben al een vrachtwagen c klasse. maar bij ons lijkt alles extreem dik gemaakt en eigelijk niet echt afgewerkt. daarom dat we graag iets kleiner zelf zouden opbouwen. daarom dat we zoeken achter mensen die hier al aan begonnen zijn. het bouwen op zich is allemaal geen probleem.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:53

Ik vervoer een Arabier, Ikke, wagen weegt leeg bjina 2000 kilo. Er zit geen 1000 kilo aan materiaal in.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:00

Je moet er ook nog de bestuurder (en grooms) de benzine enz bij rekenen. Je zit sneller aan die 3.5 ton dan je denkt.
Een opbouw die leeg maar 2 ton weegt vind ik ook al straf. Mijn auto weegt al 1500kg.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:43

ik weet nog wel een adres die je misschien voort kan helpen, zij hebben er een bedrijf in en kunnen volgens mij ook wel materialen leveren.

stuur je wel pb

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 20:57

Ayasha schreef:
Je moet er ook nog de bestuurder (en grooms) de benzine enz bij rekenen. Je zit sneller aan die 3.5 ton dan je denkt.
Een opbouw die leeg maar 2 ton weegt vind ik ook al straf. Mijn auto weegt al 1500kg.

Ik bedoel dat we het zo licht mogelijk willen ? Wij hebben nu ook een eentje dat een C rijbewijs is. Dus dat is niet het punt :). ik zoek puur de materialen en ervaringen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:17

Ik reageerde op Jeanette :)

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 16:54

Ayasha schreef:
Ik reageerde op Jeanette :)

ow excuseer :')