Klinisch keuren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

A3a1

Klinisch keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 18:00

Vraag voor vriendin van mij.
Ze is bij paard wezen kijken en is helemaal stapel.
Nu wil ze paard klinisch laten keuren dat is allemaal prima.

Maar wat als het paard wordt afgekeurd?
Met een beetje pech ga je 5 paarden kijken en worden allemaal afgekeurd. ...dan ben je plm 500 euro armer en je hebt geen paard.
Maar de eigenaar weet precies wat er aan mankeert.

Dat is toch een beetje gek.

dianalamboo

Re: Klinisch keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:11

Proberen de afspraak te maken. Bij goedkeuring eigen kosten, bij afkeuren kosten voor de verkopende partij.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:14

dianalamboo schreef:
Proberen de afspraak te maken. Bij goedkeuring eigen kosten, bij afkeuren kosten voor de verkopende partij.

En dan zorgen dat je dat via de mail regelt, dan heb je het zwart op wit.
Daar had ik niet aan gedacht, 200 euro lichter idd en nog geen pony.
Maar dan nog, we hebben er niet over ingezeten we waren allang blij dat die keuring ons de aanschaf van een reeds "kapot" paard had bespaard. Dat was vele malen erger geweest.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 18:25

Zij had er verder nog niet over nagedacht maar de verkoper wilde helder hebben dat bij afkeuring hij er niet voor opdraaid.

Ga de antwoorden hier en die komen haar laten lezen.
Ze verwacht op basis van wat ze gezien en gevoeld heeft dat er niks aan de hand is.
Droom om op te rijden, soepele gangen, 7 jaar.

Nou ja, iedereen die er ideeën over heeft spuien maar!

Ook verkopers die de verkoper snappen, probeer uit te leggen waarom het zo is.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 20-05-16 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kar_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:29

Inderdaad is dat ook wel een beetje de 'regel', dat de verkoper betaalt bij afkeuring. Als ze dat niet willen zou ik heeeel goed doorvragen naar de gezondheid en eventuele gebreken van het paard.

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:33

Inderdaad zoals al gezegt word zorgen dat je zwart op wit hebt staan dat als het paard goedgekeurd word de kosten voor de koper zijn en bij afkeuren voor de eigenaar.
Zou er ook zeker zelf bij willen zijn als er gekeurd word. (1x beleefd dat de eigenaar eigenlijk niet wou dat ik er bij was.. nou toen wist ik al genoeg...)

En als die klinisch goed gekeurd is zou ik persoonlijk ook nog röntgenologisch willen keuren. Ook 1 keer niet gedaan en na bijna een jaar kreupel.. Had ik m röntgenologisch laten keuren had ik (arts) het kunnen zien en had ik hem niet gekocht..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:48

Tja ooit was de standaard regel dat bij afkeuring de verkoper betaald maar dat wordt tegenwoordig steeds minder waardoor je met wat pech idd een klap geld en geen paard rijker bent.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 00:48

Dank jullie wel, met jullie antwoorden heb ze de eigenaar kunnen overtuigen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 01:13

kijk dat is mooi

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 05:08

A3a1 schreef:
Zij had er verder nog niet over nagedacht maar de verkoper wilde helder hebben dat bij afkeuring hij er niet voor opdraaid.

Doeidoei. Op naar het volgende paard.

Fijn dat 't nu geregeld is met de verkoper. Hopelijk komt 't paard goed door de keuring en heeft je vriendin er een fijn dier aan.

Mijn paard is destijds klinisch gekeurd, daar kwam toen niks raars uit. Hij kwam glorieus door de buigproef. Heb 'm niet op de foto laten zetten, de twee grootste problemen die hij bleek te hebben zouden daarbij ook nooit naar voren zijn gekomen (wie zet nou de schedel van een paard standaard op de foto...).

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 06:16

Ik heb als verkopende partij de keuring op de kopende partij verhaald. Hun willen keuren, niet ik..
Zo raar is het niet als hij niet voor de kosten op wil draaien. Er staat niet voor niks in een adv, keuring kosten koper..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 07:48

Als er in de advertentie staat dat ook als het paard afgekeurd wordt de kosten voor de koper zijn ga ik al niet eens kijken. De verkoper biedt een gezond paard aan. Daar ga je als koper dan ook van uit. De keuring is alleen maar om te staven of dat ook echt zo is. Als het paard wordt afgekeurd ben je misschien al weet ik hoe veel tijd en geld kwijt aan gaan kijken (stel je gaat 2 keer kijken bij een paard wat in Limburg of Zeeland staat).

Als er in de advertentie zou staan: paard met spat, ocd, kissing spines, zomereczeem en cornage en je gaat dán problemen maken over de kosten betalen als hij wordt afgekeurd is het natuurlijk een ander verhaal. Maar als er een goed paard wordt aangeboden en het blijkt niet te kloppen ben je als koper eigenlijk misleid. Daar wil ik als koper niet ook nog extra kosten voor betalen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 07:58

Melissa1996 schreef:
Ik heb als verkopende partij de keuring op de kopende partij verhaald. Hun willen keuren, niet ik..
Zo raar is het niet als hij niet voor de kosten op wil draaien. Er staat niet voor niks in een adv, keuring kosten koper..

Ik ben ervan overtuigd dat eerlijke kopers weten dat hun paard goed is (of niet) en daarom niet op afkeuring rekenen. Daarom vindt ik het altijd al een alarm bel als ze geen kosten voor afkeuring willen, dekken ze zichzelf in?
Als dat in de advertentie staat ga ik inderdaad ook niet kijken, als de verkoper niet eens achter zijn "product" staat..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:07

A3a1 schreef:

Ga de antwoorden hier en die komen haar laten lezen.
Ze verwacht op basis van wat ze gezien en gevoeld heeft dat er niks aan de hand is.
Droom om op te rijden, soepele gangen, 7 jaar.

Nou ja, iedereen die er ideeën over heeft spuien maar!

Ook verkopers die de verkoper snappen, probeer uit te leggen waarom het zo is.

Bij "droom om op te rijden, soepele gangen, 7 jaar" zou ik zelfs ook een rontgenkeuring willen. Zeker als het prijskaartje in de "betaalbare klasse" valt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:13

Melissa1996 schreef:

De enige die nog wat aan het keuringsrapport heeft als het paard wordt afgekeurd is de eigenaar :D :D
Mooi dat jij zulke sufferds hebt weten te vinden die zelf de keuring betalen, ik zou dat nooit doen.
Idd op naar het volgende paard. Er zijn er genoeg.
Sterker nog, ik ga alleen maar kijken op paarden waar al een (rontgen) keuringsrapport bij zit.
Of het moet nog een heel jong, niet zadelmakke zijn, waarbij afhankelijk van de prijsklasse afspraken worden gemaakt over de keuring. Keuringskosten delen kan ook altijd nog.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 14:56

Als ik een paard verkoop zou ik ook niet zelf voor de keuringskosten op willen draaien bij afkeuring. Idd de koper wil keuren, ik niet.
En niemand kan 100% zeker weten of zijn paard goed is. Dat heeft niets met eerlijkheid te maken. Niemand kan door een paard heenkijken. Niemand heeft röntgenogen.
smurffie schreef:
Melissa1996 schreef:

Ik ben ervan overtuigd dat eerlijke kopers weten dat hun paard goed is (of niet) en daarom niet op afkeuring rekenen. Daarom vindt ik het altijd al een alarm bel als ze geen kosten voor afkeuring willen, dekken ze zichzelf in?
Als dat in de advertentie staat ga ik inderdaad ook niet kijken, als de verkoper niet eens achter zijn "product" staat..

Mereltjuh95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:17

Ik zou zelf nooit de keuring gaan betalen. Beste kan je voor een paard gaan die al gekeurt is om zo hoop problemen te vorkomen. Idd wel erg prijzig als je vriendin dit voor meerdere paardjes moet betalen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:24

Ligt er een beetje aan.
Maar er zijn dierenartsen die een paard in de buigproef zo op het randje trekken dat ze daarna kreupel weglopen.
Die wil ik niet bij mijn paard en zeker niet moeten opdraaien voor de keuringskosten.

Toen ik mijn paard kocht heeft de verkoper de hele klinische keuring betaald overigens, maar dat was wel bij zijn eigen dierenarts.
Met mij erbij aanwezig dat het kundig gebeurde (heb zelf genoeg kijk op het hele gebeuren om in te schatten hoe de dierenarts zijn werk doet).

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 16:19

Vraag Rivjenn

En als je de ruim 100 euro al in de prijs opneemt?
En bv op voorhand zelf je paard, niet door eigen dierenarts, laat keuren?

Ik noem maar wat.

Wat ik ook wel belangrijk vind is dat er een bloedmonster wordt genomen. Als paard dan snel na aankoop kreupel loopt kan er onderzocht worden op verdovende middelen.
Dat deel loop je mis bij de keuring van te voren.
Maar als je inentingsbewijs hebt staat daar naam da in en op keuringsrapport andere.

En wat als paard wordt afgekeurd?

Maar is dat in beginsel niet al probleem van de verkoper.

Stel dat er iets uitkomt wat je niet hadden verwacht maar nu komt.

Ik snap dat je als verkoper paard kwijt wil....maar wil je anderen bewust problemen verkopen?

En eventueel redelijk hè. ...ik snap dat er dingen zijn die niemand kan voorzien.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:03

Het probleem is vaak dat er geen strikte regels zijn voor een goed- of afkeuren.
Jij geeft aan de betreffende DA aan wat jouw plannen zijn voor de toekomst met het paard en de DA probeert zo goed mogelijk een inschatting te maken of het paard daar geschikt voor is.
Zo had ik ooit een paard te koop waar iemand op af kwam die het paard voor de topsport aan wilde schaffen, die liet in overleg haar DA komen voor een klinische keuring en ondanks dat hij niks concreets op het paard aan kon merken gaf hij haar na een hoop gesmoezel een negatief koopadvies, daar ga ik dan niet de kosten voor betalen.

Bij een groot gebrek zou het makkelijker zijn om over een afkeuring te praten, maar heel vaak zijn het grensgevallen en dan neemt de koper de beslissing of hij het wel of niet doet, voor wie zijn dan de kosten?
De verkoper is natuurlijk al helemaal niet blij om met een "afgekeurd" paard achter te blijven.

Ik heb ooit ook nog een ander paard te koop gehad, waarvan ik dacht dat ze niks zou mankeren, zelf gefokt en nog nooit een pas kreupel gelopen.
Die was dus helemaal niet goed aan beide voorbenen, ik zou er dus niet te snel op vertrouwen dat een verkoper weet of een paard goed is of niet.
Ik was toen heel blij dat het tijdens die keuring er uit kwam, was een drama geworden als dat meisje haar eerste paard al snel niet goed was gebleken en zelf had ik dan waarschijnlijk gedacht dat zij er raar mee om zou zijn gegaan, omdat ze nog nooit iets had laten merken..

Zelf vind ik het het beste als de verkoper van te voren een paard laat keuren, zodat die deze duidelijk met al zijn plussen en minnen aan kan bieden voor een passend tehuis.
Dan kan de koper altijd nog kiezen om het paard te laten her keuren, maar dan wel op eigen kosten.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:18

Als verkopende partij heb ik ook te maken gehad met een paard dat altijd super liep, nooit een stap verkeerd. Kopende partij heeft een dierenarts gezocht die een leuke site had. Je kon je geen grotere lompe banketstaaf voorstellen en de pony werd afgekeurd op hun kosten. Zijn er ook nooit over begonnen. Gezien de pony altijd super in de sport liep had ik mijn twijfels. Een week later op eigen kosten door zelfde kliniek (andere dierenarts) laten keuren. Liep super. Zelf niet een halve pas verkeerd na de buigproef. Indien een buigproef verkeerd wordt uitgevoerd door een lompe klote dierenarts kan het paard hier juist door kreupel gaan lopen. Zijn de kosten dan voor de verkoper?? voor een onjuist uitgevoerde buigproef?? Eerder keuren kan inderdaad altijd, maar dan loop je ook het risico van vriendjespolitiek. Dus ja blijft lastig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:21

Er zijn zeker wel strikte regels. een 3 op t straalbeen is gewoon een negatief koopadvies recreatie of niet. wil niet zeggen dat je het paard dan niet moet kopen, maar dan moet de prijs daarnaar zijn. En ja, wil je dan een springpaard, dan moet je zeker niet kopen. de verzekering krijg je ze er in ieder geval niet mee in.
een da keurt ook niet af. die geeft een positief of negatief koopadvies.
en natuurlijk is de verkoper er niet blij mee om met een negatief advies en het paard te blijven zitten; maar die is de enige die nog wat aan die keuring heeft. stel het paard is klinisch niet goed en komt niet door de buigproeven, dan kan hij in ieder geval nog laten onderzoeken wat er mis is en het paard daarna - gezond - weer aanbieden. is het paard rontgen niet goed kan de eigenaar ervoor kiezen om het paard voor een lager bedrag te verkopen. de kandidaat koper staat met echt lege handen; die heeft dan laten keuren voor de wetenschap van de verkoper

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:34

SparklingApp schreef:
Zelf vind ik het het beste als de verkoper van te voren een paard laat keuren, zodat die deze duidelijk met al zijn plussen en minnen aan kan bieden voor een passend tehuis.
Dan kan de koper altijd nog kiezen om het paard te laten her keuren, maar dan wel op eigen kosten.

In de huidige wereld moet je als koper wel heel erg naïef zijn om daar in mee te gaan, helaas.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:50

Koper schreef:
SparklingApp schreef:

In de huidige wereld moet je als koper wel heel erg naïef zijn om daar in mee te gaan, helaas.

Wat is daar naïef aan? Je hebt alleen beiden keuringskosten..

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 22:37

Wat een oerwoud ..... :+

Het is echt een ingewikkeld verhaal.
Ik snap de verkoper....maar de koper keurt alleen bij heel serieus interesse.
Je kunt moeilijk 500 euro lichter zijn en niks hebben.
En helaas hoor ik geen goede berichten over de betrouwbaarheid van de paardenwereld.

Maar als mijn eigen bedrijf slechte diensten verleent, krijg ik dat terug en terecht.

Waarom is het opeens anders als je een paard verkoopt?