Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
spatter schreef:Bij verkoop verlies je al je rechten.
Ook logisch, jij hebt het geld en de nieuwe eigenaar is vervolgens de baas over het paard.
Zou vreemd zijn als je dan nog mee kan beslissen.
Je geeft aan dat hij af en toe luchtzuigt maar bij de nieuwe eigenaar zou dat best veel erger kunnen worden, sowieso in het begin als er meer stress is door nieuwe omgeving.
Maar ook op langere termijn kan het paard zo gehouden worden dat het een driftige luchtzuiger wordt.
Dier heeft ook nog Artrosse dus hij moet eigenlijk bij een nieuwe eigenaar de hele dag buiten lopen want op stal is geen pretje, dan gaat hij vast zitten.
Rijst de vraag of je dit dier wel een plezier doet om de handel in te gaan.
Er zijn paarden genoeg op het moment dus waarom zou iemand een kneusje kopen?
En wil je je paard dan verkopen aan iemand die eigenlijk niet genoeg geld heeft voor een gezond paard en dus de jouwe koopt?
Cayenne schreef:Dat de artrose nog niet vergevorderd is en je dus weinig aan haar merkt, zorgt er juist voor dat dit een paard is dat in de handel kan raken.
Uiteindelijk kun je dat ook niet tegen houden dmv contracten. Dan kun je haar beter zelf houden.
tamary schreef:Eerlijk zijn is aan te raden, of je haar dan verkocht krijgt is de vraag. Daarnaast is het ook de vraag of je een paard met een chronisch probleem dat zeker erger gaat worden moet willen verkopen. Helemaal als je er al zoveel voorwaarden aan wil verbinden. Opties imho zijn houden, inslapen of zo netjes mogelijk verkopen en dan hele verhaal voor jezelf permanent afsluiten. Als je controle wil houden, moet je niet verkopen.
myk_en_shant schreef:tamary schreef:Eerlijk zijn is aan te raden, of je haar dan verkocht krijgt is de vraag. Daarnaast is het ook de vraag of je een paard met een chronisch probleem dat zeker erger gaat worden moet willen verkopen. Helemaal als je er al zoveel voorwaarden aan wil verbinden. Opties imho zijn houden, inslapen of zo netjes mogelijk verkopen en dan hele verhaal voor jezelf permanent afsluiten. Als je controle wil houden, moet je niet verkopen.
Hier kan ik mij volledig bij aansluiten
. Lon schreef:Je kunt met een koper allerlei afspraken in een contract vastleggen, dus ook afspraken over recreatief gebruik en de afspraak dat de koper het paard als eerste aan jou aanbiedt wanneer hij haar wil verkopen. Als jullie daar allebei mee akkoord gaan lijkt het me alleen maar goed om dat op te schrijven, dat schept duidelijkheid.
De vraag is alleen wat je doet als de koper die afspraken niet nakomt. Ga je dan naar de rechter? Kost zomaar een paar duizend euro, ligt dat niet boven de economische waarde van je merrie? En stel dat je naar de rechter gaat, wat verwacht je daar dan van? Voor een schadevergoeding moet je aannemelijk kunnen maken dat je schade geleden hebt, en hoe ga je dat dan doen?
Samengevat; ik zou de afspraken wel maken en vastleggen (ik geloof nog steeds dat het grootste deel van de mensen gewoon eerlijk is), maar er weinig van verwachten als de koper de afspraak niet nakomt.